top of page
זיגמונד פרויד-מכללת טאותרפיה

ברוכים הבאים

זיגמונד שלמה פרויד

להרגיש. לכאוב. לִלמוֹד. לצמוח.

זיגמונד שלמה פרויד  מאת ד"ר מזרחי אברהם

זיגמונד פרויד (Sigmund Freud) הוא רופא נפשי ומייסד הפסיכואנליזה. הוא נולד בחודש מאי של השנה 1856 בעיר פריבורג באוסטריה ונפטר בשנת 1939 בלונדון בבריטניה. פרויד פיתח את התאוריה הפסיכואנליטית והמתמקד במחקר ובטיפול בפסיכופתולוגיה של אדם, ובפרט בתת-מודע שלו. פרויד טען כי התנהגותנו והחיים הנפשיים שלנו נגרמים על ידי פעילות התת-מודע שלנו, וכי רוב הפעולות והמחשבות שלנו לא מודעים לנו. פרויד גם פיתח את התאוריה של השלבים הפילוגנטיים של התפתחות המיניות בילדות וטען כי אלו מסתננים אל התת-מודע ומשפיעים על התנהגותנו כמבוגרים.

הוא נחשב לאבי הפסיכואנליזה, שהיא תיאוריה נפשית וטיפולית שפותחה בתחילת המאה ה-20. פרויד תרם לתחום הפסיכולוגיה והרפואה בגישות וטכניקות רבות, ומייצג דמות מרכזית בהיסטוריה של התפתחות הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה בכלל.

 

פרויד פיתח תיאוריות רבות ומגוונות, כולל תיאוריית האישיות, תיאוריית החלומות, תיאוריית היצרים ותיאוריית המתח. עם זאת, תיאורייתו הכי ידועה היא תיאוריית הלב האנושי והתנהגותו, שמבוססת על שלושה מרכיבים עיקריים - ה-ID, ה-EGO וה-SUPEREGO. פרויד טען שהתנהגותו של האדם נמנעת לעתים קרובות מהשכלה וחשיבה רציונלית, ומושפעת יותר מהמחשבות והרצונות הלא מודעים שלו.

 

פרויד פיתח גם טכניקות טיפוליות רבות, כולל את המחקר הקליני, תכנון הטיפול, פרשנות החלומות ועוד. הוא היווה תורם מרכזי לפיתוח הטיפול הפסיכואנליזה.

 

זיגמונד פרויד היה רופא נוירולוג ופסיכיאטר עם השכלה ביוגרפית נרחבת בתחומי הפסיכואנליזה והפסיכולוגיה. הוא נחשב לאחד המייסדים של התחום של הפסיכואנליזה ופיתח מספר רעיונות עמוקים בתחומי התפקוד הנפשי והתפתחות האישית.

 

בין הרעיונות המרכזיים של פרויד נמנים התפיסה שלו על התנהגות האדם והתפתחותו וההשפעה של התכונות הלאומיות והתרבותיות על הפרט, התאוריות שלו על חלקי הנפש (ID, Ego, Superego) והטיפול במצבים נפשיים דרך האנליזה.

 

פרויד נחשב לאחד הפסיכולוגים המשפיעים ביותר בהיסטוריה האנושית, ויצירותיו ורעיונותיו עדיין בעלי השפעה רבה על תחומי הפסיכולוגיה והתרבות בכלל.

פרויד נחשב למייסד הפסיכואנליזה ופיתח תיאוריות חשובות כמו תאוריית הנשמה, השלבים המתפתחים של האישיות, וגם תיאוריות על החלומות והביטויים הלא מודעים שלנו. הוא גם פותח את המושג של אובייקט מיני ועוסק בתחום הסקסואליות הילדותית והבגרות. תפקידו המרכזי היה יחד עם ברויאר בהמצאת התפיסה הפסיכואנליטית הייחודית שנחשבת חשובה ביותר לפיתוח הטיפול הנפשי והטיפול התקשורתי ריפוי בדיבור.

התקשרו לייעוץ ומידע: 03-7788766

 

תיאוריית היצרים

 

יצר המוות (Death drive) הוא מושג בתורת הפסיכואנליזה של פרויד, המתאר את הכחות הלאומיים המניעים את התנהגות האדם והם מנועים מהסכמה עם המציאות החיצונית.

 

פרויד טען כי האדם מנסה להשיג שלום פנימי, אך נאבק בכוחות מניעים שונים, ביניהם האיד הפרימלי של הצרכים והרצונות הבסיסיים שלו ויצר המוות. לפי פרויד, היצר הזה מציין את הרצון הפנימי של האדם לחזור למצב האנרכי שבו לא היו חיים ואין צורך להתמודד עם הסביבה החיצונית. זהו מצב שבו אין חוקים ואין גבולות, ובו נוכל לשלוט על המציאות ולהשתלט על כל האנושות.

 

בהתנגד ליצירת החיים, היצר הזה מניע את האדם להתקרב למוות ולחזור למצב האנרכי והאפסי, במהלך תהליכי חיים שונים ובסופו של דבר - במוות עצמו. עם זאת, עיקרון המציאות מנע מהאדם לפעול בהתאם ליצר המוות, ומצריך אותו להתאים את הצרכים והרצונות שלו למציאות החיצונית בצורה רציונלית וחברתית.

 

יצר החיים (Life drive) הוא מושג בתורת הפסיכואנליזה של פרויד, המתאר את כוח החיים המניעים את התנהגות האדם ומסייעים לו להשיג שלום פנימי.

 

פרויד טען כי האדם מנסה להשיג שלום פנימי וחיובי, והיצר הזה מייצג את הרצון של האדם לשמור על החיים ולהתאים את עצמו לסביבה החיצונית בצורה חברתית ורציונלית. היצר הזה מפעיל כוחות חיוביים, כגון האהבה, הקירבה והחיבור עם אנשים אחרים ופעולות טובות שמסייעות לשימור החיים.

 

פרויד הסביר כי האדם נאבק בין היצר הזה לבין יצר המוות (Death drive), והמאבק הזה יכול לגרום לסכסוך פנימי ולסבל נפשי. עם זאת, יצר החיים מייצג את הצורך הפנימי והטבעי של האדם לחיות ולפעול בעולם, ומסייע לו לשמור על האיזון והשלמות הפנימית שלו.

המודל הדינמי 

המודל הדינמי של פרויד הוא תיאור מערכתי של המח שלנו והכולל שלושה רמות של מודעות: המודע, התת-מודע והלא מודע. פרויד חשב שהתנהגות האנושית נקבעת למרות שלא תמיד היא מודעה לנו.

 

הרמה המודעה מייצגת את התוכן המודע לנו בכל זמן נתון, כמו מחשבות, רגשות ותודעה. הסמוך-למודע מייצג מידע שאינו נוכח בתודעה המודעת, אבל נגיש לה בקלות ונוכח לה כשהוא מופעל בזמן המתאים. הלא מודע מייצג את המידע שאינו נגיש לתודעה המודעת ונשאר נסתר בתת-מודע, אבל עדיין יכול להשפיע על התנהגותנו והחלטות שאנו מקבלים.

 

לפי המודל הדינמי של פרויד, חשיבה, רגשות ותנועה מבוצעות על ידי תהליכי תחזוקה פנימיים, הכוללים את התחזוקה של המודע, התת-מודע והלא מודע. הצורך בתחזוקה פנימית נובע מהפעולה של האינסטינקטים והצרכים הבסיסיים של האדם, ולכן המודל הדינמי של פרויד יכול להסביר גם את התנהגויות והחלטות שאינן מתבססות על חשיבה מודעת.

המודל הסטורקטורלי 

 

המודל הסטרוקטורלי של פרויד מתאר את מבנה הנפש ומפרט את שלושת הרמות הפסיכולוגיות הבסיסיות של האדם: האגו, האיד והסופר-אגו.

 

האיד הוא הרמה התחתונה והבסיסית ביותר של המודל, והיא מייצגת את הצרכים הבסיסיים והטבעיים של האדם, כגון התשוקות הפיזיולוגיות והמיניות. האיד פועל על פי עקרונות ההסכמה האבולוציונית ומנסה למצוא את הפעולות הטובות ביותר להגשמת הצרכים הטבעיים של האדם.

 

האגו הוא הרמה התיכונה במודל והוא מייצג את התפקוד המודע והמתגבר של הנפש. האגו משמש כמוואיים וסנטינלים של האיד ומנסה למצוא פתרונות מתאימים ומקובלים לצרכים הבסיסיים של האדם, כשמנסה להתאים לתנאי המציאות ולמצוא פתרונות יעילים וחברתיים.

 

הסופר-אגו הוא הרמה העליונה במודל ומייצג את התפקוד הלא מודע של הנפש. הסופר-אגו מציין את הסטנדרטים והמוסר האישי של האדם, ומנסה לפעול על פי עקרונות אידיאליים וקודמים שהוצבו לו על ידי החברה והתרבות שבה האדם חי.

האיד - הסתמי

 

האיד (Id, באנגלית) הוא אחד משלושת המודלים המרכזיים בתורת הפסיכואנליזה של סיגמונד פרויד. המודל מתאר את החלק הלא מודע של הנפש, המורכב מתוכן שלא מתארגן, נפשיות וטבעיות שקיימות בתחומי הזכרון והתשוקה. המודל מתאר את האיד כארכאי וקדום, תאוותני וכולל את כל הנדרש כדי לשמור על החיים, ובכך האיד מגדיר את המוטיבציה הבסיסית של האדם לפעול.

 

לפי פרויד, האיד מחפש להשיג תענוגות מיידיים ולהתפעל מהתשוקות הטבעיות שלו. המודל מתאר את האיד כלא מבוסס, קפדני, ולא מתיישר עם המציאות החברתית או עם ערכי המשפחה והחברה. פרויד טען כי האיד מגיב לפרושים למצבים ספציפיים, ובכך יכול להוביל לפעולות לא טובות או אפילו לאלימות כלפי עצמו וכלפי אחרים.

האגו - האני 

 

על מנת לכסות את החלק הזה של הנפש ולהתגבר על האיד, פרויד פיתח את מודל האני (Ego) והמודל העליון (Superego), שמאפשרים לנו להתאושש מהשפעותיהם, הדחפים והיצרים  של האיד ולפעול באופן יותר מודע ורציונאלי.

 

מודל האגו (Ego, באנגלית) הוא אחד משלושת המודלים המרכזיים בתורת הפסיכואנליזה של זיגמונד פרויד. המודל מתאר את החלק המודע והמתאים של הנפש, המטפל במתחים בין האיד לעיקרון המציאות והצרכים החברתיים.

 

לפי פרויד, האגו מתפקד כפרצוף הציבורי של הנפש, המייצג את האדם במגוון מערכות החברתיות והתרבותיות. האגו מתאים בין האיד והמציאות המורכבות החברתית. הוא מטפל במתחים בין הצרכים הפנימיים של האדם לבין הצרכים החברתיים והמציאותיים.

 

האגו פועל על ידי הפעלת מנגנוני ההגנה השונים, כגון היפוך, הכחשה, רציונאליזציה, התקה, הדחקה, אינטלקטואליזציה, השלכה, פיצול ועוד. המנגנונים הללו מאפשרים לאדם לטפל בפעילויות הטבעיות של האיד ולהתאים אותן למציאות החברתית והתרבותית.

 

פרויד האמין כי כאשר האגו אינו מצליח לפתור את המתחים הללו, זה יכול לגרום לטראומה פסיכולוגית ולמחלות נפש כמו חרדה ודיכאון. הוא טען גם כי תקלות בפיתוח האגו יכולות לגרום לבעיות נפשיות רציניות,

 

סופר אגו

 

הסופר-אגו (Super-ego) הוא מונח בתורת הפסיכואנליזה של פרויד שמתאר את החלק המוסרי והערכי ביותר של הנפש, המייצג את הקול הפנימי של האדם ואת האידאליים החברתיים והתרבותיים שלו. הסופר-אגו נוצר בזמן ההתפתחות הפסיכולוגית של האדם, והוא מייצג את הכללים, הערכים והמוסר שקיבל האדם מהסביבה החברתית והתרבותית שלו.

 

הסופר-אגו מתנגד לצרכים והמחשבות הפנימיות של האיד, ומנסה לפעול על פי התקנות חברתיות ומוסריות מובנות. פרויד טען כי חלק מהמוסריות המובנות נוצרו מהצורך להתאים לצרכים החברתיים ולמציאות החברתית ולא בהכרח מהצורך הפנימי של האדם.

 

הסופר-אגו מסייע לאדם להתאים את צרכיו הפנימיים למציאות החברתית והתרבותית, אך יכול גם לגרום לכך שהאדם יהיה קשה עם עצמו עם עיוותים מוסריים. כאשר הסופר-אגו נוקשה מידי, זה יכול לגרום לטראומה פסיכולוגית ולמחלות נפש כמו חרדה ודיכאון. לעומת זאת, כאשר הסופר-אגו מצטיין מידי, זה עשוי להפוך את האדם למרצה וקונפורמיסטי מידי.

עיקרון המציאות

 

עיקרון המציאות (Reality principle) הוא מונח בתורת הפסיכואנליזה של פרויד שמתאר את התנהגות האדם על פי המציאות החיצונית והמציאות הפנימית שלו. לפי עיקרון המציאות, האדם נדרש להתאים את הצרכים והרצונות שלו למציאות החיצונית ולמציאות הפנימית שלו באופן רציונלי ובהתאם להתנהגות החברתית והתרבותית.

 

על פי פרויד, התנהגות האדם נובעת משני מקורות: האיד, שמייצג את הצרכים והרצונות הפנימיים של האדם, והסופר-אגו, שמייצג את התקנות החברתיות והמוסריות של האדם. עקרון המציאות משפיע על הפעולות של הסופר-אגו, ומציג את הצורך להתאים את הצרכים והרצונות הפנימיים של האיד למציאות החיצונית.

 

לדוגמה, אדם שמרגיש רעב יחפש אכילה למרות שהמציאות החיצונית עשויה להיות שהוא נמצא באמצע שיעור או בכנס. כך עיקרון המציאות מניע את האדם לחפש פתרונות רציונליים למצבים שלו ומסייע לו להתאים את הצרכים והרצונות שלו למציאות החיצונית.

נוירוזה

בתורת הפסיכואנליזה של פרויד, הנוירוזה היא מצב של חוסר בריאות נפשית המתבטא בצורת חרדות, מגבלות, כאב נפשי וסימפטומים פיזיים שונים. לפי פרויד, הנוירוזה מתפתחת כתוצאה מבלבולים פסיכולוגיים של האדם, המתורגמים לאי יכולת להתמודד עם צרכים פנימיים ולחיות בצורה חברתית ורציונלית.

 

פרויד טען כי הנוירוזה מתפתחת בשלבים ונוצרת בתגובה לחוויות טראומטיות או מבולגנות בתקופות הילדות. כלומר, אם חלק מסויים מהצרכים והמחשבות הפנימיות של האדם ניכרים לו כפוגעים או מפחידים, והוא לא מצליח להתמודד איתם בצורה רציונלית ובריאה.

 

פרויד טען כי הנוירוזה עשויה להיות מקורית או להתפתח במהלך החיים, והיא מתבטאת בסימפטומים שונים, כגון חרדה, פחד, פוביות, מחסור בביטחון עצמי, כאב ראש, בעיות זוגיות ועוד. פרויד טען כי הטיפול בנוירוזה צריך לכלול פירוק של הבלבולים הפסיכולוגיים הגורמים לסימפטומים והתמודדות עם הצרכים הקיומיים.

 

נוירוזה היא מונח בתורת הפסיכואנליזה של פרויד המתארת מצב של סכסוך פנימי בין יצר החיים ויצר המוות באדם, המביא לפעולות ותופעות נפשיות ותנועות חיותיות שונות.

 

פרויד הגדיר נוירוזה כמצב שבו האדם מתגונן מפני הכאב והסכסוך הפנימי שלו על ידי יצירת עולם פנימי חלופי, ובו הוא מנסה לפתור את הסכסוך הזה. על פי התאור של פרויד, נוירוזה נגרמת על ידי הפרקטיקה של החזרה לזיכרונות מהעבר המפוטרים מהמודעות בכדי לפתור את הסכסוך הפנימי של האדם.

 

פרויד הבחין בין שלושה סוגי נוירוזה: הנוירוזה ההיסטרית, הנוירוזה הערפדית והנוירוזה העיוורת. כל סוג מתאר פרטיות נפשית שונות, אך באופן כללי כולם מתייחסים לסכסוך פנימי של האדם ולמצב של התגוננות מפניו על ידי יצירת עולם פנימי חלופי.

טאותרפיה היא פורצת דרך בתחומי הפסיכותרפיה הרוחנית​

עורך המאמר | ד"ר מזרחי אברהם | מייסד ומנהל מכללת והמכון לטאותרפיה 

תהליכי הטיפול בטאותרפיה

למכון הישראלי לטיפול בטראומה , התמכרויות, חוסר איזון נפשי, דיכאון, חרדה וחוסר תפקוד יש לנו מספר רב של דרכים לעזור לכם לחזור אל מסלול חייכם היצרני והיעיל.

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות-מכללת טאותרפיה

לכל מי שזקוק לאנונימיות ואינו יכול להיחשף וזקוק למרחב אינטימי יש לנו מאגר מטפלים בכל רחבי הארץ. רבים מהצרכנים והמכורים הם אנשים מהמעמד הגבוה ומפחדים להיחשף. הפחד מוביל אותם לפסיכיאטרים שאין להם מושג איך לטפל בהתמכרויות חוץ מלתת עוד כדורים וסמים חוקיים, שזו קטסטרופה בפני עצמה.

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות-מכללת טאותרפיה

גמילה אינה מחייבת ייסורים קשים, לכן ישנם רבים שמעדיפים להיות סטודנטים של ההחלמה ולא מטופלים, קורס 12 הצעדים מספק מסגרת התחלתית, יחד עם טיפול אישי יכול להתאים ל"מכורים" החדשים כאלה שהם מתפקדים, כאלה שמחפשים משענת לחיים ולייצר תהליך החלמה במקביל.

לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות-מכללת טאותרפיה

מרכז יום מתעוררים זו מסגרת יומית עד 5 ימים בשבוע, מסגרת אשר מתאימה למי שרוצה להיגמל במסגרת פתוחה ולעבור תהליך משנה חיים. שיטת טאותרפיה היא המובילה בישראל עם יכולת לייצר מוטיבציה לחיים, שינוי תפיסות וגישות הרסניות לחיים מלאים ומשמעותיים.

bottom of page