top of page

זיגמונד פרויד VS קארל יונג

להרגיש. לכאוב. לִלמוֹד. לצמוח.

קארל יונג וזיגמונד פרויד -מכללת טאותרפיה

זיגמונד פרויד VS קארל יונג

זיגמונד שלמה פרויד וקארל יונג - מאת ד"ר מזרחי אברהם

זיגמונד פרויד וקארל יונג

 

קרל יונג ופרויד היו שני פסיכואנליטיקאים ענקיים, ממייסדי הפסיכואנליזה, שינהם השקיעו את חייהם לתורת הנפש לביסוס שיטות טיפול שמשפיעות עד היום על עולם הטיפול. אך לא רק על עולם הטיפול אלא גם על התרבות שלנו באופן כללי, על השפה, שלנו על קבלת החלטות, על עולם הפרסום והשיווק על תחומים רבים כל כך שאנו לא מודעים שהבסיס להם, הם הנחות היסוד של הנפש ושל התרבות של שני גדולי הדור הללו.

 

לשניהם תפיסות וגישות שונות לפסיכואנליזה, יחד עם זאת קארל יונג לא חשב שהוא סותר את פרויד אלא הוא מרחיב את התיאוריה שלו למחוזות נוספים שפרויד נמנע מהם עקב הפיקסציה שלו הקיבעון שלו סביב עיקרון העונג כגורם מרכזי של ההתפתחות סביב נושא המיניות.

חשוב לזכור שקארל יונג, היה אחד מתלמידי פרויד, פרויד ראה בו בן ממשיך, האיש שיסחף את כל העולם הנוצרי אחריו, הייתה ביניהם מערכת יחסים מעבר לאיזשהו רעיון של קולגות, הקשר ההדוק בניהם נמשך משנת 1904-1913 אך לאחר מספר שנים של שיתוף פעולה עם פרויד, עם הערצה בלתי הגיונית, אהבה עצומה, יונג לא פעם ראה את פרויד כישו של העולם החילוני, יונג התפכח בכך שראה את המוגבלות של פרויד ואט אט האכזבה מחוסר הכנות של פרויד והנעילה שלו על מה שהוא פיתח גרם ליונג להתפתח כפסיכואנליטיקאי עצמאי וכך הוא פיתח תיאוריות וטכניקות טיפוליות נפרדות מפרויד.

הנה כמה מההבדלים העיקריים ביניהם:

 

התפיסה על הנפש: פרויד ראה את הנפש כמתפתחת לפי שלבים שונים של הילדות, כולל השפעות מהעבר הגנטי והחברתי-תרבותי. לעומת זאת, יונג התמקד יותר על התפיסה שהנפש היא יותר רק ממרכיבי הילדות והשפעות הגנטיות-תרבותיות. הוא טען כי יש גם חלקים בנפש שהם אוניברסליים ומקוריים לכל האנושות. למשל יונג טען שפרויד צדק שהכניס את המיתוס של אדיפוס והכליל אותו על כלל האנושות ותהה מדוע לא להוסיף את המיתוס של אלקטרה לנשים. בתחילה פרויד סירב לאחר מכן הסכים והרחיב את התיאוריה ההתפתחותית שלו.

 

התפיסה על התפתחות נפשית: פרויד הבחין בין שלוש שלבי התפתחות נפשית: האיד, האגו, והסופר-אגו. יונג, מצדו השני, פיתח תאוריות של שלבי התפתחות נפשית שונים, כולל את השלב המוקדם שבו יש חשיבה יצירתית וחוויית חיבור לממדים האוניברסליים.

התקשרו לייעוץ ומידע: 03-7788766

התפיסה על החלום: פרויד ראה בחלום תכונה של הנפש הבלתי מודעת, כמו גם מקור לחומר הפסיכואנליטי. יונג, עם זאת, תפס את החלום כמשאב יצירתי וניסיון לכל חקירה פנימית ותפיסת עצמי עמוקה יותר כולל ניסיון למצוא את הייעוד והתכלית של האדם כמסר מעולמות אחרים לשלמות פנימית וכיוון בעולם.

פרויד חקר את התודעה האנושית דרך עדות הפציינט, והגדיר תהליך נפשי שכונה "חשיבה עמוקה" בה הבין את התודעה הלא מודעת והמשאלות הלא מודעות של האדם. פרויד טען שהחלק הגדול ביותר מהתודעה האנושית הוא לא מודע ולא נגיש לבקרה שלנו, וכי התנהגותנו ותגובותינו נובעות מחוליות נפשיות בלתי מודעות. לפי פרויד, התשוקות והצרכים האנושיים הם מקור ראשוני ועוצמתי של תודעה המשפיעה על התנהגותנו ופעולותינו.

 

מבחינתו של יונג, התודעה האנושית היא מורכבת יותר וכוללת מספר שכבות עמוקות של תודעה, כולל עולמות עמוקים של אינטואיציה ושל תחושות, יותר מקוריות ומרחביות מאשר עולמות של חשיבה מודעת וברורה. יונג הגדיר את התודעה הלא מודעת כסכנה וכמקור לפוטנציאל רב של חיים מוגבלים וצרים. לעומת זאת, יונג לא נכנע לדמיונות המוצגות בתיאוריות של פרויד וחקר את התודעה ברמה עמוקה יותר למגינת ליבו של פרויד וחסידיו, הוא לא האמין שיש רק מקור אחד להתפתחות הנפשית ולמקור צמיחתה. הוא הסכים לרעיון הליבידו כמנוע לדחף האנושי רק הרחיב אותו לאנרגיה כללית יותר ולא רק אנרגיה מינית.

 

פרויד פיתח את התאוריה הפסיכואנליטית, המתמקדת בפיתוח הבנת עמדות נפשיות עמוקות, בעיקר באמצעות ניתוח החלומות והאינסטינקטים הבסיסיים. פרויד טען כי עמדות נפשיות מתפתחות בגיל הרך ועשויות לגרום לבעיות נפשיות בהמשך החיים. לפי פרויד, האינסטינקטים הבסיסיים הם האורגאני, הסדוק והשאיפתי, וכל אחד מהם משפיע על חיי האדם ועל הבנתו את העולם.

 

בניגוד לכך, יונג התמקד בתורתו באספקטים נוספים של העמדות הנפשיות ופיתח תורת השיגעון הקולקטיבי. יונג חקר את הפרסונליות והטראנס פרסונאלי והתודעה האישית של האדם ואת הקשר שלהם לתודעה הקולקטיבית, המציינת את האופן שבו הקהילה והתרבות משפיעות על האדם. יונג פיתח גם תאוריה על הארכיטיפיים, שהם צורות נפשיות יסודיות הקיימות בתודעה הקולקטיבית.

יונג סיפר אם ישנם ארכיטיפים כמו אדיפוס ואלקטרה שמשפיעים, לא ייתכן ששאר הארכיטיפים אין להם השפעה על נפש האדם ומציאת התכלית והמימוש העצמי דרך החיפוש העצמי וההבנה העמוקה של ההיסטוריה האנושית והשפעתה על חיינו.

 

הביקורת של יונג על פרויד עסקה במספר נושאים. בעיקר, יונג חלק על פרויד בתפיסתו שהאדם נמצא בלב עולם החלומות והתת-מודע שלה, והוא טען כי פרויד רואה את התת-מודע של האדם רק ככלי להבנת החלומות והשפעתן של דחפים ויצרים מודחקים ולא כחלק בלתי נפרד של האישיות. יונג טען כי חשיבה זו מפחיתה את החשיבות של היחסים החברתיים, התרבותיים והסביבתיים של האדם וכי זה מפחית את הספקטרום הרחב של הגורמים המשפיעים על האישיות והתנהגות האדם.

 

יונג טען כי פרויד מתמקד ברובו בחקירה של המחשבות והתחושות הלא מודעות של האדם ומתעלם מהרמות הגבוהות של המודעות וההשפעות החברתיות והתרבותיות. יונג טען כי המודעות היא ודעות צרה, וכל דבר מודע שייך לאגו ולא למציאות האמיתית וטען טענה בודהיסטית:

 

"מי שמתבונן החוצה חולם, מי שמתבונן פנימה מתעורר"

 

ההבדל העמוק בין שחרור חומרים מהלא מודע כפי שפרויד גרס לעומת מה שיונג חשב שהוא הדבר החשוב ביותר הוא החיבור לעצמי העמוק של האדם חיבור לעצמי הקטן והמודע לעצמי העמוק האוניברסלי הקולקטיבי שמוזכר בחוויות רוחניות בהרבה תורות רוחניות.

בהרחבת התאוריה יונג גרס שמה שעומד מול המציאות זו הפרסונה המסכה של האדם שהיא גם ארכיטיפ שהאדם בחר דרך האגו להציג לעולם, לעומתו פרויד גרס שמה שעומד מול המציאות זה האגו עם מנגנוני הגה.

יונג גרס שלפרסונה יש צל, לא של האדם אלא של הפרסונה, הוא הוסיף מימדים חדשים להתבוננות על האדם, על ההתנהלות שלו בעולם. הוא גרס כי הדרך לחיבור העצמי הוא לנסות לראות את הפרסונה של הרופא, השחקן, הפסיכולוג, העבריין ולהבין את הצל של אותה מסיכה.

הוא הוסיף את מימד העצמי של האדם, לא  רק דחפים ויצרים, פרויד ראה את האדם כמכניזם, מכונה שמנסה להתביית ולהיות אדם נורמטיבי ומנסה לעדן את היצרים החייתיים שלה. פרויד לא חשב שהמושג או הרעיון של העצמי קיים, אלא כנרקיסיזם ראשוני בחודשיים הראשנים של החיים.

יונג לא הסתפק ברעיון השטחי של פרויד והאמין שיש עצמי ויש לא מודע ששייך לעצמי שלנו והוא נפרד מהיצרים החייתיים הפרימיטיביים של האדם.

לעומת פרויד שהתרכז במחשבות והרגשות יונג ראה בהם תוצר של האוטומט של האדם וחיפש ברבדים עמוקים יותר את האדם באינטואיציה ובתחושות ששייכים לעולם הארכיטיפלי והם מבטאים את האישיות העמוקה שנסתרת מהאדם והיא אינה מילולית, היא קשורה לשפה, היא נובעת ממדים עמוקים ונסתרים והם היבט חטוף למימד הרוחני של האדם שמקבל מסרים עמוקים ולעיתים בורח מהם ומתכחש אליהם.

 

ישנם עוד הרבה אלמנטים של הבדלים וזה למאמרים נוספים שיבואו בהמשך.

טאותרפיה היא פורצת דרך בתחומי הפסיכותרפיה הרוחנית

עורך המאמר | ד"ר מזרחי אברהם | מייסד ומנהל מכללת והמכון לטאותרפיה 

תהליכי הטיפול בטאותרפיה

למכון הישראלי לטיפול בטראומה , התמכרויות, חוסר איזון נפשי, דיכאון, חרדה וחוסר תפקוד יש לנו מספר רב של דרכים לעזור לכם לחזור אל מסלול חייכם היצרני והיעיל.

טיפול בהתמכרויות אינדקס מטפלים

לכל מי שזקוק לאנונימיות ואינו יכול להיחשף וזקוק למרחב אינטימי יש לנו מאגר מטפלים בכל רחבי הארץ. רבים מהצרכנים והמכורים הם אנשים מהמעמד הגבוה ומפחדים להיחשף. הפחד מוביל אותם לפסיכיאטרים שאין להם מושג איך לטפל בהתמכרויות חוץ מלתת עוד כדורים וסמים חוקיים, שזו קטסטרופה בפני עצמה.

קורס 12 הצעדים מכללת טאותרפיה

גמילה אינה מחייבת ייסורים קשים, לכן ישנם רבים שמעדיפים להיות סטודנטים של ההחלמה ולא מטופלים, קורס 12 הצעדים מספק מסגרת התחלתית, יחד עם טיפול אישי יכול להתאים ל"מכורים" החדשים כאלה שהם מתפקדים, כאלה שמחפשים משענת לחיים ולייצר תהליך החלמה במקביל.

מרכז יום לטיפול בטראומה והתמכרויות

מרכז יום מתעוררים זו מסגרת יומית עד 5 ימים בשבוע, מסגרת אשר מתאימה למי שרוצה להיגמל במסגרת פתוחה ולעבור תהליך משנה חיים. שיטת טאותרפיה היא המובילה בישראל עם יכולת לייצר מוטיבציה לחיים, שינוי תפיסות וגישות הרסניות לחיים מלאים ומשמעותיים.

bottom of page