שיטת 12 הצעדים לתרבות עסקית

 

פסיכולוגיית ניהול שינויים היא נושא חם בעולם העסקים בימינו. אמנם יש השערות רבות לגבי מהי הגישה הטובה ביותר, אך ברצוני לבדוק את אחת מתוכניות ניהול השינויים המוצלחות ביותר שפותחו אי פעם:

תוכנית 12 הצעדים.

 

התוכנית בת 12 הצעדים והיא מטפלת באחת ההתנהגויות הקשות ביותר לשינוי, התמכרות. זה עושה זאת באמצעות דגש על בניית רשת חברתית כנה, שיתופית, תומכת ומגובשת.

 

מיליוני אנשים ברחבי העולם התגברו על התמכרויות שונות מאלכוהוליזם להפרעות אכילה באמצעות תוכנית ניהול שינויים זו.

 

אם ניקח כל שלב ונשנה אותו כדי להחיל אותו על עסק (ועדיין נשמור על שלמותו של כל צעד), נקבל פילוסופיה ייחודית מעניינת ופורצת דרך של ניהול שינויים ...

 

12 הצעדים לשינוי תרבותי בניהול עסקים

 

הצעד הראשון: אנו מודים שיש לנו בעיה בעסק ושהיא הפכה בלתי ניתנת לניהול:

הצעד הראשון, ויתכן שהוא החשוב ביותר, הוא להודות שיש לך בעיה. למדנו ממחקרים רבים ברחבי העולם שרמת מודעות עצמית זו נדירה. ואז, גם אם אנו מודעים באופן אישי ופנימי בצורה אינטימית עם עצמנו, ההודאה באופן פומבי, הצהרתי היא קשה הרבה יותר. זה לא שונה בעולם העסקים. מנהיגים חוששים לעיתים קרובות שאם הם יתוודו שיש להם בעיה הם יאבדו את הקרקע כמנהיגים ויאבדו את הסמכות שלהם ... כי ממתי מנהיג עוקב אחר פגמים? יחד עם זאת, אם אי פעם הקשבת לרטוריקה השגויה של השקרית של מנהיגים שמתרצים ומשקרים את עצמם ואת האחרים, אתה יודע שהעמדת פנים שהבעיה אינה קיימת גרועה בהרבה מלהודות שיש בעיה ושצריך לטפל בה. הכרת הבעיה נותנת תקווה לשינוי חיובי, בעוד שהעמדת פנים בקשר לבעיה שהיא אינה קיימת רק מאששת ומוודא שהבעיה תישאר.

 

שני: זה אולי מביך אבל זה ידרוש כוח יותר גדול ממך כדי להחזיר את השפיות העסקית:

הצעד השני עוסק בבניית אמון בכוח יותר גדול מהמנהיג של העסק. לאחר שנוצרה בעיה, מנהיגים אמיתיים צריכים לקחת צעד אחורה מהאגו שלהם וללמוד לבקש ולקבל עזרה. פירוש הדבר זו היכולת לראות את היכולת של עבודת הצוות לפתרון בעיות. משמעות הדבר יכולה גם להיות גם הבאת יועץ או עזרה חיצונית. עם זאת, הנכונות לבקש עזרה היא קריטית. באמת, אם היית שם את היד על הדופק של זה, והיית מבקש עזרה לא היית מתמודד עם הבעיה מלכתחילה.

 

שלישית: לוותר על שליטה, להבין שאתה לא שולט בהכל:

הצעד השלישי הוא הרחבה של הצעד השני. בתוכנית 12 הצעדים שהיא תכנית רוחנית אך פרגמטית הנושא הרוחני ממלא תפקיד מפתח שכן הוא נוגע במאבק של ההתמכרות האישית לשליטה. לגבי עסקים, הצהרת המפתח היא "ויתור על שליטה." הצעד השני מציין שאתה מחבק את העזרה שמוגשת לך. לאחר שהוספת עזרה זו, עליך לוותר על השליטה. עבור מקבלי החלטות רבים שרגילים לתת "כן" או "לא" באופן מהיר זה יכול להיות תהליך קשה מאוד. עם זאת, עזרה יכולה להיות אפשרית ולעזור רק אם אתה נותן להם לעזור לך.

 

ארבע: נקיטת ספירת מלאי מוסרית וחסרת פחד של עצמנו:

במשך זמן רב אנשים ראו בפרקטיקות עסקיות חתך עמוק והתמקדו ב"המטרות מצדיק את האמצעים ".

אך היו שינויים גדולים עם חברות כמו אנרון ו- AIG, עסקים אתיים החלו להפוך לשיחה היום. מבין 49 השערוריות התאגידיות הגדולות ביותר שנעו בין 1994 ל 2016, 13 היו בין 2008-2009. זה מונצח על ידי עידן המידע של ביקורות לקוחות.

אם אתה סוקר את המלאי המוסרי שלך, איך אתה חושב שזה השפיע על העסק שלך?

 

חמישה: אנו מתוודים על האופי המדויק של עוולותינו:

מרבית מנהלי העסקים חוששים מהודאת באשמה, בלקיחת אחריות, מכיוון שהם חוששים מהתדיינות משפטית. אמנם זה תקף, אך הודאה בטעות או שגיאה יכולה גם ליצור גאולה מהשגיאה. חבר שלי עבד בחברה שפיטרה מספר לא מבוטל של עובדים כחלק מתוכנית הבראה וארגון מחדש וחיסכון בעלויות שפותחה על ידי ההנהלה.

בגלל המספר הרב של האנשים, הם יכלו לתת לכל אדם רק 5 דקות לאסוף את חפציו על מנת לפטר את כל מי שהיה צריך ולירות בהם ביום אחד ויחיד. למרות שאני בטוח שמישהו בחברה חשב שזו החלטה לוגיסטית טובה, ההלם שאחרי היה הרס מאסיבי. אתה מבין, כל מי ששמרו על הצוות נבחר מכיוון שהם מילאו תפקיד חיוני בשלב הבא של הארגון.

המנהיגים נכשלו כאשר לא צפו את התגובה המוסרית של הצוות שנותר ל"קטלני "(שנודע בכינויו). אנשי המפתח האלה החלו להתפטר. לפתע החברה מצאה את עצמה עם מחסור המוני בעובדים מיומנים. לו היו מהרהרים במעשיהם ומודים שהם לא טיפלו בפיטורים כראוי, הם כנראה היו שומרים על רבים שבחרו לעזוב. אבל כשלא עשו זאת, הם אטמו את גורלם.

 

שש: התחייבות להתמודדות עם ליקויים אלה באופינו:

אנשים אוהבים את האמרה "אף אחד לא מושלם" ועם זאת הם נוטים להתעלם רק מהפגמים. צעד זה מאתגר כל אדם לשקול את פגמי האופי שלו ולפעול באופן פעיל לתיקונו. אם אתה צועק, הגיע הזמן לעבוד על תקשורת מילולית. או אולי אתה נאבק להשמיע את הרעיונות הטובים שלך; זה הזמן לעבוד על להיות יותר אסרטיבי. אינך בטוח על אילו פגמים אתה צריך לעבוד? בקש ותקבל עזרה, אך תהיה מוכן לבקר מחדש בצעד הראשון.

 

שבע: ביקשנו בענווה עזרה כדי שנוכל להסיר את חסרונותינו:

הצעד ה- 7 דומה לצעד ה- 2, אבל הפעם אתה אך הפעם אתה מחפש עזרה בקשר לאופי שלך , לאגו שלך, ולהתפתחות האישית שלך ולא כדי לעזור לך בפתרון הבעיה העסקית. מכיוון שהאמירה בדרך כלל נכונה…

אנשים לא עוזבים עסקים; אנשים עוזבים אנשים.

 

שמונה: אנו נכונים לתקן עם כל האנשים שפגענו בהם:

בדומה לצעד ה- 5, אנו ממשיכים כעת הלאה. במקום להודות בטעות שהתרחשה, צעד זה מאתגר אותנו לנקוט בצעדים ניתנים לביצוע כדי ליישב עוולות שנעשו בעסקים שלנו.

בדוגמה שהחברה נותנת לאנשים ללכת בצורה לא מכובדת, הם היו יכולים ליצור קשר עם אלה שפיטרו, להתייחס בכבוד, להתנצל במתן מכתבי המלצה לעזור להם בקריירה או לתת להם  30 יום לסדר את החפצים האישיים שלא נאספו באותם 5 דקות ולהחזיר להם את שאם הדברים. יש מחוות שיכולות לעזור בתחושה או בחוויה לאחר שהמנהלים הבינו את הטעות שלהם, ואז הם יכולים לתקן את הפעולה והאקט המאוד לא נעים שהם הפגינו לצוות העובדים הנאמן שלהם.

 

צעד תשע: ביצוע כפרה ותיקון באופן ישיר לאנשים אלה בכל מקום אפשרי, ומתי שזה אפשרי לעשות זאת ושלא יפגע בהם או באחרים:

נניח שבאמת פגעת באחד העובדים באופן בוטה וישיר באיש צוות במהלך פגישה. בנוסף להתנצלות בפני הקבוצה על ריסוק האווירה השיתופית, צעד זה מאתגר אתכם לעשות צעד נוסף ולהפוך אותו לפעולה ישירה עם אותו אדם ספציפי. על ידי התקרבות לסכסוכים מסוג זה מתוך עמדה של התנצלות וענווה, האדם הנפגע אינו מתמודד יותר איתו. ויברציות טובות יותר משוחזרות באופן מיידי.

הצוות יכול לעבוד באווירה של חמלה ואחריות אישית וקבוצתית ברמה הגבוהה ביותר.

 

צעד עשר: ממשיכים לקחת אחריות על רשימת המלאי האישית, וכשאנחנו טועים, אנו מודים מייד:

הפילוסופיה של שינוי לטווח ארוך היא אחד ההיבטים החזקים ביותר של תוכנית בת 12 הצעדים לתרבות ארגונית. שינוי אינו דבר שיקרה על ציר זמן ספציפי. זהו שינוי תרבותי לאורך החיים בתוך החברה והתגלמותו בכל אדם ואדם.

 

צעד אחד-עשר: אנו מחפשים את כוח הרצון להמשיך עם העקרונות הללו:

צעד 11 משקף את הקושי של עשרת הצעדים הראשונים. שינויים כאלה דורשים תחושה מדהימה של מודעות עצמית, תקשורת, ענווה, ובמובנים רבים סיכון. להודות באשמה ובאחריות זה תמיד יהיה סוג של סיכון, אך השכר והתרבות הארגונית שתתפתח בהחלט שווה את זה.

 

שתיים: העבירו מסר זה לאחרים ותרגלו עקרונות אלה בכל תחומי חייכם:

הצעד האחרון כולל שני חלקים. האחד הוא לשתף אחרים  בפילוסופיה ובחוויה המיוחדת שיש בתרגול העקרונות של 12 הצעדים. השני הוא לחיות על-פי קוד זה גם בחיים המקצועיים וגם בחיים האישיים שלך.

מאת : ד"ר מזרחי אברהם

המכון הישראלי לטאותרפיה

התמחות בטיפול בכל

סוגי ההתמכרויות

תן לעצמך הזדמנות וצור קשר עכשיו – את\ה לא לבד!

אנשי המקצוע והמומחים שלנו ישמחו לסייע הטיפול מותאם אישית. השאר/י פרטיך ונחזור אליך בהקדם האפשרי או פנה/י

 

אלינו בטלפון: 03-7788766