התקשרו

להכוונה טלפונית

או תפנו באנונימיות

השילוב של פסיכותרפיה האדלריאנית , העומק שבה בשילוב עם הפילוסופיה של אלכוהוליסטים אנונימיים (AA) היא שילוב יצירתי מאוד שמאוד שימושי בטיפול של מכורים מחלימים או אלכוהוליסטים. הפסיכותרפיה האדלריאנית הקלאסית מציעה אמצעי ייחודי ויעיל של יצירת גשר של שיתוף פעולה בין המטפל, הלקוח, ועם הקהילה של AA. הגשר הזה מעורר בהדרגה את הכוח היצירתי של הלקוח ומגבירה את העניין חברתי. בשלב זה א.א. היא מערכת תמיכה חשובה ביותר. יחד עם זאת, האיי איי הוא לא טיפול פסיכולוגי ולא יכול לסייע ללקוח לשנות את סגנון החיים ואת המטרה הסופית הבדיונית השקר ההונאה העצמית שמצויה בשורש הקשיים שלו. זוהי המשימה של הפסיכותרפיה.

נראה שישנם כמה השערות שמייסדי AA אולי הושפעו מרעיונותיו של אדלר, במיוחד דעותיו לגבי הרעיון של ההדדיות , החיבור ההדדי לכל החיים, את חשיבות שיתוף הפעולה ואת האינטרס או הצורך החברתי, ואת תחושת הנחיתות כמנוף לחתירה להשלמה עם המצב או לעליונות להתעלות מעל תחושה זו. ב-1941 מתפרסם מאמר של הכתב הידוע ג ‘ק אלכסנדר באיבנינג פוסט ערב, שבו הוא הצהיר:

“א.א. הוא סינתזה של רעיונות ישנים ולא תגלית חדשה”

 

הדמיון בין הפילוסופיה של AA והגישה האדלריאנית הקלאסית והמורכבת ברורה יותר ויותר בהדרגה לאנשים רבים בשנים האחרונות. רובם הם אדלריאנים קלאסיים, חלקם אנשי מקצוע מתחום ההתמכרות ושימוש לרעה בחומרים, ומעטים מגיעים משני התחומים. ישנם הקבלות מסוימות בין AA לבין הגישה האדלריאנית הקלאסית יידונו בהמשך. השוואה קצרה זו תלווה ובו יתקיים דיון של היישום המעשי של המרכיבים השונים שתורמים לטיפול בהתמכרות לסמים ואלכוהול.

ההיסטוריה הקצרה של אלכוהוליסטים אנונימיים:

 

א.א. הוקמה על ידי שני אלכוהוליסטים בשנת 1935. אחד מהם היה סוכן בורסה בניו יורק (ביל וילסון), רופא אחר אוהיו (ד”ר בוב סמית ‘). יתכן כי “ד”ר בוב”, כפי שהוא מכונה על ידי חברי AA, ייתכן שהייתה לבוב היכרות עם חלק מהעבודה של אדלר. הוא אדם משכיל ואינטליגנטי מאוד.

שניהם “ביל וו” ו “ד”ר בוב” עשו ניסיונות רבים כדי להישאר פיכח – ונכשלו. “ד”ר בוב” היה גם מוצלח מאוד בעבודתו עם חולים חריפים שלו. הם האמינו שהם ניסו הכל עד שהם התוודעו לקבוצה פונדמנטליסטית נוצרית בשם קבוצת אוקספורד. העיקרים של קבוצה זו שימשו בסיס רוחני להתאוששות מאלכוהוליזם (פיכחון) והתנועה החדשה של אלכוהוליסטים אנונימיים.

המייסדים של AA הושפעו בהחלט על ידי קבוצת אוקספורד, בפרט את עיקרי הרעיונות שלהם ובהם הצורך לרשימת המלאי המוסרית, ההודאה של קיום פגמים באישיותם, הנכונות לפיצוי וכפרה , נכונות לעזור לזולת, ואת necessity הנחיצות והצורך של אמונה רוחנית באלוהים. השפעות אחרות היו הנס Vaihinger הפילוסופיה של כאילו וזני ויליאם ג ‘יימס של החוויה הדתית. הראשון “Big Book” יצא לאור בשנת 1939 תחת הכותרת אלכוהוליסטים אנונימיים מכיל קווי דמיון רבים מרעיונותיו של אדלר. זה היה מן התואר הזה כי התנועה נגזר שמו של זה.

הדמיון בין AA ואדלר:

אלפרד אדלר, ביל ווילסון, וד”ר בוב סמית ‘היו בני אותו דור והיו נתונים להשפעות דומות, למשל לפילוסופיה של Vaihinger. ביקורו הראשון של אדלר לארצות הברית היה בשנת 1925. בין 1926-1935 הוא לחילופין בילה בארה”ב ואוסטריה , שישה חודשים בארצות הברית שישה חודשים באוסטריה, עד שהוא עבר לניו יורק בשנת 1935. התיאוריה של אדלר הוא מודל משולב, מודל הוליסטי של טבע האדם של הפסיכופתולוגיה והטיפול. זוהי פילוסופיה של חיים, שלא כמו AA. זוהי הפסיכולוגיה של ערכים עם אוריינטציה שמדמה ומכוונת אנשים למשל ליכולת של שיתוף פעולה עמוק לחיות יחד ושאיפה לשיפור עצמי, הגשמה עצמית, ותרומה לרווחת הכלל.

דעותיו של אדלר לגבי ההדדיות היא שהיא לכל החיים, את חשיבות שיתוף הפעולה ואת האינטרס החברתי, ואת תחושת הנחיתות כמנוף לחתירה לעליונות או השלמה או הם הדהדו ומהדהדים חזק מאוד בפילוסופיה של AA. שנים עשר הצעדים של אלכוהוליסטים אנונימיים יש קווי דמיון רבים לרעיונות האלה. “העמדה של אדלר על אלכוהוליזם היה כי היא האלכוהוליזם הוא אולי סוג של איבר נחיתות של מערכת העיכול. ” באלכוהוליזם ישנו רכיב מיוחד של הטעם אשר ממלא תפקיד …” (אנסבכר) זה דומה לתפיסת ההתמכרות של AA ושל וAMA של (האמריקאי Medical Association) העמדה כי אלכוהוליזם הוא מחלה, ואולי אלרגיה”. לקראת הקמתה של אלכוהוליסטים אנונימיים, ד”ר ויליאם ד Silkworth דן את האלכוהוליזם להנחה שהאלכוהוליסט אלרגי לאלכוהול. במחקרים נוכחיים נמצא כי העיקול או חילוף החומרים אצל אלכוהוליסטים (בכבד) נמוך ב 1 / 2 משיעור של לא אלכוהוליסטים . מחקר מתמשך מנסה לקבוע כיצד גורמים גנטיים וסביבתיים תורמים אינטראקציה בהתפתחות אלכוהוליזם.

 

אדלר התייחס גם להתפנקות עצמית (להתמכרות, שקיעה ב-; סיפוק תשוקה; ותרנות; סובלנות; היענות, ריצוי; פינוק) כסוגיה בסגנון חיים ועל אלכוהוליזם הנצפים כצורה של התנועה retrogressive נסיגתי שנסוג לאחור …חבורתא שדועכת יחדיו. הוא התייחס לאלכוהוליסטים כמו אל “כשלים מפונקים” חסרי האומץ והעניין החברתי. “לעתים קרובות מאוד את תחילת ההתמכרות מראה תחושה חריפה של נחיתות מסומן על ידי ביישנות, חיבה בידוד,רגישות יתר oversensivity, חוסר סבלנות, רגזנות, ועל ידי סימפטומים נוירוטיים כמו חרדה, דיכאון, insuffiency חוסר סיפוק מינית.” (אנסבכר) התמכרות היא צורה ספציפית של הנוירוזה, וככזה הוא טיפל במובן רחב כמו נוירוזה אחרת. לדברי אדלר: “ההסדר [נוירוטי] ברור ביותר במקרה של התמכרות מורפין אלכוהול או קוקאין, אשר ירפא בלי להשאיר כל זכר רק אם תחושת הקהילה עליות וירידות יהירות.” (החוקה נוירוטי).

“Big Book” של AA קובע: “המשקאות שלנו לא היו אלא סימפטום אז נאלצנו לרדת לסיבות ולתנאים..” חברי AA גם לדון “הייחוד הטרמינל” (סוג של יהירות) ו centeredness עצמית כמו “שורש הצרות שלנו”. הפתרון? אחוות ב AA, עבודה של 12 צעדים, “צובר עניין אצל הבחורים שלנו”, ו להיות שימושי עבור אחרים. “העקרונות הבסיסיים של תוכנית ה-AA, נראה, מחזיקה טובה עבור אנשים עם אורח חיים רבים שונים ,…” (ההדגשה של המחבר). “כדי להתגבר על שתייה דרוש שינוי המחשבה והגישה”. … “אז תדע מה זה אומר לוותר על עצמך כי אחרים עשויים לשרוד מחדש את החיים.” (אלכוהוליסטים Anoymous).

 

א: תחושת נחיתות (IF)

Inferiority Feeling (IF

AdlerAA

Practical Application

המטרה הטיפולית – המטפל חייב לזהות את רגשי הנחיתות הספציפיים IF של הלקוח  ולהנחות את הלקוח לכיוון של הכרה ברגש הנחיתות ולכבוש אותה.

Childhood prototype

Egomaniac”אגו מניאק של מכורים עם תסביך נחיתות”. “בז ‘רגון של AA הוא נותן כלים נוספים לדיון ברגשי הנחיתות , ורעיונות בשפה משותפת עם החבר הלקוח כך שהוא יכול להתייחס ולהבין את רגשי הנחיתות מזווית אחרת. תחושות של חוסר התועלת ורחמים עצמיים … השימוש בהומור להכיר תחושת נחיתות נקודת כלליים לכיוון חיובי יותר. התנסות של חוויה אמיתית או של רגש סובייקטיבי שבו האדם חש את הסיטואציה של היותו “מינוס”. ומשם השאיפה והמניע לחתירה , והיכולת לדמיין את ה “פלוס” אך ורק בגלל הכוח היצירתי של הפרט.

אדלר: “התחושה של הכללים לתחושת הנחיתות בחיים המנטאליים נפשיים , ניתן לזהותם בבירור במובן של חוסר השלמות , בפגימות , בחוסר ההגשמה , unfulfillment, וכן במאבק רצוף בלתי פוסק הן של יחידים ושל האנושות.”

הרצון לשאוף, לפתח, להשיג, להשלים. חתירה למשמעות. המטרה הטיפולית – המטפל הוא “שותף הוגה” ועובד עם הלקוח כדי למצוא משמעות אמיתית.. “חתיכת חרא, כי העולם סובב סביב.”

“הייחוד Terminal הסופני “

ענווה

המסורת Anonymity/12th: “עקרונות לפני האישיות”.

כאשר כותבים או מדברים בפומבי על אלכוהוליזם, אנו קוראים לכל חבר שלנו להשמיט שמו הפרטי שלו, במקום שייעד את עצמו למקום ראשון, במקום כ ‘חבר של אלכוהוליסטים אנונימיים’. “(אלכוהוליסטים אנונימיים)

“מצאנו ששום דבר לא תואם ולא ישווה לחיים שהם חוויה רוחנית חזקה של חיים , של תועלת ,שפיות ומאושרים.” (אלכוהוליסטים אנונימיים).

אדלר החתירה לאשליה של משמעות במקום להתגבר על ה IF רגשי הנחיתות וחתירה למשמעות אמיתית.

“… הכמיהה עשוי להתחיל עם תסביך עליונות בצורה של רברבנות, … כמיהה כוח.” (אנסבכר)

התשוקה להישגיות ולמשמעות, היא הושלמה..

תחושה של קהילה:

המטרה הטיפולית – המטרה הטיפולית היא להעמיק את תחושת הקהילה והמחויבות לכולם.

“חתיכת חרא, כי העולם סובב סביבי.”

“הייחוד Terminal הסופני “

ענווה

המסורת Anonymity/12th: “עקרונות לפני האישיות”.

כאשר כותבים או מדברים בפומבי על אלכוהוליזם, אנו קוראים לכל חבר שלנו להשמיט שמו הפרטי שלו, במקום שייעד את עצמו למקום ראשון, במקום כ ‘חבר של אלכוהוליסטים אנונימיים’. “(אלכוהוליסטים אנונימיים)

“מצאנו ששום דבר לא תואם ולא ישווה לחיים שהם חוויה רוחנית חזקה של חיים , של תועלת ,שפיות ומאושרים.” (אלכוהוליסטים אנונימיים).

אדלר החתירה לאשליה של משמעות , במקום , להתגבר על ה IF רגשי הנחיתות וחתירה למשמעות אמיתית.

“… הכמיהה עשוי להתחיל עם תסביך עליונות בצורה של רברבנות, … כמיהה כוח.” (אנסבכר)

התשוקה להישגיות ולמשמעות, היא הושלמה..

תחושה של קהילה

המטרה הטיפולית – המטרה הטיפולית היא להעמיק את תחושת הקהילה והמחויבות לכולם .

“אנוכיות , ריכוז עצמי! שאנחנו חושבים שהוא השורש של כל הצרות שלנו. מונע על ידי מאה צורות של פחד, אשליה עצמית, חיפוש עצמי , ורחמים עצמיים, אנו דורכים על הבהונות של החברים שלנו והקרובים לנו ביותר .. . ואז הצרות שלנו אנו חושבים ומדמיינים , הם בעצם תוצאות המעשים שלנו . “(אלכוהוליסטים אנונימיים)

של:

1. מודעות – לדעת את זה .

2. קבלה – להרגיש את זה.

3.פעולה- כדי לעשות את זה .

AA החברותא אומרת – ” סוף סוף אנו מתחילים לחוש את המשמעות האמיתית לחיים .”

ספונסר ( חונכות) – ” לעזור לזולת היא אבן הפינה של ההחלמה שלנו .” (אלכוהוליסטים אנונימיים)

רדיוס משתרע בין אדם אחד (הספונסר החונך ) על איי.איי. כמו “משפחה הרוחנית,” קבוצת הבית, כל האלכוהוליסטים, כל האנשים, ואלוהים הכוח העליון האידיאלי ,ומשם לקוסמוס / ליקום.

אדלר:

התחושה של המכור אל הקהילה , החיבור , השייכות הוא צר מאוד.

ישנה ההדדיות של שלושה מרכיבים לעבודה:

1. קוגניטיבית – לדעת את זה

2. רגשית – להרגיש את זה

3. ההתנהגות – כדי לעשות את זה

רדיוס (פעולה חיצונית תועלת לאחרים).

הרדיוס משתרע בין אדם אחד (אמא / המטפלת העיקרית) למשפחה, לקבוצה, באופן אידיאלי, כל האנשים – הקוסמוס / היקום.

המטרה הסופית פיקטיבית – המטרה הטיפולית היא להקטין את גודל המטרה לרמה בת השגה

“לפעול כאילו.”

(Influenced by Hans Vaihinger)

AA

“Act as if”.

לפעול כאילו-הפוך על הפוך

“Fake it till you make it.” – “לזייף את זה עד שאתה עושה את זה.”

“לעיתים נדירות ראינו אדם נכשל אשר עקב ביסודיות אחר דרכנו. חלק מאיתנו ניסה להיאחז ברעיונות ישנים שלנו והתוצאה היתה אפסית עד שהחלטנו להרפות לחלוטין.” (אלכוהוליסטים אנונימיים).

אדלר:

המטרה של אלכוהוליסטים אנונימיים היא מציבה רף גבוה מדי עבור המחלים במציאות. לרצות את המטרה הגבוהה היא לא הבעיה. הבעיה היא לרצות להיות במקום גבוה בלי להרוויח את זה. יהירות. זו נקודה של עתיד בדיוני שמושך את כל החברותא לכיוון של “פיצוי” אותו יתקשו להשיג. ההשקפה של המדריכים לעתיד מדריכים את האדם בהווה, כלומר לא להרגיש כאב .

Style of Life

דרך חיים:

המטרה הטיפולית – “המטרה הטיפולית היא לפתח משמעת עצמית, קבלת אחריות” .

המסת “סגנון חיים” הסגנון הישן והרעיונות הישנים .

AA

“חשבנו שנוכל למצוא דרך קלה יותר, רך יותר …”

שלבים 4, 5, ו 8 (ראה המאמר של ג ‘ק אלכסנדר אלכוהוליסטים אנונימיים)

“המלך בייבי “

איי איי היא דרך חיים , עלינו לחיות ולהעביר את הבשורה של התכנית .

אדלר:

האלכוהוליסטים הם לעתים קרובות מתפנקים , כדילהתחמק מאחריות. נושאים של בריחה מאחריות, והמרחק בין המציאות לפנטזיה גדול לעיתים (כפי שניתן לראות לא נעימים או unmanageable), והם רוצים דרך קלה….החוצה .

אחד הנושאים המרכזיים שבאים לידי ביטוי בכל סוגייה פסיכולוגית, בדרך הגישה של הפרט ניגש או / מתחמק משלושת משימות החיים. מערבת את גישת הכל או כלום ., ולא ממקם את עצמו מול הבעיה לפתרון גמיש של הבעיה, כמו אדם בריא .

תָּכְנִית, סְכֶמָה,שמנוגדת, שקשורה לאנטיתזה ,של תפיסת המכור

המטרה הטיפולית – המטרה הטיפולית היא לחסל את האנטיתזה ולהכיר אפור, ניואנסים עדינים יותר

AA

מכורים הם בעלי נטייה לחשיבה של “שחור או לבן “

הם בעלי תפיסה של “הכל או לא כלום “.

הם בעלי תפיסה של או 1 או 10 לגבי כל חוויה או רגש או אירוע .

ההחלמה היא ההגעה ל 2 ועד 9 תוך כדי התבוננות בתהליך יחד עם המטפל.

אדלר:

ההשקפה על העצמי ושל העולם. על המטפל לשנות את התזות הסכמות התבניות המחשבתיות של המכור שיש לו על העצמי והעולם .

למכור יש יכולת מוגבלת להגיע לשיפוט מציאותי , ריאלי , אבל זה משרת את המטרה הסופית של ההגנה על הסגנון חיים , דרך החיים החדשה .

המטפל נותן מוטיבציה והצדקה לחתור לכיוון המטרה .

חתירה למשמעות

המטרה הטיפולית – המטפל הוא “שותף הוגה” ועובד עם הלקוח כדי למצוא משמעות אמיתית..

“חתיכת חרא, כי העולם סובב סביב.”

“הייחוד Terminal הסופני “

ענווה

המסורת Anonymity/12th: “עקרונות לפני האישיות”.

כאשר כותבים או מדברים בפומבי על אלכוהוליזם, אנו קוראים לכל חבר שלנו להשמיט שמו הפרטי שלו, במקום שייעד את עצמו למקום ראשון, במקום כ ‘חבר של אלכוהוליסטים אנונימיים’. “(אלכוהוליסטים אנונימיים)

“מצאנו ששום דבר לא תואם ולא ישווה לחיים שהם חוויה רוחנית חזקה של חיים , של תועלת ,שפיות ומאושרים.” (אלכוהוליסטים אנונימיים).

אדלר החתירה לאשליה של משמעות , במקום , להתגבר על ה IF רגשי הנחיתות וחתירה למשמעות אמיתית.

“… הכמיהה עשוי להתחיל עם תסביך עליונות בצורה של רברבנות, … כמיהה כוח.” (אנסבכר)

התשוקה להישגיות ולמשמעות, היא הושלמה..

תחושה של קהילה

המטרה הטיפולית  – המטרה הטיפולית היא להעמיק את תחושת הקהילה והמחויבות לכולם .

“חתיכת חרא, כי העולם סובב סביבי.”

“הייחוד Terminal הסופני “

ענווה

המסורת Anonymity/12th: “עקרונות לפני האישיות”.

כאשר כותבים או מדברים בפומבי על אלכוהוליזם, אנו קוראים לכל חבר שלנו להשמיט שמו הפרטי שלו, במקום שייעד את עצמו למקום ראשון, במקום כ ‘חבר של אלכוהוליסטים אנונימיים’. “(אלכוהוליסטים אנונימיים)

“מצאנו ששום דבר לא תואם ולא ישווה לחיים שהם חוויה רוחנית חזקה של חיים , של תועלת ,שפיות ומאושרים.” (אלכוהוליסטים אנונימיים).

אדלר החתירה לאשליה של משמעות , במקום , להתגבר על ה IF רגשי הנחיתות וחתירה למשמעות אמיתית.

“… הכמיהה עשוי להתחיל עם תסביך עליונות בצורה של רברבנות, … כמיהה כוח.” (אנסבכר)

התשוקה להישגיות ולמשמעות, היא הושלמה..

 

תחושה של קהילה

המטרה הטיפולית – המטרה הטיפולית היא להעמיק את תחושת הקהילה והמחויבות לכולם.

“אנוכיות , ריכוז עצמי! שאנחנו חושבים שהוא השורש של כל הצרות שלנו. מונע על ידי מאה צורות של פחד, אשליה עצמית, חיפוש עצמי , ורחמים עצמיים, אנו דורכים על הבהונות של החברים שלנו והקרובים לנו ביותר .. . ואז הצרות שלנו אנו חושבים ומדמיינים , הם בעצם תוצאות המעשים שלנו . “(אלכוהוליסטים אנונימיים)

של:

1. מודעות – לדעת את זה.

2. קבלה – להרגיש את זה.

3.פעולה- כדי לעשות את זה.

א.א. החברותא אומרת – ” סוף סוף אנו מתחילים לחוש את המשמעות האמיתית לחיים .”

ספונסר (חונכות) – ” לעזור לזולת היא אבן הפינה של ההחלמה שלנו .” (אלכוהוליסטים אנונימיים)

רדיוס משתרע בין אדם אחד (הספונסר החונך ) על איי.איי. כמו “משפחה הרוחנית,” קבוצת הבית, כל האלכוהוליסטים, כל האנשים, ואלוהים הכוח העליון האידיאלי ,ומשם לקוסמוס / ליקום.

אדלר:

התחושה של המכור אל הקהילה , החיבור , השייכות הוא צר מאוד.

ישנה ההדדיות של שלושה מרכיבים לעבודה:

1. קוגניטיבית – לדעת את זה

2. רגשית – להרגיש את זה

3. ההתנהגות – כדי לעשות את זה

רדיוס (פעולה חיצונית תועלת לאחרים).

הרדיוס משתרע בין אדם אחד (אמא / המטפלת העיקרית) למשפחה, לקבוצה, באופן אידיאלי, כל האנשים – הקוסמוס / היקום.

המטרה הסופית פיקטיבית – המטרה הטיפולית היא להקטין את גודל המטרה לרמה בת השגה

“לפעול כאילו.”

(Influenced by Hans Vaihinger)

AA

“Act as if”.

לפעול כאילו-הפוך על הפוך

“Fake it till you make it.”

“לזייף את זה עד שאתה עושה את זה.”

“לעיתים נדירות ראינו אדם נכשל אשר עקב ביסודיות אחר דרכנו. חלק מאיתנו ניסה להיאחז ברעיונות ישנים שלנו והתוצאה היתה אפסית עד שהחלטנו להרפות לחלוטין.” (אלכוהוליסטים אנונימיים).

אדלר:

המטרה של אלכוהוליסטים אנונימיים היא מציבה רף גבוה מדי עבור המחלים במציאות. לרצות את המטרה הגבוהה היא לא הבעיה. הבעיה היא לרצות להיות במקום גבוה בלי להרוויח את זה. יהירות. זו נקודה של עתיד בדיוני שמושך את כל החברותא לכיוון של “פיצוי” אותו יתקשו להשיג. ההשקפה של המדריכים לעתיד מדריכים את האדם בהווה, כלומר לא להרגיש כאב .

Style of Life

דרך חיים:

המטרה הטיפולית – “המטרה הטיפולית היא לפתח משמעת עצמית, קבלת אחריות” .

המסת “סגנון חיים” הסגנון הישן והרעיונות הישנים .

AA

“חשבנו שנוכל למצוא דרך קלה יותר, רך יותר …”

שלבים 4, 5, ו 8 (ראה המאמר של ג ‘ק אלכסנדר אלכוהוליסטים אנונימיים)

“המלך בייבי “

איי איי היא דרך חיים , עלינו לחיות ולהעביר את הבשורה של התכנית .

אדלר:

האלכוהוליסטים הם לעתים קרובות מתפנקים , כדילהתחמק מאחריות. נושאים של בריחה מאחריות, והמרחק בין המציאות לפנטזיה גדול לעיתים (כפי שניתן לראות לא נעימים או unmanageable), והם רוצים דרך קלה….החוצה .

אחד הנושאים המרכזיים שבאים לידי ביטוי בכל סוגייה פסיכולוגית, בדרך הגישה של הפרט ניגש או / מתחמק משלושת משימות החיים. מערבת את גישת הכל או כלום ., ולא ממקם את עצמו מול הבעיה לפתרון גמיש של הבעיה, כמו אדם בריא .

תָּכְנִית, סְכֶמָה,שמנוגדת, שקשורה לאנטיתזה ,של תפיסת המכור

המטרה הטיפולית  – המטרה הטיפולית היא לחסל את האנטיתזה ולהכיר אפור, ניואנסים עדינים יותר

AA

מכורים הם בעלי נטייה לחשיבה של “שחור או לבן “

הם בעלי תפיסה של “הכל או לא כלום “.

הם בעלי תפיסה של או 1 או 10 לגבי כל חוויה או רגש או אירוע .

ההחלמה היא ההגעה ל 2 ועד 9 תוך כדי התבוננות בתהליך יחד עם המטפל.

אדלר:

ההשקפה על העצמי ושל העולם. על המטפל לשנות את התזות הסכמות התבניות המחשבתיות של המכור שיש לו על העצמי והעולם .

למכור יש יכולת מוגבלת להגיע לשיפוט מציאותי , ריאלי , אבל זה משרת את המטרה הסופית של ההגנה על הסגנון חיים , דרך החיים החדשה .

המטפל נותן מוטיבציה והצדקה לחתור לכיוון המטרה .