חפש עד שתמצא 

דוקטור מזרחי אברהם התעוררות

חפש עד שתמצא

 

עליך לחפש עד שתמצא. רק כשתמצא את אשר אתה מבקש תוכל באמת להפסיק לחפש. עד אז, מוטב שלא תפסיק לחפש במלוא המרץ. אתה חייב לא להפסיק את החיפוש עד שתגיע למטרת ההארה. אל תרשה לעצמך לעצור עד שהגעת לסוף המוחלט של כל החיפושים. רק כשתגיע הביתה לתמיד ותדע ללא כל ספק שהכול הסתים תוכל להרשות לעצמך לעצור.

ד"ר אברהם מזרחי הינו מומחה בשיטת 12 הצעדים

ה"חופש" דרך חווית 12 הצעדים

 

האם את/ה שואפים לחופש , האם אתם מחפשים חופש ואולי שואלים את עצמכם חופש ממה , ואכן תכנית 12 הצעדים מציעה ומבטיחה חופש , חופש מחרדות , חופש מדיכאון , חופש ממערכות יחסים הרסניות , חופש מתלות יתר , חופש מהתמכרות לסקס , חופש התמכרות לאינטרנט , חופש משליטה , חופש מהתמכרות לאלכוהול או סמים , חופש מאכילה כפייתית , חופש מטראומות ,חופש מהעבר שמנהל אותך , חופש מחרטות אין סופיים , חופש מניסיון לפצות את עצמך על מה שאבד ואינו עוד , חופש מהערכה עצמית נמוכה , חופש מחוסר ביטחון , חופש לבחור את החברים שלך , חופש מריצוי בלתי פוסק חופש מחווית הזמן , מלהתנהל סביב נושא הזמן , זמן אינו שווה כסף , התכנית מציעה יחס אחר לזמן , חופש מאובססיביות , חופש מכפייתיות , חופש מריכוז עצמי.

לאחר כל ההבטחות המדהימות הללו אנו בוודאי מסוקרנים מעט על הרקע שממנו צמחה תכנית זו שכיום חברים בה עשרות מיליוני בני אדם בעולם , שהופכת להיות כלי טיפולי מרכזי בהפרעות שונות , בהתמכרויות ועוד . התכנית כיום מוטמעת כמעט בכל הקהילות הטיפוליות בארץ , שרות בתי הסוהר אימץ את התכנית והיא כלי מרכזי בטיפול בגברים אלימים , סמים אלכוהול , ובקרוב בפוגעים מינית .

ישנם כיום קבוצות טיפוליות ארוכות טווח של אנשי מקצוע ,בעיקר עובדים סוציאליים אשר הם בעצמם מעצימים את עצמם דרך התכנית אותה הם מעבירים למטופליהם .

ישנם כיום קורסים ומרכזים שונים אשר מלמדים גישה זו , שהיא פילוסופיית חיים , והיא גישה פסיכולוגיסטית טיפולית  ומאבות הגישה האימונית  השפה מדוברת כיום בהמון שפות אחרות אשר לקחו פלח מהתכנית ויישמו סביבו גישה טיפולית אימונית .

התכנית המדהימה הזו אשר ללא פרסום ושיווק הגיעה למעל 140 מדינות , שהספרות המקצועית שלה מתורגמת בארבעים שפות שונות הופכת מיום ליום מרגע לרגע זמינה לאנשים אשר מחפשים חופש , מחפשים משמעות לחיים .

תוכנית 12 הצעדים, אשר נוסדה ב"אלכוהוליסטים אנונימיים" (AlcoholicsAnonymous - AA) , היא גישה להחלמה מאלכוהוליזם או מהתמכרות בכלל. גישה זו התפתחה על-ידי אלכוהוליסטים סביב 1935, כאשר אלכוהוליזם נחשב כחסר תקווה בקרב אנשי הרפואה וככישלון מוסרי אצל רוב האנשים. ביל וילסון באחת מנסיעותיו העסקיות פגש את ד"ר בוב סמיט ושניהם אלכוהוליסטים מיואשים, בשלבים המאוחרים של האלכוהוליזם חברו יחד כדי ליצור פגישות לתמיכה הדדית-אנונימית. את העקרונות הבסיסיים הם השאילו מקבוצת אוקספורד (Oxford Group) שהייתה תנועה נוצרית-פרוטסטנטית. הרעיונות שלהם אוגדו לבסוף יחד לספר שנקרא, אולי מטפורית, בשם  "הספר הגדול" ("the Big Book").

בלב ליבה של תוכנית ה- AA מוצעים 12 עקרונות להחלמה הנקראים - 12 הצעדים

 Step of Alcoholics Anonymous 12, המלוות ב-12 המסורות. התוכנית מתוכננת בקפידה, צעד אחר צעד, כך שמכורים, חברי התוכנית, יעזרו איש לרעהו להשיג ניקיון או פיקחות (sobriety) ויעשו את ההתמרה הרוחנית הנחוצה לקיום חיים "נקיים" ומשמעותיים .

איך רעיון החופש הלכה למעשה מתבצע , איך האדם ה"כבול" לרעיונות , אמונות , גישות , אנשים , מקומות ,מצבים ודברים בחייו עובר תהליך של השתחררות , של ניעור , של פרימת החבלים אשר בסך הכל מכאיבים לו ולעיתים מייסרים אותו .

ההתחלה היא הצעד הראשון בתוכנית הצעדים שאומר: "הננו מודים שאנו חסרי-אונים מול התמכרותנו (בעייתנו) , ושחיינו הפכו בלתי-מנוהלים". צעד זה אומר, בעצם, 'פגוש את המציאות, וותר על האשליה שאתה בשליטה, שאבדת את כוח או יכולת הבחירה אל מול הבעיה שלך ההתמכרות שלך מול הזוגיות שאתה מנסה לתקן מול האובססיביות , שאתה חסר אונים מול החרדה והדיכאון וכו' .

קבלת מטאפורת חוסר-האונים, ולפיכך קבלת מגבלות הפרט, פועלת כנגד המסר הדומיננטי של התרבות המערבית המכריזה על "עצמאות, תחרות וכוח-רצון" שהאינדבדואליזם הוא ערך מקודש בו על האדם , על האגו לייצר כוחות נפש יום יומיים המכריזים ש"אני" יכול להתמודד לבד , האגו מנסה בכול כוחו לרצות את החברה שדורשת הצלחה , וזהו למעשה אגו כפייתי נרקיסיסטי אשר מזדהה בכול כוחו ומאודו עם המטרות הללו ששואפות ומבטיחות לו העצמה בלתי פוסקת .

למרות שרבים הם הימים בהם האגו השבור המיוסר , העייף , המיואש מנסה בכל כוחו להמשיך ולשרוד חייו הם אינם קלים ואינם פשוטים כפי שקובע וטוען אריך פרום " שהאדם אינו מסוגל ליהנות מהחופש שיש לו ואינו מסוגל לעמוד בהתייחדותו והוא בורח מעצמו ומאחריות עצמית מפני העולם החיצוני שמאיים עליו. נוצר קונפליקט בין דרישות החברה, המטפחת יצרנות ותרומה, לבין צורכי הפרט לצמיחה ולאושר. התנגשות זו יכולה לגרור ל"מנוס מחופש" (כשם ספרו הראשון של פרום) באמצעות מנגנוני מילוט שונים. העיקריים שבהם הם :

·                     סמכותנות (authoritativeness) - ביטול העצמי כלפי גורם חזק, והענקת כוח הסמכות לבני-אדם אחרים, לאידיאה או לרעיון, ולחלופין נטילת הכוח לשלוט, לנצל ואף להשפיל בני אדם אחרים. פרום מכנה זו גם כמאוויים סאדו-מזוכיסטיים או יחסים סימביוטיים. בשני המקרים נוצרת סימביוזה בין בני אדם שנמלטים מייחודיותם על ידי כניעה או שליטה. תופעת הנאציזם היא, לדעת פרום, ביטוי לבריחה מחופש לסמכותנות.

 

·                     תוקפנות ממאירה (malignant aggression) - כדי להתגבר על התחושה של האיום מהסביבה האדם נוקט בגישה תוקפנית והרסנית שמטרתה להרוס את האיום שניצב למולו. האלימות והוונדליזם, התמכרויות לסמים ולמשקאות חריפים, המתרחשים בחברה העירונית המתועשת הן משום ביטוי לכך.

 

·                     קונפורמיות של אוטומט (automate conformity) - בתואמנות הכפייתית יש משום הפחתה בתחושת הניכור של האדם, על ידי שהוא מדמה למרבית בני התרבות אליה הוא משתייך בדפוסי חייו, רצונותיו, רגשותיו ומחשבותיו, ואינו מתייחד עוד לעצמו. עמדה זו דומה לצבעי ההסוואה של בעלי החיים. פתרון זה מסוכן לדעת פרום מכיוון שמדובר באשליה שבה האדם מדמה כי מחשבותיו, רגשותיו ורצונותיו הם אותנטיים והוא בן חורין, בעוד שלמעשה הוא מתאים את עצמו לציפיות של החברה, ומאבד את זהותו במה שהוא מחקה את החברה ומטמיע בעצמו את שאיפותיה, מחשבותיה, רצונותיה ואת רגשותיה. פתרון זה נפוץ ביותר לדעת פרום בחברה המערבית.

התכנית מספקת מטאפורה פרדוכסלית שבו "חווית התבוסה לא רק משכנעת את האדם , המכור , ששינוי נחוץ והכרחי; היא עצמה הצעד הראשון בשינוי זה... להיות מובס ע"י הפחד, הדיכאון , המעמד , התחרותיות , הסקס , הסמים והבקבוק , ולדעת שזהי החוויה 'הרוחנית' הראשונה".

לכן, חוסר-אונים בהקשר זה הוא מטאפורה של התחברות והתמרה ולא של בידוד והקטנה. נוכל אולי לומר שתפיסת חוסר-האונים בתכנית 12 הצעדים , היא תפיסה של כוח הבא מבפנים לעומת כוח הבא מבחוץ. הבנה זו חסרה, לעיתים, לאנשי מקצוע הנפגשים עם "רעיון חוסר-האונים" או עם "תפיסת המחלה" .

כניעה אמיתית בצעד הראשון מחררת את האדם מכל עקבות האגו , האני אשר נלחמים נגד הוויתור , התכנית מזכירה לנו דרך חווית הכניעה שהמכשול לחופש פנימי הוא האגו , ועל האדם המחפש חופש להבין , שאם שרידי האני לא יסולקו במהרה הם , ירימו ראש ויגרמו לצרות , ועל מנת להגיע לחופש על האדם לוותר על ה"אני" בצורתו הפרימיטיבית שאותה הוא מכיר הדרך לוויתור עובר בצעד הראשון והיא "להודות וקבל שאין לנו יכולת לשלוט ולנהל את חיינו לבד " .

פרופ ליבוביץ טען " שמחפשי חופש לעולם לא ימצאו חופש ,

                           מחפשי חובה אפשר שימצאו חופש "

המסורת הראשונה של 12 הצעדים והמסורות טוענת שחופש אמיתי אינו מושג בחיים אינדבדואליסטיים , אלא שהחופש של הפרט תלוי היכולת שלו להתמזג אל קולקטיב , אל חיבור למקור כוח גדול ממנו . המסורת הראשונה אומרת ש " טובתנו המשותפת קודמת , החלמה אישית תלויה באחדות הקבוצה " .

נורא קל יחסית להיות חף מאגו כאשר אין יחסים עם אחרים , קל לא לראות את המירוץ הבלתי פוסק של החיים , להתנזר על אי בודד ולחיות חיים רוחניים . התכנית מביאה לנו בשורה אחרת וזהו העתיד שבו אנו יכולים להיות חפים מאגו , בחופש פנימי , חופש רוחני כאשר יש לנו יחסים עם המציאות המורכבת , כאשר יש מערכות יחסים עם בני אדם , יש מערכות יחסים עם מקום עבודה ועוד .

האגו עצמו מייצר הונאה עצמית בלתי פוסקת טוענת התכנית ומסרב לקבל מתנות אמתיות מכיוון שהוא מעוניין להכריז שהוא הוא הבעלים של המתנות החוויות הקסם הנפלא שיש בשחרור ובחופש . ולכן מקומה של הקבוצה בחיי היחיד על פי תפיסה זו היא מרכזית וחיונית להמשך צמיחה אישית ורוחנית , על האדם המעוניין בחופש שהתכנית מציעה לו להיות חבר בקבוצה בה הוא יכול להגשים את הייעוד שלו ולפתח את מתנת החופש .

נדבך נוסף ויסוד נוסף של ההגעה אל החופש הוא "אלוהים" . הצעד השני מכוון אותנו אל מקור עוצמה וכוח אשר יכול במקרים רבים לייצר אנרגיות וכוחות אל משברי וגלי החיים אשר מכים בנו ללא הרף .

צעד 2 וצעד 3 עוסקים רבות בגישתנו אל מקור הכוח , הצעד השני אומר "הגענו לאמונה שכוח גדול מאיתנו יכול להשיב אותנו לשפיות " והצעד השלישי אומר " החלטנו למסור את רצונותינו וחיינו להשגחת אלוהים כפי שאנו מבינים אותו ".

כל מכור התנסה בפעולה של כוח גדול יותר ממנו בחיים שלו, בפעולה של מחלת ההתמכרות. מחלת ההתמכרות היא כוח גדול יותר, בפניו המכור חש חוסר אונים. כוח הרסני, שלילי, שהפיל את המכור "לקרשים". שגרם לו לחוש מובס. בעזרת העבודה של הצעד הראשון המכור מתחיל להתרומם. נכנסת תקווה חדשה לחייו – אפשר לעמוד מול מחלת ההתמכרות. אחת הסכנות שהפילה מכורים רבים היא הגאווה הישנה של המכור. בשלב הזה הרבה פעמים חושב המכור לעצמו: "זהו, ניצחתי את המחלה. אני נקי. הצלחתי. זה בכוחותיי". אלו הם רעיונות של המחלה. מכור שיקשיב לרעיונות הללו יחשוב גם שהוא לא צריך את התוכנית. בגאוותו הוא ידמיין לעצמו שהוא הכוח הגדול והוא לא צריך כוח גדול יותר. הנפילה היא בלתי-נמנעת וכואבת. הרבה מכורים נפלו ככה.

החופש הוא חופש אשר האדם מקבל על פי גישה זו מכוח גדול ממנו הוא נהנה מעוצמה זו כל עוד הוא אינו חווה את עצמו כאומניפוטנטי , כל עוד הוא מכיר שאת ההנאה הצרופה שהוא חווה כוח גדול ממנו , אם זו הקבוצה , אלוהים , התכנית , רוח התכנית הם בבסיס החופש .

תוכנית הצעדים היא תוכנית רוחנית. אבל הייחוד של התוכנית הוא הפתיחות הגבוהה שלה. התוכנית לא דורשת כל אמונה או גישה רוחנית מאלו שעולים על דרך ההחלמה. אמונה או גישה רוחנית הן תוצר של ההתקדמות בתוכנית, ולא תנאי או דרישה. באופן מוצהר התוכנית לא מציבה כל תנאי שהוא, חוץ מהרצון להחלים. אפילו את הרצון להחלים התוכנית יודעת לחזק ולעודד כאשר הוא חלש והססני, כך שבעצם אין לה כל תנאי. זה שונה מכל מה שאנו יודעים על הדתות, בהן יש הרבה כפייה, וגם על דרכים רוחניות אחרות, שחלק מהן דורשות אמונה וגישה רוחנית מראש. התוכנית פתוחה לגמרי ומיועדת לאנשים סובלים שאולי אין להם כל אמונה, אולי הם איבדו אותה, אולי הם לא מעזים להאמין. אין זה משנה לתוכנית, כי הפתיחות היא מילת המפתח. כמו שהתוכנית פתוחה, היא גם מציעה למכורים להיות פתוחים. לא לסגור אפשרויות מראש. הסגירות היא ביטוי המחלה. הפתיחות היא דרך ההחלמה.

בצעד השני, כשהמכור כבר למד שהוא לבד לא יכול מול המחלה והוא חסר אונים בפני ההתמכרות, התוכנית מציעה לו אפשרות חדשה: הכוח הגדול יכול. אם הכוח הגדול יכול, אז מכור שנעזר בו יכול גם כן. יכול לא להשתמש. יכול להשתחרר מהכמיהה. יכול למצוא שלווה. התוכנית מציעה למכור להסתכל על אנשים שפגש בחיים שלו ולהבחין, שאנשים שיש להם אמונה כלשהי בכוח גדול מהם, הם בדרך כלל אנשים יותר יציבים, יותר שלווים. לא מדובר על אנשים דתיים, אלא אנשים שמצאו אמונה והיא חלק מהחיים שלהם, כל אחד בדרכו. לא בכפייה. לכן, התוכנית מציעה למכור לחפש אצלו נכונות ראשונית לאמונה. אם אינו מוצא נכונות ראשונית, מוצע לו לפעול כאילו יש לו נכונות כזו לאמונה. התחלה מותנית של נכונות להאמין, התחלה בכאילו. באנגלית אומרים "Fake it, till you make it!"שפירושו בתרגום חופשי: "תשחק אותה בכאילו, עד שתצליח!". מכור שסבל והגיע לתחתית לא צריך להיות בררן בנוגע למה שיכול להציל אותו. הוא צריך ללמוד מניסיונם של אחרים. בדרך כלל הניסיון של אלו שעובדים את התוכנית וגילו נכונות ראשונית להאמין, מראה גדילה אל השלווה ואל החלמה יציבה. שחרור מהסבל. אז כל שהתוכנית מבקשת מהמכור הוא מידת פתיחות מינימאלית עם נכונות ראשונית, נכונות אפילו לעשות כאילו. הנכונות הזו פותחת פתח ומביאה להחלטה. בעזרת הנכונות להאמין המכור מחליט ומוכן לנסות ליישם את ההמלצות הרוחניות של התוכנית. היישום מביא לתוצאות. תוצאות חיוביות. ככל שיש יותר יישום, יש יותר תוצאות חיוביות. לרוב התוצאות מביאות לחיזוק האמונה, ואז גם הנכונות גדלה. קיבלנו מעגל של התחזקות האמונה תוך כדי עשייה. זו התוכנית – נכונות, התנסות, עשייה וגדילה.

אך למרות ההודאה בצורך בכוח עליון , למרות ההודאה בצורך בחברותא , אלו הם רק שני יסודות המרכיבים את החופש יסוד שלישי הוא ה"שרות".

גישת הצעדים גורסת שהשרות הוא חלק בלתי נפרד מהחופש , "מחפשי חובה אפשר שימצאו חופש ", ואכן אנו עדים שהתכנית מקרבת את האדם אל התודעה של שרות , שרות לתכנית , שרות למען החסד אותו הוא חווה , שרות למען הרווח לו הוא זכה דרך התכנית , שרות למען האנושות , שרות למען כל אלו שעדיין סובלים מאלכוהוליזם , מדיכאון , מחרדות , כל אלו שעדיין מכורים לסקס לאינטרנט , שסובלים בתוך מערכות יחסים הרסניות , לאותם אלו שעדיין מאמינים שהתמכרות לאהבה היא פיתרון , לכל אלו שחיים בפוסט טראומה מהעבר ואינם יכולים להשתחרר , לכל אלו שסובלים מעצמם ורואים את עצמם עדיים כקורבנות של מציאות ונסיבות ואין להם דרך להשפיע על אורח חייהם .

לחולי סרטן , לחולי לב , לסובלים מתחלואי הגוף ואשר שוקעים ברחמים עצמיים ואינם מוצאים כוחות ודרכים להתמודד מול איום וחולי על קיומם ובכך מקצרים את חייהם וסובלים הרבה יותר מה שצריך , לכל אלו שממתנים לבשורה שאפשר אחרת , לכל הנשים שמנסות בכוח ובשליטה להיכנס להריון ואינן מסוגלות להרפות ולו לרגע ואז בוודאי שסיכויי הפוריות יגברו , לכל אלו אנו נותנים שרות מכיוון שחיים תחת תכנית 12 הצעדים אלו חיים שהעברת הבשורה לאדם סובל זהו נדבך מרכזי בחיי האדם , זהו חלק בלתי נפרד מהייעוד האמיתי והתקרבות עמוקה יותר לחופש פנימי , התקרבות עמוקה יותר לאסירות תודה ולהערכה אמיתית על מתנת החופש היקרה מפז .

היסוד הרביעי לחופש הוא ה"עצמי".

רבות נכתב ונאמר על הטבע הנרקיסיסטי של האדם המודרני , על טבעה של אינדיבידואליות בחיינו המודרניים , על החולי הרב או כפי שהתכנית תופסת את טבעה של המחלה כריכוז עצמי גבוה . התכנית רואה את האדם כמרוכז בעצמו , בצרכיו , בדחפיו , ברצונותיו , בהגשמת הפנטזיות האישיות שלו , האדם על פי התכנית מאוד אגוצנטרי , רוב החולי האנושי נובע מתכונה זו של ראייה מצומצמת , ראייה צרכים מוגבלים , ראיית הנאה ורווח מיידיים , חיים של חוסר סיפוק , תאווה עמוקה הגשמת כוח אשר נותנים או אינם מעניקים תוקף לקיום שלו .

זהו עצמי אשר מחפש את עצמו בסיפוקים חולפים חי בחוסר משמעות אמיתית , מרוקן מתוכן , מרוקן ממשמעות , מתייחס אל הזמן , מתייחס אל השכל , מתייחס אל אנשים בצורה חולנית ומגבילה . הן וויניקוט , הן קוהוט ואחרים נותנים את דעתם גם במקרים המוצלחים ביותר של ה"דרמה של הילד המחונן" דרמה של ילדים או עצמיים מזוייפים שכיום אנו רואים שיטפון של אנשים אשר כלואים בתוך עצמם .

להיות אסיר בבית הסוהר או להיות אסיר של האגו שלך , להיות אסיר של העצמי המזוייף שלך או להיות אסיר לאמונות לדעות של אחרים עליך זו חוויה מכאיבה מאוד , מצמצמת , מגבילה , וזו חוויה שאינה מייצרת חופש אלא מייצרת אזיקים וירטואליים , סורגים וירטואליים , מגבלות בתודעה של החופש והשינוי האפשריים .

הדרך של התכנית היא לייצר פריצת דרך לטרנספורמציה , לתודעה שהיא מעבר למגבלות של האגו , לתודעה אבולוציונית רוחנית , להשתחרר ולהיות חף מאגו , להיות חף מפחדים להיות חף מהיצמדות טראומתית אל אנשים מסויימים , דרך ההבנה את המטאפורות של התכנית , לתפיסת ההתמכרות , המחלה האנושית , דרך הייחודיות לחוסר האונים , למושגים כמו שליטה , ניהול חיים , אמונה , אלוהים , חשבון נפש  והתעוררות רוחנית. רעיונות שבבסיסם מטא פסיכולוגיה ומטא פילוסופיה.

תכנית זו עוצבה על מה שעבד עבור אלוכהליסטים אשר השתחררו ממחלתם ואשר יישמו עקרונות אלו בעבודה , במערכות יחסים עם בני משפחה מעסיקים ואלוהים . וילסון, מייסד התכנית, גילה בעצמו לאחר פיכחון והתמדה בתכנית שהוא חולה גם "בדיכאון " והוא מיישם בהצלחה את התכנית בכל תחומי חייו ומשיג חופש הן מהדיכאון , הן מריכוז עצמי , הן מטינות וכעסים .

באשר לשאלת החופש, לתכנית יש דעה ברורה . "רצון טוב" הוא ביטוי הכרחי לחופש , השתחררות מהכפייתיות הנרקסיסטית , מחיפוש טובת עצמי ,שיחרור מכבלי האגו , אלו מאפיינים מרכזיים אשר מייצרים חופש אמיתי , הרצון הטוב הוא ביטוי לתודעה משוחררת תודעה אשר עברה בשפה של התכנית , התעוררות רוחנית כתוצאה מעבודת הצעדים והניסיון להעביר הלאה את המסר כפי שהצעד ה-12 מקווה עבורנו .

התוצאה היא חופש היא מתנה , מתנה של חיים המבוססים על הכאן ועכשיו , על מהות ומשמעות הרגע , אלו חיים דינאמיים , משתנים כל הזמן במציאות בלתי משתנה , בחוווית שמעבר לאגו שינוי שמעבר למודל של סלולרי חדש , מתחוכם יותר , משוכלל יותר מדהים יותר אבל יותר מכל , הוא עוד מאותו הדבר , הוא מייצג נאמנה אגו שמוזן על פי כוח האינרציה , אגו שחי על עוד מאותו דבר .

החופש הוא פגישה שלנו עם המקור , אנו מזמינים אותך לפגוש את העצמי האמיתי שלך זה אותו עצמי שאתה בורח ממנו כל חייך , זה אותו עצמי שאתה מגנה הוא הוא המקור האמיתי לעוצמה , לידע , לאהבה , לכוח , ליצירתיות בלתי פוסקת ועוד .

החופש הוא להיות אתה בלי לפחד , להתעורר מלא לפחד מהחלום שזה עתה חלמת , התכנית תעזור לי ולך לצעוד בלילה אותו היא מכירה טוב יותר מכולם .

 

אברהם מזרחי הינו מומחה בשיטת 12 הצעדים