top of page

האם אני מכור? | שאלון לבחינה עצמית ובירור האם אני מכור | ד"ר מזרחי אברהם מכללת טאותרפיה

Updated: Jun 4

טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות


שאלון לבדיקה עצמית עבור התמכרות דורשת הבנה עמוקה של הסימנים והסימפטומים של התמכרות, כולל התנהגויות ותסמינים נפשיים ופיזיים. הנה שאלון ראשוני שיכול לעזור באבחון עצמי של התמכרות:


האם אני מכור? | שאלון לבחינה עצמית ובירור האם אני מכור | ד"ר מזרחי אברהם מכללת טאותרפיה

האם אני מכור? | שאלון לבחינה עצמית ובירור האם אני מכור | ד"ר מזרחי אברהם מכללת טאותרפיה
האם אני מכור? | שאלון לבחינה עצמית ובירור האם אני מכור | ד"ר מזרחי אברהם מכללת טאותרפיה

קורס 12 הצעדים במכללה המובילה בישראל

לימודי פסיכותרפיה הוליסטית ממוקדת טראומה והתמכרויות

מרכז יום לטיפול בטראומה והתמכרויות, חוסר תפקוד וחוסר איזון נפשי




שאלון: האם אני מכור?


התנהגות ושגרה יומית:


1. האם אתה מוצא את עצמך מתמקד באובייקט/פעילות מסוימת רוב היום? כן/לא

2. האם אתה מרגיש צורך הולך וגובר לעסוק באובייקט/פעילות זו? כן/לא

3. האם אתה מתקשה להפסיק או לצמצם את העיסוק באובייקט/פעילות זו, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים? כן/לא

4. האם אתה משתמש או שותה לבד? כן/לא

5. האם ניסית להחליף סם בסם, משקה במשקה, כדור בכדור אחר? כן/לא

6. האם אתה מסתיר את השימוש שלך מהמשפחה, בני זוג\ או חברים? כן/לא

7. האם אתה משקר בקשר לכמויות שאתה צורך? כן/לא

8. האם אתה צורך חומרים משני תודעה בבקרים? כן/לא

9. האם התפקוד שלך נפגע כתוצאה מהשימוש שלך בחומרים משני תודעה? כן/לא

10. האם אתה מרגיש שבני המשפחה מפריעים לך להנות מהחיים ? כן/לא

11. האם ניסית לנהל את השימוש שלך ולא הצלחת לשלוט בכמויות ? כן/לא

12. האם השינה שלך נפגעה כתוצאה מאורח החיים שאתה חי? כן/לא

13. האם אתה חש אימה ופחד כאשר, האלכוהול, הסמים או הכדורים נגמרים? כן/לא

14. האם אתה מרגיש שהחיים ללא הסם, המשקה או הכדורים בלתי אפשריים? כן/לא

15.האם אתה מרגיש שאין הנאה בחיים הללו ללא תוספת של סם או משקה? כן/לא

16. האם סבלת מדיכאונות במהלך חייך, דיכאון או ריקנות קיומית? כן/לא

17. האם חיי המין שלך הושפעו, נפגעו, הושחתו כתוצאה מההתמכרות? כן/לא

18. האם שילמת מחירים חברתיים, כלכליים, אישיים וזה עדיין לא עצר אותך? כן/לא



השלכות בריאותיות וחברתיות:


השלכות בריאותיות וחברתיות של התמכרות הן רבות ויכולות להשפיע על איכות החיים הכללית שלך בצורה משמעותית. הנה פירוט נוסף על כל אחד מההיבטים הללו:



בעיות בריאות כתוצאה מההתמכרות:



1. השפעות פיזיות:


  • נזקים פיזיים ישירים: לדוגמה, עישון יכול לגרום לנזקים לריאות ולמחלות לב, שימוש בסמים יכול לגרום לפגיעות במערכות שונות בגוף.?

  • תסמיני גמילה פיזיים: האם חווית תסמינים כמו רעד, כאבי ראש, בחילות, כאבי שרירים ותסמינים נוספים כאשר אינך משתמש באובייקט/פעילות.?

  • התדרדרות כללית בבריאות: האם ישנה ירידה בתזונה נכונה, חוסר פעילות גופנית, וירידה בטיפול רפואי שוטף עקב ההתמכרות.?


2. השפעות נפשיות:


  • הפרעות במצב הרוח: האם סבלת מדיכאון, חרדה, מצבי רוח משתנים, ולעיתים קרובות חוויות של כעס או עצבנות כאשר אינך עוסק באובייקט/פעילות?.

  • בעיות שינה: האם אתה סובל מנדודי שינה או דפוסי שינה לא סדירים כתוצאה מהעיסוק באובייקט/פעילות?.

  • הפרעות קשב וריכוז: האם יש לך קושי להתרכז במטלות יומיומיות בעבודה, בלימודים או בפעילויות חברתיות אחרות.




השפעות חברתיות:


3. הפגיעה ביחסים בין אישיים:


  • בעיות במשפחה: האם ישנם חיכוכים וריבים עם בני משפחה, תחושת ניכור או ריחוק מהמשפחה, התמוטטות קשרים משפחתיים?.

  • פגיעה בחברים וקולגות: האם ישנה פגיעה באמון, פגיעה בחברויות קיימות, קושי ליצור קשרים חדשים בשל ההתמכרות?.

  • תחושת בדידות: האם את/ה חווה הרגשה של ניתוק חברתי, תחושת בדידות גוברת.


4. השפעות כלכליות:


  • הוצאה כספית מוגברת: הוצאת כספים מופרזת על האובייקט/פעילות, חובות כספיים, קושי לנהל תקציב.

  • אובדן מקור הכנסה: אובדן מקום עבודה או ירידה ביכולת לעבוד עקב ההתמכרות, מה שיכול להוביל לאובדן הכנסה כלכלית.


5. השלכות חוקיות:


  • מעורבות בפעילות פלילית: עלולה להוביל למעצר, חקירה משטרתית, ואפילו עונשי מאסר במקרה של התמכרות לחומרים בלתי חוקיים.

  • בעיות משפטיות: קנסות, תביעות, ומעורבות במערכות החוק בעקבות ההתמכרות.




תפקוד יומיומי:


6. פגיעה בתפקוד יומיומי:


  • הזנחת חובות אישיות: קושי בביצוע מטלות יום-יומיות, כמו טיפול ביתי, ניקיון, וביצוע מטלות אישיות אחרות.

  • ירידה בביצועים מקצועיים: ירידה בביצועים בעבודה, היעדרויות תכופות, ואובדן משרות.


7. פגיעה במעגלים חברתיים:


  • ריחוק חברתי: נטייה להתבודדות ולהתרחקות מאירועים חברתיים, מסיבות ומפגשים.

  • קושי ביצירת קשרים חברתיים חדשים: תחושת חרדה או פחד במפגשים חברתיים, קושי ליצור ולשמור על קשרים חדשים.




שאלות נוספות להשלכות בריאותיות וחברתיות:


4.1. האם אתה מרגיש שבריאותך הכללית נפגעת כתוצאה מהשימוש באובייקט/פעילות זו?

4.2. האם אתה חווה תסמיני גמילה פיזיים כשאתה מפסיק להשתמש באובייקט/פעילות זו?

5.1. האם אתה מוצא את עצמך במריבות מתמשכות עם המשפחה או החברים הקרובים שלך בגלל העיסוק שלך באובייקט/פעילות זו?

5.2. האם אתה מרגיש שהקשרים החברתיים שלך נפגעים או מתרחקים ממך בגלל העיסוק שלך באובייקט/פעילות זו?

6.1. האם אתה מוציא כספים רבים יותר ממה שתכננת על האובייקט/פעילות זו?

6.2. האם חווית ירידה ביכולתך לנהל תקציב אישי או חובות כלכליים אחרים?



ניתוח התוצאות (מורחב):


  • אם ענית "כן" לרוב השאלות בהשלכות הבריאותיות והחברתיות, ייתכן שאתה חווה השפעות משמעותיות של התמכרות על חייך.

  • אם ענית "כן" למספר מועט של שאלות, ייתכן שאתה בתחילת הדרך של התמכרות, ועדיין חשוב לשקול פנייה לעזרה מקצועית למניעת החמרה במצב.





ניתוח התוצאות:


  • אם ענית "כן" לרוב השאלות, ייתכן שאתה סובל מהתמכרות וחשוב לפנות לעזרה מקצועית.


  • אם ענית "כן" למספר מועט של שאלות, ייתכן שיש לך נטייה להתמכרות וחשוב לשקול פנייה לעזרה מקצועית כדי למנוע החמרה.


שאלון זה הוא כלי עזר ראשוני בלבד ואינו מהווה תחליף לאבחון מקצועי. חשוב מאוד להתייעץ עם מומחה בריאות נפש במידה ויש לך חששות לגבי התמכרות.




"התמכרות היא כשרשרת בלתי נראית, הכובלת את הנשמה, משעבדת את הלב ונותנת לעיתים תחושת חירות זמנית, אך בפועל גוזלת את החופש האמיתי ומטשטשת את נתיבי החיים."



עצות מעשיות מד"ר מזרחי אברהם


אם קראת את השאלון וענית על השאלות שבו, הנה כמה עצות שיוכלו לעזור לך להבין את מצבך ולהמשיך הלאה:


1. **הכר בכך שיש בעיה:


  • ההכרה בבעיה היא הצעד הראשון לקראת פתרון. אם זיהית דפוסים של התמכרות, אל תתעלם מהם.


2. חפש תמיכה מקצועית:


  • פנה עוד היום למומחים בתחום ההתמכרויות, כמו פסיכותרפיסטים, או יועצים לטיפול בהתמכרויות שהם מכורים נקיים. הם יכולים לספק לך כלים ופתרונות מותאמים אישית לשאלות האקוטיות.

  • שקול להשתתף בקבוצות תמיכה למכורים, כמו קבוצות של 12 הצעדים, שם תוכל לחלוק את חוויותיך עם אנשים שעוברים תהליך דומה.


3. שתף את הקרובים אליך:


  • ספר למשפחה ולחברים הקרובים על התחושות והקשיים שלך. תמיכה מהסביבה הקרובה יכולה להיות חשובה ומשמעותית בתהליך ההתמודדות.


4. הכנס שינויים בשגרה שלך:


  • נסה להחליף את האובייקט/פעילות הממכרת בפעילויות חיוביות ובריאות, כמו פעילות גופנית, תחביבים חדשים, או לימוד תחומים שמעניינים אותך.

  • בנה לוח זמנים יומי המסייע לך לשמור על סדר וארגון, דבר שיכול לעזור לך להפחית את ההתמכרות.


5. תימנע מגירויים והימנע מהפיתויים:


  • השתדל להתרחק ממקומות או אנשים המעודדים את ההתמכרות שלך. אם יש צורך, בצע שינויים בסביבה שלך כדי להקטין את הפיתויים.

  • אם מדובר בהתמכרות לחומרים, הימנע ממקומות בהם החומרים זמינים.


6. תחזק את עצמך נפשית ופיזית:


  • השקיע בפעילות גופנית סדירה, תזונה בריאה, ושינה מספקת. טיפוח הבריאות הפיזית יכול לסייע גם לבריאות הנפשית.

  • פנה זמן למדיטציה, יוגה או טכניקות אחרות להפחתת מתחים ושיפור הרווחה הנפשית.


7. היה סבלני וסלח לעצמך:


  • תהליך ההתמודדות עם התמכרות עשוי להיות ארוך ומורכב. חשוב להיות סבלני כלפי עצמך ולא להתייאש במקרים של נסיגות או כישלונות זמניים.

  • הבן שכל שינוי הוא תהליך, וחשוב לחגוג כל הישג קטן בדרך להחלמה.


8. למד מהניסיון שלך:


  • נתח את ההתנהגות שלך כדי להבין את הגורמים שמובילים להתמכרות ואת הסיטואציות המפעילות אותה. הבנה זו תסייע לך להתמודד בצורה טובה יותר בעתיד.


זכור, התמכרות היא מחלה הניתנת לטיפול. פנה לעזרה מקצועית ותמיכה מתאימה, ותתחיל את המסע שלך להחלמה ולחיים בריאים ומאוזנים יותר.



הנה כמה משפטי עוצמה שיכולים לעודד ולהעניק מוטיבציה למי שמתמודד עם התמכרות:


1. "אתה חזק יותר מהתמכרות שלך; כל צעד קטן הוא ניצחון בדרך לחירות."

2. "המסע להחלמה מתחיל בהחלטה אחת אמיצה לשנות את חייך."

3. "העבר שלך לא מגדיר אותך; כל יום הוא הזדמנות להתחיל מחדש."

4. "הכוח להתגבר נמצא בתוכך; האמן בעצמך וביכולתך להשתחרר."

5. "הבחירה להחלמה היא הבחירה לחיות חיים מלאים ומשמעותיים."

6. "החולשה אינה נמדדת בנפילות, אלא בכוח לקום ולהמשיך להילחם."

7. "הדרך להחלמה עשויה להיות קשה, אבל בסופה ממתין לך חופש אמיתי."

8. "אינך לבד במסע הזה; ישנם רבים שהתגברו על ההתמכרות ואתה יכול להיות ביניהם."

9. "כל אתגר שאתה מתמודד איתו מחזק אותך; כל הצלחה מקרבת אותך לחופש."

10. "אל תפחד לבקש עזרה; הכוח נמצא גם בהבנה שאתה לא צריך לעבור את זה לבד."


משפטים אלו יכולים לשמש כתזכורות יומיות כדי לשמור על מוטיבציה ונחישות במסע להחלמה.


האם אני מכור? | שאלון לבחינה עצמית ובירור האם אני מכור | ד"ר מזרחי אברהם מכללת טאותרפיה




Comments


bottom of page