top of page

מסעו של הגיבור ב-12 שלבים | ד"ר מזרחי אברהם על משנתו של קרל יונג וביל וילסון| מכללת טאותרפיה

מסע הגיבור הוא מבנה סיפורי בסיסי המופיע ביצירות רבות לאורך ההיסטוריה האנושית. זו גרסה מעשית של המודל בעל 12 השלבים, המבוססת על עבודתו פורצת הדרך של ביל וילסון מייסד אלכוהוליסטים אנונימיים. המבנה הזה משקף לא רק את המסע החיצוני של דמות בסיפור, אלא גם את התהליכים הפנימיים העמוקים של התפתחות, התמודדות ושינוי שכל אחד מאיתנו עובר במהלך החיים.


מסעו של הגיבור ב-12 שלבים | ד"ר מזרחי אברהם על משנתו של קרל יונג וביל וילסון| מכללת טאותרפיה

מסעו של הגיבור ב-12 שלבים | ד"ר מזרחי אברהם על משנתו של קרל יונג וביל וילסון| מכללת טאותרפיה
מסעו של הגיבור ב-12 שלבים | ד"ר מזרחי אברהם על משנתו של קרל יונג וביל וילסון| מכללת טאותרפיה

הסיפור מתחיל ב"עולם הרגיל", בו מוצגים הגיבור וסביבתו המוכרת. זהו מצב ההתחלה, שממנו יוצאים למסע. בשלב הבא מגיעה "הקריאה להרפתקה" - אתגר או בעיה שמזמינים את הגיבור לצאת מאזור הנוחות ולהתחיל בתהליך של שינוי. לרוב תהיה התנגדות ראשונית, "סירוב לקריאה", שמשקפת את הפחד האנושי הטבעי מפני הלא נודע.


כדי להתגבר על הפחד, פוגש הגיבור דמות של "מנטור" - מדריך חכם ומנוסה יותר, שמספק עצות, ידע או כלים שיעזרו במסע. בעידוד המנטור, הגיבור חוצה סף ועובר ל"עולם המיוחד", מרחב לא מוכר ומאתגר שבו יתרחש רוב הסיפור. שם הוא פוגש בעלי ברית ואויבים, ועובר מבחנים שבונים את אופיו ואת יכולותיו לקראת האתגר הגדול.


שיאו של הסיפור מגיע ב"מבחן העליון", בו מתמודד הגיבור עם הפחד העמוק ביותר שלו. זהו רגע של "מוות" סמלי ולידה מחדש, שממנו הוא יוצא אדם חדש ושונה. הצלחה במבחן מזכה את הגיבור ב"פרס", תובנה עוצמתית או יכולת שלא הייתה לו קודם. אבל הסיפור לא מסתיים כאן - על הגיבור לחזור מהמסע ולהביא את המתנה שלו אל העולם הרגיל. הגיבור האמיתי משתמש בידע שרכש כדי לסייע ולהועיל לקהילה שלו.


הכוח של מסע הגיבור טמון ביכולת שלנו להשליך את עצמנו על הסיפור ולראות בו השתקפות של המאבקים והתהליכים בחיים האמיתיים. כל אחד מאיתנו הוא הגיבור בסיפור חייו, שוב ושוב יוצא להתמודד עם אתגרים ופחדים, לומד על עצמו, משתנה וצומח. במובן הזה, 12 השלבים של המסע מהווים מעין מפת דרכים להתפתחות, המזכירה לנו שהקשיים הם חלק בלתי נפרד מהדרך, ושהכוח להתגבר עליהם נמצא בתוכנו.


התבנית הזו יכולה לעזור לנו גם בתור יוצרים וסיפורים. על ידי שימוש מודע בשלבים השונים אפשר לבנות עלילות מרתקות ודמויות מעוררות הזדהות, שמשקפות משהו אוניברסלי בחוויה האנושית. כך נוצרת חוויית צפייה או קריאה מעצימה, שמאירה את החיים במשמעות חדשה ומניעה אותנו להתבונן פנימה אל תוך עצמנו. 


מסע הגיבור הוא הרבה יותר מסתם נוסחה לכתיבת סיפורים מצליחים. זוהי תבנית מופתית לחיים עצמם - דרך להתבונן על האתגרים כהזדמנויות לצמיחה, לקבל השראה מסיפורי התגברות, ולגלות את הגיבור החבוי בכל אחד מאיתנו. זהו פתח לדיאלוג פנימי מתמשך, שבו אנו מנסים להבין את משמעות המסע האישי שלנו ואת מקומנו בסיפור האנושי הגדול.


דרך המבט הזו, כל משבר הוא קריאה להרפתקה, כל מנטור הוא מתנה, כל כישלון הוא שיעור. אנו המחברים של חיינו, הנודדים במרחבי הלא נודע מתוך אומץ וסקרנות. בכוחנו לכתוב מחדש את הסיפור האישי שלנו, ולעצב אותו בדמות החלומות והשאיפות הגבוהות ביותר שלנו. כשאנו לומדים להכיר ביופי ובעוצמה הטמונים בנתיב הזה, אנו יכולים לחיות את החיים כמו יצירת מופת - מסע גיבורי של ממש, רגע אחר רגע, פרק אחר פרק.



12 השלבים של מסעו של הגיבור


  1. העולם הרגיל


מסע הגיבור הוא מבנה סיפורי המתאר את המסע הפנימי והחיצוני של הדמות הראשית. כריסטופר ווגלר, מומחה לכתיבת תסריטים, פיתח גרסה מקוצרת בת 12 שלבים המבוססת על עבודתו של ג'וזף קמפבל. השלב הראשון הוא "העולם הרגיל", שבו מוצגת הדמות הראשית בסביבתה הטבעית. זהו הזמן להציג את הדמות, את עולמה ואת ההתנהגויות האופייניות לה. בשלב זה צריך גם לרמוז על הקונפליקט או המשימה שיעמדו בפני הגיבור בהמשך.


2. הקריאה להרפתקה


בשלב השני מגיעה "הקריאה להרפתקה" - ההכרזה על בעיה שיש לפתור או משאלה שיש להגשים. זה מה שמייצר אנרגיה בסיפור ומושך את תשומת לב הקהל. אנחנו מתוכנתים להזדהות עם הרצונות והצרכים של הדמויות, אפילו אם מדובר בדמויות מצוירות פשוטות. לכן, שלב זה הוא הזדמנות להצהיר על המוטיבציה של הגיבור בצורה שתעורר הזדהות וסקרנות.


3. הסירוב לקריאה


השלב השלישי הוא בדרך כלל "הסירוב לקריאה". רוב הגיבורים מביעים תחילה התנגדות למשימה או להרפתקה שמוצעת להם. הם יכולים לטעון שהם לא רוצים או לא מסוגלים לצאת למסע, או שכבר עשו זאת בעבר והחוויה לא הייתה נעימה. שלב זה נועד להדגיש בפני הקהל שהמסע הצפוי הוא מפחיד ומסוכן. גם גיבורים נחושים עלולים לעורר תגובות מסוג "אל תלך, זה מסוכן מדי!". הפחד הזה הכרחי כדי ליצור מתח ומעורבות רגשית אצל הצופים.


4. פגישה עם המנטור


כדי להתגבר על הפחד, מגיע השלב הרביעי, "פגישה עם המנטור". המנטור הוא דמות חכמה ומנוסה שעברה בעצמה את מסע הגיבור פעמים רבות. תפקידו העיקרי הוא לתת לגיבור עידוד, עצות או אמצעים שיסייעו לו במסע. המנטור יכול להעניק ידע, מפה, חפץ קסום או פשוט הבטחה שאפשר לשרוד את האתגרים שבעולם החדש. השלב הזה עוזר לגיבור לחוש ביטחון, אבל היעדרו של מנטור יכול ליצור מתח מיוחד ולאותת שמדובר בסיפור שונה מהרגיל.


5. חציית הסף


השלב החמישי הוא "חציית הסף". זהו רגע מכריע שבו הגיבור, לאחר שהצטייד בידע ובעזרים הדרושים, סוף סוף יוצא למסע ונכנס לעולם המיוחד. ההשוואה הנפוצה היא למטוס הממריא ומתרומם באוויר. זוהי נקודת מפנה משמעותית בסיפור, שלעתים קרובות מלווה בשינוי מוזיקלי או באנרגיה חדשה בסצנה. הודעה ברורה לקהל שהגיבור עוזב את קנזס ומגיע למקום אקזוטי ושונה לחלוטין.


6. מבחנים, בעלי ברית ואויבים


בשלב השישי, "מבחנים, בעלי ברית ואויבים", הגיבור מתחיל להכיר את העולם החדש. הוא עובר מבחנים ואתגרים קטנים יחסית, שנועדו לבדוק את כישוריו ולהבהיר לו שהוא אינו מכיר את כללי המשחק. הגיבור צריך להבין במהירות מי יכול לעזור לו ומי עלול להפריע. זהו שלב שבו נבנות בריתות, כמו בסצנת הקנטינה ב"מלחמת הכוכבים", ומתגלה שהעולם החדש מלא ביצורים משונים ובאלימות מפתיעה.


7. ההתקרבות


השלב השביעי הוא "ההתקרבות" - פרק זמן שבו הגיבור מתקדם לאט לעבר לב העלילה. במהלך המסע הזה, הגיבור ושאר חברי הקבוצה מעמיקים את היכרותם זה עם זה. רשמים ראשוניים משתנים, חברויות מתהדקות או מתערערות, וחשדנות ופרנויה עשויות להתפתח. זהו זמן לקומדיה, לרומנטיקה ולעלילות משנה שמעמיקות את הדמויות לקראת האתגר המרכזי. כהכנה לשיא הסיפור, השלב הזה כמוהו כשחרור קצת את החגורה ויציאה לעומק.


8. המבחן העליון


השלב השמיני הוא לב העלילה - "המבחן העליון". הוא מורכב משני חלקים: התמודדות עם המוות (או חוויה קרובה למוות), ולידה מחדש שצומחת מתוך כך. לעתים שני החלקים האלה משתרעים על פני שתי סצנות, ולעתים הם מתרחשים בסצנה אחת. בשלב הזה נפוצים קרבות פיזיים, מאבקים משפטיים, ויכוחים משפחתיים קשים - עימותים עזים שבהם נראה שמשהו הולך למות. במיתוסים רבים, הגיבור אכן מת וגלגל למציאות אחרת, מבחינת העולם הרגיל הוא איננו. אבל הגיבור זוכה בהזדמנות שנייה, ושב מהמבחן הקשה כשהוא שונה ומשופר - העצמי הישן מת והתפורר, ובמקומו נולד משהו חדש. זו לעתים קרובות הפתעה גם לגיבור וגם לקהל, תובנה עמוקה שאפשר לשרוד ולהתמודד עם הפחד הגדול ביותר.


9. התגמול - המתנות שבדרך


השלב התשיעי נקרא "התגמול", והוא עוסק בקצירת הפירות של המבחן העליון. זהו זמן לרפלקציה על החוויה המטלטלת שהייתה, להרכבה מחדש של הזהות ולהתנסות בעצמי החדש שנולד. הגיבור מביט במראה, מהרהר באירועים, ומבין שהוא מסוגל ליותר ממה שחשב - הוא יכול לחלום בגדול ולפעול בדרכים חדשות. לעתים זה מתבטא בנאום ארוך ומעמיק שבו הגיבור חושף את התובנות שלו. אווירה של חגיגה ופרס מלווה את השלב הזה, אבל בשלב מסוים צריך להתעשת ולהתרכז בסיום המשימה.


10. הדרך הביתה


בשלב העשירי, "הדרך הביתה", יש האצה של האנרגיה והדחיפות. הגיבורים מבינים שהם חייבים למהר כדי להקדים את הרשעים ולתבוע את הניצחון לפני שיהיה מאוחר מדי. אם האוצר נגנב או אהוב נחטף, מתחילה רדיפה נואשת. סצנות מרדף הן נפוצות מאוד בשלב הזה בסרטים הוליוודיים. הבית כבר נראה באופק, אבל עדיין אורבות סכנות ופיתולי עלילה שעלולים להכשיל את הגיבורים.


11. תחייתו של הגיבור


השלב האחד עשר, "תחייתו של הגיבור", הוא השיא המכריע של העלילה. כאן עולות כל השאלות וכאן הגיבור עונה עליהן דרך בחירה אחת מכרעת או פעולה אחת משמעותית. זהו הזמן להתעמת סופית עם הרשעים, לתפוס את המורשת, לעמוד במבחן אחרון. הגיבור צריך לשים את כל מה שלמד על הכף כדי להצליח כאן - זוהי הבחינה הסופית שאסור להיכשל בה. אם הגיבור מתמודד עם הפחדים האחרונים שלו, נעזר בלקחים שלמד במסע וסומך על כל היכולות שרכש, בסופו של דבר הוא יוכל להתגבר ברגע האחרון, כנגד כל הסיכויים, במהלך מפתיע ומספק שינצח את הכוחות האפלים וישלים את התהליך העמוק שעבר.


12. השיבה עם השיקוי


השלב האחרון במסע הגיבור נקרא "השיבה עם השיקוי". לאחר שעבר חוויה כל כך מעצבת ומשנת חיים, לגיבור יש מחויבות, ולעתים אף רצון עמוק, לחלוק אותה עם כולם. זה מה שהופך אותו לגיבור אמיתי לפי ההגדרה של קמפבל - מישהו שמגן ומשרת את הכלל, ולא פועל מתוך אנוכיות. גיבור טוב מקריב בסופו של דבר משהו יקר לו כדי לתרום לקהילה. יש כאן תחושה של התרחבות - העולם הקטן והצרכים האישיים של הגיבור מקבלים פתאום משמעות רחבה יותר. הלקח שנלמד דרך ההתמודדות הקשה הופך לסיפור שצריך לספר, לרעיון חדש שצריך להפיץ, לאהבה שיש לחלוק. האליקסיר הזה הוא כמו שיקוי פלא שיש לו היכולת לרפא פצעים ולפתור בעיות, ותפקיד הגיבור הוא לשאת אותו חזרה אל העולם.



12 שלבי מסע הגיבור הם מתכון קסום ליצירת סיפורים מרגשים ומעוררי השראה. על ידי הבנה של המבנה העמוק הזה, והכללתו ביצירה בדרך מודעת וממוקדת, אפשר לגעת בלבבות של הקהל, לגרום להם לחוש דברים עמוקים, ואולי אפילו לשנות מעט את תפיסת העולם שלהם. כשעוקבים אחר התבנית הזו ומפתחים אותה כראוי, הסיפור יכול להרחיב את תחושת האפשרי ולהעניק לצופים חוויה בלתי נשכחת.



תובנות מרכזיות על מסעו של הגיבור:


1. מסע הגיבור הוא תבנית אוניברסלית שמופיעה בסיפורים רבים ומשקפת את המסע הפנימי של כל אחד מאיתנו.

2. כל סיפור מתחיל בהצגת "העולם הרגיל" של הגיבור, המייצג את המצב הקיים שממנו הגיבור יוצא למסע.

3. ה"קריאה להרפתקה" מסמלת את הצורך בשינוי או את האתגר שהגיבור חייב להתמודד איתו.

4. הפחד והסירוב הראשוני של הגיבור הם חלק הכרחי מהתהליך, המאותת לקהל שהמסע יהיה מאתגר ומשמעותי.

5. המנטור הוא דמות מפתח שמדריכה את הגיבור ומספקת לו עצות, ידע או כלים חיוניים להצלחה.

6. חציית הסף מייצגת את הכניסה של הגיבור לעולם חדש ולא מוכר, שם הוא יתמודד עם אתגרים ושינויים.

7. בעולם המיוחד הגיבור עובר מבחנים, מוצא בעלי ברית ונתקל באויבים, תהליך שמעצב את אופיו ויכולותיו.

8. שיא הסיפור הוא התמודדות של הגיבור עם הפחד הגדול ביותר שלו, "מותו" הסמלי והיוולדותו מחדש. 

9. לאחר ההתמודדות המכרעת, הגיבור זוכה ב"פרס" - תובנה עמוקה או יכולת חדשה שמשנה אותו לנצח.

10. הגיבור האמיתי תמיד שב לחלוק את המתנה או הידע שרכש עם הקהילה, כדי להועיל לאחרים ולהפיץ את הטוב.



"רק מי שמעז ללכת רחוק, יגלה עד כמה רחוק הוא יכול להגיע"


עצות מעשיות מכללת טאותרפיה:


1. אל תפחדו לצאת מאזור הנוחות ולהתמודד עם אתגרים - זה הכרחי לצמיחה ולהתפתחות.

2. חפשו מנטורים ומורי דרך שיוכלו לכוון אתכם ולתמוך בכם לאורך המסע האישי שלכם.

3. היו פתוחים לחוויות חדשות ולאפשרות שתצטרכו להשתנות כדי להשיג את מטרותיכם.

4. אל תוותרו כשנתקלים במכשולים או באויבים - התמודדות איתם תחזק ותעצים אתכם בסופו של דבר.

5. זכרו שכישלונות ורגעים קשים הם חלק בלתי נפרד מהמסע, ושדרכם אתם יכולים ללמוד ולהתעלות.

6. כשאתם משיגים תובנה או הישג משמעותי, חלקו אותו עם אחרים כדי להרבות טוב בעולם. 




שאלות מעוררות מחשבה:


1. האם אתם יכולים לזהות רגעים במסע חייכם שמקבילים לשלבים שתוארו בפרק על "מסע הגיבור"?

2. מהם האתגרים או המכשולים שאתם נמנעים מלהתמודד איתם כרגע בגלל פחד או אי-ודאות? כיצד הייתם יכולים להתגבר על כך?

3. מיהם המנטורים שסייעו לכם ברגעים מכריעים בחיים והעניקו לכם ידע או עידוד חשובים?

4. איזו "מתנה" או תובנה יקרת ערך הייתם רוצים לחלוק עם אחרים כדי להשפיע לטובה על העולם, בעקבות התנסויות משמעותיות שלכם?

5. אילו מהתובנות של "מסע הגיבור" בפרק זה הכי מהדהדות אצלכם, ואיך אתם מתכוונים ליישם אותן כדי להתקדם לעבר המטרות האישיות שלכם?



בחן את תודעתך:


1. מהם הצעדים שעליכם לנקוט כדי להתחיל את "המסע" שלכם - אתגר משמעותי שאתם יודעים שחשוב לצלוח בחייכם?

2. כיצד תוכלו להעז יותר, לצאת מאזור הנוחות ולחקור עולמות חדשים ומלהיבים, גם אם זה מפחיד בהתחלה?

3. מה תהיו מוכנים "להקריב" או לשנות בחייכם כדי לעבור התמרה משמעותית ולהגיע לגרסה הטובה ביותר שלכם?

4. באילו דרכים אתם יכולים להתמודד עם מכשולים ועם רגעי שפל במסע שלכם, מתוך ידיעה שהם חלק הכרחי מהתהליך?

5. איך אתם מתכננים לנצל את הכוחות והתובנות שתרכשו במהלך המסע האישי שלכם כדי לעזור ולהשפיע על אנשים אחרים בקהילה שלכם?



מסעו של הגיבור ב-12 שלבים | ד"ר מזרחי אברהם על משנתו של קרל יונג וביל וילסון| מכללת טאותרפיה



Comments


bottom of page