top of page

הנחיית קבוצות בגישת הדאו | שי גצק מכללת טאותרפיה

Updated: Jun 9

טאותרפיה - המכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות


הנחיית קבוצות בגישת הדאו - "דאו פירושו כיצד, כיצד דברים קורים, כיצד דברים פועלים" כיצד הקבוצה עובדת, איך ההחלמה מתרחשת בקבוצה. דאו הוא העיקרון היחיד שעומד בבסיס כל הבריאה. דאו הוא אלוהים.


דאו לא ניתן להגדרה כי הוא חל על הכל. אינך יכול להגדיר משהו במונחים של עצמו. דאו הוא עיקרון, הבריאה הוא תהליך. זה כל מה שיש, עיקרון ותהליך, כיצד ומה. כל הבריאה נפרסת על פי הדאו. אין דרך אחרת.


הנחיית קבוצות בגישת הדאו | שי גצק מכללת טאותרפיה


קורס 12 הצעדים במכללה המובילה בישראל

לימודי פסיכותרפיה הוליסטית ממוקדת טראומה והתמכרויות

מרכז יום לטיפול בטראומה והתמכרויות, חוסר תפקוד וחוסר איזון נפשי



הדאו לא ניתן להגדרה, אך ניתן להכיר אותו.


דאו לא ניתן להגדרה, אך ניתן להכיר אותו. השיטה היא מדיטציה או להיות מודע למה שמתרחש. כדי להיות מודע למה שמתרחש, עליך לשים לב עם ראש פתוח. עליך לשים בצד את הדעות הקדומות האישיות שלך. אנשים בעלי דעות קדומות רואים רק את מה שמתאים לדעות הקדומות האלה. שיטת המדיטציה עובדת כי העיקרון והתהליך הם בלתי נפרדים. כל תהליך חושף את העיקרון העומד בבסיסו.


זה אומר שאתה יכול להכיר את הדאו. אתה יכול להכיר את אלוהים.


על ידי הכרת הדאו, אתה יודע כיצד דברים קורים. כל התנהגות מורכבת מניגודים או קוטביות. אם תעשה משהו יותר ויותר, הקוטביות שלו תופיע. למשל, השתדלות להיות יפה גורמת לאדם להיות מכוער, וניסיון להיות יותר מדי להיות נדיב הוא צורה של אנוכיות. כל התנהגות מוגזמת יוצרת את ההיפך שלה. אובססיה לחיות מרמזת על דאגה למוות.


פשטות אמיתית היא לא קלה. המתהדר כנראה מרגיש קטן ולא בטוח. המנהיג החכם לא דוחף לגרום לדברים לקרות, אלא מאפשר לתהליך להתרחש מעצמו. המנהיג מלמד על ידי דוגמה ולא על ידי הרצאות לאחרים כיצד להיות. המנהיג לא מתעקש שדברים ייצאו בדרך מסוימת. המנהיג החכם לא מחפש הרבה כסף או הרבה שבחים. עם זאת, יש לו הרבה משניהם. המנהיג החכם לא עושה תצוגה של קדושה או מחלק ציונים עבור ביצועים טובים. זה היה יוצר אקלים של הצלחה וכישלון.


הדגשת הצלחה חומרית מביאה לאותן תוצאות. אלה שיש להם הרבה נעשים חמדנים, ואלה שיש להם מעט נעשים גנבים. כאשר אתה מחזק תופעות, אנשים נאבקים לרצות. המנהיג החכם משקיע תשומת לב מכובדת לכל התנהגות. כך, הקבוצה הופכת פתוחה ליותר ויותר סוגים של התנהגות. אנשים לומדים הרבה כשהם פתוחים לכל דבר, ולא רק מנסים להבין מה מוצא חן בעיני המורה.





הדגשת הצלחה חומרית מביאה לאותן תוצאות


הדגשת הצלחה חומרית מביאה לאותן תוצאות. אלה שיש להם הרבה נעשים חמדנים, ואלה שיש להם מעט נעשים גנבים. כאשר אתה מחזק תופעות, אנשים נאבקים לרצות. המנהיג החכם משקיע תשומת לב מכובדת לכל התנהגות.


כך, הקבוצה הופכת פתוחה ליותר ויותר סוגים של התנהגות. אנשים לומדים הרבה כשהם פתוחים לכל דבר, ולא רק מנסים להבין מה מוצא חן בעיני המורה.


המנהיג מראה שסגנון הוא לא תחליף לתוכן, ושיצירת רושם אינה עוצמתית כמו לפעול מתוך מרכזך. לא משנה כמה עמוק תחפור, לעולם לא תגיע לדבר שנקרא דאו או אלוהים. דאו הוא לא דבר. דאו הוא עיקרון או חוק. דאו פירושו כיצד. כל הדברים פועלים לפי דאו, אך דאו אינו פועל. דאו לעולם אינו אובייקט או תהליך. דאו הוא החוק של כל הדברים, של כל האירועים. דאו הוא הקרקע המשותפת של כל הבריאה.


החוק הטבעי הוא עיוור, והצדק שלו הוא שווה-ידיים. ההשלכות של ההתנהגות שלך הן בלתי נמנעות. להיות אנושי אינו תירוץ. המנהיג החכם לא מנסה להגן על אנשים מעצמם. אור המודעות מאיר באופן שווה על מה שנעים ועל מה שלא נעים. האנשים אינם טובים יותר משאר הבריאה. אותו עיקרון שעומד בבסיס בני האדם עומד בבסיס הכל באותה מידה. אף אדם או עם אינם טובים יותר משאר האנושות. אותו עיקרון נמצא בכל מקום. אדם אחד הוא בעל ערך כמו הבא. המנהיג יודע זאת ואינו מעמיד פנים שהוא מיוחד. המנהיג אינו מרכל על אחרים או מבזבז את נשימתו בוויכוחים על מעלות של תיאוריות מתחרות.


שקט הוא מקור גדול של כוח. האם תוכל ללמוד להיות פתוח ורצפטיבי, שקט וללא רצונות או הצורך לעשות משהו? להיות פתוח ורצפטיבי נקרא יין, הנשי, או העמק. תאר לעצמך שיש ברכה בעמק הזה. כאשר אין פחדים או רצונות שמרעידים את פני הברכה, המים יוצרים מראה מושלמת. במראה הזו, אתה יכול לראות את השתקפות הדאו. אתה יכול לראות את אלוהים, ואתה יכול לראות את הבריאה.


לך לעמק, היה שקט וצפה בברכה. לך ככל שתרצה. השקט שלך יגדל. הברכה לעולם לא תתייבש. אינטרס עצמי אמיתי מלמד אי-אנוכיות. השמיים והארץ נמשכים כי הם אינם אנוכיים בלבד, אלא קיימים למען כל הבריאה.


כשהמנהיג החכם מתעלה מעל האגוצנטריות בבדיקה, הוא הופך ליותר אפקטיבי. המנהיג גדל ונמשך זמן רב יותר על ידי הצבת רווחת הקבוצה מעל רווחת העצמי. הנה פרדוקס. על ידי היותך חסר אנוכיות, המנהיג משפר את העצמי. המנהיג החכם הוא כמו מים. תחשוב על מים. מים מנקים ומרעננים את כל היצורים ללא הבחנה וללא שיפוט. מים זורמים באופן חופשי ואינסופי לעומק שמתחת לפני הדברים. מים הם נוזליים ורצפטיביים.


כעת תחשוב על המנהיג. המנהיג עובד בכל סביבה ללא תלונה, עם כל אדם או בעיה שעולים על השולחן. המנהיג פועל כך שכולם ירוויחו ומשרת היטב ללא קשר לשיעור השכר. המנהיג מדבר בפשטות וביושר ומתערב כדי להאיר וליצור הרמוניה. כמו מים, המנהיג הוא גמיש. כי המנהיג אינו דוחף, הקבוצה אינה מתמרדת או מתנגדת.


קבוצה טובה עדיפה על קבוצה מופלאה. כאשר המנהיגים הופכים לכוכבים, המורה מאפיל על ההוראה. המנהיג החכם מסתפק בעבודה טובה ואז מאפשר לאחרים לקבל את הבמה. המנהיג אינו לוקח את כל הקרדיט למה שקורה ואין לו צורך לתהילה.


שים לב לשקט. מה קורה כששום דבר לא קורה בקבוצה? זהו השדה הקבוצתי. שלושה עשר אנשים יושבים במעגל, אבל זהו הרוח במרכז המעגל, שבו שום דבר לא קורה, שקובע את טיב השדה הקבוצתי. השקטים והחללים הריקים חושפים את המצב הרגשי הבסיסי של הקבוצה, ההקשר לכל מה שקורה. זהו השדה הקבוצתי.





למד לראות ריקנות


למד לראות ריקנות. זה אותו הדבר עם אגרטל או סיר. למד לראות את הריקנות בפנים, שהיא התועלת שבו. דרמה אינסופית בקבוצה מעכבת את התודעה. רעש רב מדי מעמיס על החושים. קלט מתמשך מטשטש הבנה אמיתית. אל תחליף ריגושים ללמידה. הקדש זמן קבוע להרהור שקט. תן לחושים לנוח ולהפוך לשקטים.


למד אנשים לשחרר את הדיבורים המחשבתיים השטחיים שלהם והאובססיות. למד אנשים לשים לב לתגובה של כל הגוף למצב. אם תמדוד הצלחה במונחים של שבחים וביקורת, החרדה שלך תהיה אינסופית. שמירה על מוניטין טוב או הפיכה למפורסם בעבודתך עלולים להוות מכשול להתפתחות נוספת שלך. תהילה היא כבדה כמו דאגה לעצמך בצורה נכונה. מה הבעיה עם שבחים וביקורת? אם הקבוצה מוחאת כפיים לדבר אחד שאתה עושה, ואז אתה מרגיש טוב, תדאג אם הם לא מוחאים כפיים באותו עוצמה בפעם הבאה.


אם הם ביקורתיים, תרגיש פגוע. כך או כך, אתה חרד ותלוי. כיצד מוניטין טוב יכול להוות מכשול? מוניטין טוב נובע מטבעו מעשייה טובה. אבל אם תנסה לשמור על המוניטין שלך, תאבד את החירות והיושר הנדרשים להתפתחות נוספת. כיצד תהילה דומה לדאגה לעצמך? כדי לעשות עבודה טובה, עליך לדאוג לעצמך כראוי. עליך להעריך את עצמך ולאפשר לאחרים להעריך אותך. אבל אם תעשה יותר מדי מעצמך, תהפוך לאגוצנטרי. אגוצנטריות פוגעת הן בעצמך והן בעבודה שלך. אם אתה יכול לחיות עם פירות ההצלחה ולדאוג לעצמך כראוי, תוכל לטפח הצלחה אצל אנשים אחרים.


כשאתה לא רואה מה קורה בקבוצה, אל תבהה חזק יותר. תרפה ותסתכל בעדינות עם העין הפנימית שלך. כשאתה לא מבין מה אדם אומר, אל תאחז בכל מילה. הפוך לשקט מבפנים והקשב עם העצמי העמוק שלך. כשאתה מבולבל ממה שאתה רואה או שומע, אל תנסה להבין את זה בכוח. תתרחק ותהיה רגוע. כאשר אדם רגוע, אירועים מורכבים נראים פשוטים. כדי לדעת מה קורה, היה מודע. ראה מבלי לבהות. הקשב בשקט במקום להקשיב חזק. השתמש באינטואיציה ובהרהור במקום לנסות להבין דברים. ככל שתוכל לשחרר את הניסיון ולפתוח ולהיות קולט, כך תדע בקלות רבה יותר מה קורה.


כמו כן, הישאר בהווה. ההווה הוא טוב. הרהר. היה שקט. שאל את עצמך, מה אני מרגיש עמוקות? ניסיון יתר מניב תוצאות בלתי צפויות. המנהיג המבריק חסר יציבות. ניסיון להאיץ עניינים לא מוביל לשום מקום. ניסיון להופיע כבריק הוא לא נאור. מנהיגים חסרי ביטחון מנסים לקדם את עצמם. מנהיגים חסרי אונים מנצלים את מעמדם. זה לא מאוד קדוש להצביע כמה אתה קדוש. כל ההתנהגויות האלה נובעות מחוסר ביטחון. הן מזינות חוסר ביטחון. אף אחת מהן לא עוזרת לעבודה. אף אחת מהן לא תורמת לבריאות המנהיג.


כל צורה של אגוצנטריות או אנוכיות מעכבת את העצמי העמוק שלך ומעוורת אותך לגבי כיצד דברים קורים. המנהיג שיודע כיצד דברים קורים לא עושה את הדברים האלה. זה מה שדאו אינו. הוא אינו דבר. הוא אינו קול או כל תנודה אחרת. הוא אינו ניתן לחלוקה לחלקים. הוא אינו משתנה. הוא לא ניתן למהילה או הגדלה. אין לו שותף או תוספת. זה מה שדאו הוא. הוא אחד. הוא אחדות. הוא קובע הכל. הוא בא לפני הכל. הוא החוק של הכל.


המילה הברורה והעוזרת ביותר להשתמש עבור דאו היא כיצד. כי דאו הוא העיקרון של כיצד הכל פועל. זכור שבעוד שאין לו צורה או תכונות, הוא בכל מקום, כל הזמן, לנצח.



כל צורה של אגוצנטריות או אנוכיות מעכבת את העצמי העמוק שלך ומעוורת אותך לגבי כיצד דברים קורים



להיות ממוקד פירושו היכולת להחזיר את שיווי המשקל שלך אפילו בעיצומה של פעולה


אדם ממוקד אינו נתון לשינויי גחמות חולפים או התרגשויות פתאומיות. להיות מקורקע פירושו להיות מחובר לאדמה, בעל כוח משיכה או משקל. אם אתה יודע היכן אתה עומד ואתה יודע מה אתה עומד עליו, אתה מקורקע. זהו הקרקע. המנהיג הממוקד והמקורקע יש לו יציבות ותחושת עצמי.


היכולת של המנהיג החכם אינה מבוססת על טכניקות או גימיקים או תרגילים קבועים. השיטה של מודעות לתהליך חלה על כל האנשים וכל המצבים. המצב התודעתי האישי של המנהיג יוצר אקלים של פתיחות. המיקוד וההתקרקעות נותנים למנהיג יציבות, גמישות וסיבולת. מכיוון שהמנהיג רואה בבירור, הוא יכול להאיר על אחרים.


חברי הקבוצה זקוקים למנהיג להנחיה והנחיה. המנהיג זקוק לאנשים לשרת. אם גם חברי הקבוצה וגם המנהיג לא מכירים בצורך ההדדי שלהם לאהוב ולכבד אחד את השני, הם מפספסים את הנקודה. הם לא רואים כיצד דברים קורים.


המנהיג יכול לפעול כלוחם או כמרפא. כלוחם, המנהיג פועל בכוח והחלטה. זהו האספקט היאנג או הגברי של מנהיגות. אך רוב הזמן, המנהיג פועל כמרפא והוא במצב פתוח, רצפטיבי ומזין. זהו האספקט הנשי או היין של מנהיגות. תערובת זו של עשייה והוויה, של לוחם ומרפא, היא גם פורייה וגם עוצמתית.


יש אספקט שלישי של מנהיגות, והוא דאו. מדי פעם, המנהיג נסוג מהקבוצה וחוזר לשקט, חוזר לאלוהים. המנהיג נסוג כדי לרוקן את העצמי ממה שקרה ולחדש את הרוח. יותר מדי כוח יגרום לתוצאות נגדיות. התערבויות והתחלות מתמידות יפגעו בקבוצה. תהליך הקבוצה הטוב ביותר הוא עדין.


המנהיג שמנסה לשלוט בקבוצה בכוח אינו מבין תהליך קבוצתי. כוח יעלה לך בתמיכה של חברי הקבוצה. מנהיגים שדוחפים חושבים שהם מקדמים תהליך, כשהם למעשה חוסמים תהליך. הם חושבים שההתערבויות המתמידות שלהם הן מדד ליכולת, כשהן למעשה גסות ולא מתאימות. המנהיג החכם נשאר ממוקד ומקורקע ומשתמש בכוח המינימלי הנדרש לפעול ביעילות. המנהיג נמנע מאגוצנטריות ומדגיש הוויה במקום עשייה.


המנהיג שמבין כיצד התהליך נפרס משתמש בכוח מינימלי ככל האפשר ומנהל את הקבוצה מבלי ללחוץ על אנשים. כשכוח מוחל, קונפליקט וויכוח עוקבים. השדה הקבוצתי מתדרדר. האקלים עוין ואינו פתוח ואינו מזין. המנהיג החכם מנהל את הקבוצה מבלי להיאבק להשיג דברים בצורה מסוימת.


המגע של המנהיג הוא קל. המנהיג אינו מגן ואינו תוקף. זכור שתודעה ולא אנוכיות הן הן גם האמצעי של ההוראה וגם ההוראה עצמה. חברי הקבוצה יאתגרו את האגו של מי שמנהיג באגוצנטריות, אבל האדם שמנהיג בחוסר אנוכיות ובהרמוניה יגדל ויתמיד.


יש פעמים שבהן נראה כאילו עליך להתערב בחוזקה, בפתאומיות ואפילו בחומרה. המנהיג החכם עושה זאת רק כשכל השאר נכשל. ככלל, המנהיג מרגיש יותר שלם כשהתהליך הקבוצתי זורם בחופשיות ונפרס בטבעיות. התערבויות חריפות הן אזהרה שהמנהיג עשוי להיות לא ממוקד או בעל חיבור רגשי למה שקורה. אפילו אם התערבויות חריפות מצליחות בצורה מבריקה, אין סיבה לחגוג. נגרם נזק. התהליך של מישהו הופר.


מאוחר יותר, האדם שתהליך שלו הופר עשוי להפוך לפחות פתוח, יותר מוגן. תהיה התנגדות עמוקה יותר ואולי טינה. לגרום לאנשים לעשות מה שאתה חושב שהם צריכים לעשות אינו מוביל לכיוון של בהירות ותודעה. למרות שהם עשויים לעשות מה שאתה אומר להם לעשות בזמן, הם יתכווצו פנימית, יגדלו מבולבלים ויתכננו נקמה. ניצחון כזה הוא למעשה כישלון.


העיקרון היחיד של דאו ניתן למצוא בכל מקום, כל הזמן. הכל עובד לפיו. כל החיים נפרסים לפיו. הגדולה שלו טמונה בכוללניותו. הוא כולל הכל.


המנהיג החכם עוקב אחר עיקרון זה ואינו פועל באנוכיות. המנהיג החכם אינו מקבל אדם אחד ומסרב לעבוד עם אחר. המנהיג החכם אינו בעל אנשים או שולט בחייהם. מנהיגות אינה עניין של ניצחון. כל ההתנהגויות מכילות את הניגודים שלהן. אינפלציה יתרה מובילה לקריסה. תצוגת כוח מרמזת על חוסר ביטחון. מה שעולה חייב לרדת. אם אתה רוצה לשגשג, היה נדיב. והנשי נמשך יותר מהגברי. הנשי מאפשר, אך הגברי גורם. הנשי נכנע, ואז מקיף ומנצח. למד לראות דברים הפוכים, מבפנים החוצה ומלמעלה למטה.




למד תהליכים טבעיים




אירועים טבעיים הם חזקים כי הם פועלים בהתאם לאופן שבו הדברים פועלים. הם פשוט קיימים. למד תהליכים טבעיים. האור בשמים, כוח המשיכה של כדור הארץ, ההתפרסות של הרעיונות והתובנות שלך, הריק של החלל, המלאות של החיים וההתנהגות של הקדושים. דמיין מה היה קורה אם התהליכים האלה היו נוירוטיים ואגוצנטריים. כוח המשיכה משתנה מרגע לרגע. המוח שלך לא רציונלי. החלל מתוח. שמיים עצלים מרצדים. החיים הם בלתי פורים. הקדושים הם מודלים חסרי ערך. כלום לא עובד.


המנהיג החכם יודע שלא כדאי להיות נוירוטי ואגוצנטרי. הכוח נובע מידע מה קורה ופועל בהתאם. פרדוקסלית, החירות נובעת מציות לסדר הטבעי. מכיוון שכל הבריאה היא שלמות, נפרדות היא אשליה. בין אם נרצה ובין אם לא, אנחנו חברי צוות. כוח מגיע דרך שיתוף פעולה, עצמאות דרך שירות, וגדולה עצמית דרך חוסר אנוכיות. המנהיג החכם לומד כיצד דברים קורים וחי בהתאם.


המנהיג הממוצע גם לומד כיצד דברים קורים אבל מתלבט, לפעמים פועל בהתאם ואז שוכח. המנהיג הגרוע ביותר לומד כיצד דברים קורים ומתעלם מהעיקרון היחיד כשטות. אחרי הכל, הם אומרים, כל עיקרון שאינו מביא לך אהבה או כסף או כוח חייב להיות חסר תועלת. חוסר אנוכיות הוא לא דרך להתקדם. מידות טובות הן לטיפשים. נדיבות היא חולשה. וכן הלאה. זו בעיה. אנשים שאינם רואים כיצד דברים קורים באופן טבעי חושבים שהתנהגות המנהיג החכם אין לה בסיס במציאות. גם השקט והמראה של המנהיג הם מפריעים. מכיוון שמניעי המנהיג הם מעורפלים,


המנהיג קשה לפענוח. לא קל להבין אדם שהבסיס שלו הוא בלתי נראה.


אם התערבויות עדינות הן ברורות, הן מתגברות על התנגדויות נוקשות. אם העדינות נכשלת, נסה להיכנע או לסגת לגמרי. כאשר המנהיג נכנע, ההתנגדויות נרגעות. בדרך כלל, התודעה של המנהיג מאירה על מה שקורה יותר מכל מספר התערבויות או הסברים. מעט מנהיגים מבינים כמה מעט יש לעשות.


האם אתה עושה עבודה זו כדי לקדם צמיחה או כדי להפוך למפורסם? מה חשוב יותר, להשיג יותר נכסים או להפוך ליותר מודע? מה עובד טוב יותר, להשיג או לשחרר? יש בעיה בלהיות בעל הרבה. יש בעיה בלהשיג יותר ויותר. ככל שיש לך יותר ויותר, יש לך יותר לטפל בו, ויותר שאתה עלול לאבד. זה בעלות או להיות בבעלות? אבל אם תוותר על דברים, תוכל לוותר על להקדיש את חייך לטפל בהם. המנהיג החכם אינו מטיל אג'נדה אישית או מערכת ערכים על הקבוצה. המנהיג עוקב אחרי הקבוצה ופתוח לכל מה שמופיע. המנהיג אינו שופט אף אחד. להיות פתוח וקשוב יותר אפקטיבי מאשר להיות שיפוטי. זה מפני שאנשים באופן טבעי נוטים להיות טובים ואמיתיים כשהם מתקבלים באופן טוב ואמיתי.


אולי המנהיג נראה תמים וכמו ילד בפתיחות הבלתי שיפוטית הזו לכל מה שמופיע. אבל הפתיחות היא פשוט יותר עוצמתית מכל מערכת שיפוטים שנוצרה אי פעם. הקיום מורכב גם מחיים וגם ממוות. העדפת חיים או מוות שוללת את הקיום ויוצרת מתח. המתח גורם לאנשים לעשות טעויות במצבים קריטיים. טעויות הן הרבה יותר קטלניות מאשר הקיום עצמו.


30% מהאנשים אוהבים את החיים ומפחדים מהמוות. עוד 30% מעדיפים את המוות ונמנעים מהחיים. עוד 30% מפחדים גם מהחיים וגם מהמוות. כך, 90% מהאנשים סובלים מהמתח שנובע מבורות על כיצד הקוטביות פועלות. למרות שהחיים והמוות הם ניגודים, הם בלתי נפרדים. העדפות הן חסרות תועלת. רק 10% מכל האנשים יש להם החכמה לקבל גם את החיים וגם את המוות כעובדות ופשוט ליהנות מהריקוד של הקיום.


אחרי הכל, צמיחה וריקבון הם בכל מקום כל הזמן. המנהיג החכם יודע שהכל בא והולך. אז למה לאחוז או להיאחז? למה לדאוג או להתכווץ? למה לחיות בפנטזיה על מה שעלול לקרות? המנהיג החכם מוביל חיים שקטים ומדיטטיביים. אבל רוב האנשים עסוקים בהשגת כמה שיותר נכסים שהם יכולים. הדרך השקטה מובילה לקיום מודע יותר. הדרך העסוקה יוצרת חומרניות מוגזמת. להיות יותר מודע מוביל לאלוהים ותחושה של אחדות כל הבריאה. אבל צריכה מוגזמת היא אפשרית רק על ידי ניצול מישהו.


הסחורות בעולם מחולקות באופן לא שווה. יש להם הרבה. לרוב יש מעט מאוד. אנו אוזלים מהמשאבים מספיק כדי לעבור. כולם יודעים את זה. ועם זאת, אלה שכבר מוטרדים מנכסים מקבלים עוד ועוד נכסים. הם אפילו מתגאים בכמה שיש להם. בעלות על הרבה נכסים אינה נובעת מאלוהים. אנשים מקבלים נכסים על ידי מניפולציה של אנשים אחרים.




האם אתה רוצה להיות בעל השפעה חיובית בעולם?


ראשית, סדר את חייך. קרקע את עצמך בעקרון היחיד כך שההתנהגות שלך תהיה הולמת ואפקטיבית. אם תעשה זאת, תרוויח כבוד ותהיה השפעה חזקה. אם החיים שלך עובדים, אתה משפיע על המשפחה שלך. אם המשפחה שלך עובדת, המשפחה שלך משפיעה על הקהילה. אם הקהילה שלך עובדת, הקהילה שלך משפיעה על האומה. אם האומה שלך עובדת, האומה שלך משפיעה על העולם. אם העולם שלך עובד, אפקט הגלים מתפשט בכל הקוסמוס.


זכור שההשפעה שלך מתחילה ממך ומתפשטת כלפי חוץ. אז ודא שההשפעה שלך היא גם חזקה וגם הולמת. כל צמיחה מתפשטת כלפי חוץ מגרעין פורה וחזק. אתה גרעין הזה.


אנשים שמוותרים על כל החסימות והקונפליקטים שלהם חווים זרימה חופשית של אנרגיה חיונית. הם נראים זוהרים כמו ילדים, ונהנים מחסינות ילדותית לפציעות. גופם נראה רגוע וגמיש, והסיבולת והכוח שלהם מרשימים. הם מושכים מבחינה מינית מבלי להיות ארוטיים. הם יכולים לשיר או אפילו לצעוק זמן רב ולעולם לא לקבל צרידות. זה כאילו הם היו מאוהבים, לא באדם אחד אלא בכל הבריאה, והאנרגיות שלהם שופעות כמו כל הבריאה.


זה טעות לבלבל התרגשות או עוררות עם זרימת האנרגיה החיונית של ההארה. ממריצים והרפתקאות רגשיות מעוררים אנשים, אך עוררות כזו אינה משפרת את האנרגיות שלהם. להפך, התרגשות מוציאה אנרגיה ומעייפת חיוניות. חשבו על התרגשות כמתח שנובע כשגירוי פוגש התנגדות. החוויה המרגשת מסתיימת כשהגירוי נפסק או כשהאדם מתעייף. חשבו על החיוניות של ההארה כזרימה רציפה. היא אינה פוגשת התנגדות והיא נמשכת ונמשכת ללא מתח. התרגשות מושרשת ברצונות חולפים. אנרגיה חיונית נובעת מהנצחי.


המנהיג החכם יודע שהטבע האמיתי של האירועים אינו יכול להילכד במילים, אך מה שלא ניתן לומר ניתן להדגים. אתה יכול להיות שקט. אתה יכול להיות מודע. תודעה עובדת. היא מאירה על מה שקורה. היא מבהירה קונפליקטים ומביאה להרמוניה בשדה האישי או הקבוצתי המופרע.


המנהיג גם יודע שכל הקיום הוא שלם אחד. לכן, המנהיג הוא משקיף ניטרלי שלוקח צדדים. המנהיג אינו ניתן לפתות על ידי הצעות או איומים, כסף או אהבה או תהילה, בין אם הם מרוויחים או מפסידים, אינם מסיטים את המנהיג ממרכזו. עבודתך היא להקל ולהאיר את מה שקורה.


התערב כמה שפחות. התערבות יוצרת תלות במנהיג. ככל שתטיל פחות כללים, כך הקבוצה תהיה טובה יותר. כללים מפחיתים חירות ואחריות. אכיפת כללים היא כופה, מניפולטיבית ומפחיתה את הספונטניות של הקבוצה. ככל שתהיה יותר כופה, כך הקבוצה תהיה יותר מתנגדת. המניפולציות שלך רק ייצרו התחמקויות. כל חוק יוצר פורע חוק. זו לא דרך לנהל קבוצה.


המנהיג החכם יוצר אקלים ברור והולם בחדר הקבוצה. באור המודעות, הקבוצה פועלת באופן טבעי בצורה הולמת. כאשר המנהיג מתרגל שקט, הקבוצה נשארת ממוקדת. כאשר המנהיג לא מטיל כללים, הקבוצה מגלה את טובתה הטבעית. כאשר המנהיג פועל ללא אנוכיות, הקבוצה פשוט עושה מה שצריך להיעשות.


מנהיגות טובה מורכבת מלעשות פחות ולהיות יותר. התהליך הקבוצתי מתפתח באופן טבעי. הוא מווסת את עצמו. אל תתערב. זה יסתדר מעצמו. ניסיונות לשלוט בתהליך הקבוצתי בדרך כלל נכשלים. הם חוסמים את התהליך או עושים אותו כאוטי. למד לבטוח במה שקורה. אם יש שקט, תן לו לגדול. משהו יופיע. אם יש סערה, תן לה לזעום. היא תתפתח לרוגע. אם הקבוצה לא מרוצה, אינך יכול לגרום לה להיות מאושרת. אפילו אם תוכל, המאמצים שלך עלולים לשלול מהקבוצה מאבק יצירתי מאוד. המנהיג החכם יודע כיצד להקל על התהליך הקבוצתי המתפתח כי המנהיג הוא גם תהליך.


התהליך של הקבוצה והתהליך של המנהיג נפרסים באותה דרך, בהתאם לאותו עיקרון. לדוגמה, להקל על מה שקורה הוא יותר עוצמתי מאשר לדחוף למה שאתה רוצה שיקרה. הדגמה או מודלינג של התנהגויות הוא יותר עוצמתי מאשר להטיל מוסריות.


עמדות בלתי משוחדות הן חזקות יותר מדעות קדומות. זוהר מעודד אנשים, אבל להאפיל על כולם מעכב אותם. נהל את הקבוצה בעדינות, כאילו אתה מבשל דגים קטנים. תן לתהליך הקבוצתי להופיע בטבעיות. התנגד לכל פיתוי להעלות נושאים או לעורר רגשות שלא הופיעו מעצמם. אם תערער דברים, תשחרר כוחות לפני זמנם ותחת לחץ בלתי מוצדק.


הם עשויים להיות רגשות ששייכים לאנשים אחרים או מקומות אחרים. הם עשויים להיות אנרגיות לא ספציפיות או כאוטיות שמגיבות ללחץ שלך ופוגעות בכל מטרה זמינה. כאשר נושאים ורגשות חבויים מופיעים בטבעיות, הם נפתרים בטבעיות. הם אינם מזיקים. למעשה, הם אינם שונים מכל מחשבה או תחושה אחרת. כל האנרגיות עולות בטבעיות, לוקחות צורה, מתחזקות, מגיעות לפתרון חדש ולבסוף עוברות.


זו טעות להאמין שמנהיג גדול הוא מעל אחרים. הגדולה נובעת מידע איך להיות נמוך וריק וקולט ומשרת. התפקיד של המנהיג החכם הוא לשרת, להיות קולט, להיכנע ולעקוב. הרטט של חבר הקבוצה שולט ומוביל בעוד המנהיג עוקב. אבל בקרוב זה התודעה של חבר הקבוצה שמשתנה, הרטט של החבר נפתר. היחסים הם הדדיים. זהו תפקידו של המנהיג להיות מודע לתהליך של חבר הקבוצה. זהו הצורך של חבר הקבוצה להתקבל ולהיות מושא תשומת הלב. המנהיג החכם יודע כיצד לפעול ביעילות.


כדי לפעול ביעילות, היה מודע וללא דעות קדומות. אם אתה מודע, תדע מה קורה. לא תפעל בפזיזות. אם אתה ללא דעות קדומות, תוכל להגיב בצורה מאוזנת וממוקדת. יש כבוד לכל אדם ולכל נושא שמופנה אליך. אל תפסול אף מפגש כלא חשוב. אבל גם אל תהפוך חרד או מפחד להיות מוצף או מובך. אם אתה מותקף או מבוקר, תגיב בצורה שתאיר על האירוע. זה עניין של להיות ממוקד ולדעת שהמפגש הוא ריקוד ולא איום על האגו שלך או על הקיום שלך.


ספר את האמת. אל תתחמק ולא תחפש מפגשים, אבל היה פתוח. כאשר מפגש מתעורר, הגיב אליו בעודו עדיין ניתן לניהול. אין סגולה בעיכוב עד שנדרשת פעולה הרואית כדי לתקן דברים. אם לא התרברבת על יכולותיך או ניסית לגרום לאנשים להיות כפי שאתה חושב שהם צריכים להיות, מעט מאוד חברי קבוצה ירצו להתמודד איתך בכל מקרה. למד לזהות התחלות. המנהיג החכם רואה דברים כמעט לפני שהם קורים. עץ נוקשה וקשיח מתחיל כספירול גמיש. פרויקט בנייה גדול מתחיל עם כף עפר אחת.


ברגע שאירוע נטען ומלא אנרגיה, עמוד מרחוק ככל האפשר. התערבות מיותרת תחסום את מה שקורה. אל תנסה לגרום לאירוע להתאים לתוכנית או דגם מוגדר מראש. מנהיגים רבים מקלקלים את העבודה בדיוק כשהיא קרובה להשלמה. הם מתרגשים. הם משקיעים בתוצאות מסוימות. הם נעשים חרדים ועושים טעויות. זה זמן לזהירות ותודעה. אל תעשה יותר מדי. אל תהיה יותר מדי מועיל. אל תדאג לקבל קרדיט על כך שעשית משהו. מכיוון שהמנהיג החכם אין לו ציפיות, שום תוצאה אינה יכולה להיקרא כישלון.


שימת לב, אפשרות להתפרס באופן טבעי, ועמידה מאחור רוב הזמן, המנהיג רואה את האירוע מגיע למסקנה משביעת רצון. היכולת להבחין בין תיאוריה לפרקטיקה תחסוך לך הרבה צרות. אנשים שרואים את העולם במונחים של תיאוריות לעתים קרובות יש להם ראייה מורכבת של מה שקורה. בהירות קשה להם. הם מאוד קשים לעבודה. אם תלמד קבוצה על ידי הסברים מורכבים, תבלבל אנשים. הם יכתבו הערות וימלאו את מחשבותיהם בדעות. אבל אם תחזור שוב ושוב למודעות למה שקורה בפועל, תבהיר ותאיר את הקבוצה.


תתרגל דרך חיים שתואמת לעקרון היחיד. תדגים שיתוף פעולה מודע עם העקרון היחיד. אם תשתף פעולה עם דאו, תחווה את הכוח של ההרמוניה האוניברסלית.


הנה פרדוקס. אף שהעיקרון היחיד של כיצד הכל קורה הוא גדול, אלה שעוקבים אחר העיקרון יודעים שהם רגילים. אגוצנטריות גדולה אינה עושה אדם גדול. הקרקע המשותפת של כל הבריאה היא מקור חיים גדול יותר מכל בידוד נעלה.


שלושת התכונות האלה הן בעלות ערך רב במנהיג. אחת, חמלה לכל היצורים. שתיים, פשטות חומרית או חסכנות. ושלוש, תחושת שוויון או ענווה. כאשר אתה רחמן, אתה פועל בשם זכותו של כל אדם לחיים. תחושת השוויון היא הגדולה האמיתית שלך. זו טעות לראות אדם אכפתי או אמיץ שמעניין רק את האינטרס העצמי שלו. זו טעות להמציא שצריכה מוגזמת תורמת לרווחת אחרים על ידי מתן להם תעסוקה. זו טעות לדמיין שאדם שפועל בצורה עליונה הוא אדם עליון. אלה הם כל התנהגויות אגוצנטריות. הן מבודדות אדם מהקרקע המשותפת של הקיום. הן יוצרות נוקשות ומוות.


מצד שני, חמלה, שיתוף ושוויון תומכים בחיים. זה כי כולנו אחד. כאשר אתה דואג למישהו, אתה משפר את האנרגיה ההרמונית של השלם. וזה חיים. אם חבר קבוצה רוצה להילחם איתך, שקול את האסטרטגיה של המפקד הגרילה. לעולם אל תחפש קרב. אם קרב מגיע אליך, היכנע ונסוג. זה הרבה יותר טוב לסגת מאשר לעלות על עצמך.


כוחך הוא אינטליגנציה טובה. היה מודע למה שקורה. נשקך אינו נשק בכלל, אלא אור המודעות. התקדם רק כאשר אינך נתקל בהתנגדות. אם אתה מציין נקודה, אל תיצמד אליה. אם תנצח, היה חביב. האדם שמתחיל את ההתקפה הוא לא במרכז וקל להטיל בו ספק. ובכל זאת, יש לך כבוד לכל תוקף. לעולם אל תוותר על החמלה שלך או השתמש במיומנותך כדי לפגוע באדם אחר ללא צורך. בכל מקרה, הכוח המודע יותר ינצח.


אף אחד אין לו את כל התשובות. לדעת שאינך יודע הכל הוא הרבה יותר חכם מאשר לחשוב שאתה יודע הרבה כשבאמת אינך יודע. מומחיות מזויפת היא נוירוטית. כל מנהיג כנראה ניסה צורה זו של העמדת פנים בשלב זה או אחר. למרבה המזל, התרופה היא קלה ברגע שהסימפטומים מזוהים. תפסיק עם זה. המנהיג החכם למד כמה כואב זה להעמיד פנים ידע. בכל מקרה, זה הקלה להיות מסוגל לומר, אני לא יודע.


עבודת קבוצה חייבת לכלול מודעות רוחנית אם היא נוגעת בחרדת הקיום של זמננו. בלי יראה, האיום נשאר בלתי מדובר ומלא חוסר מנוחה מתמשך. היה מוכן לדבר על דת מסורתית לא משנה כמה עלולים להיעלב כמה חברי קבוצה. הכוח הגדול של השורשים הרוחניים שלנו טמון במסורת, בין אם אנו אוהבים את זה או לא. המנהיג החכם מציג התנהגות רוחנית וחי בהרמוניה עם ערכים רוחניים. יש דרך לדעת שהיא גבוהה מההיגיון. יש עצמי שהוא גדול יותר מאגוצנטריות. המנהיג מדגים את הכוח של חוסר אנוכיות ואת האחדות של כל הבריאה.


בלידה, אדם הוא גמיש וזורם. במוות, אדם הופך נוקשה וחסום. תחשוב על חייהם של צמחים ועצים. בזמן צמיחתם הגדולה ביותר, הם יחסית רכים וגמישים. אבל כשהם מבוגרים או מתחילים למות, הם הופכים קשים ושבירים. העץ שגדל והפך נוקשה נחתך לעץ לבניין. המנהיג הקבוצתי הנוקשה אולי יכול להוביל תרגילים חוזרים ומבנים, אבל לא יכול להתמודד עם תהליך קבוצתי חי. כל מה שהוא גמיש וזורם ייטה לצמוח. כל מה שהוא נוקשה וחסום יתמוטט וימות.


אירועים טבעיים הם מחזוריים, תמיד משתנים מקצה אחד לכיוון השני. תאר לעצמך קשת וחץ. כשהקשת יורה את החץ, שני קצוות הקשת מתקרבים זה לזה. המרווח הצר בין המיתר לעץ הופך לרחב, והמיתר שהיה במנוחה הופך למתוח. כשהקשת משחררת את החץ, התהליך מתהפך כשהמתח נרגע.


זהו דרך הטבע. להרפות מהמתוח, למלא מה שריק, להפחית מה שעולה על גדותיו.


אבל חברה המבוססת על חומרנות וכיבוש הטבע עובדת כדי להתגבר על המחזורים האלה. אם יש מעט זה טוב, אם יש יותר זה בטח טוב יותר, וכמות מוגזמת נראית הטובה ביותר מכול. באותו זמן, אלה שיש להם מעט מקבלים עוד פחות. המנהיג החכם עוקב אחר סדר הטבע של האירועים, ולא לוקח את החברה הצרכנית כדגם. ההתנהגות של המנהיג עובדת כי היא מבוססת על הבנה של ניגודים ומחזורים.


זה יותר חשוב לומר את האמת הפשוטה מאשר לומר דברים שנשמעים טוב. הקבוצה היא לא תחרות של רהיטות. זה יותר חשוב לפעול בשם כולם מאשר לנצח ויכוחים. הקבוצה היא לא חברה לדיונים. זה יותר חשוב להגיב בחוכמה למה שקורה מאשר להיות מסוגל להסביר הכל במונחים של תיאוריות מסוימות. הקבוצה היא לא מבחן סופי לקורס בקולג'. המנהיג החכם אינו אוסף שרשרת של הצלחות. המנהיג החכם עוזר לאחרים למצוא את ההצלחות שלהם. יש מספיק ללכת לכולם. שיתוף הצלחה עם אחרים הוא מאוד מוצלח.


העיקרון היחיד שמאחורי כל הבריאה מלמד אותנו שתועלת אמיתית מברכת את כולם ואינה פוגעת באף אחד. המנהיג החכם יודע שהגמול על ביצוע העבודה נובע באופן טבעי מתוך העבודה. אם אתה רוצה להיות חופשי, למד לחיות בפשטות. השתמש במה שיש לך ותהיה מרוצה איפה שאתה נמצא.


תפסיק לנסות לפתור את הבעיות שלך על ידי מעבר למקום אחר, או על ידי שינוי בני זוג או קריירות. השאר את המכונית שלך במוסך. אם יש לך אקדח, נעל אותו. תמכור את המחשב שלך ותחזור לשימוש בעפרון ונייר. במקום לקרוא כל ספר חדש שמגיע, קרא מחדש את הקלאסיקות.


תאכל מזון מקומי שגדל בארצך. תלבש בגדים פשוטים ועמידים. שמור על בית קטן, לא עמוס וקל לניקוי. שמור על לוח זמנים פתוח עם תקופות של זמן לא מחויב. יש לך תרגול רוחני ותן למנהגים משפחתיים לגדול. כמובן שהעולם מלא בחדשנות והרפתקאות. הזדמנויות חדשות מגיעות כל יום.


אז מה?





למנחה קבוצה החכם, הנה מסקנות הנובעות מהמאמר על דאו:







  1. פשטות ופתיחות: מנחה קבוצה צריך לאמץ גישה פשוטה ופתוחה. עליו להיות קולט לכל מה שמתרחש בקבוצה ולא לשפוט את התנהגות המשתתפים. זה יוצר אקלים של כנות ואמון.

  2. שירות וענווה: תפקיד המנחה הוא לשרת את הקבוצה ולא להאדיר את עצמו. עליו להתרכז בצרכים של המשתתפים ולא במוניטין או בשאיפות אישיות.

  3. הקשבה פעילה: חשוב להקשיב בשקט ולאפשר לדברים להתפתח בטבעיות. המנחה צריך להיות מודע לתגובות הגוף והנפש של המשתתפים ולהשתמש באינטואיציה כדי להבין את המתרחש.

  4. התנהגות מודעת ולא כופה: המנחה צריך לפעול מתוך מודעות ולא מתוך לחץ. עליו להימנע מהתערבויות כופות שמגבילות את חירותם של המשתתפים ומעוררות התנגדות.

  5. איזון והרמוניה: על המנחה לשמור על איזון ולהשתמש בכוח רק כאשר זה הכרחי. יש לתת לתהליך הקבוצתי להתפתח באופן טבעי ולהתערב רק כשאין ברירה אחרת.

  6. שיתוף פעולה: הכוח האמיתי טמון בשיתוף פעולה ובתחושת אחדות. על המנחה לעודד את המשתתפים לעבוד יחד ולראות את הקבוצה כשלם אחד שבו כל חבר הוא בעל ערך.

  7. מיקוד בהווה: חשוב להישאר ממוקד בהווה ולא לדאוג לעתיד או להצטער על העבר. המנחה צריך לשים לב למה שמתרחש כעת ולפעול בהתאם.

  8. חמלה ושוויון: על המנחה להפגין חמלה לכל המשתתפים ולראות את כולם כשווים. אין להעדיף אדם אחד על פני אחר, ויש לתת כבוד לכל דעה ותחושה.

  9. רגיעה ושקט: המנחה צריך לעודד רגעי שקט והרפיה. זמן להרפיה והתבוננות מאפשר למשתתפים להתחבר לעצמם ולצמוח.

  10. הכרת התחלה וסיום: על המנחה להיות מודע להתחלות ולסיומים של תהליכים. יש לאפשר לדברים להתפתח בקצב שלהם ולהימנע מהתערבויות מיותרות שמפריעות לתהליך הטבעי.



לסיכום, מנחה הקבוצה צריך לאמץ גישה של מודעות, פתיחות, ושירות. עליו לפעול מתוך חמלה ושוויון, ולהימנע מהתערבויות כופות ומכפייה של אג'נדה אישית. כך הוא יוכל ליצור אקלים קבוצתי חיובי ומועיל שבו כל משתתף יכול לצמוח ולהתפתח.



תרגולים אישיים למנחה הקבוצה שמבוססים על עקרונות הדאו כוללים:




1. מדיטציה יומית:


  • מה לעשות: הקדש זמן יומי למדיטציה, אפילו כמה דקות בכל יום.


  • איך לעשות: שב במקום שקט, התמקדות בנשימה, והשאר מודע לכל מחשבה או תחושה שעולה מבלי לשפוט.


2. הרהור עצמי:


  • מה לעשות: הקדש זמן להרהור על היום שעבר ועל פעולותיך.


  • איך לעשות: שאל את עצמך מה עשית היום שהיה מכוון לתועלת הכלל ולא לאינטרס אישי, ואיך יכולת לפעול ביותר חמלה.


3. מודעות נוכחית:


  • מה לעשות: תרגול מודעות בזמן פעולה שוטפת.


  • איך לעשות: התמקדות במה שאתה עושה ברגע זה, בין אם זה אכילה, הליכה, או דיבור, ולהיות נוכח בכל רגע.


4. שחרור ממתחים:


  • מה לעשות: למד לשחרר מתחים על ידי תרגילי נשימה או יוגה.


  • איך לעשות: השתמש בנשימות עמוקות והתרכז בשחרור המתח מהגוף בכל נשיפה.


5. פשטות וצניעות:


  • מה לעשות: אימוץ גישה פשוטה יותר לחיים.


  • איך לעשות: הפחת את החפצים המיותרים, שמור על בית פשוט ונקי, ואכל מזון פשוט ובריא.


6. למידה מתמשכת:


  • מה לעשות: למד ללא הפסקה על עקרונות הדאו ועל תהליכים קבוצתיים.


  • איך לעשות: קרא ספרים, שמע פודקאסטים, השתתף בסדנאות ותרגולים על הנושאים האלה.


7. פיתוח חמלה:


  • מה לעשות: תרגול חמלה כלפי עצמך וכלפי אחרים.


  • איך לעשות: בכל יום, הקדש זמן לחשוב על מישהו שאתה יכול לעזור לו, וליישם את זה במעשים קטנים של נדיבות.


8. הקשבה עמוקה:


  • מה לעשות: תרגול הקשבה אמפתית.


  • איך לעשות: כאשר מישהו מדבר איתך, הקדש לו את כל תשומת הלב שלך, הקשב בלי לשפוט, ונסה להבין את נקודת המבט שלו.


9. כתיבת יומן:


  • מה לעשות: שמור יומן יומי שבו אתה רושם את מחשבותיך ותובנותיך.


  • איך לעשות**: כתוב על חוויותיך, רגשותיך ותובנותיך על תהליכים קבוצתיים ופרטיים.


10. הכרת תודה:


  • מה לעשות: פתח הרגל של הכרת תודה.


  • איך לעשות: בכל ערב, כתוב שלושה דברים שאתה מודה עליהם מאותו יום, וחשוב כיצד הם השפיעו על חייך.


אימוץ התרגולים הללו יכול לעזור למנחה הקבוצה להיות יותר מודע, שקט ורגוע, ולהפוך אותו למנחה חכם ורגיש יותר לצרכים של חברי הקבוצה.



הנחיית קבוצות בגישת הדאו | שי גצק מכללת טאותרפיה

Comments


bottom of page