top of page

רגשות הן לא עובדות: ד"ר מזרחי אברהם על שיטת 12 הצעדים

רגשות הם חוויות סובייקטיביות ופרטיות, ולא עובדות מוחלטות. הם נתונים לשינוי מתמיד, כמו כל דבר אחר בעולם. האגו האנושי נוטה ליצור אשליה שהמציאות קבועה ובלתי משתנה, אך זוהי טעות. כל מה שקיים נמצא בתנועה מתמדת, כולל הרגשות.



רגשות הן לא עובדות| ד"ר מזרחי אברהם| שיטת 12 הצעדים

רגשות הן לא עובדות: ד"ר מזרחי אברהם על שיטת 12 הצעדים
רגשות הן לא עובדות: ד"ר מזרחי אברהם על שיטת 12 הצעדים

תקציר המאמר: רגשות הן לא עובדות: ד"ר מזרחי אברהם על שיטת 12 הצעדים


רגשות הם חוויות סובייקטיביות ופרטיות, ולא עובדות מוחלטות. הם נתונים לשינוי מתמיד, כמו כל דבר אחר בעולם. האגו האנושי נוטה ליצור אשליה שהמציאות קבועה ובלתי משתנה, אך זוהי טעות. כל מה שקיים נמצא בתנועה מתמדת, כולל הרגשות.


לעתים קרובות, כאשר חווים רגש קשה או לא נעים, קיים פיתוי לברוח ממנו או להילחם בו. אולם, פעולות אלו עלולות דווקא להחמיר את הסבל. המפתח הוא להרשות לעצמנו להיות נוכחים ברגע הנוכחי, ללא קשר לאיך שאנו מרגישים. על ידי הסכמה פשוטה להתבונן ברגשות מבלי להיאבק בהם, מתאפשרת תובנה עמוקה יותר לגבי טבעם החולף.


התמקדות בפעולות ובתרגול רוחני יכולה לסייע בהתמודדות עם רגשות מאתגרים. במקום להיות שקועים ברגשות עצמם, ניתן לבחור בהתנהגויות בונות כגון מדיטציה, תפילה או עזרה לזולת. פעולות אלו מאפשרות לנו לפתח תודעה רחבה יותר ולהשתחרר מההיאחזות ברגשות ארעיים.


בנוסף, חשוב לזכור שגם רגשות חיוביים כגון אושר ואהבה הם בעלי אופי משתנה. אין טעם להיאחז בהם או לצפות שיימשכו לנצח. הדרך הטובה ביותר היא פשוט לחוות אותם באופן מלא בזמן שהם מתרחשים, תוך הכרה בחילופיותם.


כבני אנוש, אנו נמצאים בהשפעה הדדית מתמדת עם הסביבה. המצבים והאנשים סביבנו משפיעים באופן ישיר על מצב הרוח והרגשות שלנו. ההכרה בעובדה זו מסייעת לפתח חמלה כלפי עצמנו, מתוך הבנה שאיננו שולטים באופן מלא בחוויה הרגשית שלנו.


אחד הכלים החשובים ביותר להתמודדות עם רגשות הוא פשוט לשים לב אליהם, מבלי לשפוט או לנסות לשנות אותם. זהו תהליך של ניקוי "המראה" או "המשקפיים" דרכם אנו רואים את המציאות. ככל שנהיה מודעים יותר ונוכחים יותר עם הרגשות, כך נוכל ללמוד מהם ולהשתחרר מהשפעתם על התנהגותנו.


לבסוף, פיתוח גישה של קבלה וחמלה כלפי כל הרגשות, הן החיוביים והן השליליים, הוא מפתח לשחרור מסבל. במקום להילחם ברגשות או לברוח מהם, ניתן ללמוד לחבק אותם ולתת להם מרחב. בתהליך זה, מתגלה החופש האמיתי - היכולת להיות נוכח ברגע הנוכחי ללא קשר לנסיבות החיצוניות או לחוויה הפנימית.


המסר הכללי הוא שרגשות, כמו כל התופעות בעולם, הם בעלי טבע ארעי ומשתנה. הדרך להתמודד איתם היא לא על ידי בריחה או מלחמה, אלא על ידי נוכחות, קבלה וחמלה. ככל שנלמד לאמץ את המציאות כפי שהיא, על כל גווניה, כך נהיה חופשיים יותר מהסבל שנגרם מהיאחזות ברגשות. זהו תהליך של התעוררות רוחנית ושל גילוי הטבע האמיתי של תודעתנו.




סיכום מורחב:


רגשות - חוויה סובייקטיבית או עובדה מוחלטת?


רגשות הם חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית. הם מעצבים את האופן שבו אנו תופסים את העולם, מגיבים לאירועים ומקבלים החלטות. אולם, למרות נוכחותם הבולטת בחיינו, רבים מאיתנו מתייחסים אל הרגשות כאל עובדות מוחלטות ובלתי ניתנות לשינוי. האם זו באמת הדרך הנכונה להבין את טבעם של הרגשות?


למעשה, רגשות הם חוויות סובייקטיביות ופרטיות. כל אדם חווה אותם בדרך ייחודית, בהתבסס על הרקע, האישיות והנסיבות האישיות שלו. מה שמעורר כעס אצל אדם אחד, יכול לעורר עצב או אדישות אצל אחר. לכן, קשה להגדיר רגשות כאמת אובייקטיבית שתקפה עבור כולם.


הטבע המשתנה של הרגשות


יתרה מזאת, רגשות הם תופעה דינמית ומשתנה מטבעה. הם מושפעים מגורמים רבים, הן פנימיים והן חיצוניים, ויכולים להשתנות במהירות מרגע לרגע. כעס יכול להתפוגג ולהתחלף ברגיעה, שמחה יכולה להתחלף בעצב, וחרדה יכולה לפנות את מקומה לתחושת ביטחון. כל רגש, גם אם הוא נחווה כעז וצורב, הוא בסופו של דבר בעל אופי חולף.


אנו נוטים לשכוח זאת כאשר אנו נתונים בעיצומו של רגש קשה. האגו שלנו, בניסיון להגן עלינו, יוצר אשליה של קביעות ויציבות. הוא לוחש לנו שהכאב, הפחד או הבדידות הם נצחיים ובלתי ניתנים לשינוי. אולם, זוהי רק פרשנות מנטלית, ולא המציאות לאשורה.


כל מה שקיים נתון לשינוי מתמיד. העולם סביבנו, היחסים שלנו, הגוף שלנו, המחשבות והרגשות שלנו - כולם נמצאים בתנועה בלתי פוסקת. ההבנה של חוסר הקביעות הזו, יכולה לסייע לנו להתייחס לרגשות באופן מאוזן יותר ולהפחית את הסבל הנגרם מהם.


ההשפעה ההדדית בין האדם לסביבתו


ההכרה בכך שהרגשות שלנו אינם עובדות מוחלטות, מובילה גם להבנה שאנו לא חיים בואקום. כבני אנוש, אנו נמצאים בהשפעה הדדית מתמדת עם הסביבה שלנו. האנשים, המקומות והאירועים שאנו פוגשים, משפיעים על המצב הרגשי שלנו בכל רגע נתון.


כאשר אנו מודעים להשפעה ההדדית הזו, אנו מפתחים הבנה עמוקה יותר לגבי המקורות לרגשות שלנו. אנו מבינים שהם לא נובעים רק מתוכנו, אלא הם תוצר של מארג מורכב של גורמים חיצוניים ופנימיים. הבנה זו מאפשרת לנו לפתח חמלה כלפי עצמנו ולהפסיק להאשים את עצמנו על כל רגש או תחושה שעולים בנו.


חקירת הרגשות דרך תרגול קשיבות


אז מה עושים עם הרגשות הקשים שמציפים אותנו? הצעד הראשון הוא פשוט להיות איתם, מבלי לנסות לברוח או להילחם בהם. זהו תרגול הקשיבות - היכולת להיות נוכח ברגע הנוכחי, ללא שיפוטיות וללא ציפיות.


כאשר רגש קשה מתעורר, במקום להגיב אליו באופן אוטומטי, אנו יכולים לקחת רגע של השהיה ופשוט לשים לב. לשים לב לתחושות הפיזיות בגוף, למחשבות שחולפות בראש, לאיכויות הספציפיות של הרגש עצמו. מתוך התבוננות שקטה זו, מתחילה להתגלות התובנה שהרגשות, כמו כל דבר אחר, הם בסך הכל תופעות חולפות על במת התודעה.


ככל שנתרגל בקשיבות, נוכל לפתח יחס של קבלה וסובלנות כלפי כל הרגשות שמתעוררים בנו. נלמד לתת להם מרחב, מבלי להזדהות איתם או להיסחף לתוך הדרמה הפנימית שהם יוצרים. בהדרגה, נגלה שיש בנו מקום לכל החוויות - הן הנעימות והן הקשות - וששום רגש לא באמת מאיים עלינו.


חופש אמיתי נמצא ברגע הנוכחי


היכולת להכיל את מנעד הרגשות המלא, מבלי לברוח או להילחם, היא סוג של חופש פנימי. כאשר איננו נשלטים יותר על ידי כל גל רגשי חולף, אנו מגלים שהשלווה והשמחה שחיפשנו תמיד, נמצאות כאן ועכשיו, בתוך הווייתנו הבסיסית.


זה לא אומר שלא נחווה עוד קשיים או אתגרים. החיים מלאים בעליות ומורדות, ותמיד יהיו רגעים של כאב וסבל. אולם כשאנו מפסיקים להילחם במציאות ולומדים לקבל אותה כפי שהיא, משתחרר המתח הפנימי שכל כך הכביד עלינו.


החופש האמיתי, מסתבר, לא נמצא בהשגת מצב מסוים או בהיעדר רגשות שליליים. הוא נמצא ביכולת להיות נוכח לחלוטין ברגע הזה, בלי קשר לנסיבות. הוא נמצא בהכרה שכל רגע חדש מביא עמו הזדמנות להתבונן, להקשיב וללמוד. הוא נמצא בהבנה שהחיים עצמם הם המורה הגדול ביותר, וכל מה שאנו נדרשים לעשות הוא להיות פתוחים ונכונים ללמוד.


לסיכום, המסע להבנת הרגשות הוא מסע של חקירה עצמית ושל צמיחה. ככל שנעמיק בתרגול ובלימוד, כך נגלה את הפוטנציאל הבלתי נדלה הטמון בנו. נלמד לחיות בשלום עם עצמנו ועם העולם, ונהפוך לנוכחות מיטיבה עבור כל מי שפוגש בנו. זהו אתגר וזכות גדולה, וכל רגע מחדש הוא הזדמנות להתחיל מחדש במסע המדהים הזה.


רגשות הן לא עובדות: ד"ר מזרחי אברהם על שיטת 12 הצעדים


תובנות מרכזיות מתוך השיעור:


1. רגשות הם חוויה סובייקטיבית ופרטית, ולא עובדה מוחלטת.

2. כל דבר בעולם נמצא בתנועה ובשינוי מתמיד, כולל הרגשות שלנו.

3. האגו מנסה לשכנע אותנו שהמציאות קבועה ולא משתנה, אך זו אינה האמת.

4. אם נברח מהרגע הנוכחי ומהרגשות שלנו, איננו באמת חיים את חיינו.

5. פעולה על רגשות שליליים עלולה להחמיר אותן ולייצר סבל נוסף.

6. המפתח הוא להסכים להיות נוכחים ברגע, ללא קשר לאיך שאנו מרגישים.

7. חשוב להתמקד בפעולות ובתרגול רוחני, ולא להיות מוטרדים מדי מהרגשות.

8. אנו נמצאים בהשפעה הדדית מתמדת עם הסביבה, המשפיעה על הרגשות שלנו.

9. עלינו לנקות את "המראה" או "המשקפיים" דרכם אנו רואים את המציאות.

10. חשוב לזכור שגם רגשות חיוביים הם זמניים ומשתנים, ולא להיאחז בהם.


"דרישה נולדת מתוך קוטביות: 'אני אומלל ואני חייב להיות מאושר.' בעצם הדרישה הזאת 'להיות מאושר' קיימת אומללות."

עצות מעשיות מהשיעור:


1. זכרו שהרגשות שלכם אינם עובדה קבועה, אלא חוויה משתנה.

2. אל תברחו מהרגע הנוכחי, אלא תנו לעצמכם להיות נוכחים בו.

3. התמקדו בפעולות ובתרגול רוחני, ולא ברגשות עצמם.

4. קבלו את העובדה שהכל סביבנו משתנה באופן מתמיד, כולל אנו עצמנו.

5. אל תיתנו לאגו לשכנע אתכם שהמציאות קבועה ובלתי משתנה.

6. זכרו שגם רגעים חיוביים הם חולפים, ואל תהיו מוטרדים מדי כשהם מסתיימים.


מנטרות לדיבור עצמי מתוך השיעור:


1. אני מקבל/ת את השינויים המתמידים בחיי ובעולם סביבי.

2. אני מרשה לעצמי להיות נוכח/ת ברגע הנוכחי, ללא קשר לרגשותיי.

3. אני בוחר/ת להתמקד בפעולות ובתרגול רוחני, ולא ברגשות חולפים.


משפטי עוצמה נוספים שהיו יכולים להאמר בשיעור:


1. "השינוי הוא הדבר היחיד הקבוע בחיים."

2. "החופש האמיתי טמון בתוך ההווה, לא בבריחה ממנו."

3. "תרגול רוחני אינו מונע קשיים, אלא מאפשר לנו להתמודד איתם בצורה מיטבית."


שאלות מעוררות מחשבה עבור התלמידים מתוך השיעור:


1. האם חוויתם בעבר מצב שבו האמנתם שרגש מסוים יימשך לנצח? מה קרה בפועל?

2. כיצד תוכלו ליישם את ההבנה שרגשות הם לא עובדה בחייכם היומיומיים?

3. האם אתם נוטים לברוח ממצבים רגשיים מסוימים? מדוע זה עלול להיות בעייתי?

4. מהן הפעולות או התרגולים הרוחניים שאתם יכולים להתמקד בהם כדי להתנתק מרגשות משתנים?

5. איך תגיבו בפעם הבאה שתחוו רגש קשה, בהתבסס על מה שלמדתם בשיעור הזה?


שאלון אפיון אישי - בחן את תודעתך:


1. התבוננו פנימה וזהו רגש חזק שחוויתם לאחרונה. תזכרו שזו חוויה זמנית.

2. תרגלו נוכחות ברגע הנוכחי, גם אם הרגשות אינם נעימים. הרשו להם פשוט להיות.

3. בחרו בפעולה או בתרגול רוחני שתתמקדו בהם, במקום לתת לרגשות לנהל את חייכם.

4. שימו לב כיצד הסביבה והמצבים השונים משפיעים על הרגשות שלכם, והכירו בטבעם המשתנה.

5. תרגלו חמלה כלפי עצמכם, במיוחד ברגעים של רגשות קשים. זכרו שגם הם יחלפו.

Comments


bottom of page