top of page

התמכרות לפחמימות וסוכרים - שיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

ההתמכרות שלי לפחמימות הייתה התמכרות לצריכת יתר ובלתי ניתנת לשליטה של מזון המכיל פחמימות, בעיקר פחמימות פשוטות ומעובדות. הפחמימות שאכלתי הפשוטות כללו סוכרים ופוליזכרידים נמוכי משקל מולקולרי, כמו סוכר שוליים ודקסטרוזה. התמכרות שלי לפחמימות הייתה דליקה ונפיצה יותר במקרים של שאכלתי מזון מעובד ומעושן, כמו ממתקים, מאפים, מזון מהיר וממותקים.


התמכרות לפחמימות וסוכרים - שיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

התמכרות לפחמימות וסוכרים - שיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
התמכרות לפחמימות וסוכרים - שיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

מהי התמכרות לפחמימות



ההתמכרות לפחמימות נקראת גם "התמכרות לסוכר" או "התמכרות לממתקים". בריאות הנפש חולקת על השימוש במונחים אלה, אך חשוב להבין כי התמכרות לפחמימות נמדדת לפי ההשפעה שיש לה עליי כאדם, ולא בביצועים גופניים.

האנשים שנמצאים כמוני במצב של התמכרות לפחמימות עשויים להרגיש חוסר שליטה בצריכה של מזון, מתוך רגשות של אשמה ותיקון לאחר אכילת כמויות גדולות של מזון המכיל פחמימות, ומחזורים של אכילה אינטנסיבית ולא בריאה.

 

ההתמכרות לפחמימות השפיעה  על המשקל שלי, על הבריאות הפיזית שלי, והרגשות והתחושות הנפשיים שלי.

הטיפול שאני ממליץ לכל אדם זו שיטת 12 הצעדים זה יכול לכלול אימונים מנטליים, תמיכה מקבוצות תמיכה, תוכניות תזונה מאוזנות, ובמקרים קשים טיפול מקצועי כמו טיפול פסיכולוגי אצל מטפל בשיטת 12 הצעדים או ייעוץ תזונתי.

 

כמו כן, חשוב לשים דגש על הקיום של התמיכה החברתית והמשפחתית במסע המיוחד והמורכב הזה.



מה המחיר של התמכרות לפחמימות



התמכרות לפחמימות ולממתקים יכולה להביא למספר נזקים פיזיים, נפשיים ורגשיים. הנה כמה נזקים שיתכן שיגרמו כתוצאה מהתמכרות לפחמימות:

1. השפעה על המשקל ובריאות הלב: צריכת פחמימות מוגזמת עשויה לגרום להטבת המשקל וגידול סיכון להתעוררות כמו סוכרת טיפוס 2 ובעיות לב.

2. בעיות בעיכול: הצריכה המוגזמת של פחמימות פשוטות עשויה לגרום לבעיות כמו פריחות, דלקת במערכת העיכול, סיביות רגישה ועוד.

3. בעיות נפשיות ורגשיות: ההתמכרות לפחמימות והתמכרות לאוכל יתר עשויות לגרום לרגשות של חוסר בשליטה, אשמה, תיקו ודיכאון.

4. תופעות נפשיות כמו התמוטטות עצמית: אנשים החולים מהתמכרות לאוכל יתר עשויים להרגיש אי-רוח וגירוי נפשי, ואפשרות לחוות דיכאון עמוק או חשוש מתוך התמוטטות נפשית.

5. שיפור רעב רגשי: התמכרות לפחמימות ולממתקים עשויה להביא לפיתוי או שיפור רעב הנובע מרגשות או רגשות של חיסרון או חוסר השלמות.

6. תחושות חשיקה פרץ: התמכרות לפחמימות יכולה להביא לתחושות חשיקה פרץ, שכמוהן נראות כאילו אין אפשרות לכבותן או לשלוט בהן.

7. פרעות תפקוד פיזי: תפקוד הפנים ומספר הקלוריות באורגניזם עשויים להיות מושפעים כתוצאה מהתמכרות לפחמימות ולממתקים.

8. שמירה על איזון קרבוהידרטים בגוף: התמכרות לפחמימות עשויה להביא לשימור אצל הגוף של מלאי אנרגיה מיותר, אשר נצבע בתוך הגוף בתור שומן.

9. השפעה על הערכה העצמית: התמכרות לפחמימות עשויה לשפר את התחושה של הצלחה רגעית אחרי אכילה, אך יכולה לגרום לחוסר בריאות בטווח הארוך.

יש לציין כי השלטון של התמכרות לפחמימות והנזקים שממנה נגרמים עשויים להיות אישיים ושונים מאד מאדם




התמכרות לפחמימות



אם היו אומרים לי שאכתוב מאמר על התמכרות לפחמימות לפני שלושה חודשים והייתי חושב שזה אירוע דרמטי בחיי סביר להניח שהייתי צוחק.

קרה לי נס בתאריך ה- 11|05|23 קיבלתי תוצאות רעות מאוד, ואני זוכר שמיידית החלטתי להיגמל מפחמימות וסוכרים, זו הייתה כניעה שקטה מאוד וידעתי שסיימתי עם החזירות, האכילה הרגשית אבל לא ידעתי מה עומד להתרחש בחיי עקב כך.

אני אסיר תודה לשיטת 12 הצעדים שעזרה לי להיגמל, מסמים, אלכוהול, הימורים, חובות, יחסים הרסניים, בזבזנות, נהנתנות ועוד הרבה הרבה גמילות ב-31 שנות המסע המיוחד שלי.

אבל עד היום לא חוויתי אירוע דרמטי כמו הגמילה מפחמימות וסוכרים.




"תאווה היא צורה קצרה ביותר של שכחה."



מדוע התמכרתי לפחמימות



כמו כן, לשימוש ממושך בקוקאין השפעות פיזיות של אובדן משקל, חוסר יכולת להירדם, פגיעה במערכות העיכול בעקבות בליעה של החומר, פגיעה במערכות הקשורות בבליעה ובמערות האף בעקבות הסנפה, זיהומים בעקבות הזרקות ועוד. שימוש יתר מהווה סכנת חיים ממשית העלולה להגרם לרוב מהתקף לב או שבץ מוחי. באופן לא מיידי ובטווח הארוך שימוש בקוקאין גורם לתלות מוחלטת בשימוש, כאמור, לעיתים כבר לאחר מספר שימושים מועט.

 

התמכרות לקוקאין ובעיקר ההתמודדות עם הזמנים ללא השימוש באים לידי ביטוי בתחושות של דיכאון וחרדה עד כדי פרנויה, מחשבה לא בהירה, אי שקט, עצבנות יתר ותוקפנות, ביטחון עצמי מופרז, לעיתים הזיות, חוסר יכולת לנהל מערכות יחסים תקינות ולשמר מערכות יחסים קיימות. המכור מתקשה עם הזמן לנהל תקשורת נאותה עם אחרים, חווה קושי בריכוז ועוד.

לכך נוסף הצורך המתמיד להתמודד עם הכמיהה העזה ("דודא") לשימוש נוסף.

מניסיון טאותרפיה אנו יודעים שלוקח זמן למשתמש להגדיר את עצמו כמכור או כסובל בעקבות השימוש בקוקאין.

בדרך כלל זה מגיע בסופי שבוע, עם צורך לפרוק את המתח הרב שנוצר בחיי המשתמש בקוק.

פגשנו את כל הסוגים של המשתמש הנפוץ בקוקאין =, מהעבריין שמנסה להיות בשליטה ועד האוליגרכים ואנשי ההון של המדינה.

הסם נפוץ אצל עורכי דין, רופאים, אנשי היי-טק, צעירים אשר מבלים בשירותים יותר מאשר ברחבת הריקודים ועוד כל מיני גוונים של קוק.

בגדול התהליך של לפגוש בתחתית הכרחי כדי לבקש עזרה ולרוב ללא התחתית, הכאב, הסבל, אובדן השליטה האדם לא יבקש עזרה ולא ירצה עזרה.

​​

כל עוד המשתמש חווה שהוא מנהל ושולט בסם הרווח המשני יגבר על הצורך להגיע לטיפול ולבקש לשנות את הגישה לחיים.




התמכרות לסוכרים היא בעיה בריאותית משמעותית


התמכרות לסוכרים היא בעיה בריאותית משמעותית המשפיעה על רבים ברחבי העולם. הסוכרים, שנמצאים בכמויות גדולות במזונות מעובדים, יכולים לגרום לתופעות פיזיולוגיות ונפשיות הדומות לאלו שנגרמות על ידי חומרים ממכרים כמו ניקוטין או אלכוהול.


מחקרים מראים כי סוכר מעודד שחרור של סרוטונין ודופמין במוח, מה שיוצר תחושת אושר והנאה זמנית. כתוצאה מכך, ישנה נטייה לצרוך יותר ויותר סוכר כדי לשחזר את התחושה הזו, מה שיכול להוביל להתמכרות.


התמכרות זו לא רק שגורמת לעלייה במשקל ולשינויים מטבוליים, אלא גם יכולה להגביר את הסיכון למחלות כרוניות כמו סוכרת מסוג 2, מחלות לב, וכן סוגים מסוימים של סרטן. מעבר לכך, ישנן השפעות נפשיות כגון חרדה, דיכאון ושינויי מצב רוח.


בהיבט הטיפולי, חשוב לפתח מודעות לנוכחות הסוכר במזונות שאנו צורכים ולהתמקד באכילה מודעת ובריאה. טיפולים תזונתיים כוללים הפחתה הדרגתית בצריכת סוכר, תוך שימוש במתיקים טבעיים והגבלת מזונות מעובדים.


לסיכום, התמכרות לסוכרים היא תופעה רחבת היקף הדורשת יחס רציני והתייחסות מקצועית, במטרה לשפר את איכות החיים ולמנוע בעיות בריאותיות עתידיות.




התמכרות לסוכר היא נושא מורכב שכולל מספר תובנות חשובות:


1. מנגנונים ביולוגיים: סוכר גורם לשחרור של חומרים כימיים במוח, כמו דופמין וסרוטונין, שמעניקים תחושת אושר ושביעות רצון. תגובה זו יכולה להוביל לחיפוש אחר התחושה הזו שוב ושוב, מה שמוביל לתלות והתמכרות.


2. השפעות בריאותיות: צריכה גבוהה ותכופה של סוכר יכולה להוביל למגוון בעיות בריאותיות, כולל עלייה במשקל, סוכרת מסוג 2, מחלות לב, ואף מחלות נפשיות כמו חרדה ודיכאון. הסוכר גם יכול להשפיע על המערכת החיסונית ולהפחית את יכולת הגוף להילחם בחיידקים ווירוסים.


3. השפעה חברתית ותרבותית: הצריכה הגבוהה של סוכר בחברה המערבית נתמכת ונדחפת על ידי שיווק חזק של מוצרי מזון מעובדים המכילים רמות גבוהות של סוכר. זה מקשה על הפחתת צריכת סוכר באוכלוסייה הכללית.


4. אסטרטגיות להתמודדות: הפחתה בצריכת סוכר דורשת שינוי הרגלי אכילה ותודעה תזונתית. זה כולל גם הכרה במקורות הסוכר במזון והחלפת מזונות מעובדים באלטרנטיבות בריאות יותר. תמיכה חברתית, ייעוץ תזונתי ולעיתים אף טיפול נפשי יכולים לעזור בתהליך.


5. התערבויות מדיניות וחינוך: ישנם קריאות להתערבות ממשלתית שתכלול מיסוי על מזונות עתירי סוכר, חוקי סימון ברורים יותר למוצרי מזון, וחינוך בריאות ציבורית רחב היקף להעלאת המודעות לנזקי הסוכר.


התמודדות עם התמכרות לסוכר דורשת גישה מרובת ממדים, שכוללת הבנה עמוקה של הגורמים המניעים אותה ויישום של פתרונות אפקטיביים על רמה אישית וחברתית.




פיתוח מודעות להתמכרות לסוכר יכול לקחת כמה צעדים מרכזיים:


1. חינוך והסברה: הקדשת משאבים לחינוך בריאותי בבתי ספר, בעבודה ובקהילות. זה כולל הפצת מידע על ההשפעות השליליות של צריכת סוכר יתר והקשר להתמכרות. מידע זה יכול להיות מוצג בקמפיינים ציבוריים, סדנאות, ומדריכים חינוכיים.


2. תיוג נכון על מוצרים: חוקי תיוג מחמירים יותר שיאפשרו לצרכנים לזהות בקלות את כמות הסוכרים הנוספים במוצרים. זה יכול לעזור לאנשים לבחור באופן מודע יותר במוצרים עם רמות נמוכות יותר של סוכר.


3. תמיכה ומשאבים לשינוי הרגלי אכילה: פיתוח תוכניות תמיכה לאנשים המעוניינים להפחית את צריכת הסוכר בתזונתם. זה יכול לכלול גישה לייעוץ תזונתי מקצועי, סדנאות בישול בריא, וקבוצות תמיכה.


4. הגבלות על שיווק ופרסום: מיסוי על מוצרי מזון עם רמות גבוהות של סוכר והגבלות על שיווק של מזונות עתירי סוכר, במיוחד לילדים. זה יכול לכלול גם קמפיינים ציבוריים שמעודדים בריאות ותזונה נכונה.


5. הפעלת מדיניות בריאות ציבורית: קידום מדיניות בריאות ציבורית שתומכת בבריאות תזונתית טובה יותר ובהפחתת צריכת הסוכר באוכלוסייה. זה יכול לכלול תמיכה ממשלתית בחקלאות המייצרת מזונות טבעיים ובריאים.


6. מעקב ומחקר: המשך תמיכה במחקרים שבודקים את השפעות הבריאותיות של צריכת סוכר ומנגנוני ההתמכרות לסוכר. מידע זה יכול לעזור להבין טוב יותר את הבעיה ולפתח אסטרטגיות יעילות יותר להתמודדות עימה.


בסיכום, המלצות אלו מתמקדות בחינוך, נגישות למידע, תמיכה חברתית ותערובת של התערבויות מדיניותית וחברתיות שיכולות לשפר את המודעות ולהפחית את התלות בסוכר באוכלוסייה.


התמכרות לפחמימות וסוכרים - שיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

Comentarios


bottom of page