לימודי התמכרויות שיטת טאותרפיה

בלעדי

בטאותרפיה

מאין הגיעה טכניקת הטיפול טאותרפיה?

כדי להבין כיצד נולדה שיטת הטיפול טאותרפיה כדאי לחזור אחורה בזמן ולהבין כיצד התפתחה הפסיכולוגיה, ומהו המקור של שיטת הטיפול פסיכותרפיה. כולם יודעים כי זיגמונד פרויד הוא אבי השיטה הטיפולית שנקראת ומוכרת בשם פסיכואנליזה, השיטה הפכה לאבן היסוד של תורת הפסיכולוגיה והיא הפכה תוך זמן קצר לפופולריות ביותר בעולם המערבי.

עם השנים החלו פסיכולוגים ומטפלים בשיטת אחרות לחפש טכניקות מודרניות יעילות יותר, הם חיפשו שיטות חדשות ואיכותיות יותר על מנת לסייע למטופלים שלהם. אם בשיטת הפסיכואנליזה הטיפול עשוי להימשך במשך שנים רבות, ולעתים המטופל שוכב על ספה ואינו רואה את פניו של המטפל בשיטות המודרניות והמתקדמות יותר יש קשר ישיר בין המטפל למטופל, ונעשה שימוש בכלים חדישים שחלקם נחשבים ליעילים יותר.

כך למעשה התפתחה שיטת הפסיכותרפיה. השיטה מיועדת לספק מענה למצוקות נפשיות שונות ומגוונות כמו: מצבי משבר, לחץ, מתח, חרדות, פוביות, דימוי עצמי נמוך, התמכרויות, פוסט טראומה ועוד. הטיפול בפסיכותרפיה הוא חווייתי יותר ויש התייחסות לגוף של המטופל מאחר והשיטה ההומניסטית רואה באדם כמכלול של גוף, נפש, דפוסי התנהגות ומחשבות.

מאחר ושיטות טיפול רבות לא הצליחו להביא מזור למטופלים הסובלים מהתמכרויות ומבעית נפשיות נוספות, החלו אנשי מקצוע לשלב שיטות עדכניות ומתקדמות יותר.

 

חשוב לציין כי שיטת הטיפול טאותרפיה היא חדשה ונוסדה בשנת 2012 על ידי ד”ר מזרחי אברהם שהיה מכור לסמים ועבר בעצמו תהליכי טיפול בשיטות שונות ומגוונות ללא הצלחה.

לאחר שאיבד את אמונו בשיטות הפסיכולוגיות השונות, ובעיקר באנשי המקצוע שגרמו לו להרגיש עוד יותר רע ונחות, הוא פיתח גישה חדשה המאמינה ברוח האדם. למעשה ד"ר מזרחי אברהם חיבר בין שיטות טיפול שונות ובין כל העולמות, ופיתח טכניקת טיפול יעילה שמשלבת את  12 הצעדים עם גישות וטכניקות פסיכולוגיות ובודהיסטיות מסויימות.

עד היום השיטה סייעה למטופלים רבים לאלפים שכבר כמעט והפסיקו להאמין ביכולתם לשנות את הדפוסים השליליים או ההתמכרות שלהם, ולזכות בחיים טובים ומלאי משמעות.

מעבר לזה רבים מהם הפכו בטאותרפיה למטפלים מוצלחים, מרפאים פצועים, שבתוך התהליך נכנסו ללמוד את השיטה במכללת טאותרפיה והם מצליחים מאוד.

התקשרו

להכוונה טלפונית

או תפנו באנונימיות

אז מהי בעצם טאותרפיה?

טאותרפיה היא שיטת הטיפול בהתמכרויות היעילה ביותר שקיימת במצבי משברי ובהפרעות נפשיות. השיטה פותחה על ידי ד"ר מזרחי אברהם שהיה מכור לסמים קשים ועבר תהליך מדהים ויצוא דופן ואסף את הידע עבורכם.

להבדיל מטיפול פסיכולוגי המבוסס על שיחות, בטיפולי טאותרפיה משתמשים בכלים חווייתיים מגוונים בהתאמה למאפייני המטופל. טכניקת הטאותרפיה פותחה בישראל והיא שיטה מודרנית ויעילה לטיפול בהתמכרויות שונות.

 

היא גם  מיועדת לסייע לאנשים הסובלים מבעיות כמו חרדה, דיכאון, כעסים, פחד משינויים ועוד.

כדאי לדעת כי פסיכותרפיסטים רבים עוברים בארץ הכשרה בגישת הטיפול החדשנית והמודרנית טאותרפיה, הטכניקה הופכת את המטפלים לרגישים ולאנושיים יותר, ובנוסף השיטה החדשה מקנה להם כלים שלא ניתן למצוא בשיטות טיפול אחרות, לכן הם זוכים לייחודיות ובולטים בעולם הטיפול הנחשב למתקדם ביותר בישראל.

רבים באוכלוסייה סובלים מבעיות התמכרות שונות כמו התמכרות לסמים קשים, התמכרות למין, אלכוהול, לתרופות מרשם ועוד. התמכרות מובילה למצב של תקיעות בחיים כמו גם  לדפוסים הרסניים, בידוד חברתי, חרדה, דימוי עצמי נמוך, דיכאון. התמכרות פוגעת בזוגיות ובמערכות יחסים גוררת התנהגות פסיבית וחוסר מוטיבציה, ולעוד קשת רחבה של דפוסים שליליים, שניתן למנוע אותם אם עוברים טיפול יעיל.

פסיכולוגים רבים הבינו כי שיטת הטיפול הוורבלית, באמצעות שיחות, אינה מתאימה לכל מצב ולא אדם ולא תמיד מובילה לתוצאות הרצויות. משום כך, החלו להתפתח שיטות מודרניות ויעילות יותר, חלקן מתמקדות בהיבט מסוים כמו טיפול במניעת התמכרות לסמים או לכל דבר אחר. כדאי לדעת כי טיפולי פסיכולוגיה ושיטות טיפול אחרות משמשות לטיפול במגוון בעיות, לעתים בשילוב מתן תרופות, בעיקר במקרים של מטופלים הסובלים מחרדה, דיכאון, הפרעה פוסט טראומטית, מחלות נפש שונות ביניהם סכיזופרניה, מניה דפרסיה ועוד. המציאות מוכיחה כי שיטות הטיפול הפסיכולוגיות, אינן מצליחות תמיד לפתור את בעיותיו של המטופל, לכן יש גם אחוזי נשירה גבוהים של מטופלים מחפשים שיטות אחרות המתאימות להם יותר כמו פסיכותרפיה וטאותרפיה ועוד.

לטיפול בטכניקת טאותרפיה אחוזי ההצלחה גבוהים ומרשימים. השיטה מתאימה לטיפול פרטני, זוגי, קבוצתי או משפחתי, והבסיס לשיטה הוא לראות במטופל כבעל פוטנציאל עצום לצמוח ולהצליח בחייו, להכיר את עצמו טוב יותר ולהתחבר לכאביו ולגורמים שהובילו אותו להתמכרות או לבעיה  ממנה הוא סובל, ולמעשה להגיע להחלמה מלאה תוך מודעות גבוהה וליהנות מחיים עם משמעות.

טאותרפיה מאמינה ברוח האדם, בכוחות שלכם, בצמיחה שלכם. אנו רואים את הפונים שלנו כמטופלים בעלי פוטנציאל בלתי מוגבל. רוח האדם וכוחותיו קיימים בלא-מודע הקולקטיבי של כולנו. אנו דוגלים בשיוויוניות מלאה בין המטפל למטופל. הביטוי העמוק ביותר לשיוויון זה הוא ההזדהות שמראה המטפל, החיבור שלו לכאביו, לפצעיו, להתמכרויות שלו, למוגבלויות שלו. זה הופך את המטפלים בטאותרפיה, לאנושיים, רגישים, יחודיים ויוצאי דופן בעולם הטיפול. ד”ר מזרחי אברהם הוא עצמו מכור נקי מסמים, שעבר את התהליך הארוך ואת כל המערכות הטיפוליות. אברהם נקי מאז 2/9/1992 מכל דבר שמשנה את מצב הרוח והתודעה, ובמשך השנים הצליח לראות את הקסם הקיים אצל מכורים נקיים אשר חיים בשיטת 12 הצעדים. הוא נוכח איך הגישה הזו מצליחה לעשות עבור אנשים בזמן קצר מה שטיפול פסיכולוגי של שנים לא מסוגל לעשות.

היחשפותו לגישה, והיכולת שלו להשוות בין מטופלים שחיים בשיטת 12 הצעדים לעומת מטופלים שמגיעים לטיפול פרטני או קבוצתי שמרני, הביאה אותו לחבר בין העולמות ולפתח את טאותרפיה, בה נוסד הידע שעוזר לאנשים להגיע להחלמה מתמשכת. אנו לא מתביישים, ואיננו מפחדים להצהיר שאנו עושים במקום בו המערכת נעצרת. אנו רואים ניסים אצל המטופלים שלנו. הם יכולים להתחיל בטיפול, באשפוזית, סתם להגיע לקורס, ואז – תוך כדי תנועה – הם יוצאים אל עבר ההחלמה האמיתית, החלמה עם משמעות, עם כיוון, עם תכלית. זאת גם במקרים של חולי נפשי, סכיזופרניה, או מניה דיפרסיה. יש לנו בוגרים אשר נגמלו מתרופות המרשם ומהמחלה שהצמידו להם. אנו בעידן של מהפיכה. אנו מקווים שהשיטה שלנו תביא מזור ומעבירים את מה שקיבלנו בחסד, באהבה ובחמלה. אנו מטפלים שמאמינים בעבודה קשה של טיפול פרטני, קבוצתי והכשרה בטאותרפיה. זהו מסע של פעם בחיים. הוא ייקח שנים ויביא אתכם לארץ המובטחת, של קבלה ושלווה.

ד”ר מזרחי אברהם Phd, עו”ס ופסיכותרפיסט קליני, מייסד ומנהל אקדמי של מכללת טאותרפיה – אקדמיה ממוקדת בהתמכרויות.

בתאריך ה-2/9/1992 התוודעתי אל קבוצת תמיכה של מכורים אנונימים, זה היה לאחר שימוש ארוך בסמים קשים, התנסות בחיי הרחוב, פשע, סמים מכל הסוגים, סבלתי מהזנחה ואובדן דרך, הייתי חסר כל, בלי עתיד ובלי תקווה. המפגש האישי שלי עם תכנית 12 הצעדים יצר בום גדול, מעין התעוררות רוחנית חזקה, היו בה תובנות מופלאות, ידעתי מהיום הראשון שכל מה שאעשה בחיים יהיה קשור בחוויה המופלאה הזו. אותה התעוררות רוחנית דחפה אותי במשך 18 חודשים הבאים לחפש מקום עבודה שיעסיק אותי בתור מדריך. ואכן התקבלתי להוסטל של רש”א (רשות לשיקום האסיר).  עסקתי בהדרכה במשך שלוש שנים, שלוש שנים בהם הייתי אהוב על הצוות, על מנהלת ההוסטל דאז, ועל ידי העובדים הסוציאליים במקום. יצאתי לקורס מדריכים שם פגשתי אדם מיוחד בשם דר’ יאיר כספי שניהל את ההכשרה ואת עידית כסלו הרכזת של קורס ההדרכה שנמשכה שנתיים.

לקראת סיום הלימודים הגשתי עבודה שעסקה ב-12 הצעדים פרויד ואריקסון, ניתוח משווה, יאיר קרא לי לחדרו ואמר לי שאני חייב לצאת ללימודים. צחקתי נורא…לא ידעתי עברית, אנגלית מתמטיקה, אך יאיר התעקש שאנסה ללכת לעשות פסיכומטרי. השאר היסטוריה, לאחר שני מבחנים התקבלתי לאוניברסיטה העברית, שם למדתי תואר ראשון ושני ולימודי פסיכותרפיה בשירותי ייעוץ לסטודנט. אז לא הבנתי מה המשמעות להיות מכור נקי וגם איש מקצוע, עובד סוציאלי מן המניין. הייתי נאיבי, חשבתי שאיך שאסיים את לימודי התואר יעמדו בתור להעסיק אותי. המציאות תפחה על פניי במהירות רבה. ממקום שהייתי מדריך מבוקש, אהוב, מיוחד בעיני הממסד הפכתי לאישיות לא רצויה במערכת הרווחה. באותה תקופה הזעם על ליפתא, האיגוד הירושלמי, ושלם, היה זעם עצום. לא הבנתי איך דוחים אותי ולא מקבלים אותי לעבודה. הזעם והכעס הגדולים ביותר הופנו כלפי רש”א שבתור מדריך הייתי רצוי אך בתור עובד סוציאלי לא.

דר’ יאיר כספי שהדריך בזמנו את הצוות של ההוסטל של האגודה למניעת אלכוהול המליץ עליי ושם עבדתי כשנה וחצי עד לסגירתו של ההוסטל. בהוסטל זכיתי לאהבה עצומה מהמטופלים שראו בי כמישהו משלהם שהיה שם ונמצא בעמדת מפתח טיפולית מקצועית. הדבר גרם לחיכוכים, לקנאה להשלכות, הן מצד הצוות המקצועי והן מצד המדריכים. להיות עובד סוציאלי שהוא מכור יכול להיחשב כיתרון אך גם כמושא לא רק להערצה, אלא גם לשנאה ולכעס. המדריכים שהיו מכורים נקיים לא קיבלו את היותי גם מכור וגם איש מקצוע, ואנשי המקצוע לא קיבלו את היותי גם עו”ס וגם מכור נקי.

החוויה הזו ליוותה אותי בכל מקום, אני חשתי חצוי “בין שני עולמות”, מצד אחד אהבתי את המקצוע שלי, מצד שני אני מחובר בהווייתי ל-12 הצעדים, לקבוצת התמיכה שלי, למי שאני על כל הגוונים והצבעים שיש בי. חווית הדחייה הייתה עוצמתית, אני הרגשתי שייך לשני המקומות הרגשיים המנטאליים והרוחניים, אך הסביבה כנראה חיפשה אותי במימד אחד, או שאני מכור נקי (24 שנים כיום) או שאני עובד סוציאלי.

לאחר מכן הקמתי מרכז גמילה שהיה פעיל שש שנים, הקמתו הייתה מתוך חוסר אונים ולאחר ששנה שאני שולח קורות חיים והמערכת על היבטיה וגווניה כלל לא מזמינה אותי לראיון עבודה.  לאחר תקופה זו הקהילה הטיפולית של “זוהרים” שהייתה על סף סגירה ופשיטת רגל, הייתה נואשות זקוקה לעובדים, הגעתי וקיבלו אותי למרות מחאות נמרצות של המפקחות של משרד הרווחה לא להעסיק אותי (חומר שהוקלט ואשר שמעתי אותו).

במשך שלוש שנים בזוהרים החוויות שחוויתי חזרו רק בעוצמה גבוהה יותר, סוג הפיצול, ההשלכות, ההעברות בקהילה היו מסיביות יותר. ההזדהות ההשלכתית אותו מנגנון הגנה קלייניאני מפורסם היה הכלי עבור הטופלים ליצור כאוס, תוהו ובוהו בצוות. אני הייתי קרוע בין שני העולמות של המדריכים והעובדים הסוציאליים. כל ישיבת צוות, כל התבטאות שלי הוגדרה או כתמיכה או כבגידה בצד זה או אחר .

 

המכורים הנקיים המדריכים במקום היו בוגרים יותר מאנשי הצוות העובדים הסוציאליים, למרות שכעסו עליי מידי פעם, הם תמיד כיבדו וניסו להבין. מצד שני העובדים הסוציאליים מידרו אותי, ניתקו אותי משיחות חולין, משיחות המסדרון והרגשתי תמיד שמחכים שאלך כדי שהם יוכלו להמשיך ולזרום.

המטופלים מעולם לא ראו אותי רק כעו”ס, הם ראו בי משהו אחר, תחושת הגאווה שלהם בי ליוותה אותי במשך השנים בקהילה, תמיד הם העירו אבל אברם הוא מכור נקי, מה שהיה משתמע מזה ש”גם אני יכול להיות”, גם אני אולי יום אחד אעמוד במצב כזה. תחושת הנחיתות לא פעם הוחלפה בגאווה עצומה , דבר ששימח אותי ונתן משמעות אחרת להיותי עובד סוציאלי.

שנדור פרנצי הציע  לפרויד במהלך הטיפול  לערוך “אנליזה הדדית”. פרויד סירב, זעם וסילק את פרנצי. ביל ווילסון ודר’ בוב מייסדי אלכוהוליסטים אנונימיים גילו את שיטת 12 הצעדים על-ידי מפגש בו ביל אומר לבוב בפגישה הראשונה “אני לא פה עבורך, אני כאן עבור עצמי, לשתף אותך במצוקה שלי”. דרך ההזדהות הם פיתחו את תהליך ההחלמה של גישת 12 הצעדים, שיטה שמאוד מתחברת למשאלה של פרנצי לקשר שהוא אינטרסובייקטיבי, שבו חוויית הקשר, תהליך העזרה ההדדית הוא במרכז, ולא יחסי סמכות נוקשים שבו ישנו מטפל מטופל. באופן טבעי נמשכתי לטכניקה ייחודית שמשלבת גישות פסיכואנליטיות ו-12 צעדים גם יחד.

תמיד עלתה בי התמיהה, איך אפשר לחבר את העולם “הנורמטיבי”, אל התפיסות הרוחניות שעולות בתוך גישת 12 הצעדים. היקום זימן לי בשנת 2006 להחליף פרופ’ נתי רונאל ולעבוד לצד בני יעקב ברשות למלחמה בסמים בהכשרות של 12 הצעדים ששילבו גם אנשי מקצוע וגם מדריכים.

דווקא בהכשרות תחת הכיפה של 12 הצעדים יצאו צדדים מופלאים אצל המשתתפים, המדריכים הרגישו שווים, שישנה הכרה בידע שלהם אודות 12 הצעדים, שישנה הערכה מצד אנשי המקצוע, מצד שני אנשי המקצוע שישבו הבינו מה העוצמה, מה העומק של גישת 12 הצעדים, על הרבדים הטיפוליים השונים, הם יכלו לחבר פתאום את פרויד, וויניקוט, מלאני קליין, קוהוט, לתוך ההתנסות הרב מימדית שישנה בגישת הצעדים.

החוויות האינטימיות המיוחדות שהתפתחו הובילו אותי לפתח את טאותרפיה-אקדמיה ממוקדת התמכרויות שמשלבת פסיכואנליזה בודהיזם, ו-12 הצעדים

גישה אינטגרטיבית זו ללימודי פסיכותרפיה במסלול תלת-שנתי, אקדמיה שמחצית מהלומדים בה הם מכורים נקיים, מדריכים, אנשי 12 הצעדים, ומחציתם הם עובדים סוציאליים, קרימינולוגיים, אנשי חינוך ועוד אשר עוברים חוויה ומסע אישי ייחודי שמתרחש לראשונה בעולם (מחזור רביעי).

אפשר לומר שהמשאלה שלי לאיחוד הניגודים שבתוכי, לאיחוד העולמות, שחלק מתהליך האינדיבידואציה במובן היונגיאני ולא במובנים של מרגרט מהלר, שבו מתרחשת האינטגרציה הפנימית שבו כל הארכיטיפים השונים עוברים איחוי ואיחוד, שבו עולם הניגודים הופך ממצב של או שאני מכור נקי, או שאני עובד סוציאלי ומטפל, שאני גם וגם, גם מכור נקי ואני גם איש מקצוע, התהליך הוא מופלא כי כל עולמות הידע נגישים עבורי כיום.

כיום הקמתי יחד עם מספר שותפים את PTA שזוהי קבוצת תמיכה לפסיכותרפיסטים אנונימיים, שדווקא בקבוצת התמיכה שלנו שמבוססת על 12 הצעדים, וקיבלה אישור מהאגודה העולמית של “אלכוהוליסטים אנונימיים” לפעול ולהשתמש בשיטה עבור מטפלים שמוכנים להגדיר את עצמם כ”מרפאים פצועים”. קרל יונג בשנת 1913 בפגישתו האחרונה עם הפסיכיאטרית סבינה שפירליין, אומר ומדגיש שרק “מרפא  פצוע” יכול לעזור למישהו אחר לרפא את עצמו.

דווקא היום כאשר אני במסע הזה ואנו בתחילת הדרך של ה-PTA חש אני שלם שהגעתי הביתה במובנים רבים, שאני לא צריך להתנצל בקבוצת התמיכה שאני איש מקצוע, או שאני לא צריך להסתיר את ההתמכרות שלי בעבר ואת חיי הקודמים.

עדיין אני מגיע ואגיע תמיד לקבוצת התמיכה של מכורים אנונימיים, לעולם לא אשכח את החסד, האהבה, התמיכה, העזרה, ההכוונה שקיבלתי, ולעד אהיה אסיר תודה לחברותא ולחונך שלי שליווה ומלווה אותי.

אני מקווה שסיפור אישי זה יעזור ויתרום מעט לאנשי מקצוע או למכורים באשר הם, למכורים אומר שמעולם לא הסתרתי את היותי “מכור נקי”, אני מרגיש כמסר של התכנית, תמיד הייתי גאה להיות חלק מהמסע הזה, תמיד אמרתי שהיום הנקי הוא התעודה, התואר, המאסטר, הדוקטורט של החיים. התעודות חשובות רק עבור ההיבטים החברתיים וההכרה המקצועית. לאנשי המקצוע באשר הם רציתי לומר, שהיום לאחר השנים הרבות, שהשימוש באלכוהול ובסמים כבר לא נחלתם של ה”נדכאים, חסרי הבית והעלובים” , כיום יותר ויותר המכורים הם  שבאים מ”בתים טובים”, להתמכרות אין הבדל של גיל, צבע, מעמד, היותך עשיר או עני, היותך הומוסקסואל או סטרייט, ההתמכרות פוגעת בכל המעמדות.

במכון לטאותרפיה בתל-אביב אנו מקבלים מטופלים מכל המעמדות, אבל בניגוד למערכות אחרות, אצלנו כל אנשי הטיפול במכון מצהירים על עצמם כ”מרפאים פצועים” שעובדים דרך הפצע האישי שלהם, דרך הניסיון שלהם ושל חבריהם למסע.

 איך טאותרפיה התפתחה 

טאותרפיה-לימודי פסיכותרפיה

ממוקדת התמכרויות