top of page

ברוכים הבאים

מחלת האנורקסיה בולימיה

להרגיש. לכאוב. לִלמוֹד. לצמוח.

DSC01852_edited.jpg

מחלת האנורקסיה בולימיה

מאת: ד"ר מזרחי אברהם

מייסד מכללת טאותרפיה

והמכון הישראלי לטיפול בטראומה והתמכרויות

אנורקסיה בולימיה היא מחלה נפשית שנכנסת לקטגוריה של הפרעות תפיסה. במקרה זה, הסימפטומים העיקריים הם אנורקסיה – הפרעת הגיון התזונה, שבה אדם במצב זה פוגע בעצמו בצורה עמוקה בצורת חזון של רזון והופך את עצמו לרזה מידי.

 

בולימיה – זו הפרעת תזונה שבה שבה ישנם בולמוסים קשים של אכילה ופגיעה במערכת העיכול. לעיתים קרובות, תוך שימוש בשיטות גופניות להסרתן כמו הקאות, כדורים משלשלים ועוד.

 

ההשפעה הפיזית של אנורקסיה בולימית על הגוף גורמת לקריטריונים פיזיים נוספים, כמו הפרעות בתפקוד התרבותי בעיקר בימים משתנים של מצב רוח בין תחושת כשלון לבין היכולת של האדם לסייע לעצמו באופן אופטימלי. האדם מתאפיין בתדירות ובתקופות התקפות של אכילה אינסופית,  בדרך כלל בהקאות, עלולה להיות מלוות בחרדה, דיכאון ובעצבים.

אנורקסיה נברוזה

אנורקסיה נרבוזה

מאובחנת על-פי מספר קריטריונים:

הגבלה של צריכת האנרגיה של האדם, המובילה למשקל גוף נמוך;

פחד וחרדה עזים מעלייה במשקל;

עיוות בדימוי גוף של האדם הסובל: הפרעה קשה בדרך בו משקל הגוף נחווה באופן סובייקטיבי; או השפעה מוגזמת של המשקל על ההערכה העצמית; הדימוי העצמי והביטחון העצמי או חוסר הבנה של חומרת המשקל הירוד.

קיימים שני סוגים של אנורקסיה:

אנורקסיה מהסוג המגביל (restrictive). מאופיין בירידה במשקל באמצעות דיאטות קיצוניות, צומות ו/או פעילות גופנית מוגזמת.

אנורקסיה מסוג אכילה בולמוסית ופיצוי (binge-purge). אכילה התקפית ולאחריה ניסיון של "היטהרות" כגון הקאה, צומות, משלשלים ומשתנים ו/או פעילות גופנית מוגזמת, כל זה נובע מאשמה קיצונית על רעיון הבליעה.

 

בולימיה נרבוזה

מאובחנת לפי הקריטריונים הבאים:

1. התקפי אכילה חוזרים ונשנים, המאופיינים ב-:

א. אכילה, בזמן קצר, התקפי אכילה (כשעתיים), כמות מזון גדולה בהרבה ממה שרוב האנשים היו אוכלים בנסיבות דומות כמות מוגזמת ולא הגיונית.

ב. לאדם יש תחושה של חוסר שליטה על האכילה בזמן ההתקף.

2. דפוס של התנהגות "מפצה", מטהרת", לאחר התקף האכילה, שמטרתה למנוע עלייה במשקל. לדוגמה: הקאה יזומה, שימוש במשלשלים ומשתנים, צומות או פעילות גופנית מוגזמת.

3. הערכה עצמית ודימוי עצמי שמושפעת באופן לא מותאם מהמשקל וצורת הגוף.

Girl by the Sea_edited.jpg
Fashion Photography_edited.jpg

תופעות הלוואי הנפוצות של אנורקסיה בולימיה

אנורקסיה בולימיה יכולה לגרום למגוון רחב של השפעות בריאותיות, פיזיולוגיות ורגשיות. הנה כמה מהתוצאות האפשריות של המחלה:

  1. בעיות במערכת העיכול: ההקאות התכווננית לאחר האכילה הופכת לגורם לתקופות קרטוניות של השתן של הגוף, ויכולה לגרום לבעיות במערכת העיכול כמו דלקות בריאותית כמו הצטברות מחצלות או הפצת דרך פיתולית.

  2. השפעות פיזיולוגיות: הגירוי השפירי של ההקאה המיועדת באכילה יכול לגרום לבעיות פיזיולוגיות נוספות, כמו פגיעה במערכת השלד והשרירים, במיוחד באזור הפנים, הצוואר והידיים.

  3. השפעות על הלב והכליים: הקאה תדירה ושימוש באלו משנים באופן חריג את הרמות החשובות לבריאות של אלקטרוליטים כמו נתרן, פוטסיום וסידן, אשר נחוצים לתפקוד המולקולארי של התאים בגוף. זאת עשויה לגרום לבעיות לבביות כמו אי סדרים בקצב הלב ולבחילה.

  4. השפעות על מערכת הסרעפן: הקאות והשתייה הגורמות לאיבוד נוזלים בגוף יכולות לגרום לדידרציה (ייבוש) ולבעיות במערכת הסרעפן.

  5. בעיות עצביות ורגשיות: אנשים הסובלים מאנורקסיה בולימית עשויים להתמודד עם דיכאון, חרדה, התקפי פאניקה ובעיות נפשיות אחרות.

  6. בעיות רגשיות ורגשות שליליים: האדם נתקע במערכת של הכאון תמידית כשהגעתו מוגבלת על-ידי השמירה על משקל מאוד נמוך, והמצב רגשי שלו נקבע גם לאחר הרבה הצלחה בהשגת ערכי משקל תוך כדי הפקרת אכילה מבפנים.

  7. פגיעה בזוגיות וחברתיות: המחלה עשויה לגרום לבעיות ביחסי הזוגיות ובחיי החברה, כאשר הסובלים עשויים להתרחק ממשפחה, חברים וחיי חברה.

  8. סיכון לתפקוד נמוך בלמידה ובעבודה: התזונה הרעה והשפעות המחלה על הגוף יכולות לגרום לסיכון גבוה לבעיות ביכולת למידה,

האם אנורקסיה בולימיה זו התמכרות?

טאותרפיה מאמינה שבולימיה ואנורקסיה זו התמכרות

האם בולימיה היא התמכרות?

 

בולימיה היא הפרעת אכילה הרסנית, וכפי שראינו, היא עלולה להוביל לבעיות גופניות נשפיות ורוחניות.

 

בדומה למכורים לסמים ואלכוהול או לכדורי מרשם, הסובלים מההפרעה חווים אובדן שליטה באכילה, ואובדן שליטה בחייהם.

 

בנוסף, מבחינה סטטיסטית, קיימת הסתברות גבוהה יותר שיפתחו התמכרות לסמים או לאלכוהול כדי להיעזר בזה לרדת במשקל.

כאשר בטאותרפיה מתבוננים על תופעה כלשהי אנו בוחנים האם הבעיה מנהלת את האדם וגורמת לו להתמכרות לשליטה, למחשבות, לרגשות שליליים ועוד. מהי התמכרות "זה אותו משהו שגורם לאדם להיות כפייתי אובססיבי ובריכוז עצמי. אין ספק שהסובלים מהפרעה זו סובלים מהתמכרות.

מאפיין נוסף להתמכרות הוא הרס עצמי, והסובלים מאנרוקסיה בולימיה מאופיינים בהרס פיזי נפשי ורוחני.

 

טענה נפוצה אצל מטפלים בהפרעות אכילה, היא שבולימיה מבטאת "ניסיון כושל" להגיע לאנורקסיה והעובדה שרבות מהסובלות ממנה עם הזמן מאובחנות עם סימפטומים אנורקטיים מחזקת טענה זו. 

49.jpg
טיפול באנורקסיה ובולימיה 

שילוב של טיפול רגשי  עם טיפול בשיטת 12 הצעדים , בעיקר טיפול התפיסות השגויות של האדם ללא נוגדי טיפולים דיכאון וחרדה,  נמצא מאוד יעיל בטאותרפיה.

 

מחקרים לגבי הפרוגנוזה של ההפרעה מלמדים כי מחצית מהבולימיות מחלימים לחלוטין אחרי 10 שנים של טיפול. 

 

הנה חלק משיטות הטיפול מבוססות בהפרעת אנורקסיה ובולימיה:

שיטות טיפול שונות

טיפול קבוצתי - מה שצובע את האישיות של בולימיה ואנורקסיה זו תחושת בושה שמהולה בהסתרה, שפחות נוכחת באנורקסיה. טיפול קבוצתי בבולימיה מייצר הזדהות בין חברי הקבוצה, נרמול של תפיסת "המחלה"  עוסק בדימוי העצמי והפחתת הצורך להשיג שליטה מלאה במראה הגוף. הנוכחות של מטופלים אחרים שסובלים מבעיה דומה מקל מאוד ומעניק תחושת אוניברסליות למתמודדות עם בולימיה. התמיכה וההכרה ההדדית רבת-ערך בטיפול בהפרעה זו. 

טיפול

קבוצתי

טאותרפיה מתבססת על אנורקסיה בולימיה אנונימיים, על ספרות ומתודה שאין באף מסגרת בישראל, מסגרת עבודה עצמית אשר מייצרת שינוי דרמטי ומהיר אצל מי שמתמיד בטיול. זו השיטה היחידה בעולם שהיא הוליסטית, עוסקת גם בהיבטים קוגניטיביים, גם בהיבטים רגשיים, גם בהיבטים רוחניים. בנוסף היא מהווה מסגרת של העצמה אישית בה האדם המתמודד מקבל הזדמנות להיות מנטור חונך מה שמעלה את הדימוי העצמי והביטחון העצמי של הבולמים והאנורקטיים.

12

הצעדים

משמעות המילה יוגה בסנסקריט היא "איחוד", כאשר הכוונה היא לאיחוד בין הגוף והנפש, למצב בו החושים מתכנסים פנימה ואנו לא נתונים להסחות דעת ומחשבות מטרידות.

 

תרגולי היוגה כוללים, לצד האימון הגופני, גם תרגילי נשימה ולעיתים גם מדיטציה, ואלו חשובים אף יותר, על פי פילוסופיית היוגה, מהדרך בה גופכם מתפתל ומגיע לזוויות שונות ומדויקות.

יוגה

מדיטציות

מדיטציה היא תרגול מנטלי המאפשר יצירת חיבור בין הנפש הגוף והרוח. תרגול המדיטציה מאפשר לאנשים להשיג איזון, רוגע, שליטה עצמית לצד פיתוח תודעה. במזרח, מדיטציה היא תרגול עתיק אשר פותח במקביל במגוון גדול של מסורות כדרך להרחבת התודעה ובחיפוש אחר הבריאות. טקסטים קדומים מלמדים כי בעבר מדיטציה הייתה הליך רפואי להחלמה ושימור המצב הבריאותי, כבר לפני 3,000 שנה. מקור המילה הוא בשפה ההודית המסורתית “סנסקריט” ומשמעותה תשומת לב.

טיפול משפחתי

אנו ממליצים לבני המשפחה ללמוד את שיטת 12 הצעדים במכללת טאותרפיה. מטרת הלימוד הוא הענקת שפה משפחתית משותפת לבני המשפחה לתקשר סביב המחלה. אנו מאמינים שהמחלה היא משפחתית וכלם צריכים לעבור תהליך שיתרום להעלאת המודעות ולסיכויי הצלחה גבוהים בתהליך.

למקרים קשים ומורכבים אנו ממליצים על כניסה למרכז יום חמישה ימים בשבוע עם צוות רב מקצועי שנותן מענה הוליסטי בטאותרפיה לכל ההיבטים של המחלה. לבוגרי מרכז יום יש בסיס יציב של החלמה ויכולת לתרגל את העקרונות המדהימים של טיפול רגשי, 12 הצעדים, יוגה, מדיטציה, כתיבה טיפולית, פסיכודרמה ועוד.

מרכז יום

תהליכי הטיפול בטאותרפיה

למכון הישראלי לטיפול בטראומה , התמכרויות, חוסר איזון נפשי, דיכאון, חרדה וחוסר תפקוד יש לנו מספר רב של דרכים לעזור לכם לחזור אל מסלול חייכם היצרני והיעיל.

אינדקס מטפלים טאותרפיה

לכל מי שזקוק לאנונימיות ואינו יכול להיחשף וזקוק למרחב אינטימי יש לנו מאגר מטפלים בכל רחבי הארץ. רבים מהצרכנים והמכורים הם אנשים מהמעמד הגבוה ומפחדים להיחשף. הפחד מוביל אותם לפסיכיאטרים שאין להם מושג איך לטפל בהתמכרויות חוץ מלתת עוד כדורים וסמים חוקיים, שזו קטסטרופה בפני עצמה.

קורס 12 הצעדים

גמילה אינה מחייבת ייסורים קשים, לכן ישנם רבים שמעדיפים להיות סטודנטים של ההחלמה ולא מטופלים, קורס 12 הצעדים מספק מסגרת התחלתית, יחד עם טיפול אישי יכול להתאים ל"מכורים" החדשים כאלה שהם מתפקדים, כאלה שמחפשים משענת לחיים ולייצר תהליך החלמה במקביל.

מרכז יום לטיפול בהתמכרויות

מרכז יום מתעוררים זו מסגרת יומית עד 5 ימים בשבוע, מסגרת אשר מתאימה למי שרוצה להיגמל במסגרת פתוחה ולעבור תהליך משנה חיים. שיטת טאותרפיה היא המובילה בישראל עם יכולת לייצר מוטיבציה לחיים, שינוי תפיסות וגישות הרסניות לחיים מלאים ומשמעותיים.

bottom of page