top of page
מכתבו של ביל ווילסון מייסד אלכוהליסטים אנונימיים לקארל יונג-מכללת טאותרפיה

מכתבו של ביל ווילסון מייסד אלכוהליסטים אנונימיים לקארל יונג

מכתבו של ביל ווילסון לקרל יונג הפסיכיאטר
הפסיכולוג תלמידו הבכיר של זיגמונד פרויד

מאת : ד"ר מזרחי אברהם

לאחרונה גיליתי במחקר האינסופי שלי את המכתב המלא של ביל ווילסון לקרל יונג, זו הייתה חותמת עבורי לגבי מה שראיתי והבנתי מלימוד מעמיק של 12 הצעדים והגישה היונגיאנית, יש קשר עמוק בין הגותו של יונג להגותו של ביל ווילסון מייסד אלכוהוליסטים אנונימיים, האיש שכתב את 12 הצעדים, 12 המסורות ואת 12 עקרונות השרות.

אני שמח להציג בפניכם פיסת היסטוריה זו שתוכלו להתרגש כמוני.

מכתבו של ביל ווילסון לקרל יונג

 1961 | 01 | 23

פרופסור  ד"ר קרל יונג היקר

קוזנצ'ט ציריך 

רחוב 228

שווייץ 

ד"ר יונג היקר שלי

מכתב זה נכתב בהערכה רבה לפועלך והשפעתך עליי כבר שנים רבות

קודם כל אציג את עצמי, שמי ביל ווילסון שותף מייסד של חברותא בשם אלכוהוליסטים אנונימיים, 

למרות שאולי כבר שמעת עלינו ואתה מכיר את העשייה שלנו, ספק רב בליבי אם אתה יודע את הרקע ההיסטורי שלנו ותהליך ההקמה של החברותא של אלכוהוליסטים אנונימיים.

ספק אם אתה מודע לכך ששיחה שהייתה לך עם אחד ממטופליך, בחור בשם רונלד האזרד בשנת 1930, שיחקה תפקיד מכריע בהקמתה ביסודות של אלכוהוליסטים אנונימיים.

למרות שרונלד האזרד כבר מזמן מת, הממצאים המופלאים שלו, ההתרשמות האדירה שלו ממה שאמרת לו בזמן שהיה בטיפולך הפכו לחלק בלתי נפרד מאלכוהוליסטים אנונימיים.

לאחר שרונלד הותש ממאמצים של גישות אחרות של ניסיון להחלמה מהאלכוהליזם שלו, זה היה בערך בשנת 1931, הוא הגיע אליך בפעם האחרונה לטיפול. 

אני מאמין שהוא נשאר תחת טיפולך כמעט שנה. ההערצה שלו כלפיך הייתה ללא גבולות, והוא השאיר אותך עם אמון שהפעם הוא יישאר מפוכח.

אך למרות זאת לאחר זמן מה הוא נפל חזרה לאלכוהול, להרעלת אלכוהול, אני בטוח שהיית עבורו מקום מפלט, הוא חזר אליך שוב לטיפול ולהשגחה.

אז נערכה שיחה ביניכם, שיחה שהייתה חולייה מרכזית בהמשך של שרשרת אירועים שדרכה איכשהו נוסדה החברותא של אלכוהליסטים אנונימיים.

הזיכרון האישי שלי משיחה זו היא ש:

הדבר הראשון, שאמרת לו בכנות וסיפרת לו שהוא חסר אונים, שעד כה שום שיטה טיפולית, רפואית או פסכיאטרית, או פסיכולוגית לא יעילה עבורו ולא יכולה לעזור לו עם האלכוהוליזם.

ההצהרה הכנה שלך, הענווה שלך לומר דברים כאלה למרות מעמדך הרם ללא ספק היוו אבן יסוד בביסוס הפילוסופיה של גישת 12 הצעדים.  

כאשר הוא חזר לארה"ב עם כל ההערכה שהייתה לו כלפיך, האהבה שהוא רחש שלך, האמונה שהייתה לו בך השפיעה עליו בצורה כל כך עצומה.

הדבר השני: לאחר שהוא ששאל אותך האם יש איזו שהיא תקווה?, אמרת לו שאולי ישנה תקווה, אם הוא יוכל לעבור התעוררות רוחנית סובייקטיבית, או חוויה דתית רוחנית.

בקיצור לדעתי זו שיחה גאונית ומופלאה!

אתה הצבעת על איך חוויה כזו יכולה לחולל מה ששום טיפול לא יכול לעשות עבורו כדי לגאול אותו מייסורי האלכוהוליזם.

אבל אתה היית זהיר איתו, כי למרות שחוויה כזו לעיתים קרובות מביאה אלכוהוליסטים להחלמה ופיכחון מאלכוהול, זה למעשה די נדיר שזה קורה.

אתה הצעת לו למצוא אווירה דתית רוחנית ושיקווה לטוב ביותר עבורו. זה לדעתי הייתה תמצית השיחה וההצעה שלך לגביו.

זמן קצר לאחר מכן הצטרף רונלד האזרד לקבוצת אוקספורד בארה"ב, תנועה אוונגליסטית, שהצליחה מאוד באירופה, שאותה אתה בוודאי מכיר.

אתה בוודאי מודע לתנועה שהדגישה מספר ערכים חשובים בעיניה כמו, הצלה עצמית, התוודות, חזרה לכוח עליון, ולעזור לאחרים לעבור גם חוויה דומה. הם עבדו חזק על מדיטציה, על תפילות כדרך להגיע לכניעה עצמית והסתמכות על כוח עליון.

בדרך זו רונלד עבר קונברסיה, המרה, חוויה רוחנית, ששיחררה אותו מהאובססיה והכפייתיות שלו לאלכוהול.

כאשר הוא חזר לניו-יורק הוא היה פעיל מאוד בארגון אוקספורד, שהובל על-ידי ד"ר סמואל שומכר. שומכר היה המייסד של התנועה של אוקספורד, והייתה לו אישיות עוצמתית וכריזמתית, הוא היה בעל כנות עצומה ויכולת שכנוע אדירה.

כבר בתקופה זו בשנת 1931 היו באוקספורד כבר מספר אלכוהוליסטים שהיו חברים בתנועה כולל רונלד, ורונלד הרגיש שהוא יכול להזדהות איתם והם התקרבו מאוד ותמכו אחד בשני. אחד מהם למזלי היה חבר ילדות שלי בשם אייבי תאצ'ר. אותם חברים שהיו עזרו לחברי אייבי תאצ'ר להגיע לפיכחון והוא השתלב בקבוצת אוקספורד בניו-יורק.

בזמן הזה בשנים הללו הייתי עמוק בתוך האלכוהוליזם שלי, הייתי מאויים על ידי המשקה, האמנתי שאסיים את חיי איתו. למזלי נפלתי הייתי בטיפול אצל פסכיאטר בשם ד"ר וויליאם סילקוורת, היה לו ניסיון עצום עם טיפולי גמילה של אלכוהוליסטים כמוני בניו-יורק, וכמו שאתה וויתרת על רונלד הוא וויתר עליי ואמר שאני חסר תקנה, ושאני זקוק לנס.

התאורייה שהוא גיבש הייתה מורכבת משני חלקים:

הראשונה שהאובססיה גורמת לשתיין לשתות בניגוד גמור לרצונו החופשי.

השנייה הייתה אבחנה שקשורה למערכת העיכול, למטבוליזם, שזו מעין אלרגיה שהאלכוהוליסט סובל ממנה מהרגע שהוא שותה הוא לא יכול להפסיק.

הכפייתיות תדאג שהאלכוהוליסט ימשיך לשתות, והאלרגיה תדאג שהוא ימשיך לסבול ממחלה זו עד כדי איבוד השפיות או מוות של האלכהוליסט. 

למרות שהוא חשב שאני בין היחידים שאולי אפשר לעזור להם, ההיכרות שלנו והשיחות שלנו גרמו לו להאמין שזה אפשרי, בסוף הוא אמר לי שאני חסר תקנה וחסר אונים. זה ממש סגר אותי ונעל אותי מבפנים. זו הייתה עבורי מהלומה רצינית לשמוע את הדברים. אך כפי שדבריך הניעו את רונלד להתעוררות וחוויה רוחנית, דבריו של ד"ר סילקוורת הכינו אותי למה שאני אעבור בעתיד.

לאחר שקראת את ההקדמה באדיבות, אספר לך שבנומבר 1934 הגיע אליי חברי אייבי תאצ'ר, לאחר שכולם ראו בי מקרה אבוד וחיכו שאמות מהאלכוהול. למרות זאת הייתה לי הזדמנות לראות עדות חיה מקבוצות אוקספורד שאפשר לצאת ממעגל האלכוהוליזם מכיוון שהכרתי את אייבי שהיה שתיין חסר תקנה.

אך למרות שזה קרה מהר האבחנה הזו שפשר אחרת שאפשר לצאת מהדיכאון הזה, גרם לי לרצות שוב ללכת לגמילה אצל ד"ר סילקוורת, שאוכל עוד פעם אחת להיות מפוכח, ושאוכל לבדוק את החוויה הרוחנית שסיפר לי עליה חברי הטוב אייבי ועל הסיפור שהוא סיפר לי על חברו רונלד האזרד. 

להתנקות שוב מאלכוהול היה קשה, מצאתי את עצמי שוב מדוכא מאוד, הדיכאון נבע מכך שלא הייתה בי אפילו מעט אמונה, ייאוש מוחלט אפף אותי. אייבי ביקר אותי ונתן לי שוב את הנוסחה הפשוטה של קבוצת אוקספורד, ולאחר שהוא סיים והלך הרגשתי מדוכא יותר. 

מתוך ייאוש עמוק צעקתי בכל הכוח "אם יש אלוהים זה הזמן שלך להראות את עצמך" ממש צעקתי בכל הכוח מתוך הנשמה שלי.

מייד ראיתי אור חזק מתחיל להיכנס לחדר, עם השפעה עצומה, חוויה רוחנית עצומה שתיארתי בספר אלכוהוליסטים אנונימיים, שאותו אני שולח לך.

השחרור שלי מהאלכוהוליזם היה מיידי, באותו הרגע ידעתי ואמרתי לעצמי ביל אתה אדם חופשי. 

לאחר החוויה שחוויתי הגיע אליי אייבי ששמע על מה שעברתי והביא לי את הספר של ד"ר וויליאם ג'יימס, "החוויה הדתית לסוגיה".

הספר הזה נתן לי נקודת מבט, הסבר, הבנה על הקונברסיה, על ההתעוררות הרוחנית והחוויה הרוחנית שאני חוויתי, מה שהיה משותף לכל מי שעבר חוויה כזו זו "קריסה של האגו" עד היסוד. 

היחיד עומד באותו רגע אל מול דילמה הכרחית. במקרה שלי הדילמה הוכתבה מעצם היותי אלכוהליסט, אלכהוליסיט חסר תקנה אובססיבי וכפייתי, וחסר אונים אל מול האלרגיה לאלכוהול, והצורך שלי להישען על חברים ביניהם אייבי ורונלד ולהיות תלוי באנשים שהם חסרי אונים כמוני.

בתוך החוויה הרוחנית שלי התגלה לי חזון של חבורה של אלכוהוליסטים שפועלים אחד למען השני, שבה כל אחד מעביר לשני את החוויה שהוא חווה ודרכה התעורר ומצא את הדרך. אם כל אחד מהאלכוהוליסטים יהיה מוכן לשתף בחוויה שהוא עבר הדלת תהיה פתוחה לרווחה לכל האלכוהוליסטים בעולם, זה מסתבר הפך להיות אבן יסוד של החברותא שלנו ברחבי העולם, כל חבר חדש זוכה לקבלת פנים בה משתפים אותו אחרים בניסיונם האישי. 

הרעיון הזה מאפשר לכל אלכוהוליסט לחוות את מה שג'יימס הזכיר בקונברסיה של האגו, קריסת המערכות של האגו למען חוויה רוחנית. כיום בשנת 1961 אנו עומדים על 300,000 חברים בארה"ב ואנו פרושים כבר בחצי עולם ויש גבר 8,000 קבוצות מחוץ לארה"ב (כיום כבר יש מעל 87,000 קבוצות). 

אז לד"ר סילקוורת, לוויליאם ג'יימס, לד"ר שומאכר זכינו לתרומה הענקית שלכם. בך אני רואה אחד מהמייסדים של ארגון אלכוהוליסטים אנונימיים כפי שכיום אנו מבינים את התהליך שעברנו יחד עם הרעיונות שלכם. 

אתה כעת דרך המכתב רואה את שרשרת האירועים שהובילו את כינונה של תנועתנו, מהעצה שנתת בחדר שלך לרונלד האזרד, אותה עצה כנה שניתנה בענווה.

הרבה מאיתנו כיום סטודנטים שלך, לומדים את משנתך, את הרעיונות שלך לגבי הפסיכולוגיה האנושית, בגלל שחשבת שהאדם הוא יותר מהאינטלקטואל, מהרגשות שלו, מהמחשבות שלו, או שני דולרים של כימקלים, אתה צרוב עמוק בתוך ליבנו ובתנועה שלנו.

איך התנועה שלנו גדלה כל כך, איך האחדות שלנו נשמרת בעזרת 12 המסורות, זה אתה יכול לקרוא מחומר נוסף שאני שולח אליך. אתה תשמח ללמוד בקשר לחוויות רוחניות שונות שיוצרים טרנספורמציה בנפש מחברינו, שרבות מהן היו נחשבות בלתי אפשריות בעבר.

ישנם חברים אשר משלבים את עבודתך בעבודת האלכוהוליסטים אנונימיים, רבים מהם מטופלים בשיטתך בנוסף להשתתפות בחברותא שלנו. 

בבקשה תזכור שמקומך בין המייסדים בלתי ניתן לערעור, ואתה רשום כחלק בלתי נפרד מההיסטוריה של אלכוהוליסטים אנונימיים.

בברכה

ביל ווילסון

תרגום ועריכה : ד"ר מזרחי אברהם

מייסד מכללת טאותרפיה 

מכור נקי משנת 02/09/1992

תהליכי הטיפול בטאותרפיה

למכון הישראלי לטיפול בטראומה , התמכרויות, חוסר איזון נפשי, דיכאון, חרדה וחוסר תפקוד יש לנו מספר רב של דרכים לעזור לכם לחזור אל מסלול חייכם היצרני והיעיל.

אינדקס מטפלים טאותרפיה

לכל מי שזקוק לאנונימיות ואינו יכול להיחשף וזקוק למרחב אינטימי יש לנו מאגר מטפלים בכל רחבי הארץ. רבים מהצרכנים והמכורים הם אנשים מהמעמד הגבוה ומפחדים להיחשף. הפחד מוביל אותם לפסיכיאטרים שאין להם מושג איך לטפל בהתמכרויות חוץ מלתת עוד כדורים וסמים חוקיים, שזו קטסטרופה בפני עצמה.

קורס 12 הצעדים

גמילה אינה מחייבת ייסורים קשים, לכן ישנם רבים שמעדיפים להיות סטודנטים של ההחלמה ולא מטופלים, קורס 12 הצעדים מספק מסגרת התחלתית, יחד עם טיפול אישי יכול להתאים ל"מכורים" החדשים כאלה שהם מתפקדים, כאלה שמחפשים משענת לחיים ולייצר תהליך החלמה במקביל.

מרכז יום לטיפול בהתמכרויות

מרכז יום מתעוררים זו מסגרת יומית עד 5 ימים בשבוע, מסגרת אשר מתאימה למי שרוצה להיגמל במסגרת פתוחה ולעבור תהליך משנה חיים. שיטת טאותרפיה היא המובילה בישראל עם יכולת לייצר מוטיבציה לחיים, שינוי תפיסות וגישות הרסניות לחיים מלאים ומשמעותיים.

bottom of page