מכללת טאותרפיה המובילה בישראל בתחומם ההתמכרויות והטראומה. לבחירתכם ישנם קורסים בטאותרפיה או באוניברסיטת בר-אילן.
בנוסף קיים מרכז יום לטיפול בהתמכרויות טראומה וחוסר איזון נפשי.
כמו כן קיים פרויקט נובה מרחב בטוח שישה ימים בשבוע.
בשנת 1992 התרחש אירוע יוצא דופן וחריג בזמנו: ד"ר אברהם מזרחי חווה התעוררות רוחנית עמוקה מתוך מצב פסיכוטי. בתוך תהליך גמילה שבו השתתף בקבוצת תמיכה של מכורים אנונימיים, הוא עבר חוויה רוחנית מיוחדת ששינתה את מסלול חייו.
בעוד חוויות מסוג זה עשויות להיות חולפות עבור רבים, עבור ד"ר מזרחי זה היה רגע מכונן. הוא יצא למסע עמוק של חיפוש רוחני, וניעור בו צורך עז לשתף אחרים בחוויותיו ובתובנותיו. במקביל, הוא התחיל לעבוד עם אסירים משוחררים בהוסטל, וניסה להפיץ את בשורת ההחלמה והשיקום.
במהלך השנים, ד"ר מזרחי עבר תהליך חיפוש והתפתחות ארוך ומעמיק. למרות שלא הייתה לו תעודת בגרות, הוא הצליח להגיע לאוניברסיטה, שם סיים בהצטיינות תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית. בהמשך, הוא למד שלוש שנים לימודי פסיכותרפיה קלינית, עשה דוקטורט וכתב את הספר "12 הצעדים בדרך לבודהה".
ד"ר מזרחי עבד במגוון רחב של מסגרות טיפוליות, ובשנת 2002 החל ללמד אנשי מקצוע את שיטת 12 הצעדים ככלי טיפולי מעשי בקליניקות, בקבוצות, ובמסגרות טיפוליות שונות. השפעתו על התחום ועל אנשים רבים ניכרת וממשיכה לגדול לאורך השנים.
רקע היסטורי על טאותרפיה:
אפשר יהיה לומר עליי דבר אחד בסוף הדרך-ההוא שהתעורר
בשנים הראשונות של דרכו, ניסה ד"ר אברהם מזרחי להשתלב בחברה ולהיות חלק בלתי נפרד ממנה, למרות שהייתה זו חברה שהוא מרד בה והתנגד אליה. המחשבה הראשונה שלו הייתה ללכת בתלם, דבר שמעולם לא עשה קודם לכן, ולכן הוא השקיע 14 שנות לימוד אקדמאיות כדי לממש את ייעודו.
עם זאת, הוא נתקל שוב ושוב בחומות אטומות באקדמיה, שנראה כי הייתה מקובעת בשיטות טיפול שאינן מובילות להחלמה וריפוי. שיטות אלה היו מוגבלות מאוד, ודרכי הטיפול שהוצעו היו פרנואידיות ומגבילות. פעמים רבות הזהירו אותו לא ללכת על הקצה ולא לעבור את הכללים המקובלים, למרות שהן לא הובילו לשום מקום – דבר שהיה עבורו בלתי מתקבל על הדעת.
כאדם שחי דרך רוחנית ארוכה ופועל לפי שיטת 12 הצעדים, היה ברור לו שההחלמה אפשרית ושיש לאמץ תורות שמובילות להחלמה אמיתית. אולם, בכל מקום שבו עבד, חסמו אותו ואת רעיונותיו, הגבילו וסירסו אותו במסגרות שהיו רגילות לשמר את הקיים, שהעדיפו לשמור על שקט תעשייתי ולא להסתכסך עם מערכת הפיקוח של משרד הבריאות ומשרד הרווחה.
למרות שבמהלך לימודיו כבר בתואר הראשון הבין את המגבלות הללו, הוא הבין שכדי לשנות משהו וכדי שמישהו יקשיב לו, הוא חייב ללמוד את מה שכולם למדו ואז לסתור את תפיסת עולמם. הרי אם לא היה לומד, היו מצביעים עליו כאדם לא מוכשר שחיפש דרך קצרה לעשות מה שבא לו, כמו מורים רוחניים אחרים.
לימודי 12 הצעדים היו הבסיס להבנתו העמוקה של ד"ר מזרחי. מפגשים עם אנשי מקצוע שלמדו אצלו והשפעת השפה של שיטת הצעדים על חייהם של אנשים נורמטיביים היוו בסיס להבשלת הרעיון של לימודי פסיכותרפיה ממוקדת טראומה והתמכרויות. התובנות הללו וההבנה העמוקה של השפעת 12 הצעדים על ההחלמה הובילו אותו לפתח גישה טיפולית ייחודית ומעשית, אשר ממשיכה להשפיע על חייהם של רבים.
החלום ושברו מהאקדמיה והממסד:
יצאתי לחפש תארים - מצאתי את האומץ להיות מכור נקי
כל לידה כרוכה בחבלי לידה. ישנם שנולדים בלידה רגילה וישנם שנולדים בלידת עכוז. התהליך של ד"ר אברהם מזרחי היה ארוך ומורכב, אחרי שהוא התמסר ללימודי בודהיזם, ספג ותרגל את תורתו של בודהה ושילב אותה בתוכו. תהליך זה הוביל בסופו של דבר לכתיבת הספר המיוחד שלו, "12 הצעדים בדרך לבודהה", שמייצג נאמנה את העולם הפנימי שלו ומעשיר את ההבנה שלו על תהליכים רוחניים.
ההריון הזה היה קשה וארוך וכלל משברים רבים, כולל פשיטת רגל לאחר שמרכז הגמילה שייסד ועמל עליו במשך שנים רבות נסגר. הוא חלה בפיברומיאלגיה, סבל מדיכאון קליני קשה ואף הגיע לרצון לסיים את חייו. למרות זאת, הוא לא נפל לסמים, כדורים או אלכוהול, אלא המשיך לתרגל מתוך אמונה שהחיים הרוחניים עולים על החיים החומריים בכל היבט ובכל צורה.
דווקא הכאב הכריח אותו לחפש את הדרך הנכונה לאחר עשרים שנה. אחרי שסיים את לימודיו ואת מסעו, הוא הבין שהמערכת הממסדית אינה עובדת והיא משותקת. במקום לכעוס ולנטור טינה, הוא בחר בנתיב רוחני, התפטר מעבודותיו השונות, כולל ברשות למלחמה בסמים ובקהילה טיפולית, ויצא להתבודדות ולהסתכלות פנימית.
בגיל חמישים, כשהיה חסר כל, הבין דבר אחד: שהוא לא רוצה לסיים את חייו בעבודה רגילה, בהחתמת כרטיס וקבלת משכורת. החיים זימנו לו פסיכולוגית מפורסמת שהכירה אותו בירושלים, והיא אמרה לו שהוא חייב להגיע לתל-אביב. בתחילה הרעיון נראה לו מופרך, אבל היא התעקשה והאמינה בו. היא סידרה לו מספר פגישות עם מטופלים מצפון תל-אביב, ותוך זמן קצר החלה תנועה ממש גדולה לקליניקה שלו.
לכאורה, זהו סיפור סינדרלה, אך חלום אחד נותר אצלו: האמונה שבני אדם פצועים מסוגלים להיות מרפאים טובים יותר מכל מה שפגש בעולם הפסיכולוגיה, הפסיכיאטריה, והעבודה הסוציאלית. הוא האמין באותם אנשים שלימדו אותו, שהיו פצועים, מכורים נקיים, פוסט טראומתיים, אבל עם תובנות מיוחדות כלפי החיים. ידע שבא מתוך החוויה הרגשית העמוקה והסבוכה של הנפש, ידע שנבע מהחלמה מתמשכת וריפוי.
ברגעים של התבודדות עלה בו הבזק רוחני, תמונה מלאה של חזון: הקמת "מכללת היחפנים" של "המרפאים הפצועים". מכללה שהוא עצמו היה רוצה ללמוד בה, דבר שמעולם לא פגש באקדמיה. לימוד עם תהליך, עם עבודה פנימית, עם תרגול של חיים רוחניים ומדיטציות.
כך נולד השם טאותרפיה: טאו - דרך, תרפיה - טיפול, "הטיפול בדרך".
החלום של טאותרפיה נולד
כדי לחלום חלומות צריך מישהו שמכיר את הלילה
המחזור השלישי של טאותרפיה החל בתל-אביב, טאותרפיה מתמקמת בצפון תל-אביב, ברחוב קהילת ונציה 12, ומתחילה להתפתח, מייד נפתחים גם הכשרות קצרות לקהל הרחב של שיטת 12 הצעדים, 15 מפגשים סוערים ומסעירים שמשנים חיים, הקורסים נוחלים הצלחה מסחררת, ביקוש רב ועצום, וד"ר מזרחי אברהם מבין שצריך להכשיר צוותים טיפוליים, צוותי הוראה לשינויים שמתחילים להתרחש בעוצמה ובמהירות.
עולים רעיונות שונים האם להביא מרצים ומנחים מחוץ למסגרת טאותרפיה, אך הייתה בעיה שמרצים חיצוניים אינם מכירים את התהליך ואת המטרייה, הם לא יכלו להבין את התפיסה של המסגרת שהתבססה על אהבה ללא תנאי, של חמלה אוניברסלית, של נתינה, של הבנה של החזון של המכללה שהיה מעל לכל שיקול אחר.
מבחינת טאותרפיה הטובה המשתופת של המכללה הייתה לפני כל אינטרס אישי, כל תאוות הצלחה אישית, אלא ההבנה שאנחנו הולכים לעשות שינוי בישראל בעולם הטראומה, ההתמכרויות והטיפול בהם. לאט לאט נבחרו תלמידים שהייתה להם החוצפה והניסיון ההתחלתי להיות חלק מהצוות. בהתחלה זה לא היה מושלם, היו מאבקי כוח בצוות, הייתה תחרות, היו קצת תככים בין הצוות, דבר שנגד את הרעיון בבסיס המכללה. הצוות צריך להיות מודל לחיקוי לדרך רוחנית שבה החזון במקום הראשון, שבו התלמידים במקום הראשון, שבו האיכות שלנו באה לביטוי באכפתיות שלנו כלפיי התלמידים.
בהתאם לחוויות שעברנו החליט ד"ר מזרחי שבלי לפתוח לימודים נוספים זה לא יעבוד, וכאמור נפתחה הכשרה לבוגרים שרוצים להיות חלק מהעתיד של טאותרפיה, לימודי הנחיית קבוצות. זה כבר קורס נוסף, תחום נוסף של לימודים שבהם מזרחי החל להכשיר את דור העתיד של המכללה. הנחייה רוחנית או מכללה רוחנית שונה במהות מסתם מסגרת לימודים, הצוות נדרש לעקרונות מיוחדים ויכולת לעבוד בצוות, לדעת לשים את האגו בצד, דבר שלא פשוט לאף אדם.
מכללת טאותרפיה החלה לצמוח ובשנה החמישית היו כבר 270 תלמידים, אבל עדיין היו חריקות וחוסר הרמוניה, אבל מהשנה השישית טאותרפיה החלה לפעול בהרמוניה, התיאום החל לעבוד, מכורים נקיים שהיו בצוות, לצד בוגרי טאו שהיו נורמטיביים למחצה, החלו יחד ליצור את האווירה שד"ר מזרחי חיפש, הוא חיפש את האווירה שאיפשרה לו לעבור התעוררות רוחנית בספטמבר 1992.
כל זה הוביל שבשנה התשיעית להיווסדה של טאותרפיה היו כבר 700 תלמידים בשנה.
בית חדש למכללת טאותרפיה
יצאתי לחפש תארים - מצאתי את האומץ להיות מכור נקי
בשנת 2017 ד"ר מזרחי היה בפרויקט טיול שחרור של בית הלוחם כמטפל שליווה תהליך בהודו של טיפוס לגובה של 5200 מטר מעל פני האדמה. שבועיים מיוחדים במינם, לראשונה בחייו היה עם פצועי צה"ל והלומי קרב. הוא חזר והחל לעבוד על הדבר הבא בחייו, לחשוב איך הוא בונה תכנית עבודה להחלמה וריפוי מהלם קרב.
כמו מהיום הראשון אנשים גיחכו לשמע הרעיון, אמרו שהוא מגלומן, שהוא אינו מכיר במגבלות שלו, שהוא לא מציאותי, שהפעם ממש הוא איבד את הקשר עם המציאות, הוא המשיך ואנשים החלו לגחך ולצחוק, לאחר מכן החלו להיאבק בו גם בקרב בית-הלוחם גם בקרב אנשי מקצוע ועיתונאים שהחלו לנסות ולפגוע במכללה.
ד"ר מזרחי רק קיבל מוטיבציית יתר מהסיפור ובשנת 2021 יחד עם בית הלוחם לאחר שהצוות הקודם שהתנגד התחלף יצא לדרך הפיילוט, ניסיון ראשון בעולם ללמד את שיטת 12 הצעדים בצורה ייחודית לאחר שנבנתה תכנית מיוחדת עבור הלוי הקרב.
נבחר הצוות הבכיר של טאותרפיה להוביל יחד את היוזמה, יוזמה חריגה בקנה מידה עולמי, יוזמה שאין לה רקע קודם ואי-אפשר היה לדעת מה יקרה בתהליך הזה שהוא לא דומה לשום דבר אחר שנעשה בתחומי הטיפול בישראל ובעולם.
צוות טאותרפיה קיבל הנחיות לשפה חדשה עבור תכנית ההפעלה ונדרש למשמעת עצמית גבוהה לא לנסות להשתמש בידע אחר זולת השפה שמזרחי התאים לתהליך הייחודי הזה. ואכן הצוות המופלא שלנו עקב באדיקות וצעד בין שבילי הכאב, שבילי הסיוטים של הלומי הקרב, שבילי האובדן, שבילי החרדות האיומות אל עבר הלא-נודע.
התחושה הייתה שנכנסו לג'ונגל, אל עולמות אפלים שכף רגלו של אדם לא דרכה במקומות הללו. מייד החלו התנגדויות של הנהלת בית-הלוחם לשפה, לשיטה, והופעל עלינו לחץ לשנות את האני מאמין שלנו. צעדנו בין הטיפות והסתיים הקורס הראשון שבכנות לא היה מוצלח כל כך.
אבל 2 תלמידים מהבוגרים נרשמו ללימודי פסיכותרפיה למסלול התלת שנתי והייתה סנונית ראשונה של מה שעתיד להתרחש, המחזור השני כבר נפתח במכללה בטאותרפיה בצורה עצמאית ללא תלות באף גורם כלשהו לא במשרד הביטחון ולא בבית הלוחם, מזרחי החליט למממן את הקורס דרך עמותת טאותרפיה. התלמידים של המחזור השני כבר הגיעו דרך הפייסבוק, דרך פרסום הפעילות שלנו, והגיעו 32 תלמידים והדבר האמיתי יצא לדרך.
המחזור השני היה וואוו, פשוט ראינו ניסים גלויים, תהליך מטורף עוצמתי, תהליך מרתק, תהליך שבו סיימו 30 תלמידים את המסלול, 11 נרשמו ללימודי המשך של פסיכותרפיה, אנשים חוו החלמה, חרדות נעלמו, פלאשבקים נעלמו, סיוטים נמחקו מהזיכרון, נוצרה קבוצת תמיכה של פוסט טראומתיים אנונימיים, החזון עבורם מתחיל להתקיים ולהתרחש.
זה היה מעל ומעבר לכל דמיון אפשרי, גם בחלום הוורוד לא דמיינו שהריפוי יעבוד בכזו עוצמה ובכזו מהירות, קצינים בכירם, לוחמים מעוטרים,, נפגעי פיגועים, החלו להחלים וליצור ולעצב את העתיד של הריפוי עבור כל כך הרבה אזרחים אומללים במדינת ישראל שסובלים מפוסט טראומה והלם קרב.
קורס להלומי קרב ונפגעי פעולות איבה של משרד הביטחון
כיום אנחנו בעיצומו של המחזור השלישי, מחזור מופלא מחזור עם גיבורי ישראל, קצינים בכירים, טייסים, מפקדי יחידות קרביות, חיילים משדה הקרב, נפגעי פעולות איבה, קבוצה מטורפת של חברותא, תהליך שהחל עם קושי עצום וחוסר אמון מוחלט הגיע לפסגות מטורפות של הישגים משמעותיים בלתי רגילים לאחר חמישה חודשי עבודה מאומצת.
ד"ר מזרחי תמיד אמר לנו בצוות אתם תאמינו שאפשר לחולל ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי, אל תקשיבו לקולות הספקניים לא מבחוץ ולא מבפנים, הם זקוקים לאמונה שלכם בהחלמה שלהם ובאפשרות לצאת ממעגל הסבל.
רבים מהבוגרים שלנו הפסיקו עם מריחואנה הפסיקו כדורים פסיכיאטריים רבים, רבים מהם נקיים מכל דבר שמשנה מצב רוח ותודעה, רבים מהם עוברים את האירוע הכי משמעותי בחייהם ברגעים אלו ממש.
ללא הצוות המופלא שלנו כל זה לא היה קורה, אין באמת אנשי צוות מיוחדים עם הקרבה כזו בשום מסגרת בארץ, אין אנשים שכל כך מחויבים ומסורים לתהליך התובעני הזה כמו הצוות הזה. וזה לא למען טאותרפיה או החזון שלה, אלא כלפיי גיבורי ישראל שבזכותם אנחנו כאן, בזכותם אנחנו חיים, בזכותם אפשר ללמד, בזכותם הילדים של כולנו יכולים לצאת החוצה מהבית, וזו מתנה ענקית לראותם אותם מקריבים כל כך הרבה.
לכל תלמיד יש מלווה אישי בכל התהליך, תלמידי טאותרפיה משנה ב' ושנה ג' עושים שרות והתנדבות והם מלווים באופן צמוד את החניך שלהם ועושים עבודת קודש, כל המכללה עומדת בתור כדי לקבל לליווי וחניכה את אחד המתמודדים בתשוקה ורצון עז להעניק ולתרום לתהליך שלהם. תודה לכל התלמדים שבלעדיהם זה לא היה אפשרי.
תודה מיוחדת לברק ניר רכז הפרויקט שעובד יומם וליל על הקורס.
תודה ומעבר לסם הוכרת תודה לשלי שטיינמיץ מנחם שללא העזרה שלה, התרומות שגייסה, ההשתתפות בצוות ההנחיה כל זה לא היה קורב ואפשרי. לעיתים גם כאשר אתה עושה ומשתדל צריך שליחים ושלי היא פשוט אחד הניסים של הפרויקט הזה ואנחנו מודים לה על כך יום יום.
תודה לד"ר מזרחי אברהם על ההשראה האינסופית שלו, על שעורים יוצאי דופן ואמונה שאין לה תחליף.
כל פוסט טראומתי צריך מישהו אחדשמאמין בו
תהליכי הטיפול בטאותרפיה
למכון הישראלי לטיפול בטראומה , התמכרויות, חוסר איזון נפשי, דיכאון, חרדה וחוסר תפקוד יש לנו מספר רב של דרכים לעזור לכם לחזור אל מסלול חייכם היצרני והיעיל.
לכל מי שזקוק לאנונימיות ואינו יכול להיחשף וזקוק למרחב אינטימי יש לנו מאגר מטפלים בכל רחבי הארץ. רבים מהצרכנים והמכורים הם אנשים מהמעמד הגבוה ומפחדים להיחשף. הפחד מוביל אותם לפסיכיאטרים שאין להם מושג איך לטפל בהתמכרויות חוץ מלתת עוד כדורים וסמים חוקיים, שזו קטסטרופה בפני עצמה.
גמילה אינה מחייבת ייסורים קשים, לכן ישנם רבים שמעדיפים להיות סטודנטים של ההחלמה ולא מטופלים, קורס 12 הצעדים מספק מסגרת התחלתית, יחד עם טיפול אישי יכול להתאים ל"מכורים" החדשים כאלה שהם מתפקדים, כאלה שמחפשים משענת לחיים ולייצר תהליך החלמה במקביל.
מרכז יום מתעוררים זו מסגרת יומית עד 5 ימים בשבוע, מסגרת אשר מתאימה למי שרוצה להיגמל במסגרת פתוחה ולעבור תהליך משנה חיים. שיטת טאותרפיה היא המובילה בישראל עם יכולת לייצר מוטיבציה לחיים, שינוי תפיסות וגישות הרסניות לחיים מלאים ומשמעותיים.
חוויית התלמידים בטאותרפיה
מערכות יחסים עם הצוות
דבר שחוזר על עצמו שוב ושוב במהלך עשרות שנות עבודה בתחום הטראומה וההתמכרויות זה שטאותרפיה עבור הרבה אנשים מסמלת "בית" בית חם ואוהב, בית של הכלה, בית של העצמה, בית של פירגון מהצוות. האידאולוגיה שלנו היא שהבית הוא מקור של חולי או של ריפוי, בית יכול לבנות ובית יכול להרוס, אבל אף אחד לא מתווכח עם העובדה שלבית יש כוח עצום.
היחסים עם הצוות הם בגובה העיניים, שוויוניים, מלאי אהבה, חמלה, הכלה, הצוות פתוח לביקורת, פתוח למשוב באופן קבוע, זמין לתלמידים אשר מקבלים יחס מאיש צוות שמקבל כעשרה תלמידים ללוות במהלך השנה. היחס בטאותרפיה חייב להיות מודל של יישום העקרונות של המכללה זהו המבחן לקיומנו הרוחני ולכן אנו איננו מתפשרים בנושא זה.