top of page

איריס חיים בטאותרפיה | סיכום ההרצאה של איריס חיים להלומי קרב

ההרצאה מתארת את סיפורה האישי של איריס, אמא ליותם שנחטף ונרצח על ידי החמאס. יותם נולד עם מחלה נדירה שגרמה לו לכאבים עזים וקשיים רבים, ואיריס תיארה כיצד נאבקה עבורו במשך שנים ארוכות. לפני החטיפה ביקש יותם ממנה להפסיק לנסות להגן עליו יתר על המידה ולאפשר לו לממש את הכוחות הפנימיים שלו.


איריס | חיים | הרצאה| הלומי קרב | סיכום |העצמה


איריס חיים בטאותרפיה | סיכום ההרצאה של איריס חיים להלומי קרב


כשנחטף יותם, איריס בחרה שלא לאפשר לפחד ולצער לשלוט בה ולגזול ממנה את חופש המחשבה. היא המשיכה להאמין ביכולתו של יותם להתמודד עם המצב הקשה, ואף מצאה נקודות אור ותקווה בתוך החושך כדי לשמור על שפיותה. איריס הרגישה השתייכות לגורלו של העם היהודי וכך שאבה כוח. כאשר התברר שירי דו-צדדי של חיילי צה"ל הרג את יותם, איריס בחרה שלא לכעוס אלא לחוש רחמים והבנה כלפי החיילים. היא מצאה משמעות בכך שיכלה לנחם אותם ואת משפחותיהם. איריס בחרה לספר לעצמה ולאחרים סיפור מעצים על יותם כלוחם שיצא לחירות וסירב למות כשבוי.


הדבר חיזק אותה ואת משפחתה ועזר להם להתמודד עם הכאב. היא מבינה שהייתה לילד שלה מסלול חיים משלו, וכעת הגיע זמנו לסיים את המסלול הזה באופן מלא ושלם. השיעור מלמד על כוחה של הבחירה האנושית ועל היכולת שלנו לבחור את גישתנו הפנימית במצבי קושי. כאשר אסון פוקד אותנו, אנחנו יכולים לבחור האם ליפול קורבן לפחד ולצער או לנסות לשמור על תקווה ותחושת מטרה. יש בנו כוחות פנימיים רבים שאנו לעיתים אפילו לא מודעים להם, וכאשר אנחנו נדחקים אל הקיר היכולות הללו מופיעות. יש בכוחנו גם למצוא משמעות ולהפיק טוב אפילו מתוך הטרגדיות הקשות ביותר של החיים.



סיכום מורחב: איריס חיים בטאותרפיה | סיכום ההרצאה של איריס חיים להלומי קרב


השיעור מתאר בפירוט רב את סיפורה המרגש והטרגי של איריס, אמא ליותם שנחטף בידי ארגון הטרור חמאס ונרצח בהמשך במהלך מבצע של צה"ל ברצועת עזה. יותם, בנה בן ה28- של איריס, נולד עם מחלה נדירה שגרמה לו לסבל רב בילדותו. הוא חווה כאבים עזים בבטן ואיריס מתארת כיצד נאבקה לצידו בן זוגה רבים שנים רבות, אך הרגישו חסרי אונים ותסכול רב לנוכח מצוקתו וסבלו של ילדם. המחלה אובחנה רק כאשר יותם היה בן 8 חודשים ועמד על סף מוות. איריס בחרה שלא להאשים או לתבוע את הרופא שטיפל בו ופספס את האבחנה,


אלא לראות בכך חלק ממסלול החיים. גדל יותם עם קשיים רבים נוספים, הוא סבל מבעיות שינה ואכילה וממצבי רוח קיצוניים. איריס מתארת תחושות של תסכול, חוסר אונים ורצון עז לעזור לבנה להקל על סבלו אך ללא היכולת לעשות זאת. יחד עם בן זוגה הם ניסו לאורך השנים טיפולים שונים, תרופות ואשפוזים אך מצבו הנפשי של יותם נותר רעוע. עם זאת, איריס מציינת כי למדה עם השנים לאפשר לילד שלה מרחב משלו ולכבד את מסלול החיים הייחודי שלו על אתגריו הרבים. היא הפסיקה לנסות לפתור הכל עבורו.


לפני החטיפה, כשלושה חודשים קודם לכן, יותם ביקש מאימו במפורש באחת הפגישות עם אחת ממטפלותיו לחדול מהגנת יתר עליו ומהניסיון הבלתי פוסק לתקן ולטפל בו. הוא ביקש שתאמין בכוחותיו וביכולת שלו להתמודד גם לבד. איריס מספרת כי הגיעה לשביעי באוקטובר ,2022 יום חטיפתו של יותם, עם תודעה חדשה לאור בקשתו זו. הוא כבר לא היה בעיניה ילד חלש הזקוק להגנתה, אלא אדם בוגר, עצמאי ובעל כוחות נפשיים פנימיים חזקים שמסוגל להתמודד עם אתגרי החיים. היא ראתה בחטיפה הזדמנות נוספת עבור יותם להוכיח לעצמו ולמשפחתו שהדימוי השלילי שדבק בו שנים רבות איננו מדויק, וכי יש בו תעצומות נפש עצומות. כאשר יותם נחטף, איריס מצאה את עצמה במצב של חוסר ודאות מוחלט ופחד עז. במשך שבועיים המשפחה לא ידעה דבר על מצבו ומיקומו של יותם וחששה מאוד לגורלו. איריס בחרה במודע שלא לאפשר לפחד ולדאגה להשתלט עליה ולגזול ממנה את חופש המחשבה.


היא ראתה בכך ניצחון לטרוריסטים וסירבה לכך. איריס שמרה על השליטה בתודעתה וברגשותיה והכניסה לתוכה רק מחשבות חיוביות אודות יותם ויכולתו להתמודד. היא סירבה לשמוע או לחשוב על תרחישים שליליים. כדי לשמור על שפיותה, איריס בחרה ליצור לעצמה מציאות חלופית חיובית שתעניק לה תקווה וכוח. היא דמיינה שיש ליותם תרופות משככות כאבים ומצאה עצמה מאמינה שזה אכן המצב. היא המציאה סיפורים מיטיבים ומחזקים על מצבו, על כך שהוא מנגן עם חבריו בשבי ומוצא דרכים יצירתיות להעביר את הזמן. סיפורים אלה נעשו ממשיים עבורה יותר ויותר ושימשו לה מקור כוח. איריס בחרה במודע שלא לחשוף את עצמה למידע שלילי שיפגע בה אלא רק לסיפורים המעצימים שבנתה לעצמה.


היא מצאה עיגון גם באמונתה שליותם יש דרך חיים עצמאית שהיא כאמו איננה שולטת בה. הבנה זו עזרה לה לאפשר לו מרחב משלו ולחדול מהניסיון התמידי והכושל לפתור עבורו את הקשיים. איריס גילתה שעצם הרעיון הזה, שיש לילד שלה סיפור חיים ייחודי שהגיעה העת לכבד אותו, מחזק אותה ונותן לה כוח. היא גם מצאה נחמה בכך שהציבור כולו מתפלל ודואג לגורלו של "הילד בן איריס", גם אם לא הכירו את שמו או את פרטי סיפורו האישי. השתייכות לסולידריות הרחבה הזו סייעה לה. האופן שבו איריס בחרה לספר לעצמה ולאחרים את הסיפור של יותם הפך למקור כוח עבורה והעניק לה יציבות נפשית בתקופה קשה ומלאת חוסר ודאות זו. הדימוי של יותם כלוחם אמיץ, כפרטיזן הנאבק על חירותו ומסרב להישבר,


חיזק מאוד את איריס ואת בני משפחתה. הסיפור הזה על גבורה ותעצומות נפש שפיתחה איריס סביב דמותו של יותם, עמד לה ולמשפחתה בתקופה הקשה ביותר ועזר להם לשמור על תקווה ואופטימיות כנגד כל הסיכויים. הוא אף עשוי היה להציל חיים של חיילים אחרים שהיו על סף שברון נפשי, כפי שמספרת איריס על אחד החיילים שפגשה. כשחקר האירוע הסתיים ויתברר כי יותם נהרג בידי כוחותינו בתאונה טרגית, אותו סיפור מעצים ומאדיר עמד לאיריס ולבני משפחתה ומנע מהם ליפול לתהום של דיכאון וייאוש. היא כבר השרישה בתוכה את הרעיון שיותם "בחר" לצאת לחירות ולהיאבק עד הרגע האחרון, ובכך מצאה נחמה ותקווה שעזרו לה להתמודד גם עם המוות הטרגי שלו.




הציטוטים החזקים מהשיעור:


"הורים שלא יודעים מה יש לילד שלהם לא יכולים לפתור לו את הבעיות"


"אני לא רוצה ליפול על המצב להיעלב ולהרגיש שאני בחוסר אונים, חשובה, לפחות השליטה על התודעה שלי, על החשיבה שלי."


"שיותם חוזר. אני כל הזמן אומרת, יותם חוזר, יותם חוזר. אל תגידו יחזור, חוזר. משתמשת במילים, מאוחרת מילים מאוד טובות וכל הזמן אומרת שאני בוחרת לראות את איתם באור ולא בבור בסוף"


"נמצא מה שנקרא ביטחון הוא הוכיח לעצמו ולנו כמה הוא חזק כמה הוא מדהים כמה הדברים שהוא לא ידע על עצמו ואנחנו לא ידענו"


האדם מחפש משמעות-מי שיש לו למען מה ימצא תמיד את האיך

תובנות מרכזיות מתוך ההרצאה:


1 ִאיריס ּבֹוחֶרת ְלהאמין ַּבטּוב ֶׁשָּבָאָדם, ַּגם ַּכאֶׁשר ַהחֹוֶׁשְך ְמקֵּפל אֹותֹו. .


2 ִהיא מֹוצאת ּכֹוחֹות נַפִׁשיים ִעּלּולים ְּבקרָּבּה ְלנַחם ֲאחרים ֶׁשְּכאבם ַרב ִמֶּׁשָּלּה. .


3 ִאיריס ְממֶּׁמשת ֶאת חֹיפׁוש ָהרּוח ֶׁשָּלּה ִמְּכבלי ַהַּפחד וְהָּיגֹון. .


4 ִהיא ּבֹוחֶרת ְלהאמין ֶׁשּיֹותם ָחַׁשף ִּב ְפנֵיה ּובפנֵי ַעצמֹו ּכֹוחֹות נַפִׁשיים ְּגדֹולים ֶׁשֹּלא יַָדע ֲעליהם. .


5 ִאיריס מֹוצאת ּכֹוח ַּבאמּונָה ֶׁשּיֹותם ָׁשלח אֹותּה ַלֶּדֶרְך ִּבבקָׁשתֹו ֶׁשַּתֲאמין ּבֹו. .


6 ִהיא ּבֹוחֶרת ִלראֹות ֶאת ַהּטֹוב וְהאֹור ְּבתֹוְך ַהחֶֹׁשְך וְהַּסָּבל. .


7 ִאיריס מֹוצאת ּכֹוח ְּבהָּׁשתיָיכּות ְלגֹוָרלֹו ֶׁשל ָה ַעם ַהיהּודי ּכּוּלֹו.




עצות מעשיות מההרצאה:


1 בחרו לראות תמיד את הטוב והאור אפילו בתוך החושך. האמינו שיש תקווה. .


2 אל תוותרו על חופש הרוח והמחשבה שלכם. הם שלכם ואף אחד לא יכול לקחת אותם מכם. .


3 האמינו ביכולות של עצמכם ושל אחרים. תמיד יש כוחות חבויים שממתינים להתגלות. .


4 כבדו את המסלול האישי של כל אדם. לכל אחד יש את הדרך הייחודית שלו. .


5 במקום להאשים ולכעוס על אחרים, בחרו לחפש דרכי התמודדות וצמיחה. .


6 מצאו כוח בשייכות למטרה גדולה ומשמעותית יותר מעצמכם. .


7 הכירו בכך שלפעמים החיים מפתיעים אותנו, אך אנחנו יכולים לבחור כיצד להגיב



מנטרות לדיבור עצמי מתוך השיעור:


1 אני שומרת על חופש המחשבה והרוח שלי. אף אחד לא יכול לשלוט בהם מלבדי. .


2 אני מאמינה ביכולת שלי ושל בני להתמודד עם אתגרים קשים בחיים. .


3 אני בוחרת לראות תמיד את הצד הטוב והתקווה אפילו במצבים קשים.


4 אני מוצאת כוח באמונה ובשייכות למטרה גדולה יותר ממני. .


5 אני יודעת שלכל אחד יש את המסלול הייחודי שלו ואני כבדת זאת.


שאלות ותשובות שעלו בהרצאה:


שאלה: איך הגעת למצב הנפשי החזק והאופטימי בזמן החטיפה?

תשובה: פעלתי מתוך מי שאני, אופטימית ומאמינה בטוב שבאדם. החזקתי בבקשתו של יותם שאאמין בו.


שאלה: איך מצאת את הכוח לא להישבר בזמן החטיפה?

תשובה: בחרתי שלא לתת לחטיפה לגזול לי את נשמתי ומחשבתי החופשית. שמרתי על השליטה בתודעתי.


שאלה: מה חשבת על החיילים שביצעו את הירי הדדי שהרג את יותם?

תשובה: הבנתי שהם סובלים מאשמה קשה מנשוא ונזק נפשי עמוק. סלחתי להם וריחמתי על מצבם.


שאלה: איך מצאת את הכוח לספר סיפור חדש ומעצים על יותם אחרי מותו?

תשובה: החלטתי לספר עליו כעל פרטיזן אמיץ שיצא לחופשי וסירב להיכנע. זה חיזק אותי ואת המשפחה.


שאלה: מה למדת מכל התהליך הזה שעברת?

תשובה: למדתי למצוא אור בתוך החושך ולבחור בראייה אופטימית. הבנתי שיש בחירה בתגובה שלנו למצב.


שאלה: איזה עצה תיתני למישהו שעובר משבר כמו שלך?

תשובה: לא לוותר על חופש המחשבה ולנסות למצוא נקודות אור. להאמין שאפשר לצמוח גם מתוך הכאב.


שאלה: מה נתן לך כוח בזמן המשבר?

תשובה: ההשתייכות לגורלו של עם ישראל ומפגש עם אימהות שכולות אחרות. הרגשתי חלק ממטרה גדולה יותר ממני.


שאלה: כיצד קיבלת את ההחלטה לשחרר ולתת מרחב לילד שלך במקום לנסות להגן עליו? תשובה: יותם ביקש ממני לפני החטיפה לחדול מההגנה היתרה ולאפשר לו לממש את החוזקות שלו בעצמו.


שאלות מעוררות מחשבה עבור המאזינים מתוך ההרצאה:


1 האם השיעור גרם לכם לראות את המצב שאתם נמצאים בו כעת בעיניים שונות או חדשות? אם כן, כיצד? .


2 מהי הדרך הטובה ביותר לשמור על חופש המחשבה והרוח שלנו במצבים קיצוניים וקשים בחיים? .


3 כיצד נוכל למצוא תקווה ואור גם כשהכל נראה אפל סביבנו? מהן האסטרטגיות המומלצות? .


4 כיצד נוכל לסייע ולתמוך זה בזה במצבי משבר ולחץ נפשי? מה הם הצעדים המעשיים שאפשר לנקוט? .


5 איזה מסר אישי או תובנה חשובה אתם לוקחים איתכם ליישום בחייכם מתוך השיעור?


תכנית אימון והתבוננות אישית לאור השיעור:


1 לבחור תמיד בראייה אופטימית – בוצע/לא בוצע .


2 להאמין שיש תקווה גם במצבים קשים – בוצע/לא בוצע .


3 לשמור על חופש המחשבה והרוח בכל מצב – בוצע/לא בוצע .


4 להאמין ביכולת של עצמי ושל אחרים – בוצע/לא בוצע .


5 לכבד את המסלול האישי של כל אדם – בוצע/לא בוצע .


6 לחפש דרכי התמודדות חיוביות במקום להאשים – בוצע/לא בוצע .


7 למצוא כוח בשייכות למטרה גדולה מהעצמי – בוצע/לא בוצע .


8 לקבל את ההפתעות שהחיים מזמנים – בוצע/לא בוצע


9 לספר סיפור מעצים ולא סיפור של קורבן – בוצע/לא בוצע .


10 לשמור על תקווה גם כשהמציאות קשה – בוצע/לא בוצע .


11 לראות אור בתוך החושך – בוצע/לא בוצע .


12 לעודד את עצמי ואת הסובבים אותי – בוצע/לא בוצע .


13 לנסות למצוא נקודות אור גם במצבי משבר – בוצע/לא בוצע .


14 לחלוק ולספר סיפורים מעצימים לסביבה – בוצע/לא בוצע .


15 לבקש עזרה מאחרים בעת צורך – בוצע/לא בוצע .


16 לקבל החלטות מתוך שלווה ורוגע – בוצע/לא בוצע .


17 לשאוף להביא שלום ואושר לאחרים – בוצע/לא בוצע .


18 להגדיל את מעגל השפעתי לטובה – בוצע/לא בוצע .


19 לבקש מאחרים שיספרו לי את הצדדים החזקים שלי – בוצע/לא בוצע .


20 לחיות חיים מלאי חמלה - בוצע/לא בוצע


שאלון אפיון אישי - בחן את תודעתך:


1 מהם שלושת הדברים החשובים ביותר שלמדתי מהסיפור של איריס ויותם? .


2 איזו בחירה של איריס השפיעה עליי במיוחד, ומדוע? .


3 איך אוכל ליישם את הרעיון של "לא לתת לאחרים לחטוף לי את המוח ואת הלב"? .


4 מהן שתיים או שלוש חוזקות שאני יכול/ה לזהות בעצמי, בדומה ליותם? .


5 האם ישנה טעות שמישהו עשה כלפיי שאני יכול/ה עדיין לבחור לסלוח לה? .


6 מהו "סיפור חדש" שהייתי רוצה לספר על עצמי או על מצבי? .


7 איזו אמונה או תקווה יכולה לתת לי כוח, כמו שהאמינה איריס בכוחו של יותם? .


8 האם יש מצב קשה שאני נמצא/ת בו שיכול/ה לראות באור חיובי יותר? איך? .


9 מהם שני דברים שאני יכול/ה לעשות היום כדי "להחזיק את הראש מעל המים"? .


10 מהי הבחירה החשובה ביותר שעולה לי מהפרק לגביי? כיצד אוכל ליישם אותה?

bottom of page