top of page

מגיפת האופיאידים בעולם | ההתמכרות לאוקסיקונטין שחברת פרדו פארמה בנתה אימפריה מכאב אנושי | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

Updated: Apr 21

מגפת משבר האופיואידים בארצות הברית היא אחת הבעיות החברתיות והבריאותיות החמורות ביותר של דורנו. מדי יום, כ-300 אמריקאים מאבדים את חייהם כתוצאה ממנת יתר של סמים, רובם אופיואידים במרשם או בשוק האפור. שורשי המשבר נעוצים במידה רבה בפרקטיקות השיווק המטעות והבלתי אתיות של חברת התרופות פרדו פארמה, הנמצאת בבעלות משפחת סאקלר העשירה.



מגיפת האופיאידים בעולם | ההתמכרות לאוקסיקונטין שחברת פרדו פארמה בנתה אימפריה מכאב אנושי | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

מגיפת האופיאידים בעולם | ההתמכרות לאוקסיקונטין שחברת פרדו פארמה בנתה אימפריה מכאב אנושי | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה
מגיפת האופיאידים בעולם | ההתמכרות לאוקסיקונטין שחברת פרדו פארמה בנתה אימפריה מכאב אנושי | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

תקציר המאמר:



בשנות ה-90, השיקה פרדו פארמה תרופה חדשה וחזקה לטיפול בכאב בשם אוקסיקונטין. החברה קידמה את התרופה בצורה אגרסיבית בקרב רופאים ורוקחים, תוך הטעיה בנוגע לסיכון הנמוך לכאורה להתמכרות. בפועל, אוקסיקונטין הפך במהרה לסם המועדף בקרב מכורים, והשימוש לרעה בו הוביל לגל ההתמכרות ומקרי המוות הנוכחי.


למרות מאמצים משפטיים להטיל אחריות על משפחת סאקלר, הסכם פשרה אחרון אפשר להם לשלם 6 מיליארד דולר תמורת חסינות מפני תביעות עתידיות, מבלי שאף אחד מהם ישב בכלא על מעשיו. משפחת סאקלר ידועה גם בפילנתרופיה נרחבת בתחומי האמנות והרפואה, מה שאפשר להם לשמור על מוניטין חיובי במשך שנים רבות למרות הנזק שגרמו.


הכישלון בהתמודדות עם מגפת האופיואידים אינו מוגבל רק לפרדו פארמה. המערכת כולה, מהממשל הפדרלי ועד רופאים בודדים, נכשלה בזיהוי וטיפול בבעיה בעוד מועד. חלק מהאחריות נופלת גם על מערכת הבריאות האמריקאית, המעודדת לעתים קרובות פתרונות זריזים ותרופתיים על פני התמודדות עם שורשי הבעיות הרפואיות.


מגפת האופיואידים הותירה מאחוריה מורשת של הרס, משפחות שכולות וקהילות הרוסות. כדי להתמודד עם המשבר, יש צורך בשילוב של גישות, כולל הגברת הפיקוח על חברות התרופות, שינוי גישות המרשם של רופאים, הרחבת אפשרויות הטיפול בהתמכרות והנגשת תמיכה לאלו הסובלים מכאב כרוני.


בסופו של דבר, המקרה של משפחת סאקלר ופרדו פארמה מדגים את הצורך במערכת המקדמת שקיפות, אחריותיות וצדק חברתי. רק על ידי הפקת לקחים מהטרגדיות של העבר ונקיטת צעדים נחושים למניעת הישנותן, נוכל לבנות עתיד בו בריאות הציבור והאתיקה ניצבים מעל לרווחים ולכוח. כולנו שותפים במאבק הזה, והגיע הזמן שכל אחד מאיתנו יתרום את חלקו כדי לשים סוף למגפה ההרסנית והמיותרת הזו אחת ולתמיד.




סיכום מורחב


מגפת משבר האופיואידים בארצות הברית: מבט מעמיק


הקדמה


מגפת משבר האופיואידים בארצות הברית היא אחת הבעיות החברתיות והבריאותיות החמורות ביותר של דורנו. מדי יום, כ-300 אמריקאים מאבדים את חייהם כתוצאה ממנת יתר של סמים, רובם אופיואידים במרשם או בשוק האפור. המספרים המזעזעים הללו מייצגים טרגדיה אנושית עצומה, המשפיעה על משפחות, קהילות וחברה שלמה. על מנת להבין את שורשי המשבר ואת הצעדים הנדרשים להתמודדות עימו, יש להתבונן לעומק בגורמים המורכבים שהובילו אליו.


תפקידה של פרדו פארמה במשבר האופיואידים


שורשי המשבר נעוצים במידה רבה בפרקטיקות השיווק המטעות והבלתי אתיות של חברת התרופות פרדו פארמה, הנמצאת בבעלות משפחת סאקלר העשירה. בשנות ה-90, השיקה פרדו פארמה תרופה חדשה וחזקה לטיפול בכאב בשם אוקסיקונטין. החברה קידמה את התרופה בצורה אגרסיבית בקרב רופאים ורוקחים, תוך הטעיה בנוגע לסיכון הנמוך לכאורה להתמכרות. נציגי המכירות של פרדו פארמה הבטיחו כי הפורמולציה הייחודית של אוקסיקונטין מונעת שימוש לרעה ומפחיתה את הפוטנציאל הממכר, טענות שהתבררו כשקריות לחלוטין. בפועל, אוקסיקונטין הפך במהרה לסם המועדף בקרב מכורים, והשימוש לרעה בו הוביל לגל ההתמכרות ומקרי המוות הנוכחי.


ניסיונות להטלת אחריות על משפחת סאקלר


במשך שנים, תובעים וקורבנות המגפה ניסו להעמיד לדין את משפחת סאקלר ולתבוע מהם פיצוי על הנזקים העצומים שנגרמו. למרות מאמצים משפטיים רבים, הסכם פשרה אחרון אפשר למשפחה לשלם 6 מיליארד דולר תמורת חסינות מפני תביעות עתידיות בנוגע לאופיואידים, מבלי שאף אחד מהם ישב בכלא על מעשיו. רבים רואים בהסדר זה עיוות חמור של הצדק, המעניק לעשירים ובעלי ההשפעה יכולת לחמוק מאחריות פלילית תמורת תשלום כספי. משפחת סאקלר עצמה ידועה גם בפילנתרופיה נרחבת בתחומי האמנות והרפואה, מה שאפשר להם לשמור על מוניטין ציבורי חיובי במשך שנים רבות למרות הנזק העצום שגרמו.


כישלון מערכתי בהתמודדות עם המגפה


הכישלון בהתמודדות עם מגפת האופיואידים אינו מוגבל רק לפרדו פארמה. המערכת כולה, החל מהממשל הפדרלי ועד לרופאים הבודדים, נכשלה בזיהוי וטיפול בבעיה בעוד מועד. רגולטורים ממשלתיים, כמו מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), אישרו את אוקסיקונטין ותרופות דומות ללא פיקוח מספק על השיווק וההפצה שלהם. רופאים רבים נפלו קורבן למסעות השיווק המתוחכמים של חברות התרופות והחלו לרשום אופיואידים ביד חופשית, לעתים ללא התוויה רפואית ברורה. גם מערכת הבריאות האמריקאית תרמה לבעיה, בכך שהיא מעודדת לעתים קרובות פתרונות זריזים ותרופתיים על פני התמודדות מעמיקה עם שורשי הבעיות הרפואיות.


ההשלכות ההרסניות של המגפה


מגפת האופיואידים הותירה מאחוריה מורשת של הרס, משפחות שכולות וקהילות הרוסות. ההתמכרות לא מפלה בין עשירים לעניים, צעירים למבוגרים, תושבי ערים לכפריים. היא פוגעת בכל שכבות האוכלוסייה ומותירה אחריה שובל של סבל, אובדן וניכור חברתי. משפחות רבות איבדו את יקיריהן להתמכרות ולמוות ממנת יתר, ונותרו להתמודד עם האובדן והטראומה. קהילות שלמות הושמדו כלכלית וחברתית, כאשר ההתמכרות הובילה לעלייה בפשיעה, אבטלה והתפרקות המרקם החברתי. השפעות אלו צפויות להדהד עוד שנים רבות קדימה, גם אם המגפה עצמה תבוא על פתרונה.


דרכי התמודדות אפשריות עם המשבר


כדי להתמודד עם מגפת האופיואידים, יש צורך בשילוב של גישות מערכתיות ויצירתיות. ראשית, יש להגביר משמעותית את הפיקוח והאסדרה על חברות התרופות, כדי למנוע הישנות של מקרים כמו פרשת פרדו פארמה. יש לדרוש שקיפות מלאה לגבי נתוני הבטיחות והיעילות של תרופות חדשות, ולהטיל סנקציות כבדות על חברות שמפרות את ההנחיות. שנית, יש לחולל שינוי עמוק בתרבות המרשם של רופאים, כך שירשמו אופיואידים רק במקרים הכרחיים ותחת פיקוח הדוק. חשוב גם להנגיש טיפולים לא תרופתיים לכאב כרוני, כגון פיזיותרפיה, דיקור ומדיטציה. שלישית, יש להשקיע משאבים רבים יותר בשירותי טיפול ושיקום לאנשים הסובלים מהתמכרות, כדי לאפשר להם סיכוי אמיתי להחלמה.


אחריות אישית וחברתית


מעל לכל, המאבק במגפת האופיואידים דורש מכולנו לגלות אחריות אישית וחברתית. כל אחד מאיתנו יכול לתרום את חלקו, החל מדרישת שינויי מדיניות מהממשל וכלה במתן תמיכה ואמפתיה לאלו הסובלים מהתמכרות במעגלים הקרובים לנו. עלינו לזנוח את הסטיגמות השליליות כלפי התמכרות ולהכיר בה כמחלה הדורשת טיפול וחמלה. רק על ידי גיוס כל חלקי החברה למאבק, נוכל ליצור שינוי מערכתי ארוך טווח.


סיכום


בסופו של דבר, המקרה של משפחת סאקלר ופרדו פארמה מהווה תמרור אזהרה מפני הסכנות הטמונות בקפיטליזם חסר רסן ובתאוות בצע שאינה מרוסנת על ידי אתיקה או אכפתיות. הוא מדגים את הצורך הדחוף במערכת המקדמת שקיפות, אחריותיות וצדק חברתי, בה בריאות הציבור והמוסר ניצבים מעל האינטרסים הכלכליים של מעטים. רק על ידי הפקת לקחים מהטרגדיות של העבר ונקיטת צעדים נחושים למניעת הישנותן, נוכל לבנות עתיד בו אף אחד אינו נופל קורבן לסבל המיותר של התמכרות ומוות ממנת יתר. זוהי משימה קשה, אך גם הזדמנות יקרת ערך עבורנו כחברה לממש את הערכים של חמלה, צדק ואחריות הדדית, שבלעדיהם נישאר תמיד פגיעים למגפות חברתיות הרסניות. הגיע הזמן שכולנו נירתם למאבק במשבר האופיואידים - למען ההווה והעתיד של כולנו.



תובנות מרכזיות:



1. מגפת השימוש לרעה בסמים באמריקה גובה את חייהם של 300 אמריקאים מדי יום.

2. ניתן לייחס את מגפת השימוש לרעה בסמים בארה"ב למשפחת ביליונרים אחת, משפחת סאקלר.

3. חברת פרדו פרמה, שבבעלות משפחת סאקלר, שיווקה באופן בלתי חוקי את האוקסיקונטין תוך הונאה לגבי הסיכון להתמכרות.

4. ממשל ארה"ב ורשויות הפיקוח נכשלו בהתמודדות עם מגפת האופיואידים במשך שנים רבות.

5. חלק מהאחריות לשימוש היתר בתרופות מרשם מוטלת גם על הרופאים והרוקחים שרשמו אותן ביתר קלות.

6. משפחת סאקלר נהנתה ממוניטין ציבורי חיובי במשך זמן רב בזכות תרומות לאמנות ומוסדות רפואיים.

7. משפחת סאקלר תשלם 6 מיליארד דולר תמורת חסינות מפני תביעות עתידיות בנושא האופיואידים, אך איש לא ישב בכלא.

8. מערכת הבריאות האמריקאית מעדיפה לפעמים לשלם על גלולה להקלת הכאב במקום לטפל בבעיה הרפואית עצמה.

9. אנשים הסובלים מכאב וגם אנשים עם בעיות התמכרות זקוקים לטיפול המתייחס אליהם בחמלה ומספק פתרונות יעילים.

10. הסדרה החדשה של נטפליקס "Painkiller" תחשוף את הסיפור של מגפת האופיואידים לקהל רחב יותר.



"הכוח לשנות את חייכם נמצא בידיים שלכם, גם כשנדמה שכל הסיכויים נגדכם."


עצות מעשיות:


1. אל תסמכו על מידע ממקור אחד בלבד, בדקו תמיד מקורות מידע מגוונים ואמינים.

2. היו מודעים לתופעות לוואי אפשריות ולסיכון להתמכרות בעת נטילת תרופות, גם אם הן נרשמו על ידי רופא.

3. אם אתם סובלים מכאב כרוני, שקלו אפשרויות טיפול לא תרופתיות במקום או בנוסף לטיפול תרופתי.

4. אם אתם או מישהו שאתם מכירים סובל מהתמכרות, אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית ולתמיכה.

5. תמכו במדיניות וחקיקה המקדמות פיקוח הדוק יותר על תעשיית התרופות ואכיפה נגד שיווק מטעה.

6. שתפו את הידע שלכם על מגפת האופיואידים עם אחרים כדי להעלות מודעות לנושא ולעודד שינוי חברתי.



מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני חסר אונים מול הכאב שלי", אמור: "יש לי את הכוח לנהל את הכאב שלי ולחפש פתרונות יעילים".

2. במקום "אני לא מסוגל להתגבר על ההתמכרות שלי", אמור: "אני מסוגל להירפא מההתמכרות שלי בעזרת תמיכה מתאימה".

3. במקום "המערכת תמיד תנצח אותי", אמור: "יש לי את הכוח להשפיע על שינוי במערכת למען עתיד טוב יותר".

4. במקום "אף אחד לא אכפת לו ממה שקורה לאנשים כמוני", אמור: "אני חלק מקהילה התומכת זה בזה ונלחמת למען צדק".

5. במקום "הכאב הזה לעולם לא ייגמר", אמור: "אני מאמין שיש תקווה ושיפור אפשרי במצבי, גם אם זה ייקח זמן".




שאלות מעוררות מחשבה:


1. כיצד המקרה של משפחת סאקלר משקף בעיות רחבות יותר בחברה ובמערכות שלנו?

2. מה אנחנו כפרטים יכולים לעשות כדי להילחם במגפת ההתמכרות לסמים בקהילות שלנו?

3. איך נוכל לקדם רפורמות במערכת הבריאות שיתנו עדיפות לטיפול הוליסטי על פני טיפול תרופתי?

4. מה תפקידם של כלי התקשורת והתרבות הפופולרית בעיצוב השיח הציבורי סביב סמים והתמכרות?

5. כיצד נוכל לטפח חברה המבוססת על חמלה, אחריות וצדק חברתי בעקבות לקחי מגפת האופיואידים?


בחן את תודעתך:



1. בחנו מחדש את הרגלי השימוש שלכם בתרופות מרשם והיוועצו עם הרופא שלכם לגבי חלופות בטוחות יותר במידת האפשר.

2. הביעו תמיכה ואמפתיה כלפי אנשים המתמודדים עם כאב כרוני או התמכרות, והימנעו מסטיגמות ושיפוטיות.

3. תרמו זמן או משאבים לארגונים המספקים שירותי תמיכה וטיפול בהתמכרויות בקהילה שלכם.

4. צרו קשר עם נבחרי הציבור שלכם ודרשו מהם לתמוך בחקיקה ומדיניות המקדמות שקיפות ואחריותיות בתעשיית הפארמה.

5. שתפו את הידע שרכשתם על מגפת האופיואידים עם בני משפחה, חברים ועמיתים כדי להעלות מודעות ולעורר שיח בונה בנושא.


מגיפת האופיאידים בעולם | ההתמכרות לאוקסיקונטין שחברת פרדו פארמה בנתה אימפריה מכאב אנושי | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה


bottom of page