top of page

מהי התמכרות לקראק | הקראק הוא סם ממכר וקטלני | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

Updated: Apr 21

הסיפור של דוד מתחיל כשהוא מתוודע לקראק דרך שותפה לדירה. החוויה הראשונית של העישון מותירה בו תחושת אופוריה עזה, והוא מיד שבוי בציפורני ההתמכרות. מכאן מתחיל מסע ארוך של 23 שנים, שבמהלכן חייו מידרדרים לשפל המדרגה. הוא מאבד את ביתו, את המשפחה, את הכבוד העצמי. הוא מוצא את עצמו חסר בית, ישן בבניינים נטושים, חי חיי עוני ומצוקה קיצוניים. העולם האפל של הקראק חושף אותו לזנות, לפשע, לאלימות ולמוות.


מהי התמכרות לקראק | הקראק הוא סם ממכר וקטלני | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

מהי התמכרות לקראק | הקראק הוא סם ממכר וקטלני | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה
מהי התמכרות לקראק | הקראק הוא סם ממכר וקטלני | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

מהום סם הקראק:


קוקאין הוא סם ידוע בעל תדמית יוקרתית, מחירו גבוה והוא נחשב לסם מסיבות לעשירים בלבד. אך בשנות ה-80 של המאה ה-20, סוג חדש של קוקאין הופיע בארצות הברית – קראק. בשל מחירו הנמוך והזמינות הגבוהה שלו הקראק הגיע למדינות רבות אחרות כולל לישראל. מה ההבדל בין קוקאין לקראק? מה ההשפעות שלו ואיך נגמלים ממנו?


קראק הוא נגזרת של קוקאין המיוצרת מקוקאין "נקי" בתוספת חומרים כימיים שונים בתהליך של חימום. התוצאה היא קוקאין בעל השפעה חזקה מאוד ומהירה ופוטנציאל התמכרות גבוהה ביותר. שלא כמו קוקאין המשפיע למספר שעות לקראק אפקט אחר. כמו כן, מדובר עלך סם זול מאוד בעל תדמית בהתאם.


אך הסיפור של דוד לא מסתיים בתהום. יש בו גם קרן אור של תקווה. קרלטון מגיע לרגע השפל האולטימטיבי כשהוא יושב לבדו בדירה מול פינוי, ללא כסף, אוכל או תמיכה. ברגע של יאוש הוא זועק לאלוהים שיעזור לו - וישועה מגיעה בדמות הוריו, שנותנים לו הזדמנות אחרונה להיגמל.


מכאן מתחיל מסע ההחלמה של דוד. הוא נחשף למסר על חסד האל ומקבל את ההחלטה להיגמל. הדרך לא קלה - כעבור שנה הוא חווה הידרדרות, אך מצליח להתאושש ולחזור למסלול. הוא גם עובד על הטראומות מהילדות ועל הפצעים הרגשיים שהיוו קרקע פורייה להתמכרות. בסופו של דבר, בעזרת כוח פנימי, תמיכה וחסד, הוא מצליח להשתחרר מאחיזת הקראק ולבנות לעצמו חיים חדשים.


הסיפור של דוד הוא עדות עוצמתית לכך שההתמכרות יכולה לקרות לכל אחד, אך גם שההחלמה אפשרית תמיד. הוא ממחיש את חשיבות התמיכה, האמונה והנחישות במאבק נגד ההתמכרות. הוא גם מלמד אותנו חמלה - גם כלפי עצמנו וגם כלפי אחרים הנאבקים בהתמכרות. ההתמכרות היא מחלה, לא כשל מוסרי, ואפשר וצריך לטפל בה על ידי התמודדות עם השורשים הרגשיים שלה ובניית רשת תמיכה איתנה.


המסע של דוד הוא תזכורת מרגשת לכוחו של האדם לשנות את גורלו, גם ממעמקי הייאוש. הוא מעורר בנו תקווה וצובט את הלב. וחשוב מכל - הוא נוסך בנו השראה לחתור לחיים של חופש, שלמות ומשמעות.




סיפור של דוד וההתמכרות לקראק


דוד והקרב על החיים: סיפור אישי על התמכרות והחלמה


פתיחה: מפגש ראשוני עם השד


ההתמכרות לקראק יכולה להיות הרסנית ומשנה חיים, כפי שמעיד סיפורו האישי של דוד, מכור לשעבר במשך 23 שנים. הוא פוגש את הקראק לראשונה דרך שותפה לדירה, וההתנסות הזו טורפת את קלפי חייו. העונג המיידי והאופוריה המסחררת של העישון הופכים במהרה לצורך תאווני שמשתלט על כל היבט בחייו. דוד נשבה בקסמו האפל של הקראק, ומכאן מתחילה צלילה איטית אך בלתי נמנעת לתהומות האימה.


פרק א': החיים מתפוררים


ככל שההתמכרות של דוד מעמיקה, כך חייו מתפוררים סביבו. הוא מאבד שליטה על דחפיו, על מערכות היחסים שלו, על עצם תפקודו כבן אנוש. העבודה, המשפחה, החברים - כל מה שהיה יקר לו בעבר מתערער ונופל תחת גלגלי ההתמכרות הטורפנית. הוא מוצא את עצמו חסר בית, נודד ברחובות, ישן במקומות נטושים וחשוכים. החיים הופכים למאבק הישרדותי בלתי פוסק, כשכל מחשבה ופעולה מכוונות אך ורק להשגת המנה הבאה. זהו קיום חשוך, בודד ומלא סבל - אך קרלטון שבוי עמוק מכדי להשתחרר.


פרק ב': אל תוך התהום


בתוך מערבולת ההתמכרות, דוד נחשף לצדדים המכוערים והמסוכנים ביותר של העולם. הוא שוקע לתוך מציאות מעוותת של פשע, אלימות וניצול. כדי להשיג את הסם הוא מוכן לכל תרגיל ולכל השפלה. הוא פוגש אנשים הרוסים, שאיבדו כל שמץ של צלם אנוש, וחווה על בשרו את השפעותיה ההרסניות של ההתמכרות. סצנות של פרנויה, הזיות ואובדן שליטה הופכות לחלק משגרת היומיום במעגלי הקראק. דוד חי בגיהינום עלי אדמות, אבל הכמיהה לסם חזקה מכל היגיון או רצון לשינוי.


פרק ג': רגע השבירה


לבסוף, אחרי יותר משני עשורים של התמכרות, דוד מגיע לנקודת השפל. הוא מוצא את עצמו גוסס בדירה מוזנחת, מול סכנת פינוי, ללא פרוטה או פירור תמיכה. ברגע של בהירות מכאיבה הוא מבין שאיבד הכל - את עצמו, את הזהות שלו, את הסיבה לחיות. מתוך תהום הייאוש, הוא זועק לאלוהים, מתחנן לעזרה ולישועה. וכמו נס, תפילתו נענית. הוריו מופיעים כמלאכים מושיעים ונותנים לו הזדמנות אחרונה להיחלץ. זה הרגע בו דוד מבין שהגיע לקצה, ושחייב לקרות שינוי דרמטי. זה רגע ההתפכחות שישנה את חייו.


פרק ד': דרכה של תקווה


בעזרת הוריו, דוד מתחיל את מסע ההחלמה שלו. הוא נחשף למסרים רוחניים על חסד וישועה, ואלה נוגעים בו עמוקות. הוא קורא לאלוהים וחווה את נוכחותו המרפאת. הדרך קשה ומלאת מהמורות - כעבור שנה הוא אף חווה הידרדרות - אך המחויבות שלו להחלמה מוצקה וחזקה כסלע. קרלטון מבין שעליו להתמודד לא רק עם ההתמכרות עצמה, אלא גם עם השורשים הרגשיים שהזינו אותה. בהדרגה הוא חושף את הטראומות מילדותו, את הפצעים והכאב שהדחיק כל כך הרבה זמן. הוא לומד להכיר את עצמו מחדש, לפתח חמלה וסליחה, לשקם את מערכות היחסים ההרוסות. צעד אחר צעד, יום אחר יום, הוא בונה לעצמו חיים חדשים מלאי משמעות ואושר.


פרק ה': השיעור והמסר


ההתמכרות של דוד היא עדות מצמררת לעוצמתה ההרסנית של ההתמכרות לקראק, אך היא גם מקור השראה לכוחה המחולל של ההחלמה. היא מלמדת אותנו שאף אחד לא חסין להתמכרות - היא יכולה לפגוע בכל אדם, ללא הבדל דת, גזע, מגדר או מעמד. היא גם מזכירה לנו שההתמכרות היא מחלה, לא כשל מוסרי - וככזו, אפשר וצריך לטפל בה דרך חמלה, אמפתיה ותמיכה. הסיפור האישי של דוד מדגיש את החשיבות של התמודדות עם השורשים הרגשיים של ההתמכרות ושל בניית רשת תמיכה חזקה. הוא מעורר תקווה בכך שמראה שגם מתהומות האופל אפשר למצוא את הדרך לאור, בעזרת אמונה, נחישות ועבודה פנימית קשה.


סיכום: ההתמכרות והאדם


בסופו של דבר, הסיפור של דוד הוא סיפור על התמכרות, אבל יותר מכך - הוא סיפור על אנושיות. זהו מסע מטלטל בנבכי הנפש האנושית, על שבריריותה וחוזקה, על יכולתה לשקוע לשפל המדרגה אבל גם להתרומם מעל לכל המכשולים. זהו סיפור על חיפוש עצמי, כאב וגאולה, ייאוש ותקווה. בפשטותו ובכנותו הוא נוגע בכל אחד ואחת מאיתנו, ומחבר אותנו למשותף שבאנושיות שלנו. כמו דוד , כולנו שבירים וחזקים כאחד. כולנו עלולים להיכשל, אך תמיד יש בכוחנו לקום, להשתקם ולצמוח. זהו מסר של השראה עמוקה לכל מי שנאבק בהתמכרות או בכל קושי אחר בחיים. זהו מסר שאומר - יש תקווה. תמיד יש תקווה.



תובנות מרכזיות


1. ההתמכרות לקראק יכולה להרוס אותך ואת כל מי שסביבך.

2. אין שום דבר יפה בחיים של התמכרות לסמים.

3. דוד היה מכור לקראק במשך 23 שנים והיום הוא נקי כבר שש שנים.

4. ההתמכרות לקראק יכולה להוביל לפרנויה, הזיות ותשוקה מינית מוגברת.

5. אנשים מכורים לקראק מוכנים לעשות הכל כדי להשיג את הסם, כולל גניבה וזנות.

6. דוד חווה חוסר בית, עוני ובדידות בשיא ההתמכרות שלו.

7. רגע השפל של דוד הגיע כשאיבד הכל והתחנן לאלוהים שיעזור לו.

8. ההורים של דוד נתנו לו הזדמנות אחרונה להיגמל ובזכות זה הוא החלים.

9. דוד גילה שהסיבות להתמכרות שלו נעוצות בטראומות ילדות שלא טופלו.

10. אפשר להחלים מהתמכרות בדרכים שונות, כל עוד מקבלים עזרה ותמיכה.



"ההתמכרות היא שובר שוויון - היא יכולה להשפיע על כל אחד, ללא הבדל גזע, מגדר, מוצא או מעמד."

עצות מעשיות:


1. אל תנסו קראק או סמים קשים אחרים אפילו פעם אחת.

2. חפשו תמיכה ועזרה אם אתם מרגישים שאתם מתמכרים לסמים.

3. התמודדו עם טראומות וקשיים רגשיים במקום להשתמש בסמים כדי להימנע מהם.

4. בנו מערכת תמיכה חזקה של חברים ומשפחה שיכולים לעזור לכם להישאר נקיים.

5. מצאו תחביבים ופעילויות בריאות שממלאות אתכם ומסיחות את דעתכם מסמים.

6. זכרו שתמיד יש תקווה ואפשר להשתקם מהתמכרות, לא משנה כמה קשה המצב.



מנטרות לדיבור עצמי


1. במקום "אני מכור חסר תקווה", תגידו "אני חזק מספיק כדי להתגבר על ההתמכרות שלי".

2. במקום "אני לא מסוגל להפסיק את השימוש בסמים", תגידו "יש לי את הכוח לבחור בחיים בריאים ונקיים".

3. במקום "אני תקוע במעגל ההתמכרות לנצח", תגידו "אני מסוגל לצאת ממעגל ההתמכרות ולחיות בחופש".

4. במקום "ההתמכרות שלי חזקה ממני", תגידו "אני חזק יותר מההתמכרות שלי ואני שולט בבחירות שלי".

5. במקום "אף אחד לא יכול להבין אותי או לעזור לי", תגידו "יש אנשים שמוכנים לתמוך בי ולעזור לי בדרך להחלמה".



שאלות מעוררות מחשבה


1. מה אתם לוקחים מהסיפור של דוד על המסע שלו מהתמכרות להחלמה?

2. האם אתם מכירים מישהו בסביבתכם שמתמודד עם התמכרות? איך אתם יכולים לתמוך בו?

3. איך לדעתכם ניתן למנוע התמכרויות קשות כמו התמכרות לקראק ולטפל בשורשי הבעיה?

4. מה אתם יכולים לעשות כדי להעלות מודעות לנושא ההתמכרות ולעזור בהפחתת הסטיגמה כלפי מכורים?

5. אילו תובנות על כוחה של תמיכה, אמונה ונחישות אתם יכולים להפיק מהסיפור של דוד?



בחן את תודעתך:



1. בדקו את עצמכם האם יש לכם נטייה או התנהגות ממכרת כלשהי שעשויה לפגוע בכם ובסובבים אתכם.

2. פנו לעזרה ותמיכה אם אתם מזהים אצלכם בעיה של התמכרות. דברו עם אנשים קרובים, איש מקצוע או קבוצת תמיכה.

3. תהיו כנים עם עצמכם לגבי טראומות או פצעים רגשיים שעשויים להזין את ההתמכרות. שקלו טיפול כדי לטפל בהם.

4. טפחו מערכות יחסים בריאות, תחביבים ופעילויות שמחזקים אתכם ומסיטים את הדעת מפיתויי ההתמכרות.

5. תרגלו חמלה כלפי עצמכם וכלפי אחרים המתמודדים עם התמכרות. זכרו שזו מחלה שאפשר להחלים ממנה ולא כשל מוסרי.


מהי התמכרות לקראק | הקראק הוא סם ממכר וקטלני | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה


bottom of page