top of page

אלן ווטס על קרל יונג | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

יונג, כפסיכולוג ופילוסוף דגול, האמין בקיטוב של החיים והתנגד לרעיון של מאבק מוחלט בין טוב לרע. הוא סבר שככל שאדם מגנה אחרים ומוצא בהם רוע, כך הוא פחות מודע לצד האפל בתוכו. על מנת להבין ולקבל את הרוע בעצמנו, עלינו להיות מסוגלים לעשות זאת מבלי להפוך לאויבים של עצמנו.


אלן ווטס על קרל יונג | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

אלן ווטס על קרל יונג | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
אלן ווטס על קרל יונג | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה


יונג עצמו היה דמות משולבת שקיבלה את כל היבטיה, כולל הצדדים ה"נבזיים" יותר. הוא האמין כי אדם משולב אינו מנטרל רגשות של אשמה וחרדה, אלא מכיל אותם מבלי להאשים את עצמו. זוהי צורה של הומור עצמי ושל קבלה עמוקה.


בהקשר של ריפוי, יונג ראה זאת כסוגיה דתית הדורשת סליחה ואהבת האויב, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים. האדם המודרני, לדעתו, שמע די על אשמה וחטא וזקוק לדרך להתפייס עם הטבע שלו עצמו.


יונג ראה בהתפתחות האגו רצון אלוהי, וטען שרק דרך מילויו ניתן למלא את תפקידו בחיים הנפשיים. הוא האמין כי מה שנדמה כרע הופך לטוב, ומה שנראה כטוב שומר על כוחות הרוע, וזהו חוק יסודי בחיים.


דרך מעקב עקבי אחר האגו, לדבריו, מגיעים בסופו של דבר למצב שבו רואים קונפליקטים כנשענים על אחדות בסיסית ובכך משיגים שלום פנימי עמוק. זוהי השקפה מורכבת המאפשרת קבלת ניגודים וסתירות כחלק בלתי נפרד מהחיים.


יונג האמין שהחיים מחייבים אותנו לקבל את הצד האפל מבלי לגנות את עצמנו, לא לחפש אשמים בחוץ אלא להתבונן פנימה, ולהיות אמיצים מספיק כדי להכיל את הפחד והאשמה שלנו. עלינו לא לדכא את האגו, אלא ללכת איתו כדי להגיע להבנה עמוקה יותר של עצמנו.


בסופו של דבר, זוהי הזמנה לראות את החיים כשלמות דינמית שבה הכול קשור ואחוד. כשמביטים מבעד לעדשה הזו, אפשר לחוות תחושה של שלווה גדולה יותר, הנובעת מהשלמה עם העושר והמורכבות של הקיום האנושי על כל היבטיו - אור וצל, שמחה וכאב, אהבה ושנאה.


יונג מזמין אותנו למסע של התבוננות פנימית, של אומץ וקבלה עצמית. הוא מאתגר אותנו לחבק את השלמות שלנו, להכיר בכך שבסופו של דבר, כל הניגודים מקורם באחדות עמוקה. בדרך זו, נוכל אולי למצוא את השקט הפנימי שאינו תלוי בנסיבות חיצוניות, אלא נובע מתוך הבנה והשלמה עם מורכבות הקיום עצמו.



המסע של קבלה עצמית וחיבור לזולת דרך הגותו של קרל יונג



הקדמה: החוכמה המתעוררת של יונג


קרל יונג, הפסיכולוג והפילוסוף הדגול, השאיר אחריו מורשת עשירה של תובנות מעוררות השראה על הנפש האנושית ועל מורכבות הקיום. בין הרעיונות המשמעותיים ביותר שלו ניתן למצוא את האמונה בקיטוב החיים, בקבלת הצללים הפנימיים, ובחיפוש אחר האחדות מעבר לניגודים. הגותו של יונג מהווה הזמנה מרגשת למסע פנימי של גילוי עצמי, ריפוי והתחברות אמיתית לזולת.


קבלת הקיטוב: מחבקים את השלם


אחד העקרונות הבסיסיים בתורתו של יונג הוא הכרה בקיטוב של החיים והתנגדות לתפיסה של מאבק בינארי בין טוב לרע. יונג האמין שככל שאנו מגנים את הרוע באחרים, אנו מתנתקים מהצד האפל שבתוכנו. על מנת לחבק את השלמות שלנו, אנו נדרשים להכיר ולקבל גם את הפחות מושלם, את המאתגר והמורכב, מבלי ליפול לשיפוטיות או הכחשה. זהו אקט של אומץ - להסתכל פנימה בכנות ולאהוב את כל מה שאנו מוצאים שם.


אגו: מאויב לבן ברית


תפיסה מפתיעה נוספת של יונג היא ההתייחסות החיובית לאגו. בעוד שבמסורות רוחניות רבות האגו נתפס כמכשול, יונג ראה בו חלק חיוני בהתפתחות הנפשית. האגו, על שאיפותיו וצרכיו, אינו אויב שיש לחסל, אלא מדריך פנימי שיש להקשיב לו. רק דרך ההתמודדות עם האתגרים שהוא מעמיד בפנינו נוכל להעמיק את ההבנה העצמית ולהתקדם במסע הרוחני שלנו. זוהי גישה מפתיעה שמטרתה לא לברוח מהאגו, אלא לעבוד איתו בשיתוף פעולה.


אינטגרציה: מוצאים שלמות בשבריריות


המסר המרכזי של יונג הוא בסופו של דבר מסר של אחדות. על אף הסתירות והפרדוקסים הרבים שאנו נתקלים בהם, קיימת הרמוניה בסיסית המקשרת את כל חלקי הווייתנו. כאשר אנו מסוגלים לראות את האחדות הזו, אנו מוצאים שקט ושלווה גם בלב המהומה. זוהי תזכורת מנחמת לכך שהשבריריות והפגמים שלנו הם חלק מהיופי הכולל, ושלמרות הכאב, יש משמעות וקדושה בחוויה האנושית כולה.


חמלה: רואים את עצמנו בזולת


ההבנה העמוקה של הקשר בין כל היבטי הקיום מולידה באופן טבעי תחושה של חמלה. כשאנו מכירים בכך שהמאבקים שלנו אינם רק שלנו, אלא משותפים לכל האנושות, אנו יכולים להתייחס אל הזולת ברכות ובאמפתיה רבה יותר. במקום לשפוט או לגנות, אנו לומדים להקשיב ולהכיל, להכיר בכך שכולנו שותפים לאותה ההרפתקה המופלאה והמאתגרת של החיים. בעידן של קיטוב ושיסוע חברתי, מסר זה של אחדות וחיבור הוא חיוני מתמיד.


חקירה עצמית: צוללים לעומק הנפש


המפתח ליישום התובנות של יונג טמון לא רק בלימוד האינטלקטואלי, אלא במחויבות לחקירה עצמית כנה. זהו תהליך שדורש אומץ והתמדה, נכונות להתבונן בכל הפינות האפלות של הנפש ולהכיל אותן בחמלה. רק דרך עבודה עצמית עמוקה נוכל באמת לחוות את האינטגרציה ואת השלווה הנובעות מקבלה וחיבור מחדש עם מי שאנחנו. זוהי הרפתקה של גילוי עצמי שיכולה להעשיר ולהעצים את חיינו בדרכים עמוקות.


ריפוי בין-אישי: לקראת הרמוניה חדשה


הדרך של יונג איננה רק נתיב של ריפוי אישי, אלא גם חזון לחברה בריאה יותר. ככל שיותר אנשים מתחייבים למסע הפנימי ומתחברים לאחדות מעבר לניגודים, נוכל לרקום מחדש קשרים של כבוד והבנה הדדית. במקום חברה המבוססת על ניכור ופחד מהשונה, נוכל לבנות מרקם אנושי של הכלה, קבלת האחר ודיאלוג אמיתי. המחויבות לצמיחה נפשית היא כוח מרפא שיש בכוחו להרים את כולנו ולהציע דרך אלטרנטיבית לקונפליקט ושנאה.


סיכום: הדרך קדימה


לסיום, יונג מזמין אותנו להסתכל על החיים בצורה חדשה - כמסע מופלא של גילוי עצמי ואחדות. זוהי הזמנה לצעוד בדרך האומץ וההשלמה, להתמודד עם האתגרים הפנימיים והחיצוניים מתוך מקום של חוכמה וחמלה. אם נוכל לאמץ את חזונו, נהיה מסוגלים לא רק לחוות ריפוי אישי, אלא גם לתרום לבניית עולם טוב יותר.  עולם שבו אנו יכולים להיות נאמנים לעצמנו וגם מחוברים זה לזה, ראויים לאהבה וחופשיים. זהו חזון מרגש ומלהיב שיכול לשנות את חיינו, חזון שהגיע הזמן להגשימו.



תובנות מרכזיות של אלן ווטס על יונג:


1. יונג הכיר בקיטוב של החיים והתנגד להיפותזה האבסורדית של קונפליקט מוחלט בין טוב לרע.

2. ככל שאדם מגנה אחרים ומוצא בהם רוע, כך הוא מודע פחות לצד האפל שבתוכו.

3. על מנת להודות ולהבין את הרוע בעצמך, עליך להיות מסוגל לעשות זאת מבלי להיות אויב לעצמך.

4. יונג היה דמות משולבת שידעה ואהבה את הצד ה"נבזי" שבתוכה.

5. אדם משולב אינו אדם שמנטרל את תחושת האשמה או החרדה מחייו, אלא אדם שמרגיש את כל הדברים האלה אך אינו מאשים את עצמו על כך.

6. ריפוי ניתן לכנות בעיה דתית, ועלינו ליישם את סליחה ואהבת האויב גם כלפי פנים בטיפול בנוירוזה.

7. האדם המודרני שמע מספיק על אשמה וחטא, הוא רוצה לדעת כיצד להתפייס עם הטבע שלו עצמו.

8. ההתפתחות של האגו באדם היא רצון אמיתי של אלוהים, ורק על ידי מילוי האגו ניתן למלא את התפקיד שלו בחיים הנפשיים.

9. מה שנראה כרע הופך לטוב, ומה שנראה כטוב שומר על כוחות הרוע - זהו חוק יסודי בחיים.

10. על ידי מעקב עקבי אחר האגו, מגיעים למצב שבו רואים את הקונפליקט כנשען על אחדות ראשונית, ובכך משיגים שלום פנימי עמוק.


האור והחושך, החיים והמוות, הימין והשמאל, כולם אחים זה לזה. הם בלתי נפרדים. לכן הטובים אינם טובים, הרעים אינם רעים, החיים אינם חיים, המוות אינו מוות. (גוספל תומס).



עצות מעשיות מכללת טאותרפיה:


1. קבלו את הצד האפל שבכם מבלי להיות אויבים לעצמכם.

2. אל תחפשו להאשים או לגנות אחרים, אלא התבוננו פנימה והכירו ברוע הפוטנציאלי בתוככם.

3. היו אמיצים מספיק כדי להרגיש חרדה, פחד ואשמה מבלי להתבייש בכך.

4. אל תנסו לדכא את האגו שלכם, אלא עקבו אחריו כדי להגיע להבנה עמוקה יותר של עצמכם.

5. זכרו שקונפליקטים ומתחים נשענים תמיד על אחדות בסיסית, ושלום אמיתי יכול להכיל בתוכו ניגודים.

6. התייחסו לאחרים בכבוד, ללא שיפוטיות, כדי לסייע להם להתמודד עם הצד האפל שלהם.



מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני מרגיש אשם ומתבייש": אני מקבל את עצמי על כל רגשותיי, גם אם הם מאתגרים.

2. במקום "הצד האפל שבי הופך אותי לרע": הצד האפל שבי הוא חלק בלתי נפרד ממני ותורם לגדולתי.

3. במקום "אני צריך להילחם ברוע שבתוכי": אני מקבל את עצמי כפי שאני ומבין שניגודים הם חלק מהחיים.

4. במקום "אני חייב להיות מושלם": אני יודע שאי אפשר להפטר מהצד האנושי שבי ואני מכבד אותו.

5. במקום "אני פוחד מהחולשות שלי": אני אמיץ מספיק כדי להכיר בפגיעות שלי מבלי לפחד ממנה.




שאלות מעוררות מחשבה:


1. כיצד אתם יכולים ליישם בחייכם את הרעיון של קבלת הצד האפל מבלי להיות אויבים לעצמכם?

2. האם אתם מוצאים את עצמכם לעתים קרובות מגנים או מאשימים אחרים? כיצד תוכלו להפנות את המבט פנימה במקום זאת?

3. כיצד תרגישו אם תאפשרו לעצמכם להרגיש רגשות מאתגרים כמו פחד ואשמה מבלי להתבייש בהם?

4. מהי המשמעות האישית עבורכם של ההבנה כי קונפליקטים ומתחים תמיד נשענים על אחדות בסיסית?

5. כיצד תוכלו לגלות יותר חמלה כלפי עצמכם ואחרים לאור התובנות של יונג על הצורך לקבל את השלם של הווייתנו?


אלן ווטס על קרל יונג | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה



bottom of page