top of page

ארבע האמיתות הנאצלות | גישתו של הבודהה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

סבל ואושר הם שני צדדים של אותו המטבע, כך מלמד הבודהיזם. כשמסתכלים על האמת הנאצלת של הסבל, מבינים שחייב להיות גם את האמת של האושר. כמו שיש שמאל ויש ימין, למעלה ולמטה, נושא ואובייקט, יוצר ונוצר - כל הניגודים האלה תלויים זה בזה ולא יכולים להתקיים אחד בלי השני.


כשבודהא מאשר את קיומו של הסבל, הוא בעצם מאשר גם את קיומו של האושר. אם לא היה אושר, לא יכול היה להיות גם סבל. וכשמביטים עמוק יותר בסבל, אפשר לראות שהוא נובע מדרך מסוימת של חיים, מצריכה מסוימת. הדרך שבה אנו חיים ואוכלים יכולה להוביל לסבל או לאושר.


ארבע האמיתות הנאצלות | גישתו של הבודהה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
ארבע האמיתות הנאצלות | גישתו של הבודהה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

בבודהיזם מדברים על ארבעה סוגים של "מזון" שאנו צורכים - לא רק אוכל פיזי, אלא גם רשמים חושיים, מחשבות ותודעה. אם נצרוך את ה"מזון" הנכון, נחווה רווחה. אם נצרוך את ה"מזון" הלא נכון, נסבול. כך שהסבל שלנו נמשך כל עוד אנחנו ממשיכים להזין אותו בצריכה הלא מודעת שלנו. אבל אם נלמד לצרוך בחוכמה ובמודעות, נוכל להפסיק להזין את הסבל ולהתחיל לטפח אושר.


זה נכון לא רק לגבי הסבל שלנו, אלא גם לגבי האהבה שלנו. גם אהבה זקוקה ל"מזון" כדי לשרוד ולשגשג. אם איננו יודעים איך להזין את האהבה שלנו, היא עלולה לגווע ולהפוך לשנאה וכעס. לכן עלינו ללמוד לטפח את האהבה שלנו על ידי מתן ה"תזונה" הנכונה לה.


הדרך שבה אנו חיים ובוחרים בכל רגע, בכל צעד, בכל נשימה - יכולה ליצור גן עדן או גיהינום. החופש האמיתי טמון ביכולת שלנו לבחור בתבונה, להיות מודעים לאופן שבו אנו צורכים ומה אנו מזינים - בתוכנו ובעולם שסביבנו. על ידי טיפוח תודעה וחמלה, על ידי בחירה מודעת שמובילה לרווחה, נוכל לרפא את עצמנו ואת העולם.


זוהי המהות של ארבע האמיתות הנאצלות - להבין את טבעם של הסבל ושל האושר, לראות איך הם נובעים מהבחירות והפעולות שלנו, ולבחור בדרך שמובילה החוצה מהסבל, לעבר החופש והרווחה. כשנלמד להתבונן עמוק פנימה, נראה שכל אמת מכילה בתוכה את כל האמיתות האחרות. שכל צעד יכול להכיל את כל הדרך. ושעצם ההליכה בדרך, מתוך הבנה ומודעות, היא המפתח לחיים של שלווה, אהבה ושמחה.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
קורס 12 הצעדים-מכללת טאותרפיה



סבל ואושר - שני צדדים של אותו המטבע


סבל ואושר הם שני צדדים של אותו המטבע, כך מלמד הבודהיזם. הם תלויים זה בזה ולא יכולים להתקיים אחד בלי השני, בדיוק כפי שאי אפשר שתהיה שמאל בלי ימין, או למעלה בלי מטה. כשמביטים בעומק על האמת הנאצלת של הסבל, מגלים שהיא בעצם מכילה בתוכה גם את האמת של האושר. הסבל עצמו הוא עדות לכך שהאושר קיים, שכן אם לא היה אושר, גם סבל לא היה יכול להתקיים.


זו תובנה מהפכנית שיכולה לשנות לחלוטין את נקודת המבט שלנו על החיים. במקום לראות את הסבל כדבר שלילי שצריך להיפטר ממנו, אנחנו יכולים להתחיל להבין אותו כשער, כהזדמנות לגלות את האושר שתמיד נמצא שם, מעבר לסבל. כשאנחנו חווים קושי או כאב, זה יכול לשמש לנו כתזכורת שיש גם את ההפך, שהחיים מלאים גם ברגעים של שמחה, שלווה ואהבה.


הדרך אל הסבל או אל האושר


אבל הבודהיזם לא מסתפק בתובנה הזו בלבד. הוא גם מזמין אותנו להתבונן עמוק יותר ולראות מה מייצר את הסבל או את האושר בחיינו. כשמביטים פנימה בכנות, אפשר לגלות שהסבל שלנו נובע בעצם מהבחירות שאנחנו עושים, מהדרך שבה אנחנו חיים את חיינו. אם נחיה ונצרוך בצורה לא מודעת, אם ניתן דרור לבורות, לשנאה ולתאוות שלנו - נייצר סבל לעצמנו ולאחרים. אבל אם נבחר בדרך של חוכמה, חמלה ומודעות - נוכל לטפח שלווה ואושר אמיתיים.


זו אינה רק פילוסופיה מופשטת, אלא הנחיה מעשית לחיים. בכל רגע ורגע, בכל בחירה קטנה או גדולה, אנחנו יוצרים את המציאות שלנו. אנחנו קובעים אם נלך בדרך שמובילה לסבל או בדרך שמובילה לשחרור. והדרך לשחרור, על פי הבודהא, עוברת דרך ההבנה העמוקה של ארבע האמיתות הנאצלות ודרך הצעדים בדרך המתומנת.


צריכה מודעת - המפתח להפסקת הסבל


אחד הצעדים החשובים ביותר בדרך הזו הוא הצריכה המודעת. בבודהיזם מדברים על ארבעה סוגים של "מזון" שאנו צורכים - לא רק אוכל פיזי, אלא גם רשמים חושיים, מחשבות ותודעה. כל מה שאנחנו "מכניסים" לתוכנו, בין אם דרך הפה, העיניים, האוזניים או המוח, מזין ומעצב אותנו.


אם נצרוך את ה"מזון" הנכון - מזון שמזין את החוכמה, החמלה והשלווה שבנו - נחווה רווחה אמיתית. אבל אם נצרוך בלי תשומת לב את כל מה שמגיע, אם ניתן לרעלים כמו בורות, שנאה ותשוקה לחלחל פנימה - נסבול, נהיה חולים בגוף ובנפש.


לכן, אחת המשימות העיקריות של השביל הבודהיסטי היא ללמוד לצרוך בחוכמה ובמודעות. להיות מודעים למה שאנחנו מכניסים פנימה, לבחור בקפידה במה להתמקד, על מה להניח את תשומת הלב שלנו. כשנפסיק להאכיל את הבורות והשליליות, כשנפנה את האנרגיה שלנו לטיפוח איכויות חיוביות - נוכל בהדרגה לשחרר את עצמנו מהסבל ולחוות יותר ויותר רגעים של אושר אמיתי.


הזנת האהבה - המתנה הגדולה ביותר


תהליך זה נכון לא רק לגבי הסבל האישי שלנו, אלא גם לגבי האהבה והחמלה שאנו מרגישים כלפי אחרים. גם האהבה, כמו כל דבר אחר בחיינו, זקוקה ל"מזון" כדי לשרוד ולשגשג. אם איננו מזינים את האהבה שלנו, אם איננו נותנים לה את התשומת לב, הטיפוח והאכפתיות שהיא זקוקה להם - היא עלולה להתנוון, לגווע, להתקמט ולהפוך לקנאה, לתסכול או לשנאה.


אבל אם נלמד לטפח את האהבה שלנו, להשקיע בה, להקשיב לצרכים של האנשים שאנחנו אוהבים, להיות נוכחים ואמפתיים - האהבה שלנו יכולה לפרוח, להעמיק ולהפוך למקור של שמחה עצומה, גם לנו וגם לאחרים. זוהי אולי המתנה הגדולה ביותר שאנחנו יכולים להעניק לעולם - לב אוהב, עין טובה, נוכחות חומלת.


בחירה מודעת - הדרך אל החופש


בסופו של דבר, החופש האמיתי טמון ביכולת שלנו לבחור. בכל רגע, בכל נשימה, אנחנו יכולים לבחור אם ליצור גן עדן או גיהינום, אם להזין את הטוב או את הרע. כשאנחנו מפתחים מודעות, כשאנחנו לומדים להתבונן פנימה בכנות ולראות את ההשלכות של המעשים שלנו - אנחנו לוקחים אחריות על החיים שלנו ועל העולם שאנחנו יוצרים.


זה לא תמיד קל. זה דורש אימון ומאמץ מתמשך. אבל זו הדרך היחידה לחופש אמיתי - החופש מהסבל שאנחנו גורמים לעצמנו, החופש לאהוב ולהיות מאושרים. וזה מתחיל בבחירות הקטנות, הרגעיות, של היומיום שלנו.


האמת הנאצלת - הדרך אל השחרור


ארבע האמיתות הנאצלות של הבודהא מציעות לנו מפה של המסע הזה - הן מראות לנו את נקודת ההתחלה, את המכשולים שבדרך ואת היעד הסופי. הן מזמינות אותנו להכיר בכך שסבל קיים, לחקור את הסיבות לו, להכיר בכך שיש דרך החוצה ממנו ולצעוד בדרך הזאת צעד אחר צעד.


אבל מה שאולי הכי מדהים בלימוד הזה הוא ההבנה שכל אמת מכילה בתוכה את כל האמיתות האחרות. כשאנחנו מתבוננים עמוק דיו בסבל, אנחנו מגלים את הסיבות לו. וכשאנחנו מבינים את הסיבות, אנחנו גם מבינים שיש דרך אחרת. וכשאנחנו צועדים בדרך הזו, בהדרגה הסבל מתמסמס והאושר מתגלה.


זוהי ההזמנה הגדולה של הדהרמה, של הלימוד הבודהיסטי - להיכנס אל תוך החוויה האנושית במלוא העומק שלה, להבין אותה מבפנים ודרך ההבנה הזו למצוא את הדרך החוצה, אל החופש, אל השלווה, אל שמחה שאינה תלויה בדבר.


מסע של התעוררות


ההליכה בדרך הזו איננה מסע של בריחה מהחיים, אלא להפך - היא מסע של התעוררות אל החיים, אל ההוויה האנושית על כל מורכבותה ועושרה. היא דורשת מאיתנו אומץ, כנות עצמית ומחויבות. אבל היא גם מאפשר לנו לגלות את המתנה הגדולה ביותר - את הידיעה שבכל רגע, בכל צעד, הבחירה בידיים שלנו.


הבחירה לחיות חיים של משמעות ותכלית, חיים של חמלה, יושרה ואהבה. חיים שבהם אנחנו מכירים הן בייסורים והן באפשרות לשחרור, שבהם אנחנו הופכים את הגשר בין הסבל לאושר. חיים שבהם כל נשימה והינף לב יכול להיות הזדמנות לחזור הביתה, אל האמת הפשוטה והיפה של הקיום.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
לימודי פסיכותרפיה-קורס 12 הצעדים-פרויקט נובה-מרכז יום



תובנות מרכזיות - ארבע האמיתות:


1. אם אין סבל, אין אושר. אם אין שמאל, אין ימין. אם אין מעלה, לא יהיה מטה.

2. סבל, חוסר רווחה, הוא אמת נאצלת.

3. כשאתה מאשר את קיומו של השמאל, אתה חייב לאשר את קיומו של הימין.

4. כאשר אלוהים אמר, "יהי אור", האור אמר, "אדוני, אצטרך לחכות לחושך".

5. כשהבודהה מאשר את קיומו של חוסר רווחה, הוא מאשר בו זמנית את קיומה של רווחה.

6. אם יש חוסר רווחה, חייב להיות אורח חיים שמוביל לחוסר רווחה.

7. אם הדיכאון שלך תמיד שם, זה בגלל שאתה ממשיך להאכיל אותו.

8. אם תדע איך למנוע מהדיכאון שלך מזון, הוא ימות תוך כמה שבועות.

9. אהבתך זקוקה למזון כדי לשרוד, אחרת היא תמות ותהפוך לשנאה וכעס.

10. צריכה מודעת תרפא אותנו ואת העולם.


"החופש האמיתי נמצא בהבנה שאנו לא נפרדים מהעולם, אלא חלק בלתי נפרד ממנו."


עצות בודהיסטיות מעשיות:


1. קבלו את העובדה שסבל ואושר הם שני צדדים של אותו המטבע.

2. הבינו שהדרך בה אתם חיים יכולה להוביל לסבל או לרווחה.

3. היו מודעים לכך שהמחשבות והפעולות שלכם מזינות את הסבל או הרווחה שלכם.

4. למדו לצרוך בצורה מודעת כדי לרפא את עצמכם ואת העולם.

5. טפחו אהבה על ידי מתן התזונה הנכונה לה.

6. זכרו שכל צעד בדרך יכול לייצר סבל או רווחה, אז בחרו בחוכמה.



מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני מדוכא", אמור "אני מזין את עצמי בדברים שמובילים לרווחה".

2. במקום "אני לא מסוגל", אמור "אני בוחר לצעוד בדרך שמובילה לאושר".

3. במקום "החיים קשים", אמור "אני מקבל את האתגרים כהזדמנויות לצמיחה".

4. במקום "אני לבד", אמור "אני מחובר לכל היצורים החיים".

5. במקום "אין תקווה", אמור "בכל צעד אני יכול לבחור ברווחה".



שאלות בודהיסטיות מעוררות מחשבה:


1. איך ההבנה של האמיתות הנאצלות יכולה לשנות את נקודת המבט שלכם על החיים?

2. איך אתם יכולים לזהות את "המזון" שמזין את הסבל שלכם ולהפסיק לצרוך אותו?

3. איך אתם יכולים לטפח אהבה ורווחה בחייכם על ידי בחירה מודעת בכל צעד?

4. איך ההבנה של האחדות והקשר ההדדי בין כל הדברים יכולה לעזור לכם להתמודד עם אתגרים?

5. מה התובנה העיקרית שלקחתם מהשיעור הזה ואיך אתם מתכוונים ליישם אותה בחייכם?



בחן את תודעתך:


1. היום, נסו לזהות רגע אחד שבו אתם חווים סבל או חוסר רווחה. עצרו לרגע וחקרו מה מזין את הסבל הזה.

2. בכל פעם שאתם עומדים בפני בחירה היום, שאלו את עצמכם אם הבחירה הזו תוביל לרווחה או לסבל, בטווח הקצר והארוך.

3. תרגלו להביט על מישהו או משהו שאתם בדרך כלל רואים כ"אחר" או נפרד מכם, וחפשו את הדרכים שבהן אתם קשורים ותלויים זה בזה.

4. בחרו פעולה אחת שאתם יכולים לעשות היום שתזין את האהבה והחמלה שלכם, כלפי עצמכם או כלפי אחרים.

5. בסוף היום, הקדישו כמה דקות לרפלקציה על איך התרגול של מודעות ובחירה מודעת השפיע על החוויה שלכם את היום.


ארבע האמיתות הנאצלות | גישתו של הבודהה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

bottom of page