top of page

ויניקוט דונלד - חשיבות הסביבה בהתפתחות הילדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

דונלד ווינס ויניקוט, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי בריטי, נולד בשנת 1896 למשפחה בורגנית בפליימות'. הוא החל את לימודיו בקיימברידג' ובמהלך מלחמת העולם הראשונה גויס לשירות רפואי בצי הבריטי. לאחר סיום לימודיו, התמחה ויניקוט בתחום הפדיאטריה והחל לעבוד בבית החולים לילדים בלונדון, שם פעל במשך יותר מ-40 שנה. במקביל, החל להתעניין בפסיכואנליזה והושפע רבות מעבודתה של מלאני קליין, אם כי חלק על מושגי היסוד של תורתה.



ויניקוט דונלד - חשיבות הסביבה בהתפתחות הילדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

ויניקוט דונלד - חשיבות הסביבה בהתפתחות הילדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
ויניקוט דונלד - חשיבות הסביבה בהתפתחות הילדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

ויניקוט פיתח תיאוריה ייחודית המדגישה את חשיבות הסביבה בהתפתחות הנפשית המוקדמת של הילד. הוא טבע את המונח "אם טובה דיה", המתאר אם שמסוגלת להתאים את עצמה לצורכי התינוק ולספק לו טיפול פיזי ורגשי מיטבי. הקשר הראשוני בין האם לתינוק נתפס כמסד להתפתחות בריאה של האישיות. ויניקוט הגדיר שלוש פונקציות אימהיות מרכזיות: ההחזקה (Holding), המאפשרת לתינוק תחושת ביטחון; הטיפול (Handling), המסייע לו להבחין בין פנים לחוץ; והצגת האובייקט (Object Presenting), המקשרת אותו עם העולם החיצון.


מושג מפתח נוסף בהגותו של ויניקוט הוא "העצמי האמיתי", שמתפתח בתנאים של אימהות טובה דיה וניחן בספונטניות ויצירתיות. לעומתו, ה"עצמי הכוזב" עלול להיווצר במצבים של חסך, כהגנה מפני קשיים סביבתיים. ויניקוט ייחס חשיבות עליונה למשחק ככלי להבעה עצמית, לצמיחה ולגישור בין המציאות הפנימית והחיצונית. הוא ראה בו מרחב מעבר מהתלות המוחלטת באם לעבר העצמאות. בהקשר זה דן ב"אובייקט המעבר", חפץ שמסמל את הקשר עם האם ומקל על תהליך ההיפרדות.


גישתו של ויניקוט לאגרסיביות הייתה שונה מזו של קודמיו. בעוד פרויד וקליין ראו בה דחף מוות מולד, הוא פירש אותה כביטוי לחיוניות ותסכול, שיש להכיל ולאפשר את הבעתה בדרכים בונות. באופן כללי, האנליזה הויניקוטיאנית שמה דגש על היחסים הממשיים והחוויות של המטופל, ופחות על פירושים סימבוליים של תכנים לא מודעים.


המקרה המפורסם ביותר המדגים את אופן עבודתו של ויניקוט הוא "הפסיכואנליזה של ילדה קטנה" המכונה "פיגל". במהלך 16 מפגשים טיפוליים, הצליח ויניקוט לסייע לילדה בת השנתיים להתמודד עם חרדות וקנאה כלפי אחותה הקטנה דרך מערכת יחסים מכילה ומשחק משותף. המקרה ממחיש את האופן בו יישם הלכה למעשה את עקרונות התיאוריה שלו, תוך מתן מקום מרכזי לעולמו הפנימי ולצרכיו הייחודיים של הילד.


משנתו החדשנית של ויניקוט על התפתחות הנפש בינקות השפיעה רבות על עולם הטיפול הנפשי בילדים והעשירה את הדיון הפסיכואנליטי. רעיונותיו הדגישו את מורכבות היחסים הראשוניים ואת תפקידה המכריע של הסביבה בעיצוב האישיות. בכך תרם תרומה חשובה להבנת התהליכים המתרחשים בשנות החיים המוקדמות, והעמיק את המודעות לחשיבותה של נוכחות הורית קשובה ואמפתית להתפתחותו התקינה של הילד.




ילדות והתפתחות: חייו המוקדמים של דונלד ויניקוט


דונלד ווינס ויניקוט נולד בשנת 1896 בפליימות', אנגליה, לתוך משפחה בורגנית. הוא גדל כבן הצעיר והיחיד מבין שלושה אחים, כשהוריו, פרדריק ואליזבת, העניקו לו יציבות וחום. אמו, שהייתה דמות משמעותית בחייו, תוארה כאישה תקשורתית ואוהבת, שסיפקה לו תחושת ביטחון עמוקה. הסביבה המשפחתית האוהדת, בשילוב עם נוכחותן של דמויות נשיות דומיננטיות, השפיעו על גיבוש מושג ה"אם הטובה דיה" שפיתח מאוחר יותר. חוויות ילדותו, על האינטראקציות המיטיבות והקשרים המשמעותיים שחווה, היוו בסיס להתפתחות התיאוריות הפסיכולוגיות פורצות הדרך שלו.


מסע אקדמי ומקצועי: מלימודי רפואה ועד פסיכואנליזה


ויניקוט החל את דרכו האקדמית במכללת ליידס בקיימברידג', שם החל ללמוד לימודי רפואה. מלחמת העולם הראשונה קטעה את לימודיו, והוא גויס לצי הבריטי כדי לשרת כרופא, עוד בטרם השלים את הכשרתו. לאחר תום המלחמה, השלים את לימודיו והתמחה בתחום הפדיאטריה. בשנת 1923 החל לעבוד בבית החולים לילדים בפאדינגטון גרין שבלונדון, ובמקביל החל ללמוד פסיכואנליזה בהדרכתו של ג'יימס סטרייצ'י. המפגש עם הגותה של מלאני קליין עורר בו עניין רב, אך גם הוביל לחילוקי דעות ולגיבוש תפיסה ייחודית משלו. לאורך הקריירה שלו, ויניקוט התנגד לשימוש בשיטות פולשניות כמו לובוטומיה והלם חשמלי בטיפול במחלות נפש, בטענה שניתן להשיג ריפוי בדרכים אחרות.


חשיבות הסביבה: התיאוריה של "האם הטובה דיה"


לב לבה של משנתו התיאורטית של ויניקוט עוסקת במשמעותה הקריטית של הסביבה עבור ההתפתחות הנפשית הבריאה של הפעוט. הוא טבע את המונח "אם טובה דיה" (Good Enough Mother), המתאר דמות הורית שמסוגלת להכיל את צרכיו הפיזיים והרגשיים המשתנים של התינוק, ולהתאים את עצמה אליהם. על פי ויניקוט, הקשר ההדוק והתומך הנרקם בין האם לתינוק בשלבי החיים הראשונים מהווה תשתית חיונית להתפתחות תקינה של הזהות והאישיות. אם האם אינה מצליחה למלא תפקיד זה, עלולים להיווצר קשיים וכשלים בהמשך הדרך. עם זאת, ויניקוט האמין שגם אם קיימים פגמים מסוימים באימהות, הילד עדיין מסוגל להתפתח בצורה בריאה, כל עוד הם אינם חמורים מדי.


שלוש הפונקציות האימהיות: מחזיקה, מטפלת ומציגה


ויניקוט זיהה שלוש פונקציות מרכזיות שהאם ממלאת עבור התינוק, ותרומתן להתפתחותו התקינה. הראשונה היא ההחזקה (Holding), המתייחסת ליכולת של האם לספק תמיכה פיזית ורגשית לתינוק, לתת מענה מהיר לצרכיו ולהעניק לו תחושה בסיסית של ביטחון. השנייה היא הטיפול (Handling), שעניינו ביצירת הבחנה הדרגתית בין העולם הפנימי והחיצוני של התינוק דרך אינטראקציות גופניות. השלישית היא הצגת האובייקט (Object Presenting), המאפשרת לתינוק להיחשף בהדרגה למציאות ולפתח יחסים עם העולם דרך האם, המתווכת את החוויות החושיות ומעניקה להן משמעות. ויניקוט האמין שפונקציות אלו אינן בהכרח נחלתה הבלעדית של האם הביולוגית, אלא יכולות להתקיים אצל כל דמות משמעותית המעניקה טיפול קבוע ויציב לתינוק.


העצמי האמיתי והעצמי הכוזב: השפעת איכות הקשר הראשוני


מושגים מפתח נוספים בתיאוריה של ויניקוט הם "העצמי האמיתי" ו"העצמי הכוזב". העצמי האמיתי מתפתח במצב האידיאלי בו האם מצליחה להיות טובה דיה, קשובה ומכילה. הוא מתאפיין בספונטניות, ביטחון עצמי ויצירתיות, ומשקף את האותנטיות של הפרט. לעומת זאת, כשצרכיו של התינוק נדחים באופן עקבי, עלול להיווצר עצמי כוזב כמנגנון הגנה. העצמי הכוזב מתבטא בהסתגלות יתר לדרישות הסביבה, חוסר ספונטניות וקושי לממש את הפוטנציאל האישי. הפער בין שני מצבי העצמי מדגיש את חשיבותו של קשר ראשוני מותאם ומזין להתפתחות נפשית בריאה. ויניקוט ראה בפיצול בין העצמי האמיתי והכוזב מצב נפוץ, שיכול להימשך בדרגות שונות לאורך החיים.


המשחק והתופעות המעבריות: גשר בין הפנימי לחיצוני


ויניקוט ייחס חשיבות מכרעת למרחב המשחק, אותו ראה כזירה מרכזית לצמיחה נפשית. המשחק מהווה עבור הילד כלי להתמודדות עם תסכולים, לפיתוח יצירתיות, ולגיבוש הבחנה בין דמיון למציאות. זהו אזור מעבר בין העולם הפנימי לחיצוני, המאפשר לילד לחקור ולהתנסות בדרכים מגוונות ובטוחות. במסגרת זאת, ויניקוט התייחס למושג "אובייקט המעבר", למשל בובה או שמיכת טריקו אהובה, שנושא עבור הילד משמעות רגשית ומייצג את הקשר עם האם, גם כשהיא לא נוכחת פיזית. האובייקט ותופעות מעבר אחרות ממלאים תפקיד חשוב בהפחתת חרדת הנטישה, ומאפשרים מעבר הדרגתי מתלות מלאה לעצמאות.


גישה ייחודית לאגרסיביות: ביטוי של חיוניות ולא דחף הרסני


אחת התרומות הבולטות של ויניקוט לשיח הפסיכואנליטי נוגעת לתפיסת האגרסיביות. בניגוד לפרויד וקליין, שראו בה ביטוי של "דחף המוות" והרס עצמי מולד, ויניקוט פירש אותה כמייצגת את כוחות החיים והחיוניות של האדם. לשיטתו, ההתנהגות התוקפנית נובעת בראש ובראשונה מתסכול ותלות, ואינה בעלת אופי פתולוגי מובנה. כשהסביבה מספקת לה מענה הולם, ניתן להפנות את האגרסיביות לאפיקים בונים ויצירתיים. ויניקוט הבדיל בין אגרסיביות מסוג זה לבין זעם הרסני, אותו ייחס לכשלים חמורים בטיפול ההורי. הוא הדגיש את הצורך לאפשר לילד לבטא את כעסיו בחופשיות, מתוך אמונה שדיכוי ושליטה מוגזמים עלולים דווקא להוביל לתוצאות שליליות.


המקרה של "פיגל": דוגמה מעשית ליישום התיאוריה


פרסום המקרה של "פיגל" - ילדה בת שנתיים וארבעה חודשים שקיבלה מויניקוט טיפול פסיכואנליטי במשך 16 מפגשים - סיפק הזדמנות ייחודית להציץ אל תהליך העבודה הטיפולית שלו. הילדה, ששמה האמיתי היה גבריאל, הופנתה לטיפול בשל בעיות שינה, קשיים חברתיים, שעמום ודיכאון, אשר החריפו לאחר הולדת אחותה. במהלך הפגישות איתה, ויניקוט יצר מרחב משחק משותף, הכיל את רגשותיה המורכבים, וסייע לה להתמודד עם תחושות התסכול, הקנאה והתוקפנות כלפי אחותה התינוקת. תיאור המקרה מדגים כיצד העקרונות התיאורטיים באים לידי ביטוי בפרקטיקה הקלינית, ומחזק את חשיבותו של קשר טיפולי מכיל ואמפתי אל מול מצוקות רגשיות של ילדים צעירים.


השפעה מתמשכת: תרומתו של ויניקוט לעולם הטיפול והמחקר


משנתו החדשנית של דונלד ויניקוט הטביעה חותם עמוק על התפיסות המודרניות בנוגע להתפתחות נפשית תקינה. הרעיונות שהציג הדגישו את מרכזיותה של האם (או הדמות המטפלת העיקרית) בגיבוש האישיות, וסימנו את חשיבותה של הסביבה להיווצרות העצמי. תובנותיו על טיב הקשר הראשוני ומאפייניו האופטימליים שינו והעשירו את השיח המקצועי בנושא הורות וגידול ילדים. כמו כן, המשגות כמו "אם טובה דיה", "אובייקט מעבר" ו"מרחב הביניים של המשחק" הפכו לחלק בלתי נפרד מהשפה הפסיכואנליטית ורלוונטיות לתחומי טיפול נרחבים. העיסוק שלו באגרסיביות כחלק נורמטיבי מההתפתחות הציע נקודת מבט ייחודית, שערערה על ההנחות הרווחות עד אז. מעל לכל, המורשת שהשאיר אחריו ויניקוט מאירה את מורכבותם ועדינותם של התהליכים המתרחשים בינקות, ומספקת כלים יישומיים לקידום בריאות נפשית מיטבית של ילדים והוריהם.





תובנות מרכזיות מתוך השיעור:


1. ויניקוט האמין שהקשר הפיזי והרגשי בין האם לתינוק הוא הבסיס להתפתחות בריאה של היכולות המולדות של הפרט.

2. ויניקוט התנגד ללובוטומיה ולטיפול בהלם חשמלי במחלות נפש, כיוון שסבר שניתן לרפא אותן ללא פגיעה במוח.

3. המושג "אם טובה דיה" מתייחס לאם שמספקת את כל צרכיו של התינוק, הפיזיים והרגשיים.

4. ויניקוט מדגיש את חשיבות הסביבה בהתפתחות הנפשית הראשונית של הילד.

5. קיימות שלוש פונקציות אימהיות: החזקה (Holding), טיפול (Handling) והצגת האובייקט (Object Presenting).

6. העצמי האמיתי צומח מאם טובה דיה והוא יצירתי וספונטני, בעוד העצמי הכוזב נוצר כתוצאה מאם שאינה טובה דיה.

7. תופעות מעבר ואובייקט מעבר מסייעים לילד להתמודד עם חרדת הפרידה מהאם.

8. המשחק הוא הגשר בין העולם הפנימי והחיצוני של הילד, המאפשר לו לארגן את חוויותיו, להביע את עצמו ולהפוך לעצמאי.

9. ויניקוט רואה באגרסיביות כוח של חיוניות המתבטא בתסכול, ולא כדחף מוות מולד כפי שטענו פרויד וקליין.

10. דרך המשחק, ויניקוט עובד עם הילדה גבריאל ויוצר אזור ביניים של משחק יצירתי, מתקן, מסמל, מעדן ומהנה.



"כל ילד זקוק לאהבה, קבלה והכלה כדי לממש את הפוטנציאל הטמון בו."


עצות מעשיות מגישתו של ויניקוט:


1. השקיעו בקשר הרגשי והפיזי עם ילדיכם, הוא הבסיס להתפתחותם הבריאה.

2. היו קשובים לצרכים הרגשיים של ילדיכם והיענו להם בצורה מותאמת.

3. אפשרו לילדיכם מרחב בטוח לביטוי עצמי דרך משחק ויצירה.

4. זכרו שאגרסיביות היא לעתים ביטוי של תסכול ולא בהכרח תוקפנות הרסנית.

5. סייעו לילדיכם להתמודד עם חרדת הפרידה באמצעות אובייקטים מעבר ותופעות מעבר.

6. היו מודעים להשפעת הסביבה על התפתחות ילדיכם ושאפו ליצור סביבה תומכת ומעצימה.



שאלות מעוררות מחשבה מגישתו של ויניקוט:


1. כיצד חוויות הילדות שלכם השפיעו על התפתחותכם האישית והרגשית?

2. האם אתם מרגישים שזכיתם ב"אם טובה דיה" או שחוויתם קשיים בקשר עם דמות ההורה המשמעותית?

3. כיצד אתם יכולים ליצור סביבה תומכת ומעצימה לילדיכם או לילדים בסביבתכם?

4. מהם האתגרים שאתם חווים בהורות או בקשרים קרובים, וכיצד תאוריית ויניקוט יכולה לסייע בהתמודדות איתם?

5. כיצד אתם יכולים לטפח את העצמי האמיתי שלכם ולהתגבר על דפוסים של עצמי כוזב שאולי אימצתם?



בחן את עצמך:


1. קחו כמה דקות לשקף את חוויות הילדות המוקדמות שלכם והשפעתן על חייכם כיום. מה למדתם מכך?

2. תרגלו להיות קשובים ורגישים יותר לצרכים הרגשיים של הילדים או האנשים הקרובים לכם.

3. צרו מרחב בטוח ומזמין למשחק חופשי ויצירתי עבור ילדיכם או עצמכם.

4. כאשר אתם חווים תסכול או כעס, נסו להתבונן בהם בחמלה ולחקור את הצרכים העומדים בבסיסם.

5. בחרו אובייקט מעבר אישי שיסייע לכם ברגעי מעבר או שינוי, ותרגלו לפנות אליו לנחמה ותמיכה.



ויניקוט דונלד - חשיבות הסביבה בהתפתחות הילדים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה


bottom of page