top of page

קרל יונג-האדם המיתי ועוצמת החיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

במאה העשרים חל מעבר דרמטי בחברה המערבית, ממציאות מסורתית ודתית לעולם מודרני ומדעי. קרל גוסטב יונג, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי שווייצרי, צפה בשינוי התודעתי העמוק שהתרחש והבחין בהשלכותיו על הנפש האנושית.


הוא ראה כיצד בני האדם נוטשים את הממסדים הדתיים ואת האמונות העתיקות, ופונים אל המדע כאל מושיע חדש. אירופה עברה תהליך של התפתחות טכנולוגית מואצת, מהפכה תעשייתית ותנופה מדעית חסרת תקדים.


קרל יונג-האדם המיתי ועוצמת החיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

קרל יונג-האדם המיתי ועוצמת החיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
קרל יונג-האדם המיתי ועוצמת החיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה


יונג זיהה מגמה מדאיגה בה האדם המודרני מתנתק מן העבר ומהמיתוסים המסורתיים, ונעקר מהקרקע התרבותית העתיקה שלו. הוא הבחין שבעוד האדם המערבי רוכש ידע מדעי נרחב ומפתח חשיבה רציונלית, הוא מאבד במקביל את הקשר שלו לעולם הרגש, לאמונות ולטקסים הקדומים. התוצאה היא תחושת ניכור, חוסר משמעות וריקנות קיומית.


יונג האמין שהמיתוסים והסמלים העתיקים הם חלק מההוויה האנושית, ומילאו תפקיד חשוב בהענקת משמעות ומטרה לחיים. הוא טען שהאדם זקוק למסגרת רוחנית ואמונית כדי לחיות חיים שלמים ומספקים. המעבר החד מהעולם המסורתי לעולם המדעי גרם לרבים לאבד את ה"עוצמה הפנימית" שלהם, ולהרגיש מנותקים ממקורות העוצמה העמוקים.


בהשוואה בין האדם המערבי המודרני לבין האדם הפרימיטיבי או הילד, יונג מצא שהאחרונים מחזיקים בתכונות חשובות שאבדו לראשון. הילדים והפרימיטיביים חיים בהרמוניה עם המיתוסים והרגשות שלהם, ומבטאים בצורה טבעית את צרכיהם ואת ייחודיותם. לעומתם, האדם המודרני מדכא את רגשותיו והאינטואיציות שלו, ונכנע לדרישות החברה הרציונלית-טכנולוגית.


לדעת יונג, האדם המערבי חייב למצוא דרך לאזן בין העולם המדעי והמציאות הפנימית-רגשית שלו. עליו לשוב ולחבור למיתוסים ולסמלים הקדומים, המהווים שפה אוניברסלית של הנפש. יחד עם זאת, יש להימנע מלהיסחף ולהתבלבל בין העולמות, ולשמור על עוגן רציונלי במציאות החיצונית.


המשימה העומדת בפני האנושות היא ליצור סינתזה חדשה, המשלבת את ההיגיון המדעי ואת החוכמה המסורתית, את ההתקדמות הטכנולוגית ואת ההתפתחות הרוחנית. רק באמצעות שילוב מאוזן זה נוכל להגשים את הפוטנציאל האנושי במלואו, ולחיות חיים עשירים, מלאי משמעות ושמחה אמיתית. המסע לגילוי העצמי והחיבור למקורות העוצמה הפנימיים הינו ייעוד מרכזי של האדם בעידן המודרני.



המעבר מהמסורת אל המודרנה


המאה העשרים הייתה עדה לתמורות עצומות בחברה המערבית, אשר עברה ממציאות מסורתית ודתית אל עולם מודרני ומדעי. שינויים אלו השפיעו באופן דרמטי על התודעה האנושית ועל האופן בו בני האדם תופסים את המציאות ואת מקומם בתוכה. קרל גוסטב יונג, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי שווייצרי נודע, היה אחד מההוגים הבולטים שניתחו את השלכותיה של המהפכה המודרנית על הנפש והרוח.


ניתוק מהשורשים: נטישת המסורת והאמונה


יונג צפה בתהליך בו בני האדם נוטשים בהמוניהם את המסגרות הדתיות המסורתיות ואת האמונות העתיקות, ופונים אל המדע והרציונליות כאל מקור חדש לידע ולהשראה. במקביל להתפתחות המהירה של המדע והטכנולוגיה, התרחש גם תהליך של דה-מיתולוגיזציה, בו נזנחו בהדרגה המיתוסים, הסמלים והטקסים הקדומים שעיצבו את תפיסת העולם של האנושות במשך אלפי שנים.


עליית העידן המדעי: פריחה אינטלקטואלית וחומרית


אירופה חוותה בתקופה הזו תהליכים של מהפכה תעשייתית, התפתחות מדעית ופריחה טכנולוגית יוצאות דופן. האדם הצליח להרחיב את גבולות הידע האנושי וליצור פלאי הנדסה מרשימים שהקלו על חייו והגדילו את עוצמתו. העושר החומרי גדל והאיכות החיים עלתה, והרבים ראו במדע ובקדמה כלים שיובילו את האנושות אל עתיד מזהיר ומלא תקווה.


סכנות ההתנתקות: אובדן הרוחניות והעומק הפנימי


למרות ההבטחה הטמונה בעולם המודרני, יונג הבחין גם בצדדים האפלים והמסוכנים של המעבר המהיר מהמסורת אל המדע. הוא ראה כיצד האדם המערבי מתרחק מהדרגה מן העולם הרגשי, האינטואיטיבי והרוחני שאפיין את קודמיו, ומאמץ השקפת עולם מנוכרת, קרה ומכניסטית. בני האדם איבדו את הקשר למיתוסים הגדולים ולאמיתות הנצחיות שהעניקו משמעות ועומק לחייהם מקדמת דנא. 


געגועים לאבוד: האדם המודרני והילד הפנימי


בהשוואה בין האדם המערבי המודרני לבין הילד והאדם הפרימיטיבי, מצא יונג שהאחרונים מגלמים תכונות רוחניות שאבדו בעולם החדש. הילד והפרא חיים בתודעה המאחדת את הגשמי עם הרוחני, ולא מנסים להדחיק את עולם הדמיון והרגש לטובת החשיבה הרציונלית הקרה. הם מצויים בהרמוניה עם הכוחות הטבעיים וחווים את הקיום כשלמות אורגנית אחת. לעומת זאת, האדם המודרני מנסה לשלוט ולהתעלות מעל הטבע, אך סובל מתחושות של ניכור, בדידות וחוסר אונים.


האתגר: יצירת סינתזה בין השכל לרגש


האתגר הגדול העומד בפני האדם בן זמננו, על פי יונג, הוא ליצור מחדש את החיבור בין העולמות שנקרעו ונפרדו – בין השכל לבין הרגש, בין המדע לבין הרוח, בין החיצוני לבין הפנימי. המערב זקוק לגישה חדשה, המשלבת את היתרונות של העולם המודרני והטכנולוגי עם החוכמה והתובנות הנצחיות של המסורת והמיתוס. יש לפתח מודל שיאפשר לאדם למצוא איזון בין שאיפותיו האינטלקטואליות והחומריות, לבין הצרכים העמוקים של נפשו.


מסע אל העצמי: חיפוש משמעות בעידן מודרני


על מנת להתמודד עם המשבר התודעתי שיצרה המודרנה, כל אחד ואחת נדרשים לצאת למסע פנימי ולגלות מחדש את העצמי האמיתי. רק דרך התבוננות פנימית וחידוש הקשר עם המיתוס האישי, ניתן למצוא את המשמעות והמטרה שיעניקו חיים של שלמות ומימוש. ההתמקדות בממד הרוחני והטרנספורמטיבי של הקיום הינה חיונית כדי להתגבר על בעיית חוסר המשמעות המאפיינת את העידן הנוכחי.


לקראת עתיד מאוזן ומלא תקווה


תובנותיו של יונג מהדהדות ביתר שאת בימינו, כאשר האנושות עומדת בפני אתגרים וסכנות הנובעים מהניתוק בין האדם, הטבע והממדים העמוקים של הקיום. על מנת להבטיח עתיד מאוזן ובר-קיימא, עלינו לחתור ליצירת השקפת עולם מקיפה וסינתטית, המשלבת בתוכה את המדע והמיסטיקה, את השכל והרגש, את החומר ואת הרוח. רק דרך איחוי הקרע בתוך נפשנו ובחברה כולה, נוכל לכונן ציוויליזציה אנושית מתקדמת ומודעת, המגשימה את הפוטנציאל הבלתי נדלה הטמון באדם.



תובנות מרכזיות ד"ר מזרחי אברהם:


1. המעבר החד מהעולם הישן לעולם המודרני עלול לגרום לתחושת חוסר איזון ופגיעה בנפש.

2. לאירופי המודרני יש רצון ותכליתיות, אך לעיתים חסרה לו עוצמת החיים.

3. הילד והפרימיטיבי מעוררים געגוע אצל האדם המודרני למשהו שאבד.

4. המעבר לחיים המבוססים על ידע אמפירי בלבד, תוך ניתוק ממיתוסים עתיקים, פוגע בנו.

5. המיתוס חיוני לקיום נפשי מאוזן של היחיד והחברה.

6. הרגשות והמיתוס מהווים פעילות מרפאת ונותנים לחיים קסם ומשמעות.

7. האדם המודרני התרחק מצרכים בסיסיים כמו טקסים, סיפורים ושיתוף פעולה קהילתי.

8. האיכותיות של האדם נובעת מהיכולת שלו לבטא את עצמו מתוך צורך פנימי ולהיות חלק ממשהו גדול יותר.

9. המדע לעולם לא יוכל להחליף את תפקיד המיתוס במתן מענה לשאלות הקיומיות העמוקות.

10. יש לשלב בין המיתוס לתודעה המודרנית, אך להיזהר מ"טביעה" בהזיות ובחוסר יציבות.


"אילו ניתן לנו להאניש את הלא־מודע, אולי היינו קוראים לו אדם קולקטיבי, המצרף יחדיו את המאפיינים של שני המינים, החורג מעבר לנעורים ולגיל, ללידה ולמוות, המחזיק בניסיון אנושי בן מיליון או שני מיליון שנים, והנחשב לפיכך כמעט כבן אלמוות."


עצות מעשיות מכללת טאותרפיה:


1. אל תתנתקו לגמרי מהמסורות והמיתוסים העתיקים, כי הם מהווים חלק חשוב מהזהות והנפש שלכם.

2. מצאו דרכים לבטא את הרגשות והצרכים הפנימיים שלכם, גם אם הם אינם תואמים תמיד את הציפיות החברתיות.

3. שמרו על איזון בין החתירה להישגים ובין הקשר לעצמי האותנטי ולסביבה האנושית.

4. העזו לשאול שאלות קיומיות ולחפש משמעות ומטרה רוחנית, מעבר להגדרות המדעיות והרציונליות.

5. טפחו קשר עם הטבע, האמנות והיצירה כדרכים להתחבר למקורות העוצמה הפנימית שלכם.

6. זכרו שהחיים הם מסע של למידה והתפתחות מתמשכת, ושאין דרך "נכונה" אחת לחיות אותם - מצאו את הדרך הנכונה לכם.



מנטרות לדיבור עצמי מתוך השיעור:


1. במקום "אני מרגיש אבוד ומנותק" - "אני מחובר למורשת העמוקה שלי ולעוצמה הפנימית שבתוכי."

2. במקום "אני חייב להצליח ולעמוד בסטנדרטים של החברה" - "אני בוחר להגשים את הפוטנציאל הייחודי שלי ולחיות את חיי בדרכי שלי."

3. במקום "המדע הוא האמת היחידה" - "אני פתוח לפלא ולמסתורין של הקיום, ויודע שיש דברים החורגים מההסברים הרציונליים."

4. במקום "הרגשות והדמיון הם חולשה" - "הרגישות והיצירתיות הם מקור הכוח האמיתי שלי."

5. במקום "אני צריך לדכא את הצרכים העמוקים שלי" - "אני מקשיב לקול הפנימי שלי ונותן לו ביטוי בחיי."



שאלות מעוררות מחשבה:


1. מהו המיתוס או הסיפור האישי שלפיו אתם חיים את חייכם? האם אתם מרגישים שהוא מעניק לכם משמעות ותחושת שייכות?

2. באילו דרכים אתם יכולים לשלב בחייכם המודרניים יסודות מחברות מסורתיות ועתיקות יותר, כדי להעשיר את עולמכם הרגשי והרוחני?

3. כיצד אתם מאזנים בין הצורך להסתגל לעולם הרציונלי והטכנולוגי, ובין הצורך לבטא את הפן האינטואיטיבי והיצירתי שלכם?



בחן את תודעתך:


1. האם זיהיתם בעצמכם או בסביבתכם תופעות של ניתוק מ"עוצמת החיים" בשל הקצב המהיר והדגש על הישגיות והגיון בחברה המודרנית?

2. באיזו מידה אתם משלבים בחייכם מרחבים של התבוננות, הקשבה לרגש וחיבור לחוויה הבלתי-אמצעית, אל מול העיסוק בידע מדעי ועובדתי?

3. כיצד אתם יכולים להעמיק את הקשר שלכם למיתוסים, טקסים ומסורות מן העבר, ולהפיק מהם משמעות ורלוונטיות עבורכם בהווה?

4. האם אתם מרגישים שיש לכם מספיק מרחב וחופש לבטא את עצמכם ואת צרכיכם האמיתיים, גם אם הם חורגים מן הנורמות החברתיות הרווחות?

5. מהם הצעדים שתוכלו לנקוט כדי להעצים את תחושת החיוניות, הספונטניות והשמחה בחייכם, ולהתחבר למקורות העוצמה הפנימיים שלכם?


קרל יונג-האדם המיתי ועוצמת החיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

bottom of page