top of page

הביולוגיה של האמונה | ברוס ליפטון על אמונה וההקשר לשיטת 12 הצעדים | מאת ד"ר מזרחי אברהם

בשיטת 12 הצעדים מרכיב האמונה הוא מרכיב מרכזי ביכולת לצאת ממעגל ההתמכרות והסבל האנושי לצמיחה וריפוי. לדעתו של ברוס ליפטון שהוא רופא בהכשרתו החיים מורכבים מ-50 טריליון תאים, כל אחד מהם מהווה ישות חיה בפני עצמה עם מערכות נשימה, עיכול, הפרשה, עצבים ואפילו חיסון. התודעה שלנו משמשת כממשלה עבור קהילת התאים הזו, כאשר ממשל טוב מוביל לבריאות וממשל גרוע מוביל למחלה.


הביולוגיה של האמונה | ברוס ליפטון על אמונה וההקשר לשיטת 12 הצעדים

הביולוגיה של האמונה | ברוס ליפטון על אמונה וההקשר לשיטת 12 הצעדים
הביולוגיה של האמונה | ברוס ליפטון על אמונה וההקשר לשיטת 12 הצעדים

תקציר המאמר חלק א:


החיים מורכבים מ-50 טריליון תאים, כל אחד מהם מהווה ישות חיה בפני עצמה עם מערכות נשימה, עיכול, הפרשה, עצבים ואפילו חיסון. התודעה שלנו משמשת כממשלה עבור קהילת התאים הזו, כאשר ממשל טוב מוביל לבריאות וממשל גרוע מוביל למחלה.


קיימות שתי אמונות מנוגדות על אופן פעולת החיים - האחת גורסת שהחיים מבוססים על אטומים ומנגנונים פיזיים בלבד, בעוד השנייה מאמינה בכוח בלתי נראה, כמו נשמה, שמעצב את החומר. המדע המודרני, בהשפעת אייזק ניוטון, אימץ את הגישה המכניסטית והחומרית, ללא התחשבות בכוחות בלתי נראים. כתוצאה מכך, הרפואה המערבית מתייחסת לגוף כאל מכונה ביוכימית שנשלטת על ידי הגנים.


אולם, הגנטיקה כפי שהיא נלמדת כיום, "הדוגמה המרכזית", היא למעשה אמונה דתית ולא עובדה מדעית. תפיסת הדטרמיניזם הגנטי הופכת אותנו לקורבנות חסרי אונים של תורשה, מה שמוביל לאובדן אחריות. על אף ההישגים הרפואיים המרשימים, הסיבה המובילה למוות בארה"ב אינה סרטן או מחלות לב, אלא מחלות הנגרמות מטיפול רפואי עצמו. המודל הרפואי מבוסס על הנחות שגויות שמקורן בפיזיקה הניוטונית.


בשנת 1925, מהפכת הפיזיקה הקוונטית גילתה שהיקום עשוי מאנרגיה ולא מחומר. גלי אנרגיה יכולים להשפיע זה על זה בצורה בונה או הרסנית, תופעה שכולנו חווינו כ"ויברציות טובות" או "ויברציות רעות". כל היצורים החיים מתקשרים ומזהים סביבות בטוחות או מסוכנות באמצעות תדרים, אך בני האדם איבדו במידה רבה את הרגישות הזו.


אטומים אינם חלקיקים מוצקים אלא שדות כוח של אנרגיה מסתובבת, כמו מיני טורנדו. על פי תמונת העולם הקוונטית, אנו לא רק עשויים מאטומים אלא גם משדות אנרגיה המחוברים לכל היקום. כל אטום פולט וקולט אנרגיה, והתערבות בין אנרגיות יכולה לשנות את עוצמתה מאפס לערך גבוה, עיקרון המהווה בסיס לשיטות ריפוי עתיקות כמו הנחת ידיים.


שדות אנרגיה מסוגלים לעצב חומר, כפי שממחיש ניסוי פשוט עם אבקת ברזל ומגנט. לפי אלברט איינשטיין, הכוח העיקרי שמעצב את המציאות שלנו הוא התודעה. כל התאים בגופנו מושפעים ללא הרף מהסביבה האנרגטית שאנו יוצרים באמצעות המחשבות והאמונות שלנו. רעיונות ותובנות אלה, שנובעים מחזית המדע, מספקים נקודת מבט חדשה על הבריאות והחיים, ומאפשרים לנו להבין את הפוטנציאל האדיר הטמון בתוכנו לעצב מחדש את המציאות הביולוגית שלנו באמצעות כוח התודעה.



סיכום מורחב - הביולוגיה של האמונה | ברוס ליפטון על אמונה וההקשר לשיטת 12 הצעדים | מאת ד"ר מזרחי אברהם


החיים כקהילה של תאים


החיים מורכבים מ-50 טריליון תאים, כל אחד מהם מהווה ישות חיה בפני עצמה. כל תא מכיל את כל המערכות הדרושות לקיום חיים, כולל מערכות נשימה, עיכול, הפרשה, עצבים ואפילו חיסון. אנו נוטים לראות את עצמנו כישות אחת, אך למעשה אנו קהילה של טריליוני תאים הפועלים יחד בהרמוניה. התודעה שלנו, המוח, משמשת כממשלה עבור קהילת התאים הזו. כאשר יש לנו ממשל תודעתי טוב, המנהל את צרכי התאים ביעילות ובאיזון, אנו זוכים בבריאות מיטבית. לעומת זאת, ממשל תודעתי לקוי מוביל בסופו של דבר למחלות ולקשיים בתפקוד הגוף.


שתי תפיסות מנוגדות של החיים


לאורך ההיסטוריה, התפתחו שתי אמונות מרכזיות ומנוגדות על אופן פעולת החיים. הראשונה, שמיוצגת על ידי דמוקריטוס, גורסת שהחיים מבוססים על אטומים ומנגנונים פיזיים בלבד. לפי תפיסה זו, כל מה שקיים הוא החומר הנראה לעין, והחיים אינם אלא תוצר של אינטראקציות מכניות בין אטומים. לעומת זאת, האמונה השנייה, שמזוהה עם אפלטון, מדברת על כוח בלתי נראה, כמו נשמה או אנרגיה, שמעצב את החומר ונותן לו חיים. לפי גישה זו, העולם הפיזי הוא רק השתקפות של מציאות עמוקה ומושלמת יותר שאינה ניתנת לתפיסה ישירה על ידי החושים.


המהפכה המדעית והשלכותיה


המדע המודרני, בהשראת הפיזיקה של אייזק ניוטון, אימץ במידה רבה את התפיסה המכניסטית של דמוקריטוס. ניוטון הצליח להסביר את תנועת הגרמים השמיימיים באמצעות חוקים מתמטיים, ללא צורך להיעזר ברעיונות על כוחות רוחניים או אלוהיים. הצלחתו הובילה לתמונת עולם שבה היקום נתפס כמכונה ענקית, והגוף האנושי נתפס כמכונה ביוכימית מורכבת. גישה זו הדירה כוחות בלתי נראים ורוחניים מהסבר המציאות, והתמקדה אך ורק בממדים החומריים והפיזיים. כתוצאה מכך, הרפואה המערבית אימצה מודל מכניסטי שמתייחס למחלות כאל תקלות טכניות בגוף-מכונה, הדורשות תיקון באמצעים כימיים או פולשניים.


הדוגמה המרכזית והדטרמיניזם הגנטי


אחת ההשפעות המשמעותיות של המהפכה המדעית על הרפואה היא עליית הדטרמיניזם הגנטי. על פי "הדוגמה המרכזית", שפותחה על ידי קריק ווטסון, המידע הגנטי מקודד בדנ"א ומועבר בכיוון אחד בלבד אל החלבונים, שקובעים את מבנה הגוף ואת התכונות של היצור החי. גישה זו מובילה למסקנה שהגנים שלנו קובעים את גורלנו הביולוגי, וכי איננו יכולים לשנות באופן משמעותי את המסלול שנקבע מראש בצופן הגנטי. דטרמיניזם גנטי הופך אותנו לקורבנות פסיביים של הגנים שלנו, ומפחית את תחושת האחריות והשליטה שלנו על בריאותנו.


אולם, מתברר שהדוגמה המרכזית, על אף היותה נחשבת לאבן יסוד של הביולוגיה המודרנית, היא בעצם אמונה בלתי מבוססת ולא עובדה מדעית מוכחת. הגנים לבדם אינם יכולים להסביר את מורכבות החיים ואת ההשפעה העצומה של הסביבה והתודעה על הביטוי הגנטי. המיקוד הבלעדי בגנים ובגורמים פיזיים מונע מאיתנו להבין לעומק את מקורות הבריאות והחולי, ומגביל את היכולת שלנו למצוא פתרונות יעילים ומקיפים יותר.


הצלחות והגבלות של הרפואה בת זמננו


הרפואה המודרנית נוחלת הצלחות מרשימות במניעה ובטיפול במגוון מצבים, במיוחד כאשר מדובר בטראומה פיזית, ניתוחים מורכבים או השתלות איברים. אולם, כאשר מדובר במחלות כרוניות ומערכתיות, כמו סרטן, סוכרת או מחלות אוטואימוניות, הישגי הרפואה מוגבלים יותר. על אף ההתקדמות העצומה בטכנולוגיות ובתרופות, שיעורי התחלואה והתמותה ממחלות אלה נותרים גבוהים.


אבל אולי ההוכחה המטרידה ביותר לכשלים של המערכת הרפואית טמונה בנתון הבא: הסיבה המובילה למוות בארצות הברית אינה סרטן או מחלות לב, אלא מחלות, כלומר מחלות שנגרמות כתוצאה מהטיפול הרפואי עצמו. מעל 780 אלף אנשים מתים מדי שנה בארה"ב מסיבוכים הקשורים לתרופות, ניתוחים או טעויות רפואיות. מספר זה מעיד על פגמים יסודיים במודל הרפואי ובהנחות היסוד שעומדות בבסיסו.


מהפכת הפיזיקה הקוונטית


בשנת 1925 התרחשה מהפכה מדעית ששינתה את ההבנה שלנו על אודות מהות המציאות - מהפכת הפיזיקה הקוונטית. בשונה מהפיזיקה הניוטונית הקלאסית, שתיארה עולם מוצק ומכני העשוי מחלקיקים נפרדים, הפיזיקה הקוונטית חשפה יקום דינמי ואחדותי שמורכב בבסיסו מאנרגיה. לפי התאוריה הקוונטית, החלקיקים הבסיסיים ביותר של החומר הם למעשה יחידות מרוכזות של אנרגיה הקשורות זו לזו בשדה אוניברסלי. המציאות הפיזית שאנו חווים נוצרת כתוצאה מיחסי הגומלין והדפוסים בתוך שדה האנרגיה הזה.


תובנה מהפכנית נוספת של הפיזיקה הקוונטית היא שהתודעה של המשקיף משחקת תפקיד מכריע בעיצוב המציאות הנצפית. במקום להתייחס לעולם כאל ישות אובייקטיבית ונפרדת מאיתנו, מתברר שאנחנו משתתפים באופן פעיל ביצירת המציאות באמצעות האופן שבו אנו תופסים ומודדים אותה. גילויים אלה מערערים על ההפרדה בין חומר ותודעה, ומצביעים על הקשר ההדוק והבלתי ניתן לניתוק בין השניים.


אנרגיה, תדרים ותקשורת בין יצורים חיים


הפיזיקה הקוונטית מלמדת אותנו שבבסיס היקום נמצאים שדות של אנרגיה מתנודדת. כל עצם וכל יצור חי פולט וקולט אנרגיה בתדרים ספציפיים. כאשר שני גלי אנרגיה נפגשים, הם יכולים להשפיע זה על זה בשתי דרכים עיקריות: הפרעה בונה והפרעה הרסנית. כאשר הגלים נמצאים בהרמוניה ובסנכרון זה עם זה, מתרחשת הפרעה בונה והאנרגיה שלהם מתחזקת. לעומת זאת, כאשר הגלים נמצאים בדיסהרמוניה או מחוץ לפאזה, מתרחשת הפרעה הרסנית והאנרגיות מנטרלות זו את זו.


כל מי שחווה "ויברציות טובות" בחברת אנשים מסוימים, או לחלופין תחושת אי נוחות ודחייה מיידית ממישהו ללא סיבה ברורה, יודע היטב את ההשפעה העוצמתית של האנרגיות המשותפות הללו. ברמה העמוקה ביותר, כל היצורים החיים מתקשרים ומגיבים לסביבה באמצעות תדרים. בעלי חיים וצמחים מסוגלים לזהות טורפים או סכנות פוטנציאליות מרחוק, באמצעות קריאה אינטואיטיבית של האנרגיות. בני האדם, לעומת זאת, איבדו במידה רבה את הרגישות הטבעית הזו, בין השאר בגלל ההתניה החברתית להתעלם מ"תחושות בטן" ולהישען יותר על שפה מילולית או ניתוח לוגי.


טבעם הקוונטי של אטומים ושדות


בתמונה המסורתית של האטום, כפי שנלמדה בבתי הספר, מוצג האטום כמבנה מוצק ויציב המורכב מגרעין מרכזי שסביבו נעים אלקטרונים במסלולים מעגליים. אולם, הפיזיקה הקוונטית חושפת תמונה שונה לחלוטין. לפי המודל הקוונטי, אטומים הם יותר כמו שדות של אנרגיה מסתובבת, מעין מיני טורנדו דינמיים. המרחב שבתוך האטום ריק ברובו, והחומר מרוכז במרכז בצורת גרעין צפוף. סביב הגרעין נעים האלקטרונים בענן הסתברותי, ללא מסלולים מוגדרים. המבנה האטומי דומה יותר לנוזל מתנודד מאשר לכדור מוצק.


המשמעות העמוקה של המודל האטומי הקוונטי היא שאנו, ככל הדברים ביקום, איננו עשויים בעיקר מחומר אלא משדות אנרגיה. הגוף הפיזי שלנו הוא ביטוי נראה לעין של דפוס תנודתי בתוך השדה האנרגטי האוניברסלי. כל תא בגופנו פולט וקולט אנרגיה בתדרים ייחודיים, ומקיים יחסי גומלין בלתי פוסקים עם סביבתו. מבט זה מטשטש את הגבול בין האורגניזם הבודד לבין הסביבה והיקום כולו. אנו לא ישויות נפרדות ומבודדות, אלא חלק בלתי נפרד מרשת החיים המקיפה.


האופן שבו אנרגיות משפיעות על האורגניזם


ההבנה שאנו מערכות פתוחות של אנרגיה, הקשורות בטבורן לשדה האוניברסלי, מובילה אותנו לבחון מחדש את ההשפעות של הסביבה האנרגטית על בריאותנו ועל התפקוד שלנו. מאחר שכל תא בגופנו מגיב לתדרים ולאותות מהסביבה, איכות האנרגיות שאנו חשופים אליהן משחקת תפקיד מכריע בקביעת מצבנו הפיזי והנפשי. כאשר אנו מוקפים בשדות אנרגטיים הרמוניים ומחזקים, כמו בחברת אנשים אוהבים, בטבע או במהלך חוויות מרוממות, התאים שלנו מגיבים בהתאם ומתפקדים באופן מיטבי. לעומת זאת, חשיפה ממושכת לאנרגיות שליליות או דיסהרמוניות עלולה להוביל בהדרגה לירידה בתפקוד ולהתפתחות של מחלות.


הקשר בין שדות אנרגיה לחומר ממחיש ניסוי פשוט שבו מפזרים אבקת ברזל על נייר. ללא נוכחות של מגנט, האבקה תיווצר בערימה אקראית. אולם, כאשר מניחים מגנט מתחת לנייר, אבקת הברזל מסתדרת בתבנית מוגדרת שמשקפת את קווי השדה המגנטי. המשמעות היא ששדה אנרגיה בלתי נראה מסוגל לארגן ולעצב את החומר הגלוי לעין. בדומה לכך, השדות האנרגטיים בסביבה ובתודעה שלנו מעצבים ומשפיעים ללא הרף על המערכות הביולוגיות שמרכיבות את גופנו.


כוחה של התודעה בעיצוב הביולוגיה והגורל


אם שדות אנרגטיים חיצוניים מסוגלים להשפיע כל כך על הפיזיולוגיה שלנו, מה לגבי השדות האנרגטיים שאנחנו עצמנו יוצרים? כאן טמונה אולי התובנה המשמעותית ביותר של המדע החדש - ההבנה שלתודעה שלנו יש כוח עצום לעצב את המציאות הביולוגית והחומרית. כפי שהדגיש אלברט איינשטיין, התודעה היא הכוח הבסיסי והראשוני שממנו נובעת כל חוויה של מציאות. המחשבות, האמונות והרגשות שלנו יוצרים דפוסי תנודה אנרגטית ספציפיים, שמשפיעים ישירות על התנהגות התאים והמולקולות בגופנו.


כאשר אנו מקבעים את תשומת הלב שלנו על מחשבות של פחד, מתח או חוסר אונים, אנו יוצרים סביבה אנרגטית המעודדת מצבים של דיסהרמוניה וחולי בגוף. מנגד, כאשר אנו מטפחים מודעות להזדמנויות, לפוטנציאל הבלתי מוגבל ולכוחות הריפוי הטבועים בנו, אנו מעצבים שדה אנרגטי המקדם בריאות, איזון ואיכות חיים משופרת. באמצעות שינוי האופן שבו אנו תופסים ומגיבים למציאות, אנו יכולים לשנות את ההשפעה של הגנים ושל הסביבה החיצונית ולקחת שליטה על הגורל הביולוגי שלנו.


לקראת פרדיגמה חדשה של ריפוי והגשמה עצמית


התובנות המהפכניות של הפיזיקה הקוונטית והביולוגיה החדשה מזמינות אותנו לאמץ פרדיגמה חדשה של בריאות, ריפוי והגשמה עצמית. במקום להתייחס לגוף כאל מכונה פגומה הדורשת תיקון חיצוני, אנו מוזמנים להכיר בעוצמה הפנימית שלנו כיוצרים מודעים של המציאות שלנו. הבנת הגוף כמערכת אנרגטית מורכבת ודינמית, הקשורה בטבורה לתודעה ולסביבה, מאפשרת גישה הוליסטית ומקיפה יותר לקידום הבריאות.


גישה זו מדגישה את החשיבות של טיפוח מצבי תודעה חיוביים, יחסים מזינים וסביבה תומכת כמפתח לרווחה פיזית ונפשית. היא מכירה בתפקיד המרכזי של אמונות, רגשות ותפיסות בעיצוב הפוטנציאל הגנטי והתאי שלנו. במקום לחפש פתרונות בדמות תרופות וטיפולים חיצוניים בלבד, הדגש הוא על העצמה אישית, אחריות ויכולת ההשפעה של הפרט על חייו.


יישום העקרונות הללו מחייב שינוי תודעתי עמוק, הן ברמת הפרט והן ברמה החברתית והמוסדית. הוא מזמין אותנו להתעלות מעבר לפחדים ולהגבלות ולהתחבר מחדש לחוכמת הגוף ולאינטליגנציה הטבעית שלנו. הוא דורש אומץ לאתגר אמונות מיושנות ולחקור דרכים חדשות לחשוב ולפעול. אך בעיקר, הוא מעניק לנו תקווה ועוצמה - ההבנה שבידינו הכוח לעצב את המציאות הפיזית שלנו ולממש את הפוטנציאל האינסופי הטמון בקיום האנושי.



תובנות מרכזיות מתוך השיעור:


1. אנו עשויים מ-50 טריליון תאים, וכל תא מכיל את כל המערכות הנחוצות לחיים.

2. קיימות שתי אמונות מנוגדות על אופן פעולת החיים - אטומים מול אנרגיה בלתי נראית.

3. המדע המודרני מאמין שהיקום הוא מכונה, והגוף האנושי נשלט על ידי גנים.

4. הסיבה המובילה למוות בארה"ב היא מחלה, הנגרמת מטיפול רפואי.

5. הפיזיקה הקוונטית גילתה שהיקום עשוי מאנרגיה, לא מחומר.

6. גלי אנרגיה יכולים להפריע זה לזה בצורה בונה או הרסנית.

7. כל האורגניזמים מתקשרים באמצעות תדרים, אך בני אדם לא מנצלים יכולת זו.

8. אטומים הם מיני טורנדו עם שדות כוח שלא ניתן לעבור דרכם.

9. אטומים פולטים וסופגים אנרגיה, והפרעה בין אנרגיות יכולה לשנות את עוצמתה.

10. שדה מגנטי מעצב את החומר, כפי שהוכיח איינשטיין.


 "אנחנו לא קורבנות של הגורל שלנו; אנחנו יוצרים את הגורל שלנו עם כל בחירה שאנו עושים." - דיפאק צ'ופרה

עצות מעשיות מהשיעור:


1. למדו להיות רגישים לתדרים ולתחושות הבטן שלכם כדי להימנע ממצבים שליליים.

2. זכרו שאתם יותר מסך הגנים שלכם - יש לכם את הכוח לשנות את הביולוגיה שלכם.

3. התייחסו לעצמכם כאל קהילה של תאים, ודאגו לבריאות הפיזית והנפשית שלהם.

4. חקרו שיטות ריפוי אלטרנטיביות המבוססות על אנרגיה במקום על כימיקלים בלבד.

5. הבינו את ההשפעה העמוקה שיש לתדרים ולאנרגיה על הבריאות והרווחה שלכם.

6. אמצו השקפת עולם הוליסטית הלוקחת בחשבון את הסביבה והחברה, ולא רק את הגוף הפיזי.



מנטרות לדיבור עצמי מתוך השיעור:


1. אני מורכב/ת מ-50 טריליון תאים, שכל אחד מהם מכיל את החוכמה של החיים.

2. אני יותר מהגנים שלי - יש לי את הכוח לעצב מחדש את הביולוגיה והגורל שלי.

3. אני קשוב/ה לתדרים ולאנרגיות סביבי, ובוחר/ת בקפידה את הסביבה שלי.

4. "המציאות שלך נקבעת על ידי האמונות שלך, לא על ידי הגנים שלך." - ברוס ליפטון

5. "הגוף שלך שומע כל מה שהתודעה שלך אומרת." - נעמי ג'אד


שאלות ותשובות שעלו בשיעור:


1. ש: ממה מורכב הגוף האנושי?

   ת: הגוף האנושי מורכב מ-50 טריליון תאים, כאשר כל תא מכיל את כל המערכות הנחוצות לחיים.


2. ש: מהן שתי האמונות המנוגדות על אופן פעולת החיים?

   ת: קיימות שתי אמונות מנוגדות: אחת שהחיים נשלטים על ידי אטומים ומנגנונים פיזיים, והשנייה שיש כוח בלתי נראה (כמו נשמה) שמעצב את החומר.


3. ש: מהי הסיבה המובילה למוות בארצות הברית?

   ת: הסיבה המובילה למוות בארה"ב היא מחלה ятрогенная, כלומר מחלה הנגרמת כתוצאה מטיפול רפואי.


4. ש: מה גילתה הפיזיקה הקוונטית לגבי מבנה היקום?

   ת: הפיזיקה הקוונטית גילתה שהיקום עשוי בעיקר מאנרגיה, ולא מחומר כפי שחשבו בעבר.


שאלון אפיון אישי - בחן את תודעתך:


1. הקדישו זמן מדי יום להתבוננות פנימית והקשיבו לתחושות הבטן שלכם לגבי אנשים ומצבים.

2. זהו דפוסי חשיבה שליליים או מגבילים, וערערו עליהם על ידי אימוץ אמונות מעצימות.

3. דמיינו את עצמכם כקהילה משגשגת של 50 טריליון תאים, והעניקו לכל תא אהבה ותשומת לב.

4. השקיעו באורח חיים בריא שמזין את התאים שלכם ברמה הפיזית, הרגשית והרוחנית.

5. תרגלו חמלה וחיבור לאנשים אחרים, מתוך הכרה שכולנו מחוברים דרך שדה האנרגיה.

bottom of page