top of page

הביולוגיה של האמונה חלק ג' | ברוס ליפטון וההקשר לשיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם

הגוף האנושי מצוי במצב מתמיד של צמיחה או הגנה, אך לא בשניהם בו-זמנית. הטבע הוא תוכנית ההתחלה של התינוק המכינה אותו לעולם. במהלך לחץ, הדם זורם מן המעיים לפריפריה, תפקודי הגוף המיותרים במצב מאבק או בריחה מופסקים, והאנרגיה מנותבת להגנה. המערכת החיסונית נחלשת, התפתחות מוחית נעצרת בחלקים מסוימים, ונוצרת נטייה להתנהגות אוטומטית על פני החשיבה המודעת.


הביולוגיה של האמונה חלק ג' | ברוס ליפטון וההקשר לשיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם

הביולוגיה של האמונה חלק ג' | ברוס ליפטון וההקשר לשיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם
הביולוגיה של האמונה חלק ג' | ברוס ליפטון וההקשר לשיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם

תקציר המאמר:


הגוף האנושי מצוי במצב מתמיד של צמיחה או הגנה, אך לא בשניהם בו-זמנית. הטבע הוא תוכנית ההתחלה של התינוק המכינה אותו לעולם. במהלך לחץ, הדם זורם מן המעיים לפריפריה, תפקודי הגוף המיותרים במצב מאבק או בריחה מופסקים, והאנרגיה מנותבת להגנה. המערכת החיסונית נחלשת, התפתחות מוחית נעצרת בחלקים מסוימים, ונוצרת נטייה להתנהגות אוטומטית על פני החשיבה המודעת.


תפיסות האדם נובעות מאינסטינקטים מולדים (טבע), התניות נלמדות (טיפוח) ותכנות יצירתי (תודעה), כאשר התודעה היא בעלת העוצמה הגדולה ביותר. התינוק לומד על העולם בעיקר דרך התבוננות בהבעות הפנים של הוריו, ותקופת הילדות המוקדמת היא קריטית בעיצוב האישיות לטווח ארוך.


שלבי חיים ורמות מודעות שונים מאופיינים בתבניות גלי מוח שונות. בשנים הראשונות לחיים קיימת "למידת-על" לצורך הטמעת מידע בתת-המודע, בעוד המודעות והיצירתיות מתפתחות רק בגיל מאוחר יותר. ניתן לשנות את התכנות באמצעות מודעות, היפנוזה או תרפיות פסיכולוגיות חדשות.


חלק עצום מפעולותינו נשלט על ידי התת-מודע האוטומטי, ללא מודעות. כדי לממש את הפוטנציאל שלנו, עלינו להשתמש בתודעה ליצירת המציאות הרצויה לנו. המחשבות שלנו אינן כלואות במוח, אלא משפיעות על סביבתנו, על גופנו ועל הסובבים אותנו, באופן חיובי או שלילי. קבוצות של אנשים יוצרות יחד את המציאות המשותפת.


לכל אדם יש "אנטנות" שמקבלות אותות ייחודיים מהשדה האוניברסלי. המודעות היא שיתוף פעולה של האני (נשמה) עם התת-מודע (ניסיון חיים). העולם נועד לחוות דרך החושים והרגשות הפיזיים. כל אדם הוא תדר מיוחד שיחד עם כולם יוצר את האור השלם.


לסיכום, מדע וחוכמת העידנים מתחברים להבנה שהיקום הוא תודעתי ורוחני. על ידי הגברת המודעות וההרמוניה שלנו עם השדה האוניברסלי, ועל ידי בחירה בתודעה על פני דפוסי העבר או הפחד מהעתיד, אנו יכולים לברוא חיים מלאי משמעות, שמחה ומימוש עצמי, ולהביא שפע ואור לכדור הארץ.




סיכום מורחב - הביולוגיה של האמונה חלק ג' | ברוס ליפטון וההקשר לשיטת 12 הצעדים | ד"ר מזרחי אברהם


מצבי הגוף: צמיחה מול הגנה


הגוף האנושי נמצא תמיד באחד משני מצבים - צמיחה או הגנה, אך לעולם לא בשניהם בו-זמנית. כאשר אנו חווים לחץ, גופנו עובר למצב של הגנה. הדם זורם מאיברים פנימיים כמו מערכת העיכול לעבר הגפיים, כהכנה לתגובה של "מאבק או בריחה". מערכות בגוף שאינן הכרחיות להישרדות המיידית, כמו מערכת החיסון והמערכת הרבייה, מאטות את פעילותן. במקביל, חלקים מסוימים במוח האחראים על חשיבה רציונלית נחסמים, ואנו נוטים יותר להגיב בצורה אוטומטית ואינסטינקטיבית. מצב זה הוא הישרדותי בטווח הקצר, אך שהייה ממושכת בו פוגעת בבריאותנו הפיזית והנפשית. לעומת זאת, כשאנו מרגישים בטוחים ורגועים, הגוף שוהה במצב של צמיחה, בו מתרחשים תיקון רקמות, התחדשות תאים, למידה והתפתחות.


תפקיד הסביבה בהתפתחות התינוק


הסביבה בה גדל העובר, ובפרט הסביבה הרגשית של האם, משפיעה רבות על התפתחותו. זהו מעין "מקדם הכנה" של הטבע שמכין את התינוק לחיים בעולם שייוולד אליו. כך למשל, אם בזמן ההיריון האם סובלת מחרדות או מתח, גם התינוק יהיה מוכן יותר לחיים בסביבה מלחיצה. לעומת זאת, היריון רגוע ושמח יותיר בתינוק חותם של ביטחון ושלווה. אחרי הלידה, הסביבה ממשיכה להשפיע על הילד דרך הבעות הפנים של ההורים. כשהתינוק רואה חיוך ואהבה, הוא לומד שהעולם הוא מקום נעים ובטוח. אם ההורים מביעים פחד, כעס או דחייה, הוא מפנים שהעולם עוין ומאיים. בשנים הראשונות לחיים מתרחשת התניה של רגשות ותגובות התינוק לגירויים השונים, שעשויה להשפיע על אופיו ועל תפיסת המציאות שלו לכל החיים.


תפיסות וטיפוח התודעה


תפיסת המציאות של כל אדם מעוצבת על ידי שילוב של שלושה גורמים: אינסטינקטים מולדים (טבע), דפוסי חשיבה והתנהגות נלמדים (טיפוח), ויכולת החשיבה היצירתית העצמאית (תודעה). בעוד שלרוב בני האדם קשה לשנות את הנתונים הגנטיים שלהם או את חוויות הילדות, לכולנו יש את הפוטנציאל לעצב מחדש את התודעה שלנו. כשאנו מביאים מודעות לדפוסים האוטומטיים ולתגובות הרגשיות הלא רצוניות שלנו, אנו יכולים בהדרגה לשנות אותן. זהו תהליך שדורש אימון ועקביות, אך התוצאות שלו עמוקות ומרחיקות לכת. כשאנו משתחררים מכבלי העבר ומפחדי העתיד, אנו חופשיים לבחור את המציאות שלנו ולממש את הייעוד האמיתי שלנו.


מחזורי הפעילות המוחית בשלבי החיים


המוח האנושי עובר תהליך התפתחות הדרגתי לאורך השנים, המתבטא בשינויים בתבניות גלי המוח. אצל תינוקות ופעוטות מופיעים בעיקר גלי מוח איטיים (דלתא ותטא), המאפשרים קליטה יעילה של מידע מהסביבה, אך מגבילים את היכולת לפעול באופן עצמאי. זוהי תקופה של "למידת-על", בה הילד סופג כספוג את כל הקלט החושי והרגשי, ללא סינון או עיבוד ביקורתי. בהמשך מצטרפים גלי אלפא, המייצגים מצב של רגיעה ערנית. המודעות בשלב זה היא עדיין בסיסית, אך כבר מתחילה היכולת להבחין בין דמיון למציאות. משלב גיל בית הספר ואילך מופיעים יותר גלי בטא, המאפיינים את החשיבה הרציונלית, הלוגית והאנליטית. זהו הזמן בו מתפתחת התודעה העצמית וחופש הבחירה.


שינוי דפוסי התת-מודע


רוב הפעולות שלנו במהלך היום מונעות על ידי "טייס אוטומטי" של התת-מודע - אוסף של תגובות מותנות שרכשנו במהלך החיים. ללא מודעות, אנו חוזרים שוב ושוב על אותם הרגלים, גם אם הם כבר לא משרתים אותנו. לכן, אם ברצוננו לשנות את חיינו, אנחנו חייבים למצוא דרך להשפיע על התת-מודע. אחת הדרכים היא באמצעות היפנוזה, המאפשרת גישה אל מצבי התודעה הנמוכים יותר שאפיינו את שנות החיים המוקדמות, ושתילת הצהרות ("אני מצליח", "אני ראוי", "אני אהוב") המחליפות את התכנות השלילי. שיטות נוספות הן תרפיות פסיכולוגיות אנרגטיות, העובדות עם הגוף והנפש בו-זמנית כדי לייצר שינוי מהיר ועמוק בתפיסות היסוד שלנו.


ההשפעה המרחיקה לכת של המחשבה


המוח שלנו הוא כמו תחנת שידור אלחוטית, המקרינה את המחשבות שלנו אל העולם. באופן בלתי נראה לעין, התדרים המנטליים שאנו מייצרים משפיעים על כל מה שסביבנו. כך למשל, מחשבות של פחד, כעס או שנאה ימשכו אלינו חוויות ואנשים שמהדהדים את אותן האנרגיות. לעומת זאת, כשאנחנו שרויים באהבה, חמלה ושמחה, אנו מגנטיים לאירועים חיוביים וליחסים מזינים. בכל רגע אנו בוחרים, במודע או שלא במודע, את התדרים שאנו משדרים, ובכך יוצרים את המציאות האישית והקולקטיבית שלנו. קבוצות של אנשים שמאוחדים במחשבה או בכוונה יוצרות אפקט סינרגטי חזק, שיכול להניע שינויים מרחיקי לכת.


תאי הגוף והזהות העצמית


כל תא בגוף מכיל על קרומו קולטנים ספציפיים, המשמשים כ"אנטנות" הקולטות אותות ממרחב התודעה האוניברסלי. האותות הנקלטים על ידי התאים הם שמקנים לכל אדם את הזהות הייחודית שלו ואת תכונותיו הפיזיות והנפשיות. במובן זה, אנחנו הרבה יותר מאשר הגוף עצמו - אנחנו שדה של אינפורמציה ותודעה, השואבים את קיומנו ומהותנו ממקור אינסופי. כשאדם מת, הגוף מתפרק אבל התבנית האנרגטית שיצרה אותו נשארת קיימת בממד אחר. היא עשויה להתגלם שוב בעתיד בצורה פיזית חדשה, הנושאת את אותה החתימה הייחודית. זוהי המהות האמיתית שלנו, שאיננה תלויה בזמן, במקום או בצורה חומרית מסוימת.


גוף, נפש ורוח


בני האדם מורכבים ממספר רבדים הפועלים בצורה משולבת ומקבילה. הרובד הראשון הוא הגוף הפיזי, על מערכותיו השונות. השני הוא הנפש או התת-מודע, מאגר הזיכרונות, ההתניות והדחפים שנצברו במהלך החיים. השלישי והעליון הוא הרוח או העל-מודע, החלק בנו שמחובר למקור האוניברסלי. כשיש תיאום בין שלושת הרבדים, אנו חווים תחושה עמוקה של משמעות, שלמות ושלום פנימי. אולם לרוב קיים נתק - הגוף סובל, הנפש מיוסרת, והרוח מנותקת. אנו מזהים את עצמנו עם החלקים הארציים שלנו ושוכחים את המהות הרוחנית שלנו. התרגול הוא להיות נוכחים ומודעים לכל הרבדים גם יחד, מתוך הבנה שכולם ביטויים של אותו העצמי האמיתי.


תפקיד הגוף הפיזי בחוויה האנושית


למרות שאנחנו הרבה יותר מהגוף עצמו, לחיים הפיזיים יש תפקיד חשוב בהתפתחות הרוחנית שלנו. באמצעות חמשת החושים, הגוף הופך לשער דרכו אנו יכולים לחוות את הפלא והתענוג שבקיום החומרי. כל ריח, מגע, טעם, מראה או צליל הוא הזדמנות להרחיב את התודעה שלנו, להעשיר את החוויה שלנו, ולחבר אותה אל האינסוף. עבור הנשמה, שהיא טהורה ומופשטת, ההתגשמות בגוף פיזי מאפשרת להתנסות במגוון עצום של רגשות ותחושות. אהבה, חמלה, הודיה, פליאה - כל אלה מקבלים ממד נוסף ועומק כשהם מתורגמים להתנסות גופנית. לכן, במקום להתכחש לגוף או לראות בו נטל, עלינו ללמוד לכבד אותו ככלי קדוש, המשרת את ההתעלות וההארה שלנו.


הפוטנציאל לברוא חיים חדשים


בסופו של דבר, אנחנו הרבה יותר ממה שנדמה לנו. כל אדם הוא הבזק ייחודי של אור, תדר מיוחד בתוך הספקטרום האינסופי של התודעה. יחד, כולנו יוצרים את האור הלבן השלם, המכיל את כל הצבעים והגוונים של הבריאה. ככל שנרחיב את המודעות שלנו ונחזק את הקשר עם השדה האוניברסלי, נוכל להפוך לערוצים צלולים יותר לזרימת האנרגיה הקוסמית. נוכל לרפא את הפצעים של העבר, לשחרר את הפחדים של העתיד, ולברוא בכל רגע מחדש את עצמנו ואת העולם. באמצעות הכוונה, הדמיון והרגש, יש לנו את הכוח להוציא מהכוח אל הפועל כל אפשרות, לממש כל פוטנציאל, ולהפוך כל חלום למציאות. העידן החדש מזמין אותנו להתעורר, לזכור מי אנחנו באמת, ולקחת אחריות מלאה על החוויה שלנו.


לקראת עתיד של הרמוניה ושגשוג


ככל שיותר ויותר אנשים יתעוררו לאמת של הווייתם, נוכל לחולל יחד מהפכה של תודעה בכדור הארץ. נוכל להחליף את ההפרדה באחדות, את התחרות בשיתוף פעולה, את הפחד באהבה. נוכל ליצור חברה חדשה, המבוססת על ערכים של חמלה, נדיבות, יושרה וכבוד לכל צורות החיים. בעולם כזה, כל אדם יוכל לממש את הייעוד הייחודי שלו ולתרום את המתנות שלו לטובת הכלל. במקום לדאוג לשרידות האישית שלנו, נוכל להקדיש את האנרגיה שלנו ליצירה, לחדשנות, לאמנות ולחקר העולמות הפנימיים והחיצוניים. נוכל לרתום את הטכנולוגיה כדי לפתור בעיות גלובליות ולשפר את איכות החיים של כל יצור. כשנחיה בהרמוניה עם עצמנו, עם הזולת ועם הטבע, גן העדן עלי אדמות לא יהיה עוד חזון רחוק, אלא מציאות יומיומית.


הזמנה להתמיר את התודעה


השינוי מתחיל בכל אחד ואחת מאיתנו, ברגע זה ממש. אנו מוזמנים להתבונן פנימה, לזהות את המחשבות והאמונות שמעכבות אותנו, ולבחור במודע את אלו שישרתו אותנו. אנו מוזמנים לחבק את הפחדים שלנו בחמלה, לרכך את הלב, ולהרחיב את החזון שלנו. אנו מוזמנים לתרגל נוכחות קשובה בהווה, הכרת תודה על הנסים שבחיינו, ופליאה תמידית למולה השפע והיופי שמקיפים אותנו. אנו מוזמנים לכבד את הגוף, לזכור את החיבור הרוחני, ולהקרין אור לכל מי שפוגש בדרכנו. כשכל אחד מאיתנו עושה את העבודה הפנימית הזו, השפעת המעגלים מחוללת שינוי בקנה מידה הולך וגדל. גל של התעוררות עובר בכדור הארץ, ואנו יכולים לבחור להיות חלק ממנו - כאן ועכשיו.


הזדמנות לצמיחה והתפתחות


למרות האתגרים והמהמורות שבדרך, החיים מזמנים לנו הזדמנויות אינסופיות ללמוד, לצמוח ולהתפתח. בכל קושי טמונה מתנה, בכל משבר טמון זרע של יצירה. כשאנו מפסיקים להילחם במציאות ומקבלים אותה בזרועות פתוחות, אנו הופכים לתלמידים של החיים עצמם. כשאנו מרפים מהצורך לשלוט ונכנעים לחוכמה הגבוהה יותר שפועלת בעולם, הדלתות נפתחות בזו אחר זו. זמנים של מעבר ושל טרנספורמציה אישית וקולקטיבית הם בדיוק ההזדמנות לזנוח את הישן ולאמץ את החדש. הם הזמנה לחשב מסלול מחדש, להתיישר עם הלב, ולהעז לחלום בגדול. כל משבר, אם נדע לנצל אותו נכונה, יכול להיות קרש קפיצה להתעלות של התודעה ולחיים של סיפוק ושמחה אמיתית.


לסיכום, ההבנות של חוכמת הידע העתיק והתובנות של המדע החדש משלימות זו את זו ומצביעות על אמת מהותית אחת. אנו הרבה יותר מכפי שנדמה לנו - ישויות רוחניות, בעלות כוח בלתי מוגבל לברוא את המציאות. בתוכנו שוכנת אהבה אינסופית, חוכמה אינסופית ויצירתיות אינסופית, המחכות שנעיר ונממש אותן. ככל שנעמיק את הקשר לעצמנו האמיתי, כך נזרום בקלות ובחסד עם הווייתנו בעולם. נוכל להפוך אל השפע, היופי והנס שתמיד נמצאים כאן. נוכל לחיות בהודיה והשתאות על עצם הזכות לחוות את החיים המופלאים האלה ולהיות חלק מהיצירה האלוהית המתמשכת. אנו עומדים בסף של עידן חדש, שבו האנושות מתעלה למימד גבוה יותר של הוויה. לכל אחד מאיתנו יש תפקיד חשוב בתזמורת הקוסמית הזו. הגיע הזמן לזכור, לחגוג ולהגשים את הפוטנציאל האינסופי הטמון בנו. הגיע הזמן לחיות בשמחה, באהבה ובהרמוניה עם הכל.


תובנות מרכזיות מתוך השיעור:


1. המוח מורכב מתת-מודע חזק ומודע קטן וחלש יותר, ולכן חשוב להיות מודעים לתוכניות שאנחנו מריצים.

2. אנחנו יכולים לשנות את התכנות שלנו על ידי מודעות, היפנותרפיה קלינית או פסיכולוגיה אנרגטית.

3. המחשבות שלנו משפיעות על הגוף שלנו ועל החיים שלנו מבחוץ, ויוצרות את המציאות שלנו.

4. התינוק לומד על העולם דרך הפנים והעיניים של ההורים, ותקופת הילדות המוקדמת מעצבת את האישיות שלנו.

5. כאשר אנו מתמקדים ומשקיעים בקשר, אנו חיים בצורה המיטבית והמאושרת ביותר.

6. מחשבות של פחד מביאות אלינו דברים שאנחנו פוחדים מהם, בעוד שמחשבות של אהבה מביאות אלינו דברים חיוביים.

7. הסביבה של האם בזמן ההיריון משפיעה על העובר, כולל הרגשות שלה.

8. התאים שלנו מכילים קולטנים שמקבלים אותות מבחוץ ומגדירים את הזהות הייחודית שלנו.

9. כל אחד מאיתנו הוא תדר ייחודי בתוך האור הלבן של האנושות, וביחד אנחנו יוצרים את האור השלם.

10. היקום הוא לא-חומרי, מנטלי ורוחני, ואנחנו יכולים ליצור את העולם שאנו רוצים דרך מודעות.


 "המציאות שלך נוצרת על ידי המחשבות שאתה חושב בעקביות."

עצות מעשיות מהשיעור:


1. היו מודעים לתוכניות של תת-המודע שלכם, ועבדו על שינוי תוכניות שליליות.

2. תרגלו מיינדפולנס והיו נוכחים ברגע, כדי לא להריץ תוכניות אוטומטיות.

3. שימו לב למחשבות ולרגשות שלכם, כי הם יוצרים את המציאות שלכם.

4. תנו אהבה ותשומת לב לעצמכם ולאחרים, כי זה מצב הצמיחה האופטימלי.

5. היו סלחניים כלפי ההורים שלכם, שכן הם פעלו לפי התכנות שלהם מהילדות.

6. זכרו שאתם חלק מהאור הלבן של הבריאה, ושאתם יכולים לברוא את העולם שאתם רוצים.


מנטרות לדיבור עצמי מתוך השיעור:


1. אני מודע/ת לתוכניות של תת-המודע שלי, ובוחר/ת בכל רגע מחדש כיצד לחשוב ולהרגיש.

2. אני מקרין/ה אהבה וחמלה לעצמי ולסובבים אותי, ויוצר/ת מציאות נפלאה.

3. אני חלק מהאור הלבן של הבריאה, ויש בי את הכוח לברוא את העולם שאני רוצה.

4. "האושר נמצא לא בחיפוש אחר עוד, אלא בפיתוח היכולת ליהנות פחות."

5. "אתה לא יכול לשלוט בכל מה שקורה לך, אבל אתה יכול לשלוט בדרך שבה אתה מגיב לכך."


שאלות ותשובות שעלו בשיעור:


1. ש: האם המגמה העולמית של עלייה באוטיזם ולקויות למידה בילדים יכולה להשתנות או להשתפר?

   ת: כן, התערבות מוקדמת יכולה מאוד לעזור, למשל על ידי עידוד הילד להסתכל בעיניים של המטפלים.


2. ש: מהו "העולם הרוחני" עבורך בהקשר זה?

   ת: ניסויים הראו את הקשר בין התודעה, הסביבה והגוף, והובילו אותי להבנה שאנחנו חלק ממשהו גדול יותר, שזהו מקור הזהות שלנו.


3. ש: לאן הולך הצבע אם הורגים את התא?

   ת: התדר נשאר קיים מחוץ לתא, כי הוא מגיע מבחוץ מלכתחילה. הזהות שלנו אינה בתוך הגוף, אלא היא חלק מהמארג הגדול יותר.


4. ש: מדוע אנחנו זקוקים לגוף הפיזי אם אנחנו כבר "שם בחוץ"?

   ת: התאים הופכים את החוויות בעולם לתחושות ותודעה, המאפשרות לנו לחוות דברים כמו שקיעה או אהבה שלא נוכל לחוות כרוח בלבד.


שאלון אפיון אישי - בחן את תודעתך:


Keep it short. Restate your main point and tell your readers what you want them to do next. Don’t be shy. Just tell them: Buy Now, Click Here, Read This, and link to it. You can also invite them to leave a comment below your post.

bottom of page