top of page

המציאות נמצאת בתנועה מתמדת של השתנות והתהוות גומלין | הגישה הבודהיסטית להבנת המציאות ומקור הסבל | ד"ר מזרחי אברהם

המציאות נמצאת בתנועה מתמדת של השתנות והתהוות גומלין. כל רגע חולף ומפנה את מקומו לרגע הבא, וכל מה שקיים נמצא בקשרי גומלין הדוקים ועמוקים עם כל השאר. שום דבר אינו עומד בפני עצמו, קבוע ובלתי משתנה. ההבנה הזו מהווה תמצית חשובה של התובנות הבודהיסטיות על טבע המציאות.


הבודהיזם מלמד שהסבל נובע בעיקר מהיאחזות בתפיסה מוטעית של העצמי והעולם כדברים מוצקים, נפרדים וקבועים. כשמתייחסים אל תחושות, מחשבות ותופעות כאל תכונות אובייקטיביות של המציאות, נוצר קיבעון שמוביל לרצון עז להשיג דברים מסוימים ולהימנע מאחרים. אך למעשה, הכול זמני, מותנה ונתון לשינוי בלתי פוסק.


המציאות נמצאת בתנועה מתמדת של השתנות והתהוות גומלין | הגישה הבודהיסטית להבנת המציאות ומקור הסבל | ד"ר מזרחי אברהם

קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
המציאות נמצאת בתנועה מתמדת של השתנות והתהוות גומלין | הגישה הבודהיסטית להבנת המציאות ומקור הסבל | ד"ר מזרחי אברהם

ההיצמדות וההתנגדות לחוויות מסוימות כרוכות בחוסר נדיבות כלפי העצמי והזולת. הן מונעות זרימה טבעית עם החיים ומייצרות מתחים, בעוד שמה שנדרש הוא דווקא פתיחות, קבלה והכרה בטבע המשתנה של הדברים. ככל שהזהות העצמית נתפסת כמגובשת ומוצקה יותר, כך גדל הסבל, משום שהיא הולכת בניגוד לאופייה הדינמי של המציאות.


לכן, הדרך להשתחרר מהסבל היא לטפח מודעות להשתנות המתמדת, להתירה ולחבק אותה. במקום לנסות לתפוס ולהחזיק בדברים, אפשר להכיר בכך שהם חולפים מעצם טבעם, מבלי שהדבר יפחית מערכם. ויתור על הגדרות נוקשות של העצמי ושל הזולת מאפשר לחוות חופש פנימי ולגלות חמלה אותנטית.


חשוב להבין שגם התהליכים הללו של השתנות, הזדקנות ומוות הם חלק בלתי נפרד מהמארג העדין של החיים. הם אינם בהכרח סיבה לסבל, אלא הזדמנות להעמיק את ההכרה בטבעם האמיתי של הדברים ולפתח שלווה נפשית. כשמשחררים את ההיאחזות ופותחים את הלב אל כל מה שמתרחש, אפשר למצוא את השלמות בכל רגע חולף.


לסיכום, התובנות הבודהיסטיות מציעות שינוי עמוק בנקודת המבט על העצמי, הזולת והמציאות כולה. הן מזמינות להכיר בקשרי הגומלין ההדוקים ובטבע המשתנה של כל התופעות, ולאמץ גישה של קבלה, חמלה וחופש. זוהי הזמנה לחקור את המציאות כפי שהיא, להשתחרר מכבלי הסבל, ולחיות חיים מלאי עומק ומשמעות.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
לימודי פסיכותרפיה-קורס 12 הצעדים-פרויקט נובה-מרכז יום


מחול החיים המתמשך: השתנות והתהוות גומלין


המציאות כולה נמצאת בתנועה בלתי פוסקת, במעין ריקוד קוסמי שבו כל רגע נולד, מתקיים לזמן קצר ונעלם, מפנה את מקומו לרגע הבא בתהליך אינסופי של השתנות. שום דבר אינו נותר סטטי וקבוע, אלא הכול זורם ומשתנה ללא הרף. וכפי שכל תופעה חולפת ומתחלפת, כך גם היא קשורה בעבותות עמוקים לכל מה שסביבה. עצם קיומו של כל דבר תלוי בקיומם של אחרים, וכל מה שמתרחש הוא תוצר של אינספור גורמים המשפיעים זה על זה באינטראקציה מתמדת.


כל ישות וכל תופעה אינן עומדות בפני עצמן כיחידות נפרדות ועצמאיות, אלא הן חלק ממארג גדול הרבה יותר, רשת מסועפת של יחסי גומלין המקיפה את המציאות כולה. מהרמה המיקרוסקופית ועד לרמה המקרוסקופית, כל הדברים שזורים אלה באלה בקשר בל יינתק. המחשבות, הרגשות והתחושות שלנו, הפעולות שאנו מבצעים, האנשים שאנו פוגשים – כל אלה אינם מנותקים מסביבתם, אלא צומחים מתוכה ובהשראתה, תוך כדי השפעה עליה.


התובנה הזו, שהמציאות נמצאת בשינוי מתמיד וכל מרכיביה קשורים זה בזה, היא אחד מיסודות הליבה של ההגות הבודהיסטית. זוהי נקודת המבט המאפשרת לראות את הדברים כהווייתם, ללא עיוותים וללא הסתבכות בהשלכות מנטליות מיותרות. ראייה בהירה שכזו פותחת פתח לחוויה עמוקה יותר של החיים על כל גווניהם, ומאפשרת להגיב לאתגרים מתוך מקום של חוכמה, אמפתיה ושלווה פנימית.


שורשי הסבל: היאחזות בתפיסה מוטעית


אם המציאות כה דינמית וכל כך מקושרת פנימית, מדוע רבים מאיתנו חווים בכל זאת תחושות של סבל, בדידות וניכור? לפי התובנות הבודהיסטיות, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בהיאחזות שלנו בתפיסה מוטעית של העצמי ושל העולם סביבנו. אנו נוטים לתפוס את עצמנו כיישויות נפרדות ועצמאיות, ואת המציאות כמורכבת מעצמים יציבים וגדורים היטב. כתוצאה מכך, אנו מפתחים ציפיות ודרישות מסוימות מהחיים, ומגיבים בהתאם כשהן אינן מתממשות.


אנו נוהגים לייחס לתחושות, למחשבות ולתופעות השונות מאפיינים של קביעות, כאילו הן תכונות אובייקטיביות של המציאות הנתונה. כשמשהו נראה לנו נעים ומספק, אנו רוצים להחזיק בו ולשעתק את החוויה שוב ושוב. וכשמשהו אחר נתפס בעינינו כבלתי נעים או מאיים, אנו מבקשים להרחיק אותו מאיתנו או להימנע ממנו. אך בעשותנו זאת, אנו שוכחים שכל החוויות הללו הן תוצר של מפגש ייחודי ורגעי בין התודעה לבין העולם, ולא איכויות קבועות הטבועות בדברים עצמם.


הקיבעון המנטלי הזה יוצר בתוכנו מעין כמיהה בלתי פוסקת, צמא שלעולם לא יכול לבוא על סיפוקו. אנו משקיעים אנרגיה רבה בלרדוף אחר דברים שאנו חושבים שיביאו לנו אושר, או בלברוח מדברים שאנו סבורים שיגרמו לנו כאב. אך ההשתוקקות הזו עצמה, והפער בין הציפיות שלנו למציאות בפועל, הם שמזינים ומנציחים את תחושת חוסר השלמות בתוכנו.


כשמביטים בחיים דרך עדשה כזו, קשה לראות את התמונה השלמה. אנו נעשים כה ממוקדים בפרטים הקטנים, בהשגת מטרות ספציפיות ובהגשמת משאלות צרות, עד שאנו מחמיצים את המהות הרחבה יותר ואת היופי שטמון בכל רגע חולף. אנו שוכחים שמאחורי כל החוויות הרגעיות שלנו עומדת מציאות שלמה ועשירה הרבה יותר, וששום דבר אינו קיים במנותק משאר חלקיה.


פתיחת הלב: מקבלה והרפיה


הדרך להתגבר על הסבל הנובע מתפיסה מוטעית זו איננה להילחם בשינויים או לנסות להשליט שליטה מלאה על החיים. גם ניסיון כזה נידון לכישלון, שכן הוא מנוגד לטבע הדינמי והמורכב של המציאות. במקום זאת, הבודהיזם מציע גישה של השלמה עמוקה עם הדברים כפי שהם, ושל פתיחת הלב אל החוויה האנושית על כל גווניה.


כשמכירים בכך שהיצמדות והתנגדות לחוויות מסוימות רק מגבירות בסופו של דבר את הסבל, אפשר לפתח יחס חדש כלפי הדברים הבאים והחולפים בחיינו. במקום לנסות ולתפוס אותם בכוח או לדחות אותם מכול וכול, אפשר ללמוד לאפשר להם להיות, מתוך הבנה שכל רגע הוא ביטוי של המציאות המשתנה. העדינות הזו מאפשרת לנו להעריך כל דבר על מה שהוא, ללא צורך להפוך אותו לקבוע או מוחלט.


בנוסף, שחרור ההגדרות הנוקשות שאנו נוהגים להדביק לעצמנו ולסובבים אותנו מאפשר לנו ליצור מרחב של חופש וחמלה. כשמבינים שמאחורי כל התפקידים, התארים והזהויות שלנו מסתתרים יצורים אנושיים מורכבים ודינמיים, קל יותר להזדהות עם הזולת ולראות את עצמנו כחלק בלתי נפרד מהשלם. אנו יכולים לאמץ עמדה של פתיחות וסקרנות כלפי האחרים, במקום להיתקע בדעות קדומות ובשיפוטיות.


הקבלה וההרפיה שנובעות מכך מובילות בהדרגה לשחרור רגשי ולהתפתחות רוחנית. ככל שמרפים מהצורך לשלוט ולהגדיר הכול, נעשה קל יותר לחוש שלווה ושמחה אמיתית שאינן תלויות בנסיבות חיצוניות. האושר נעשה פחות עניין של השגת משהו ספציפי, ויותר עניין של נוכחות מודעת וקשובה בתוך זרם החיים עצמו.


נצחיות בתוך ארעיות: המוות כחלק מהחיים


כדי לחיות בהלימה עם המציאות הדינמית והמקושרת, עלינו ללמוד לקבל גם את העובדה שדברים מסתיימים ונעלמים. מחזוריות החיים, הכוללת גם הזדקנות ומוות, אינה בהכרח אסון או טרגדיה, אלא חלק בלתי נפרד מהתהליך המתמשך של השתנות. כל צורה שמתהווה נושאת בחובה גם את הכרח היעלמותה, וזה בסדר גמור.


אין פירוש הדבר שצריך להתעלם מהכאב והאובדן הכרוכים לעיתים במוות, או להישאר אדישים כלפיהם. טבעי ואנושי להתאבל על מה שהסתיים ולהרגיש צער על מה שאבד. אך יחד עם זאת, ניתן לפתח יחס מיטיב יותר כלפי חלופיות החיים, שיסייע לנו להתמודד עם השינויים הללו בדרך בריאה יותר.


כשמבינים שכל מה שנולד גם מת בסופו של דבר, אפשר להתחיל להוקיר כל רגע ורגע של הקיום כמתנה יקרת ערך. במקום לחיות בפחד מתמיד מפני הבלתי נמנע, אפשר להתמקד בחיים עצמם ולנצל את הזמן שיש לנו בצורה מיטבית. המודעות לארעיות של הדברים יכולה לחדד בנו את הערכה לכל מה שיש, תוך שהיא מאירה את הדברים באור חדש.


בנוסף, כשמפנימים את מקומו של המוות במעגל החיים, משתחררים בהדרגה מהפחדים והחרדות הכרוכים בו. אפשר לפתח קבלה עמוקה כלפי תהליכי הזקנה והמוות, שאינה מבוססת על הכחשה והדחקה, אלא נובעת מהכרה כנה במהותם הטבעית. בתוך כך נפתח מרחב רגשי חדש, המאפשר להסתכל על החיים במבט רחב ומפוכח יותר, וללמוד לחיות ברגע הנוכחי ללא חשש מהעתיד או היאחזות בעבר.


להיות הגל: זרימה עם החיים


לסיכום, התובנות הבודהיסטיות מזמינות אותנו לשנות את נקודת המבט שלנו על המציאות ועל מקומנו בתוכה. הן מאירות את הדינמיות והקישוריות העמוקה של הקיום, ומראות כיצד הסבל שלנו נובע בעיקר מהיאחזות בתפיסות מוטעות של קביעות ונפרדות. בעזרת תירגול והתבוננות, אנו יכולים ללמוד לזרום עם השינויים ולהשתחרר מהגדרות מגבילות, ובכך לחוות חופש ושלווה גדולים יותר.


אדם שחי מתוך הכרה בטבע המשתנה של הדברים, דומה לגל בים הגדול של החיים. במקום לנסות ולהילחם בתנועה בלתי פוסקת, הוא נענע עימה בחן ובקלילות, מכיר בכך שמהותו האמיתית אינה נפרדת מהאוקיינוס כולו. וכשם שהגל מתרומם לרגע קט ושב ונבלע במצולות, כך גם ההוויה האנושית צצה ונעלמת בתוך השתנות המתמדת, כחלק בלתי נפרד משטף החיים הגדול.


הדרך הזו אינה דורשת מאיתנו להתכחש לייחודיות שלנו או להפוך לאדישים למתרחש סביבנו. נהפוך הוא, דווקא הנכונות לראות את הדברים כהווייתם מאפשרת לחיות באופן אותנטי ומלא יותר, מתוך אהבה וחמלה אמיתיות. כשמבינים שכולנו חלק מאותה מציאות משתנה ומקושרת, קל יותר לגלות את הלב הפתוח שבבסיס הקיום ולחוש קרבה והזדהות עם כל היצורים החיים. במקום לפעול ממקום של פחד, חוסר אמון ותחרותיות, אנו יכולים לתרגל נדיבות, סבלנות ושיתוף פעולה בכל תחומי החיים.


בסופו של דבר, ההכרה בטבע המשתנה של העצמי ושל העולם היא הזמנה להתעורר מתרדמת השגרה ולראות את הפלא שמתגלה ברגעים הפשוטים ביותר. כל נשימה, כל צעד, כל מפגש בין-אישי, נושאים בחובם עומק ועושר בלתי נדלים, הממתינים שנבחין בהם. כשמסירים את המחיצות המלאכותיות ואת התפיסות השגויות המפרידות בינינו לבין החיים עצמם, מתאפשר לנו להיות נוכחים ומחוברים ברמה הרבה יותר עמוקה, ולהתענג על המסע המופלא של ההתהוות.


זוהי משמעותה האמיתית של החירות על פי הבודהיזם – החופש להיות מי שאנחנו באמת, בדיוק כאן ועכשיו, בתוך העולם הזה על כל מורכבותו ויופיו. זו ההזמנה לחבק את השינויים ולהכיר בקסם הטמון בכל רגע חולף, מבלי לנסות להקפיא אותו או לברוח ממנו. זו האפשרות להרפות מכל מה שמיותר, ולגלות את האושר הפשוט הנובע מעצם ההוויה החיה.


כמובן, הדרך הזו אינה תמיד קלה או מיידית. היא דורשת אימון נפשי מתמיד, ונכונות כנה להתמודד עם הפחדים והספקות העמוקים ביותר שלנו. אך בעזרת לב אמיץ ותודעה סקרנית, כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לצעוד בנתיב הזה, ולהתקרב בהדרגה אל החוכמה והחמלה הטמונות בליבת החוויה האנושית.


ובסופו של דבר, מחול החיים המתמשך הזה מזמין אותנו להיות לגמרי כאן – לא בתור צופים מן הצד, אלא כרקדנים של ממש על בימת הקיום. הוא קורא לנו להניח לצעדים להוביל אותנו, מבלי לדעת לאן בדיוק נגיע, אך מתוך אמון עמוק בחוקיות הפנימית שמנחה את הכול. וככל שנענה לקריאה הזו מתוך לב פתוח, כך נגלה עוד ועוד רבדים של תודעה ויצירתיות, ונוכל לתרום את חלקנו הייחודי למארג העשיר והמופלא של ההוויה.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
קורס 12 הצעדים-מכללת טאותרפיה



תובנות מרכזיות על "התהוות גומלין בבודהיזם":


1. המציאות נמצאת בהשתנות מתמדת ובהתהוות גומלין אינסופית.

2. אנו קשורים בכל רגע לכל היקום, לא רק לסביבתנו המיידית.

3. המציאות ריקה מהתכונות שאנו מייחסים לה - היא לא קבועה ולא נפרדת.

4. כשאנו מקבעים תחושות ותופסים אותן כתכונות אובייקטיביות של המציאות, אנו יוצרים סבל.

5. הצמא והרצון העז שלנו להיות או לא להיות עם משהו נובעים מתפיסה מוטעית של המציאות.

6. ההיצמדות וההתנגדות שלנו כרוכות באי-נדיבות כלפי עצמנו וכלפי הזולת.

7. ככל שזהותנו מגובשת ונוקשה יותר, כך אנו סובלים יותר.

8. כל הולדה תודעתית של המציאות היא הולדה גם של האחר וגם של עצמנו.

9. דעיכה ומוות הם חלק בלתי נפרד מהמציאות, השאלה היא אם נסבול מהם.

10. יש אפשרות להיחלץ ממעגל הסבל על ידי ראיית ההשתנות והקבלתה.


"שחרור אמיתי טמון בראיית הטבע המשתנה של המציאות, ובקבלתו הן בלב והן בתודעה".

עצות בודהיסטיות מעשיות:


1. התבוננו במציאות בעיניים טריות, מבלי לתייג ולשפוט אותה על בסיס נטיות קודמות.

2. קבלו את ההשתנות כחלק בלתי נפרד מהחיים, במקום להיאחז בדברים כקבועים ונפרדים.

3. שימו לב כיצד אתם מגיבים לתחושות נעימות ולא נעימות, והאם אתם מקבעים אותן כתכונות של המציאות.

4. שחררו היצמדויות והתנגדויות, ופתחו את הלב לנדיבות כלפי עצמכם וכלפי הזולת.

5. אל תיקחו את הזהות שלכם כדבר מוצק ומוחלט, אלא ראו אותה כמשתנה ונזילה.

6. תרגלו קבלה של כל מה שקורה, כולל דעיכה ומוות, כדי להשתחרר מסבל מיותר.


מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום המשפט השלילי "אני לא מספיק טוב", אמרו: "אני עושה כמיטב יכולתי ומשתפר בכל יום".

2. במקום "אני תמיד נכשל", אמרו: "אני צומח ולומד מכל אתגר בדרכי".

3. במקום "אף אחד לא אוהב אותי", אמרו: "אני ראוי לאהבה, וביכולתי ליצור קשרים משמעותיים".

4. במקום "אני חלש מדי כדי להתמודד", אמרו: "יש בי כוחות ויכולות להתמודד עם כל מה שבא לפני".

5. במקום "העולם הוא מקום עוין", אמרו: "אני מוצא את היופי והטוב בכל מקום סביבי".



שאלות מעוררות מחשבה והתבוננות:


1. כיצד אתם חווים בחייכם האישיים את ההשתנות המתמדת וההתהוות הגומלין עליהן דיבר המרצה?

2. האם אתם מודעים למקומות שבהם אתם נוטים לקבע תחושות ולייחס אותן כתכונות אובייקטיביות של המציאות?

3. כיצד ההיצמדות או ההתנגדות שלכם לדברים מסוימים משפיעה על תחושת הסבל או האושר שלכם?

4. באילו דרכים אתם יכולים לשחרר את ההיאחזות בזהות מגובשת ונוקשה, ולאמץ תפיסה יותר גמישה וזורמת של העצמי?

5. אילו צעדים קונקרטיים תוכלו לנקוט כדי לטפח קבלה של השינוי והדעיכה כחלק בלתי נפרד מהחיים?



בחן את תודעתך:


1. התבוננו ברגע הנוכחי מבלי לנסות לתייג, לשפוט או להשוות אותו לרגעים אחרים. פשוט היו עם מה שמתרחש.

2. בכל פעם שאתם חווים תחושה נעימה או לא נעימה, קחו רגע לבדוק האם אתם מקבעים אותה כתכונה של המציאות, או שאתם מכירים בכך שהיא זמנית ונובעת מתוך הקשר מסוים.

3. תרגלו להרפות מדעות ודפוסי מחשבה נוקשים לגבי עצמכם ולגבי אחרים. נסו לאמץ גישה יותר פתוחה וסקרנית.

4. שימו לב ברגעים שונים ביום כיצד אתם וסביבתכם נמצאים באינטראקציה מתמדת והדדית, ואיך כל מה שקורה מושפע מרשת מורכבת של גורמים.

5. כשאתם נתקלים בשינויים או באובדנים, אל תנסו להילחם בהם או להכחיש אותם. נסו לפתוח את הלב ולקבל אותם כחלק טבעי ובלתי נמנע של החיים.


המציאות נמצאת בתנועה מתמדת של השתנות והתהוות גומלין | הגישה הבודהיסטית להבנת המציאות ומקור הסבל | ד"ר מזרחי אברהם

bottom of page