top of page

התמכרות לסוכר: ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה על התמכרות לסוכרים

Updated: Apr 16


ד"ר מזרחי אברהם נקי מסמים קשים כבר 32 שנים, הוא נמנע מכל דבר שמשנה את מצב הרוח והתודעה במשך כל השנים הללו. אבל להתמכרות אחת לאשמתי לב והיא קטלנית וזה לסוכרים ופחמימות. כיום אני נקי מפחמימות וסוכרים כבר שנה וזה מעט מהניסיון ומהמחקר שערכתי על התמכרות זו.



התמכרות לסוכר: ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה על התמכרות לסוכרים

התמכרות לסוכר: ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה על התמכרות לסוכרים
התמכרות לסוכר: ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה על התמכרות לסוכרים

תקציר המאמר:


סוכר הוא סוג של סם שמשפיע על המוח בצורה דומה לאופיאטים. מחקרים מראים שתינוקות שנחשפים לסוכר חווים שחרור של חומרים כימיים הקשורים לסמים במוח, מה שגורם להם להרגיש קשר חזק למי שמספק להם את הסוכר. הדבר נכון גם לגבי מבוגרים, כאשר אכילת מזונות עתירי סוכר גורמת לתחושות של אושר ועונג הודות לדופמין המשתחרר במוח. עם זאת, סוכר גם מוביל להתמכרות ולצריכה מופרזת של קלוריות ריקות.


מזונות אחרים בעלי אפקט ממכר כוללים שוקולד, גבינה ובשר. שוקולד מכיל לא רק סוכר, אלא גם חומרים נוספים כמו קפאין, תאוברומין ואנאנדאמיד שיש להם השפעה על מערכת העצבים. גבינה, כמו מוצרי חלב אחרים, מכילה קזאומורפינים - חומרים הדומים במבנה ופעילות לאופיאטים, שנוצרים כתוצאה מפירוק חלבון הקזאין. מוצרי חלב נקשרו גם לסיכון מוגבר לסוגים מסוימים של סרטן, כמו סרטן הערמונית.


כדי להיגמל מהתמכרויות מזון ולאמץ תזונה בריאה יותר, מומלץ לעבור לתזונה מבוססת צמחים דלת שומן. מחקרים מראים שדיאטה כזו יכולה לסייע בירידה במשקל, הפחתת רמות כולסטרול, שיפור סימפטומים של סוכרת ומחלות אחרות. בנוסף, תזונה טבעונית דלת שומן עשויה להפחית כאבי מחזור, תסמיני PMS ותאוות מזון אצל נשים.


כאשר מנסים לבצע שינוי תזונתי, תמיכה חברתית היא גורם חשוב. מצאו אנשים שיכולים לתמוך במאמציכם ולהיות לצידכם במהלך התהליך. תנו לעצמכם זמן להסתגל - הטעם והעדפות המזון שלנו משתנים תוך כשלושה שבועות של שינוי הרגלים. שלבו גם פעילות גופנית ושינה מספקת כדי לתמוך בבריאות הכללית שלכם.


חשוב לזכור שהתמכרות למזון היא לא רק עניין של כוח רצון. מזונות מסוימים משפיעים על המוח והגוף בדרכים שמעודדות צריכת יתר והתנהגות ממכרת. על ידי הבנת המנגנונים מאחורי ההתמכרויות הללו ונקיטת צעדים לאימוץ תזונה מזינה יותר, ניתן לשפר משמעותית את הבריאות ואיכות החיים.


השינוי מתחיל בבית - על ידי קבלת החלטות מודעות לגבי המזון שאנחנו צורכים ומספקים למשפחותינו. הורים ומבוגרים משמעותיים יכולים לשמש דוגמה לילדים ולהנחיל הרגלי אכילה בריאים מגיל צעיר. בנוסף, חשוב לקדם מדיניות ציבורית שתומכת בנגישות למזון בריא במסגרות כמו בתי ספר ומקומות עבודה.


לסיכום, התמכרות למזון היא אתגר משמעותי שניצב בפני רבים מאיתנו בחברה המודרנית. אך בעזרת ידע, תמיכה ומחויבות לשינוי, ניתן להתגבר על ההתמכרויות הללו ולאמץ אורח חיים בריא ומזין יותר. התהליך אולי לא יהיה קל, אך התועלות - עבורנו, משפחותינו והדורות הבאים - שווים את המאמץ.



התמכרות לסוכר: ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה על התמכרות לסוכרים


התמכרות למזון: האויב הסמוי שמאיים על בריאותנו וחיינו


סוכר - הסם החוקי שמשתלט על המוח


סוכר הוא מרכיב נפוץ במזונות רבים, אך מעטים מודעים להשפעותיו המזיקות על הגוף והנפש. מחקרים מראים כי סוכר מפעיל את אותם מסלולים במוח כמו סמים ממכרים, כגון קוקאין והרואין. כאשר אנו צורכים מזון עתיר סוכר, המוח משחרר דופמין וחומרים אופיואידים שגורמים לנו להרגיש אושר ועונג זמניים. אולם, ככל שאנו צורכים יותר סוכר, הגוף מפתח סבילות והתמכרות, מה שמוביל לתשוקה בלתי נשלטת למתוק ולצריכה מופרזת של קלוריות "ריקות".


ההשפעה של סוכר על תינוקות ומבוגרים


המחקר מגלה כי החשיפה לסוכר מתחילה כבר בגיל צעיר. כאשר תינוק טועם סוכר, המוח שלו משחרר אופיאטים שגורמים לו להרגיש קשור למי שמעניק לו את המתוק. ככל שהתינוק גדל, הוא לומד לקשר בין טעמים מתוקים לתחושה של נחמה ואהבה. בבגרות, אנשים רבים פונים למזון מתוק כאמצעי להתמודדות עם מצבי רוח שליליים, כמו עצב, כעס או בדידות. אך למרות התחושה הזמנית של סיפוק, צריכת יתר של סוכר מובילה להשמנה, סוכרת, מחלות לב ובעיות בריאותיות נוספות.


שוקולד וגבינה - ההנאות האסורות עם מחיר כבד


סוכר אינו הפיתוי היחיד שאורב לנו על מדפי הסופרמרקט. מזונות פופולריים אחרים, כמו שוקולד וגבינה, מכילים גם הם חומרים בעלי השפעה פסיכו-אקטיבית. שוקולד, מלבד הסוכר, מכיל גם קפאין, תאוברומין ואנאנדאמיד - רכיבים המשפיעים על מערכת העצבים המרכזית ויוצרים תחושות אופוריה ומרץ. גבינה, לעומת זאת, מכילה קזאומורפינים - תוצרי פירוק של חלבון הקזאין שדומים במבנה ובפעילות לאופיאטים. חומרים אלה מעניקים לגבינה את הטעם והמרקם המפתים, אך גם מגבירים את הסיכון להתמכרות ולצריכת יתר. בנוסף, מחקרים קושרים בין צריכת מוצרי חלב לעלייה בסיכון לסוגי סרטן מסוימים, במיוחד סרטן הערמונית.


הדרך להתנתקות מהתמכרויות מזון


כיצד ניתן לשבור את מעגל ההתמכרות למזונות לא בריאים ולאמץ תזונה מקדמת בריאות? הצעד הראשון הוא מודעות - להבין את ההשפעות המזיקות של מזונות ממכרים על הגוף והנפש. לאחר מכן, מומלץ לעבור בהדרגה לתזונה מבוססת צמחים דלת שומן, עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות. תזונה טבעונית מאוזנת מספקת את כל הרכיבים התזונתיים החיוניים, תוך שהיא מפחיתה את הסיכון למחלות כרוניות. מחקרים מראים כי מעבר לתזונה טבעונית דלת שומן עשוי לסייע בירידה במשקל, שיפור רמות הכולסטרול והסוכר בדם, הפחתת דלקות ואפילו הקלה על תסמיני גיל המעבר אצל נשים.


בניית מערכת תמיכה וציפיות ריאליות


שינוי הרגלי האכילה הוא תהליך מאתגר, במיוחד כאשר מדובר בהתמכרויות מזון. לכן, חשוב לגייס תמיכה מהסביבה הקרובה - בני משפחה, חברים או אפילו קבוצת תמיכה של אנשים העוברים תהליך דומה. שיתוף החוויות, האתגרים וההצלחות עם אחרים מעניק מוטיבציה ועידוד לאורך הדרך. בנוסף, יש לפתח ציפיות ריאליות ולהבין שלוקח זמן להסתגל לטעמים ומרקמים חדשים. מחקרים מראים כי העדפות הטעם שלנו משתנות בהדרגה במהלך כ-3 שבועות של דבקות בתזונה חדשה. עם הזמן, המזונות הבריאים הופכים לטעימים ומספקים יותר, בעוד שהמזונות המעובדים מאבדים מהאטרקטיביות שלהם.


פעילות גופנית ושינה - בני ברית חיוניים


אימוץ תזונה בריאה הוא רק חלק מהמערכה נגד התמכרויות מזון. כדי לתמוך בשינוי ולקדם בריאות אופטימלית, חשוב לשלב גם פעילות גופנית קבועה ושינה מספקת. ספורט ותרגילי כושר עוזרים לשרוף קלוריות עודפות, לחזק את השרירים ולשפר את מצב הרוח. שינה איכותית מאפשרת לגוף להתאושש, מאזנת את ההורמונים המווסתים תיאבון ומפחיתה את הדחף לצרוך מזונות ממתקים ומנחמים. שילוב של תזונה נכונה, אורח חיים פעיל ומנוחה מספקת יוצר בסיס איתן להתמודדות מוצלחת עם אתגרי המזון בעולם המודרני.


הבנת השורשים הביולוגיים וההתנהגותיים של התמכרות למזון


חשוב להדגיש כי התמכרות למזון אינה סוגיה של חולשת אופי או חוסר משמעת עצמית. מזונות מסוימים, במיוחד אלה העשירים בסוכר, שומן ומלח, מתוכננים כך שיפעילו מנגנוני תגמול ותשוקה עמוקים במוח. בנוסף, הרגלי אכילה לא בריאים לעתים קרובות מושרשים בגורמים רגשיים, חברתיים וסביבתיים מורכבים. לכן, גמילה מהתמכרויות מזון דורשת גישה הוליסטית המטפלת הן בהיבטים הפיזיולוגיים והן בהיבטים הפסיכולוגיים של הבעיה. טיפול פסיכותרפי, כמו טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), יכול לעזור לאנשים לזהות טריגרים רגשיים, לפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות ולשנות דפוסי חשיבה שליליים סביב אוכל והדימוי העצמי.


קידום שינוי חברתי למען עתיד בריא יותר


המאבק בהתמכרויות מזון אינו מוגבל רק לרמת הפרט. כדי ליצור שינוי בר-קיימא, אנו זקוקים למאמץ חברתי רחב יותר. משפחות, מערכות חינוך, ארגוני בריאות וקובעי מדיניות - כולם שותפים חיוניים במשימה. הורים יכולים להקנות לילדיהם הרגלי אכילה בריאים מגיל צעיר, על ידי דוגמא אישית ועל ידי הגבלת הגישה למזונות מזיקים בבית. בתי ספר יכולים לקדם סביבה תזונתית בריאה יותר, עם ארוחות מזינות ומגבלות על ממתקים ומזון מהיר בקפיטריות ובמכונות הממכר. מערכת הבריאות והרשויות צריכות להציב רגולציה נוקשה יותר על תעשיית המזון, כולל סימון ברור יותר של ערכים תזונתיים, הגבלות על פרסום מזון מזיק לילדים ותמריצים כלכליים לייצור ושיווק של מוצרים בריאים יותר.


תקווה לעתיד נטול התמכרויות מזון


למרות האתגרים הניצבים בפנינו, יש סיבות רבות לאופטימיות. המודעות הציבורית לנזקים הבריאותיים של מזונות מעובדים וממכרים גוברת, ויותר ויותר אנשים מחפשים חלופות בריאות. חדשנות בתחום המזון מניבה מגוון הולך וגדל של מוצרים טבעוניים טעימים ומזינים, שהופכים את המעבר לתזונה מבוססת צמחים לקלה ונגישה יותר מאי פעם. בד בבד, יוזמות חינוכיות וקהילתיות צצות בכל רחבי הארץ, במטרה להעצים אנשים לקחת שליטה על בריאותם ולאמץ אורח חיים מקיים.


אם נשכיל לרתום את הידע המדעי, את התמיכה החברתית ואת הרצון האישי לשינוי, נוכל להתגבר על ההתמכרויות למזון שמאיימות על חיינו. הדרך אולי תהיה ארוכה ומאתגרת, אך הפרס - עתיד בו אנו חיים בהרמוניה עם הגוף והנפש שלנו ומממשים את מלוא הפוטנציאל הבריאותי שלנו - שווה את המאמץ. בואו נצעד יחד לקראת מציאות חדשה, בה אנו משתחררים מעול ההתמכרויות ומעצבים חברה הומנית ומקיימת יותר, למען עצמנו, ילדינו וכל הדורות הבאים.


תובנות מרכזיות :


1. סוכר הוא סוג של סם שיוצר אפקט דומה לאופיאטים במוח.

2. צריכת מוצרי חלב קשורה לסיכון מוגבר לסרטן הערמונית.

3. תזונה טבעונית דלת שומן יכולה לעזור בהפחתת כאבי מחזור, תסמיני PMS ותאוות.

4. תמיכה חברתית חשובה כאשר מנסים לשנות הרגלי אכילה.

5. טעמנו משתנה תוך 3 שבועות של שינוי תזונתי.

6. מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב יכולות להשתפר באמצעות תזונה צמחית.

7. ילדים צורכים יותר סוכר ומזון מעובד מאי פעם, מה שמוביל להשמנת יתר ומחלות.

8. תזונה עשירה בסיבים יכולה לעזור בשליטה בתאוות ותחושת שובע.

9. שומן רווי, כמו בבשר ומוצרי חלב, קשור לסיכון מוגבר לסרטן השד.

10. שינוי תזונתי יכול להוביל לשיפור משמעותי בבריאות ומניעת מחלות כרוניות.


"Include quotes by experts in your post to add credibility." – SEO specialist

עצות מעשיות:


1. צרכו ארוחות בוקר עשירות בסיבים כדי להישאר שבעים יותר במהלך היום.

2. בחרו מזונות שישמרו על רמות סוכר יציבות בדם, כמו קטניות, ירקות ופירות.

3. הימנעו מצריכת בשר ומוצרי חלב כדי להפחית את הסיכון למחלות כרוניות.

4. מצאו תמיכה חברתית כאשר אתם מנסים לשנות את הרגלי האכילה שלכם.

5. תנו לעצמכם 3 שבועות להסתגל לטעמים חדשים כאשר אתם עושים שינוי תזונתי.

6. שלבו פעילות גופנית ומנוחה מספקת כדי לתמוך בשינויים התזונתיים שלכם.


מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני מכור/ה לגבינה", תגידו "אני בוחר/ת להיגמל מגבינה כדי לשפר את בריאותי".

2. במקום "קשה לי להתמיד בתזונה בריאה", תגידו "אני מחויב/ת לבריאותי ומוצא/ת דרכים להקל על השינוי".

3. במקום "אני תמיד נכנע/ת לתאוות שלי", תגידו "אני מקשיב/ה לגופי ומספק/ת לו תזונה מזינה".

4. במקום "המשפחה שלי לא תומכת בשינוי", תגידו "אני מוביל/ה את הדרך לבריאות טובה יותר עבור עצמי ומשפחתי".

5. במקום "השינוי קשה מדי", תגידו "אני מסוגל/ת לעשות שינויים קטנים שיובילו לתוצאות גדולות".


שאלות מעוררות מחשבה:


1. איך הרגלי האכילה הנוכחיים שלכם משפיעים על בריאותכם ואיכות חייכם?

2. אילו שינויים קטנים אתם יכולים לעשות כדי להתחיל במסע לקראת תזונה בריאה יותר?

3. מי יכול לתמוך בכם ולהיות שותף שלכם במהלך תהליך השינוי?

4. אילו אתגרים אתם צופים שיהיו לכם ואיך תוכלו להתמודד איתם?

5. איך אתם רוצים להרגיש, פיזית ונפשית, לאחר יישום השינויים התזונתיים?


בחן את תודעתך:


1. איזה מהטיפים או התובנות שהוצגו בפרק הכי מדבר אליכם ואיך אתם מתכננים ליישם אותו כבר השבוע?

2. אילו מוצרי מזון אתם יכולים להחליף בגרסאות בריאות יותר או להוציא לחלוטין מהתזונה שלכם?

3. מהן שלוש המטרות העיקריות שלכם בכל הנוגע לשינוי הרגלי האכילה ואיך אתם יכולים למדוד את ההתקדמות שלכם?

4. איך אתם יכולים לשתף את הידע שרכשתם עם אנשים אחרים בחייכם ולהשפיע גם על סביבתכם הקרובה?

5. מהי הפעולה הראשונה שאתם מתחייבים לעשות כתוצאה מהאזנה לפרק זה, ומתי בדיוק אתם מתכננים לעשות אותה?

bottom of page