top of page

המיתוסים המסוכנים ביותר בבריאות הנפש | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

ההבנה כי בריאות הנפש היא נושא חשוב ורלוונטי לכל אחד, ללא קשר למעמדו או אמונתו, היא צעד ראשון וחיוני בהתמודדות עם אתגרים נפשיים. לעתים קרובות, אנשים מאמינים בטעות כי אמונה דתית אמורה להגן עליהם מפני מאבקים נפשיים, אך המציאות מראה כי גם אנשים בעלי אמונה איתנה יכולים להתמודד עם בעיות כמו חרדה, דיכאון ושחיקה נפשית.


המיתוסים המסוכנים ביותר בבריאות הנפש | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

המיתוסים המסוכנים ביותר בבריאות הנפש | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
המיתוסים המסוכנים ביותר בבריאות הנפש | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה


הכרה בכך שבעיות בריאות הנפש הן אוניברסליות ואינן מעידות על חולשה או חוסר אמונה, היא קריטית לנרמול השיח סביב הנושא ולעידוד אנשים לבקש עזרה כאשר הם זקוקים לה. חשוב להבין כי השגת תמיכה וטיפול אינה סימן לכישלון, אלא מהלך נבון ואמיץ שיכול להוביל לריפוי ולשיפור באיכות החיים.


בהתמודדות עם אתגרי בריאות הנפש, חיוני לאמץ גישה הוליסטית הכוללת היבטים רוחניים, נפשיים וגופניים. מחקרים מראים כי התמקדות בשיטת 12 הצעדים, בכתבי הקודש ובאמונה דתית יכולה לספק מקור נחמה, כוח ותקווה, ולסייע ביצירת דפוסי חשיבה חיוביים יותר. עם זאת, חשוב לא להתעלם מהיבטים מעשיים כמו אורח חיים בריא, תמיכה חברתית וטיפול מקצועי במקרה הצורך.


הבנת מורכבותם של אתגרי בריאות הנפש והיכולת לגלות אמפתיה כלפי הסובלים מהם הן חיוניות ליצירת סביבה מכילה ותומכת. על ידי עידוד שיח פתוח, חופשי מבושה וסטיגמה, ניתן לסייע לאנשים להרגיש בנוח יותר לחלוק את מאבקיהם ולפנות לעזרה. כקהילה, תפקידנו הוא לספק תמיכה, הבנה ומשאבים לאלו הזקוקים להם.


בסופו של דבר, ההכרה בכך שאף אחד אינו חסין מפני אתגרי בריאות הנפש והנכונות להתמודד איתם בגישה מלאת חמלה, הם צעדים חיוניים בקידום רווחה נפשית וחוסן. על ידי שילוב אמונה, תמיכה ומשאבים מעשיים, ניתן לעזור לאנשים לנווט במסע המאתגר והמתגמל כאחד לקראת ריפוי ושגשוג. זהו מאמץ משותף הדורש אמפתיה, הבנה ונחישות, אך התוצאות - חיים מלאים יותר ובעלי משמעות עבור כל הנוגעים בדבר - הן בהחלט משתלמות.



חשיבות ההכרה באוניברסליות של אתגרי בריאות הנפש



הבנה כי בריאות הנפש היא נושא חשוב ורלוונטי לכל אחד, ללא קשר למעמדו או אמונתו, היא צעד ראשון וחיוני בהתמודדות עם אתגרים נפשיים. לעתים קרובות, אנשים מאמינים בטעות כי אמונה דתית אמורה להגן עליהם מפני מאבקים נפשיים, אך המציאות מראה כי גם אנשים בעלי אמונה איתנה יכולים להתמודד עם בעיות כמו חרדה, דיכאון ושחיקה נפשית. למעשה, אף אחד אינו חסין מפני קשיים אלה, והם יכולים להשפיע על כל אדם, ללא הבדל גיל, מגדר, רקע תרבותי או סוציו-אקונומי. ההכרה בכך שבעיות בריאות הנפש הן חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית, מאפשרת לנו לגשת לנושא ברגישות ובחמלה, תוך הימנעות מהנחות שגויות או שיפוטיות.


נרמול השיח סביב בריאות הנפש


הכרה בכך שבעיות בריאות הנפש הן אוניברסליות ואינן מעידות על חולשה או חוסר אמונה, היא קריטית לנרמול השיח סביב הנושא ולעידוד אנשים לבקש עזרה כאשר הם זקוקים לה. לעתים קרובות, סטיגמות חברתיות ותרבותיות מונעות מאנשים לדבר בפתיחות על מאבקיהם הנפשיים, מחשש לביקורת, דחייה או בושה. עם זאת, ככל שנעודד שיח כן ומכיל יותר סביב הנושא, כך נוכל לסייע בהפחתת הסטיגמה ובהגברת המודעות לחשיבותה של בריאות הנפש. על ידי יצירת מרחבים בטוחים לשיתוף חוויות ורגשות, נוכל לקדם תרבות של פתיחות, הבנה ותמיכה הדדית.


חשיבות בקשת עזרה וקבלת תמיכה - שיטת 12 הצעדים


חשוב להבין כי השגת תמיכה וטיפול אינה סימן לכישלון, אלא מהלך נבון ואמיץ שיכול להוביל לריפוי ולשיפור באיכות החיים. רבים נרתעים מפנייה לעזרה מקצועית או משיתוף אחרים במאבקיהם, בשל חשש מתיוג, השפלה או תפיסה עצמית שלילית. אולם, בקשת סיוע היא צעד חיוני בדרך להתמודדות מוצלחת עם אתגרי בריאות הנפש. באמצעות טיפול מותאם אישית, בין אם מדובר בפסיכותרפיה, שיטת 12 הצעדים, או שילוב של השניים, ניתן לרכוש כלים יעילים להתמודדות עם קשיים רגשיים והתנהגותיים. בנוסף, תמיכה מצד בני משפחה, חברים וקהילה יכולה להיות משמעותית ביותר בתהליך ההחלמה, ולספק רשת ביטחון רגשית וחברתית.


אימוץ גישה הוליסטית להתמודדות עם אתגרי בריאות הנפש


בהתמודדות עם אתגרי בריאות הנפש, חיוני לאמץ גישה הוליסטית הכוללת היבטים רוחניים, נפשיים וגופניים. מחקרים מראים כי התמקדות ב-12 הצעדים ובאמונה דתית יכולה לספק מקור נחמה, כוח ותקווה, ולסייע ביצירת דפוסי חשיבה חיוביים יותר. עבור רבים, האמונה מהווה עוגן יציב בתקופות של מצוקה נפשית, ומספקת תחושת משמעות ומטרה. עם זאת, חשוב לא להתעלם מהיבטים מעשיים נוספים התורמים לבריאות הנפש. קיום אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית קבועה ושינה מספקת, יכול לתרום משמעותית לשיפור מצב הרוח והפחתת תסמינים של חרדה ודיכאון. כמו כן, טיפוח קשרים חברתיים תומכים ומעורבות בפעילויות מהנות ומספקות, הם מרכיבים חשובים בשמירה על רווחה נפשית. שילוב מושכל של כל ההיבטים הללו, תוך התאמה אישית לצרכיו וערכיו של כל פרט, מגביר את הסיכוי להתמודדות מוצלחת עם אתגרי בריאות הנפש.


טיפוח אמפתיה וסביבה תומכת


הבנת מורכבותם של אתגרי בריאות הנפש והיכולת לגלות אמפתיה כלפי הסובלים מהם הן חיוניות ליצירת סביבה מכילה ותומכת. כאשר אנו מכירים בכך שכל אדם עלול להתמודד עם קשיים נפשיים במהלך חייו, אנו מפתחים יחס של כבוד, סובלנות וחמלה כלפי אחרים. על ידי עידוד שיח פתוח, חופשי מבושה וסטיגמה, ניתן לסייע לאנשים להרגיש בנוח יותר לחלוק את מאבקיהם ולפנות לעזרה. כקהילה, תפקידנו הוא לספק תמיכה, הבנה ומשאבים לאלו הזקוקים להם. אנו יכולים לעשות זאת באמצעות יצירת קבוצות תמיכה, קידום יוזמות לשיפור השירותים בתחום בריאות הנפש, והעלאת המודעות לנושא בקרב הציבור הרחב. כמו כן, עלינו להקפיד על יצירת סביבות מכילות ובטוחות במקומות כמו בתי ספר, מקומות עבודה ומוסדות קהילתיים, כדי לאפשר לאנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים לקבל את התמיכה לה הם זקוקים.


חתירה לריפוי ושגשוג אישי וקולקטיבי


בסופו של דבר, ההכרה בכך שאף אחד אינו חסין מפני אתגרי בריאות הנפש והנכונות להתמודד איתם בגישה מלאת חמלה, הם צעדים חיוניים בקידום רווחה נפשית וחוסן. על ידי שילוב אמונה, תמיכה ומשאבים מעשיים, ניתן לעזור לאנשים לנווט במסע המאתגר והמתגמל כאחד לקראת ריפוי ושגשוג. זהו מאמץ משותף הדורש אמפתיה, הבנה ונחישות, אך התוצאות - חיים מלאים יותר ובעלי משמעות עבור כל הנוגעים בדבר - הן בהחלט משתלמות. בעידן בו המודעות לבריאות הנפש הולכת וגוברת, אנו נדרשים כחברה לקחת אחריות ולפעול למען שיפור איכות החיים של כל הסובלים ממצוקה נפשית. על ידי הסרת החסמים והסטיגמות הקשורים לבריאות הנפש, ויצירת מערכות תמיכה נגישות ויעילות, נוכל לקדם עתיד בו כל אדם מקבל את ההזדמנות לממש את הפוטנציאל הטמון בו, ולחיות חיים מספקים ומלאי משמעות. זוהי משימה מורכבת אך חיונית, הדורשת מאיתנו להפגין אנושיות, אכפתיות ונחישות בחתירה לשינוי חיובי ומתמשך.




תובנות מרכזיות ד"ר מזרחי אברהם:


1. אתה יכול לאהוב את הכוח העליון/אלוהים שלך ועדיין להילחם בדיכאון.

2. השגת עזרה אינה סימן לחולשה. זה סימן לחוכמה.

3. שלום אמיתי לא נמצא בהיעדר בעיות, אלא בנוכחות הכוח העליון/אלוהים.

4. המוח בונה נתיבים עצביים חדשים כאשר אנו מתמקדים בדברים בריאים.

5. אלוהים/הכוח העליון כפי הבנתך אכפת לו מכל תחום בחיינו, כולל בריאותנו הנפשית.

6. אלוהים/הכוח העליון מעניק לנו את כל מה שאנחנו צריכים כדי לעשות את כל מה שהוא קורא לנו לעשות.

7. להיות כנה עם המאבקים שלנו לא אומר שאנחנו בני-אדם גרועים.

8. המוח שלנו יכול להשתנות ולהתחדש על ידי התמקדות במילה של אלוהים/כוח עליון.

9. שיטת 12 הצעדים מציעה לנו את השלום שלה, לא את השלום שהעולם נותן.

10. שלווה מושלמת נובעת מקיבוע המחשבות שלנו על אלוהים/הכוח העליון

.


"כוחו של אלוהים/הכוח העליון שלנו יכול לרפא כל פצע ולשקם כל לב שבור."


עצות מעשיות מכללת טאותרפיה:


1. קבל עזרה כאשר אתה זקוק לה. זה מעשה של חוכמה, לא חולשה.

2. התמקד במילתו של אלוהים/כוח עליון כדי לחדש את דפוסי המחשבה שלך.

3. זכור שאלוהים/הכוח העליון אכפת לו מכל תחום בחייך, כולל בריאותך הנפשית.

4. האמן שלאלוהים/הכוח עליון יש את הכוח לרפא אותך, בין אם באופן מיידי או בתהליך.

5. אל תשווה את עצמך לאחרים. המסע של כל אחד הוא ייחודי.

6. המשך לפנות לאלוהים/לכוח העליון גם כאשר אתה מתמודד עם קשיים.



מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני לא יכול להתמודד עם זה", תגיד "לאלוהים יש את הכוח לעזור לי לעבור את זה".

2. במקום "אף אחד לא מבין אותי", תגיד "אלוהים מבין אותי ואכפת לו ממני".

3. במקום "זה יהרוג אותי", תגיד "אני אשרוד את זה בעזרתו של אלוהים".

4. במקום "אני לבד בזה", תגיד "אלוהים תמיד איתי ולעולם לא יעזוב אותי".

5. במקום "המצב לעולם לא ישתפר", תגיד "עם אלוהים, יש תקווה לשינוי ולריפוי".




שאלות מעוררות מחשבה:


1. כיצד אתם יכולים לתמוך באנשים בחייכם המתמודדים עם אתגרי בריאות הנפש?

2. באילו דרכים אתם יכולים להתמקד במילתו של אלוהים כדי לחדש את דפוסי המחשבה שלכם?

3. מה יכול למנוע מכם לבקש עזרה כאשר אתם זקוקים לה, וכיצד תוכלו להתגבר על מכשולים אלה?

4. כיצד תוכלו להחיל את הרעיון של קיבוע מחשבותיכם על אלוהים בחיי היומיום שלכם?

5. באילו דרכים חוויתם את השלום של אלוהים בחייכם, גם במהלך זמנים קשים?



בחן את תודעתך:


1. קחו זמן מדי יום כדי להתמקד במילתו של אלוהים ולחדש את המחשבות שלכם.

2. היו כנים עם עצמכם ועם אלוהים לגבי המאבקים שלכם, וזכרו שאתם לא לבד.

3. אל תהססו לבקש עזרה כאשר אתם זקוקים לה, בין אם מאלוהים או מאנשים אחרים.

4. התמקדו בשלום של אלוהים, במיוחד כאשר אתם מתמודדים עם נסיבות קשות.

5. עודדו ותמכו באחרים בקהילה שלכם המתמודדים עם אתגרי בריאות הנפש.


המיתוסים המסוכנים ביותר בבריאות הנפש | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה



bottom of page