top of page

מיתוסים שגויים על נרקומנים אנונימיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

שיטת 12 הצעדים זהו "תהליך של שינוי דרכו אנשים משפרים את בריאותם ורווחתם, מסוגלים לחיות חיים עם כיוון ומטרה, ושואפים להגיע למלוא  הפוטנציאל למימוש עצמי."



מיתוסים שגויים על נרקומנים אנונימיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

מיתוסים שגויים על נרקומנים אנונימיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
מיתוסים שגויים על נרקומנים אנונימיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

נרקומנים אנונימיים היא תוכנית תמיכה עולמית לאנשים שנאבקים עם התמכרות לאלכוהול וסמים.  היא הוקמה בשנת 1953 והיא מעסיקה את אותו מודל שנים עשר הצעדים ששימשו את אלכוהוליסטים אנונימיים.  יש להם מעל 61,000 מפגשים ב 129 מדינות ברחבי העולם.  זה עזר למאות אלפי אנשים להגיע להחלמה להישאר נקיים

 

שנים עשר הצעדים  נרקומנים אנונימיים הם בחינם, הם מוצלחים ונגישים לקהל הרחב בקלות.  בעיקרון יש יעדים של X שיש לכל מפגש, כולם חיוביים. 

 

הם כדלקמן:

 

תלמדו תוכנית פשוטה וקלה למעקב וליישום כדי לחיות חיים נטולי סמים ואלכוהול;

 

התכנית מספקת לחברים תמיכה שוטפת ואחריות.

 

היא עוזרת  לחברים לחשוף את ההתנהגויות, העמדות והחוויות שהביאו אותם להתעללות עצמית  ושימוש בסמים מלכתחילה;

 

התכנית מעודדת את החברים לחיות לפי מערך של עקרונות רוחניים (למשל, קבלה, כנות, אמון, חמלה, סובלנות ואמונה);

 

היא מראה לחברים כיצד להיות גרסאות טובות יותר של עצמם, כך שיוכלו להגדיל את איכות חייהם וללמד אחרים דרך חדשה לחיות.

 

נשמע די טוב, כן?



אז מדוע יש כל כך הרבה מיתוסים בעניין?



אחד האשמים הוא תרבות הפופ שאנחנו חיים בעידן הקפיטליסטי. 

 

תיאורי טלוויזיה וסרטים של שמתארים את מפגשי הצעדים האנונימיים של מכורים שמתעלמים לחלוטין מהמסורות המגדירות אותם, המכונים באופן קולקטיבי "שנים עשר המסורות". מסורות אלה קובעות למעשה את אופן פעולתו של הארגון כולו - ובהרחבה את פגישותיהם.  החברים רואים אותם קדושים.

 

אז בין אם הפגישות מתנהלות בתל אביב, ירושלים, באירן או בארה"ב הן מתנהלות באותה דרך בסיסית. 

 

כך אני יכול לקבוע בביטחון שהסרטים והטלוויזיה כמעט תמיד טועים בתיאור של ההתנהלות. 

 

בדרך כלל הם מוצגים בצורה של הומר ובדיחה, אך בשורה התחתונה, המפגשים הללו מצילים חיים ומעוררים תקווה אצל אנשים שחייהם נהרסו לחלוטין על ידי ההתמכרות.

 

להלן 6 מיתוסים שהסרטים והטלוויזיה מציגים כעובדה עם תיאוריהם המגוחכים ואפילו המסוכנים:

 

מיתוס 1: נרקומנים אנונימיים מיועד רק למכורים להארדקור, דהיינו לסמים קשים מאוד.

 

 

בסרט משנת 1998 Half Baked, דמותו של דייב שאפל משתתפת במפגש בו הוא צוחק מעל הבמה מכיוון שסם הבחירה שלו הוא מריחואנה. 

 

לאחרונה, בסדרה "שובר שורות   של AMC מתארים את ג'סי שנכח בפגישה דומה שמאוכלסת בבירור רק על ידי מכורים להרואין קריסטל מת.

 

יש סצנות דומות בשתי סדרות שונות, האחות ג'קי ודקסטר.  יש עוד הרבה דוגמאות.  המשמעות כאן היא ש-  נרקומנים אנונימיים מיועדת אך ורק למשתמשים בסמים כבדים, והמשמעות היא שחומרים יותר מיינסטרים כמו מריחואנה איכשהו אינם ממכרים.

 

בעוד שחומרת ההתמכרות עשויה להשתנות מסם לתרופה או כדורי מרשם ומשתמש למשתמש, העובדה היא שאנשים מכל ההתמכרויות והאמונות והצבעים שמשתמשים בכל מיני סמים שונים ומשונים יושבים יחד.

 

במחקר חברות שנערך על ידי NA בשנת 2013, נשאלו המשתתפים באילו תרופות הם השתמשו בדרך כלל.  59% אמרו קראק;  35% אמרו על אופיאטים, הכולל הרואין. 

 

אלכוהול (90%) וקנאביס (68%) היו שתי התרופות המובילות ביותר.

 

אלכוהול וגראס, כך נראה, הם אלה שמביאים את רוב האנשים לפגישות מכורים אנונימיים.

 

מספרים אלה עומדים בסתירה ישירה להודעות שאנו מקבלים מהתקשורת.  בזמן שאני מבין שחצי אפוי הוא קומדיה, התגובה שדייב מקבלת מהמכורים האחרים בחדר היא הדבר הכי לא יאומן בכל הסרט הזה.

 

קשור: למד כיצד להפסיק לעשן מריחואנה

 

מיתוס 2: עליכם לנאום בפגישה הראשונה שלכם



מבקרים חדשים


מבקרים חדשים - אלו שנמצאים בפגישה הראשונה שלהם - נחשבים לאדם החשוב ביותר בחדר.  כתוב בספרות.  אז כששאפל מתפרצת מהבמה על כך ש"רק "מכורה למריחואנה, או כאשר דקסטר נאלץ לספר את סיפורו, מה שאתה רואה פשוט לא קורה.

 

הדבר האחרון שהפגישות האלה רוצות לעשות הוא להפחיד חברים חדשים, ולגרום למישהו לנאום בפגישה הראשונה שלהם זו דרך נהדרת לעשות בדיוק את זה.

 

בחלק מהפגישות יש דוברים, אך זה נחשב לכבוד מרצון חופשי ולרוב זה שמור לחברים עם זמן ניכר של זמן ניקיון. 

 

אבל גם אם זה לא היה נכון, שנים עשר המסורות מאוד ברורות לגבי מי יכול להשתתף בפגישות.  מסורת 3 קובעת: "הדרישה היחידה לחברות היא רצון להפסיק להשתמש." דייב שאפל מוזמן להגיע.

 

אם תקרא מחדש את מסורת 3, ייתכן שתבחין בשני דברים.  ראשית, זה לא מזכיר תרופות.  שנית, נכתב כי הדרישה היחידה היא "רצון" להפסיק להשתמש. 

 

במסורות אין שום דבר על הצורך לדבר מעל פודיום, ואף אחת מהספרות לא מציעה שיש איזושהי היררכיה של סמים.

 

ואם כבר מדברים על סמים ...

 

מיתוס 3: זה קשור לסמים.

 

כל מספר של סרטים ותוכניות טלוויזיה מתארים מפגשים אנונימיים של נרקומנים כמקומות שבהם מתכנסים מכורים לסמים כדי לדבר על שימוש בסמים. 

 

אני יכול להבין מדוע אנשים היו חושבים כך - השימוש בסמים, ככלות הכל, הוא המכנה המשותף.  אבל ברגע שאתה מתחיל להשתתף בפגישות, אתה לומד מהר מאוד שסמים הם טאבו.

 

כשאתה מנסה לשבור התמכרות לתרופה כלשהי, אתה לומד להימנע מהטריגרים.  מפעילים יכולים להיות כל דבר, תלוי באדם.  דוגמאות ברורות כוללות את התרופות עצמן, את הסוחר שמכר לך את התרופות ואת המקומות שבהם השתמשת בהם.  לעתים קרובות, אפילו דיבור על שימוש בסמים יכול להוות טריגר.  מסיבה זו לא נדונים כמעט על תרופות ככל שניתן לחשוב.

 


להאמין זה למסור עצמך למים. כאשר אתה שוחה אתה לא מנסה לאחוז במים, בגלל שאם תעשה כן אתה תשקע ותטבע. במקום זה אתה נרגע וצף.


למד כיצד לפרוש מהתמכרות לאלכוהול לנצח


כשכל סרט או תוכנית טלוויזיה מתארת ​​דמות שמדברת בגלוי על סמים בפגישה, אני מתכווץ.  אני בטוח שהכותב מעולם לא היה ונכח בפגישה בפועל. 

 

לדבר על סמים זה יהיה כמו קבוצה של ותיקי קרב שיושבים בחדר ומסבירים אחד לשני איך זה להיות בקרב.  אין טעם.  כל אדם בחדר כבר יודע מה אתה אומר.  אולי יש לך אדם אחד או שתיים שאוהבים לספר סיפורי מלחמה, אבל הם היוצאים מן הכלל, לא הכלל.

 

מפגשים אנונימיים נרקוטיים עוסקים בחיים בעולם שבו אינך משתמש בסמים כמנגנון התמודדות.  אנשים אומנם מדברים על המאבקים שלהם להישאר נקיים, אך כל כך הרבה דיונים מתרכזים במציאות החיים שכולנו מתמודדים איתם - סוגיות בעבודה, בעיות עם ילדים, חבר חולה או גוסס.

 

אירועים חיים מסוג זה הרבה יותר קשים עבור מכור מחלים מכיוון שלרבים מהם אין מושג כיצד להתמודד עם בעיות החיים בלי להשתמש בסמים.  פגישות נעשות יותר על הפיתרון ופחות על העבר.  ואותם חברים עם זמן נקי חולקים את "החוויה, את העוצמה והתקווה" שלהם לחברים הצעירים, והם מדברים על איך הם העבירו את חייהם לכוח עליון.

 

הרעיון של כוח עליון, המהווה את עמוד השדרה של כל התוכניות בת 12 השלבים, הוא בראשיתו של מיתוס אחר שפשוט לא נראה שהוא ימות:



מיתוס 4: נרקומנים אנונימיים הוא ארגון דתי.



נוצרים, יהודים, מוסלמים, אתאיסטים - אתם תמצאו את כולם בפגישות האלה.  מה שלא תמצאו הוא מפגש אנונימי נרקוטי אנונימי המשתמש בטקסטים דתיים בכל דרך שהיא. 

 

בכנסיות רבות קיימות קבוצות תמיכה המבוססות על מודל שנים-עשר השלבים, אך אין מדובר בפגישות רשמיות כשלעצמן.  לא תקשיב לקריאות מהתנ"ך, או מהתורה, או מהקוראן.

 

חברים פרטיים אולי מדברים על אמונתם הדתית, אך הארגון מאוד ברור בנושא זה בספרות שלהם.  המסורת העשירית שלהם אף קובעת כי נרקומנים אנונימיים "אין דעה בנושאים חיצוניים", ודת היא בהחלט סוגיה חיצונית.

 

 

למד כיצד להתגבר על דיכאון לתמיד

 

לאלכוהוליסטים אנונימיים יש את הספר הגדול שלו.  לנרקומנים אנונימיים יש את הטקסט הבסיסי.  אם בכלל, אלו ורק אלו שני הספרים הללו הם התנ"כים של אותם ארגונים.  ומבחינת אלוהים הוא מוזכר לאורך הספרות, אך אלוהים - או כוח עליון - אינו מוגדר בבירור כפי שהוא בדת מסודרת.

 

במקום זאת, חברים יכולים בעצם לבחור מה או את מי הם יבחרו לכנות "הכוח העליון" שלהם. עבור חלקם, אלוהים עשוי להיות אלוהים של המקרא, פשוטו כמשמעו;  עבור אחרים, אלוהים הוא ראשי תיבות העומד בכיוון מסודר טוב.

 

אתה אולי תוהה מדוע הם בכלל מדברים על כוח עליון מלכתחילה.  יש סיבה טובה. 

 

הרעיון הוא שהתמכרות, ככוח, היא דבר שאנחנו לא יכולים לעמוד בפניו. 

 

כדי להילחם בהתמכרות שלנו, עלינו לגייס עזרה של כוח עליון, מכיוון שאיננו יכולים לעשות זאת לבד.  הכוח הגבוה יותר, אם כן, הוא כל מה שעוזר למכור להגיע להישאר נקי.

 

בסופו של דבר זה רק מכור אחד שעוזר לאחר שגורם לתוכנית לעבוד.  מה שמוביל אותנו למיתוס מחלחל אחר אודות NA:



מיתוס 5: אנשי מקצוע מנהלים את המפגשים.



מספר תוכניות טלוויזיה, ביניהן האחות ג'קי ו- Breaking Bad, מתארות את מפגשי שתים עשרה הצעדים כמנוהלים על ידי קלינאים לבריאות הנפש - מומחים בתחום ההתמכרות. 

 

אמנם נכון שבבתי חולים וסוכנויות יש קבוצות תמיכה המציגות את עצמן כתוכניות שנים עשר צעדים, אך בפגישות בפועל אין אנשי מקצוע המנהלים אותן.

 

שוב, הספרות של החברותא מאוד ברורה בנושא זה.  המסורת התשיעית אומרת שהם "צריכים לנצח להישאר ללא מקצועיים." במילים אחרות, איש אינו אחראי.  בפגישות יש אמנם יו"ר, אך תפקידם לקרוא לאנשים שרוצים לשתף, לקבל בברכה את החדשים ולהכין קפה.  כל דבר יותר מזה באמת דוחף את זה.

 

למד דרך מבוססת ראיות להתגבר על התמכרות

 

אין שום דבר פסול בהשתתפות בפגישה קבוצתית המנוהלת על ידי פסיכולוג או יועץ.  זה פשוט לא מפגש של מכורים אנונימיים.

 

ושוב, יש סיבה לכך.  בטקסט הבסיסי הוא מזכיר שרבים מהחברים ניסו דת, פסיכיאטריה, רפואה, וכל זה לא הועיל.  התכנית לא רוצה לשייך את עצמה לשום צורה של ארגון מקצועי, בגלל הסטיגמות שהם לפעמים נושאים.  זוהי קבוצת תמיכה, פשוטה ופשוטה.

 

אנשי המקצוע היחידים בחדר הם מכורים עצמם, הם שם מאותה סיבה כמו כל אחד אחר.

 

הדבר הקרוב ביותר שיש ל- Narcotics Anonymous לקשר בין יועץ-לקוח הוא זה שיש לחבר עם הולך, הספונסר שלהם.  נותן חסות הוא מישהו שעסק בתוכנית זמן רב מהם, והוא עבד את כל הצעדים או ברובם, ויש לו משהו שאתם רוצים - כלומר את “מותג” ההחלמה שלהם.

 

לכולנו סגנונות שונים, אך ההחלמה אינה שונה.  מכורים בוחרים לתת חסות כדי להדריך אותם בצעדים ולהיות מודל לחיקוי שלהם בזמן שהם עוברים את תהליך ההחלמה.  מה שמוביל אותנו למיתוס האחרון שלנו:



מיתוס 6: לישון עם הספונסר שלך זה דבר רגיל.



דקסטר של Showtime הייתה תוכנית טלוויזיה מרתקת וכתובה היטב עם טוויסט מוזר.  דקסטר, שהוא הדמות הראשית, הוא מומחה לזיהוי פלילי במשטרת מיאמי ועם אור ירח מתגלה כרוצח סדרתי שצד רוצחים סדרתיים אחרים.

 

כחובב התוכנית, יכולתי לקבל את ההנחה ההיא, מופרכת ככל שהייתה.  אבל מכל הדברים המוזרים שקורים ברציפות שמונה שנים של דקסטר, אף אחד מהם לא טיפש כמו תיאור החסות של התוכנית ב- Narkotics Anonymous.

 

דקסטר מתחיל להשתתף בפגישות בגלל התמכרותו להרואין, לפי התנהגות ארוסתו ריטה.  דקסטר לא מכור להרואין אלא להרוג באופן סדרתי, אך מסיבה כלשהי, דקסטר מודה בשימוש בהרואין, כך שהוא בסופו של דבר בספר נרקומנים אנונימיים.

 

זמן קצר אחר כך הוא נפגש עם פצצה ברונטית בשם לילה שהופכת מייד לספונסרית.  ריטה לא פרועה בקשר לזיווג זה, ולא בכדי.  יש להם קטטה אחת, ודקסטר הולך לבית של לילה והם בסופו של דבר במיטה.

 

לריטה סיבה טובה להתבאס.  ראשית, לילה היא טורפת מדהימה שנמשכת בבירור לדקסטר.  ושנית, ביחסי החסות יש כללים.  זוגות מנוגדים הם פסולים,  אל מול יחסי מין, אף שהם לא אסורים, הם פוגעים באופן פעיל בתהליך ההחלמה, מסיבה זו בדיוק, נשים עם נשים, וגברים עם גברים.

 

זה לא שכאילו זה אף פעם לא קורה.  אבל דקסטר מציג את זה כנורמה, שהיא מטומטמת כמו שהיא מעליבה את כל האנשים הנאבקים להתנקות.  Narcotics Anonymous מציע מספר המלצות למצטרפים חדשים (כמו דקסטר) - אחת מהן לא להיכנס למערכות יחסים במשך שנה.  אז ממש ליד המחבט, לדקסטר יש חסות נשית והוא ישן איתה.

 

זו כתיבה רשלנית.  התוכנית אפילו לא מנסה לגרום למערכת היחסים שלהם להיראות חריגה.

 

למד כיצד להשיג את המטרות שלך

 

מסקנה: תכנית שתים עשרה צעדים אנונימיים נרקוטיים

 

אלא אם כן הייתם בפגישה עם 12 צעדים נרקומנים אנונימיים, סביר להניח שאין לכם מושג איך הם באמת.  זה נכון אצל רוב האנשים, אז אל תרגישו רע מדי.

 

אבל שאלו את עצמכם זאת: האם אתם מכירים מישהו שמתמודד עם התמכרות לסמים או לאלכוהול? 

 

האם אתה עצמך זה שסובל?  שימוש בסמים ואלכוהול הוא מגיפה עולמית, הפוגעת במאות מיליוני ילדים, מבוגרים ומשפחות.  יש סיכוי פנטסטי שלפחות אדם אחד בחייך סובל מבעיה בסמים, ומה היית עושה אם אותו אדם היה בא אליך ומבקש עזרה?  אתה רוצה לעזור להם נכון?

 

אם המידע היחיד שיש לך הוא האשפה שהתקשורת מאכילה אותך, אינך יכול לתת עצות טובות.  התמכרות הורסת חיים, משפחות, קריירה ונישואים.  וזה יכול להרוג אותך מת. 

 

מיתוסים אינם אלא פוגעים במי שזקוק לעזרה.


מיתוסים שגויים על נרקומנים אנונימיים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

bottom of page