top of page

חמישה עקרונות רוחניים למתעוררים | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

Updated: Apr 23

בטאותרפיה אנחנו עוברים מסע פנימי של גילוי עצמי וצמיחה זה דורש מודעות, אומץ והתמדה. המפתח טמון בהכרה של המלכודות האישיות בכל אחת מחמשת העקרונות הרוחניים - חוכמה, חיים, שליטה, אומץ ומסירות. ככל שלומדים לקרוא נכון יותר את עצמנו, כך פוחתת הסבירות לטעות בפענוח הסובבים אותנו והמצבים שאנו ניצבים בפניהם. 


חמישה עקרונות רוחניים למתעוררים | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

חמישה עקרונות רוחניים למתעוררים | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
חמישה עקרונות רוחניים למתעוררים | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

תקציר המאמר: מאת ד"ר מזרחי אברהם


במסע בטאותרפיה לנכשרת פסיכותרפיסטים חיזוק היכולות האישיות הוא צעד חשוב בדרך, אך יש לאזן אותו עם זיכוך היכולות הללו, כך שיוכלו לשרת את הדרך. מתוך מודעות עצמית, ניתן ללמוד להבחין מתי נחישותנו מועילה ומתי היא עלולה לייצר סבל לעצמנו ולזולת. שמירה על איזון בין חיזוק לזיכוך הכישורים תסייע במניעת סטייה מהנתיב.


חוסר איזון בין העקרונות הרוחניים עשוי להתבטא בדרכים שונות, כמו עודף או מחסור בהימנעות. האיזון הנכון מושג על ידי תרגול מיומן של העקרונות השונים, תוך כדי הקשבה לקול הפנימי. לעיתים, נדרשת נכונות לקחת צעד אחורה, להרפות ולאפשר לשקט ולחוכמה העמוקה יותר לעלות.


מכשולים רבים על הדרך קשורים לאגו - לגאווה, לרצון לשלוט, להתהדר או להרשים. לכן, חיוני להכיר ביושר את המניעים לפעולותינו ואת התכונות שעשויות להסיט אותנו ממסלול ההתפתחות. במסגרת התהליך יתכנו גם נפילות וטעויות, אך הן מהוות הזדמנויות יקרות ערך ללמידה ולתיקון.

ההשראה לצמיחה יכולה לנבוע ממגוון מקורות - מדברי חכמים, הוגים, פילוסופים, פסיכולוגים, 12 הצעדים ומהתבוננות בעולם הטבע או מחוויות החיים עצמן. חשוב להישאר פתוחים ולחפש את ניצוצות האור בכל התנסות, גם זו המאתגרת. 


תהליך הגילוי העצמי הוא אישי ויחודי לכל אדם, אך ישנם גם אלמנטים אוניברסליים החוזרים על עצמם. בין אם בוחרים בדרך של מדיטציה, לימוד, שירות או כל שילוב ייחודי אחר, המפתח הוא להתמיד הן ברגעי השיא והן ברגעי השפל. כל צעד קטן מצטבר לכדי מהפכה פנימית אדירה.

בסופו של דבר, המסע לגילוי העצמי הוא הרפתקת חיים מרתקת שמזמינה את כל אחד ואחת לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו. זוהי הזדמנות לחיות בערנות ובמשמעות, לגעת בחוכמה העמוקה שבתוכנו ולהפיץ אור בעולם. הציפייה לדרך מושלמת עשויה להתברר כאשליה – היופי נמצא דווקא בנתיב המפותל, עם כל מהמורותיו והפתעותיו.


בנקודה זו של ההתבוננות, מומלץ לשהות עם השאלות שעולות. מהן המלכודות האישיות הייחודיות לי? כיצד אוכל לתרגל איזון בדרכי? מהיכן אשאב השראה והדרכה? אילו צעדים קטנים אעז לקחת היום כדי להניע את גלגלי הצמיחה שלי? התשובות כבר נמצאות בפנים, בליבה של ההוויה, מחכות להיחשף בעדינות וברגישות. המסע ממשיך, וכל שנותר הוא לפסוע בו בביטחון, צעד אחר צעד, נשימה אחר נשימה.




סיכום מורחב:



מסע הגילוי העצמי: צעדים לצמיחה והתפתחות אישית


לב המסע: מודעות עצמית ואומץ


מסע פנימי של גילוי עצמי וצמיחה דורש קודם כל מודעות ואומץ. זהו תהליך הדורש התבוננות כנה פנימה, נכונות להכיר בהיבטים שונים של עצמנו - גם באלה שאולי פחות נעים להודות בהם. המפתח טמון בזיהוי המלכודות האישיות שלנו, הדפוסים וההרגלים המחשבתיים והרגשיים שמנהלים אותנו. כל אחד מאיתנו הוא עולם ומלואו, עם מורכבויות ייחודיות. חמשת העקרונות הרוחניים - חוכמה, חיים, שליטה, אומץ ומסירות - מהוות מעין מפה להתמצאות בנבכי הנפש. ככל שלומדים לקרוא נכון יותר את עצמנו, את המניעים, הפחדים והשאיפות הפנימיות שלנו, כך פוחתת הסבירות לטעות בפענוח הסובבים אותנו והמצבים שאנו ניצבים בפניהם. 


האיזון העדין: חיזוק מול זיכוך


בדרך להתפתחות אישית, רבים שמים דגש על חיזוק היכולות והכישורים. אנו רוצים להיות חכמים יותר, חזקים יותר, אמיצים יותר רוחניים יותר. אך חשוב לא פחות, ואולי אף יותר, הוא הזיכוך. לצד טיפוח היכולות, עלינו לעבוד על זיכוך הכוונות והמוטיבציות שלנו. המטרה היא שהכישורים שלנו יעמדו לשירות הטוב, הנעלה, הדרך חיים. בלי העבודה הפנימית הזו, אנו עשויים למצוא את עצמנו משתמשים בכוחות שצברנו דווקא כדי להזיק, לעצמנו או לאחרים, מתוך אגו או תאווה לשליטה. אך כשאנו מודעים לנטיות הללו, אנחנו יכולים לבלום אותן ולתעל את הכישורים שלנו לכיוונים מיטיבים.


להטות אוזן פנימה: חשיבות ההקשבה לקול הפנימי


בתוך המולת החיים, לא תמיד קל להבחין בקול הפנימי העדין שלנו. אבל דווקא הקול הזה, שלעתים מוחנק על ידי רעשי היומיום, מחזיק בחוכמה עמוקה שיכולה להדריך אותנו. כדי לשמוע אותו, אנחנו צריכים ליצור תנאים של הקשבה לרצונו של הכוח העליון עבורנו. זה יכול להיות באמצעות מדיטציה, תפילה, תרגול של נוכחות קשובה, או פשוט על ידי הקצאת זמן ביום לשקט ולהתבוננות. כשאנחנו מרפים לרגע מהאחיזה שלנו במציאות החיצונית ומרשים לעצמנו להיות עם מה שעולה מבפנים, בלי שיפוטיות, אנחנו פותחים ערוץ לדיאלוג עם העצמי האמיתי שלנו. משם יכולות לנבוע התובנות והתשובות שאנחנו מחפשים.


האתגר שבחוסר איזון: מההימנעות ועד לאגו


אחד האתגרים המשמעותיים על הדרך הוא חוסר איזון בין העקרונות הרוחניים. זה יכול להתבטא בקיצוניות לכאן או לכאן. למשל, עודף בהימנעויות עלול להוביל לניתוק ובדידות, בעוד שחוסר בהימנעויות עשוי להוליד היטמעות יתר בהוויה החומרית. בדומה, יותר מדי גאווה וביטחון עצמי עלולים להפוך לשחצנות ולחוסר רגישות לזולת, אך גם חוסר ביטחון מוחלט אינו מצב אידיאלי. למעשה, רבים מהמכשולים שאנו נתקלים בהם קשורים בצורה כזו או אחרת לאגו - לרצון להרשים, לשלוט, להתבלט. לכן, חיוני כל כך פתח מודעות למניעים הפנימיים שלנו, ולזהות את התכונות והדחפים שעשויים להסיט אותנו הצידה ממסלול ההתפתחות. זוהי עבודה עדינה של שמירה על איזון, כשהמצפן הפנימי משמש כמורה דרך.


ליפול, לקום, וללמוד: ערכן של הטעויות בדרך


חשוב לזכור שהדרך להתפתחות אישית אינה קו ישר נטול מהמורות. היא מלאה בעליות ובמורדות, בהצלחות ובאכזבות. אי אפשר להימנע לגמרי מטעויות, כי הן חלק בלתי נפרד מהתהליך. העניין הוא לא לברוח מהן או להיות מושלמים, אלא ללמוד לקבל אותן כחלק מהמסע. כל נפילה מחזיקה בחובה גם הזדמנות יקרה מפז ללמידה, להפקת לקחים, ואולי אף לצמיחה של חמלה ואמפתיה - לעצמנו ולאחרים. כששוגים, במקום לשקוע בבושה ובאשמה, אפשר לבחור להתבונן בטעות בעיניים מפוכחות, מתוך רצון להבין ולהשתפר. כך, אפילו המעידות הכי מתסכלות יכולות להפוך למנוף של התעלות והתקדמות בדרך.


מקורות השראה לצמיחה: מבפנים ומבחוץ


המסע שלנו מניע ומלווה גם על ידי השראה שאנו שואבים הן מבפנים והן מבחוץ. מבפנים, זו יכולה להיות תחושת שליחות פנימית, ערכים מנחים, או אינטואיציה עמוקה שמכוונת אותנו. מבחוץ, ההשראה יכולה לבוא ממורים ומדריכים רוחניים, מדמויות מופת שהולכות לאורן, מהוגים וחכמים שדבריהם מהדהדים בנו. היא יכולה להגיע גם מהטבע סביבנו, מאומנות ויצירה, או מחוויות משמעותיות שמותירות בנו חותם. חשוב להיות קשובים למקורות ההשראה הללו, לטפח אותם, ולאפשר להם להזין את המסע שלנו. כשאנחנו פתוחים ללמוד ולקבל, כל רגע יכול להפוך לשיעור משמעותי בהתפתחות האישית.


המשותף והייחודי: אוניברסליות לצד אינדיבידואליות


בעוד שלכל אחד ואחת מאיתנו יש מסע ייחודי, מותאם אישית, עם נקודת פתיחה וקצב משלו, ישנם גם היבטים אוניברסליים שמשותפים לרבים. כולנו מתמודדים עם אתגרים דומים, חולקים שאיפות ופחדים מסוימים, ועוברים תהליכי למידה והתפתחות. הבנה זו יכולה לעזור לנו להרגיש פחות לבד במסע, ולפתח תחושת חיבור ואחווה עם מי שצועדים לצידנו. בה בעת, חשוב לכבד את הנתיב האינדיבידואלי של עצמנו ושל אחרים. כל אחד מאיתנו מגיע עם מטען ייחודי, עם חוזקות וחולשות אופייניות, ועם משימות חיים שונות. זה בסדר גמור, ואפילו הכרחי, שהדרך של כל אחד תיראה קצת אחרת. אין נוסחה אחת שמתאימה לכולם, והניסיון לאמץ בדיוק את הדרך של מישהו אחר עשוי להתברר כלא אותנטי וכושל בטווח הארוך.


הציפייה מול המציאות: היופי שבדרך המפותלת


כאשר יוצאים למסע של התפתחות אישית, טבעי לפתח ציפיות מסוימות. אנחנו עשויים לדמיין תהליך מושלם, שבו אנו הופכים כל יום לגרסה המשופרת של עצמנו, פותרים בקלות כל בעיה ומגשימים כל מטרה. אבל המציאות, כפי שרובנו מגלים במוקדם או במאוחר, נראית קצת אחרת. הדרך כמעט תמיד מפותלת יותר, עם עיקולים וסיבובים לא צפויים. ההבנה וההשלמה עם העובדה הזו יכולה, באופן פרדוקסלי, לעזור לנו להגיע רחוק יותר. כשמרפים מהאחיזה בתסריט המושלם, אפשר להתחיל ליהנות ולהעריך את המסע כפי שהוא מתרחש בפועל. אפשר להתמסר לתהליך, על העליות והמורדות שבו, ולגלות שהיופי נמצא דווקא בחוסר השלמות. ממש כמו בטבע, הקסם טמון בהתפתחות האורגנית, הלא צפויה והלא אחידה.


הצעדים הבאים: בחינה עצמית והתניעת גלגלי השינוי


ומכאן, נשאלת השאלה - מה הלאה? איך ממשיכים את המסע מהנקודה שבה אנו נמצאים כעת? אחד הצעדים החשובים הוא לקחת הפסקה רגעית ולבצע חקירה עצמית. אפשר להתבונן פנימה ולשאול - מהן המלכודות האישיות הייחודיות לי? באילו דפוסים אני נוטה להיתקע? מה מניע אותי בעומק הלב? כיצד אוכל לתרגל איזון בדרכי שלי? ומה יכול לעזור לי לצמוח ולהתקדם? בתוך כל אחד ואחת מאיתנו מונחות תשובות לשאלות הללו, גם אם לפעמים לוקח קצת זמן לחשוף אותן. לצד ההתבוננות, חשוב גם לצאת מאזור הנוחות ולנקוט בצעדי פעולה קונקרטיים. זה יכול להיות משהו קטן ופשוט, כמו להתחייב לכמה דקות של תרגול יומי או לקריאת ספר מעורר השראה. העיקר הוא להתחיל, ולסמוך על כך שבמהלך ההליכה נגלה את ההמשך.


ולסיום, תזכורת חשובה: המסע הזה, עם כל מה שהוא דורש מאיתנו, הוא בסופו של דבר הרפתקה מדהימה. זוהי הזדמנות לחיות את החיים במלוא העוצמה, הנוכחות והמשמעות. זו הזמנה לחבור לעצמנו האמיתי, למצות את הפוטנציאל האנושי שלנו, ולתרום את חלקנו הייחודי לעולם. אז גם ברגעים המאתגרים, שווה לזכור את המתנה הגדולה הזו ולהעריך אותה. כל צעד שאנו צועדים, גם הקטן והמהוסס ביותר, הוא חלק מההתקדמות וההתגלות שלנו. כי המסע עצמו, על כל תהפוכותיו, הוא הבית האמיתי שלנו.


לסיכום, מסע הגילוי העצמי והצמיחה האישית הוא אתגר מרתק ומתגמל, הדורש מאיתנו להיות אמיצים, כנים ונכונים ללמוד. זהו תהליך שמזמין אותנו להתבונן עמוק פנימה, לזהות את הדפוסים והמלכודות שמנהלים אותנו, ולעבוד על האיזון העדין בין חיזוק היכולות שלנו לבין זיכוך המניעים והכוונות. בדרך, נצטרך ללמוד להטות אוזן קשבת לקול הפנימי שלנו, להכיל את המהמורות והאתגרים כחלק בלתי נפרד מההתקדמות, ולשאוב השראה ממקורות פנימיים וחיצוניים כאחד.


חשוב לזכור שהמסע הזה ייחודי לכל אחד ואחת, ושאין נוסחה אחת נכונה או דרך "מושלמת". העיקר הוא להתמסר לתהליך האורגני, המפותל לעיתים, מתוך הכרה שחוסר השלמות הוא חלק מהיופי. ההתקדמות דורשת מאיתנו גם לעצור מדי פעם להתבוננות ובחינה עצמית, ולצד זאת לנקוט בצעדים קונקרטיים שמוציאים אותנו מאזור הנוחות ומניעים אותנו קדימה.


בסופו של דבר, המסע הזה הוא הזדמנות יקרת ערך לחיות חיים של משמעות, עומק וצמיחה בלתי פוסקת. זוהי הרפתקת חיים מופלאה, וכל צעד בה, גדול כקטן, הוא חלק מתהליך ההתגלות וההתפתחות האישית שלנו. כשאנו מקבלים ומחבקים את המסע על כל היבטיו, אנו למעשה מקבלים ומחבקים את עצמנו - וזוהי אולי המתנה הגדולה מכל.



תובנות מרכזיות מתוך המאמר:



1. חשוב ללמוד להכיר את עצמנו ולזהות את המלכודות שלנו בכל אחת מחמש העקרונות.

2. ככל שאנחנו לא יודעים לקרוא נכון את עצמנו, כך סביר יותר שנטעה גם בקריאת אחרים וסיטואציות.

3. עלינו לחזק את היכולות שלנו אך גם לזכך אותן כדי שיהיו בשירות הדרך.

4. כדאי לפתח מודעות למתי הגשמנות שלנו מיטיבה ומתי היא יוצרת סבל לנו ולאחרים.

5. נדרש איזון בין חיזוק היכולות לבין זיכוכן כדי להימנע מסטייה.

6. חוסר איזון בין הפקולטות עלול להוביל לבעיות, לדוגמא עודף פרישות או חוסר פרישות.

7. באמצעות תרגול נכון של הפקולטות השונות ניתן להשיג איזון ביניהן.

8. חשוב לקחת צעד אחורה מדי פעם כדי להשיג פרספקטיבה ולהתחבר עם עצמנו ועם מה שקורה סביבנו. 

9. תנאי שקט חשוב כדי להגיע לתובנות עמוקות ולחוכמה.

10. חשוב לזהות תכונות כמו גאווה או רצון לשלוט שעלולות להכשיל אותנו.



"החוכמה האמיתית טמונה בהכרה בבורות של עצמנו." - סוקרטס

עצות מעשיות מהמאמר:



1. התבוננו פנימה והכירו את עצמכם לעומק, כולל את הפקולטות והמלכודות האישיות שלכם.

2. אל תפחדו להודות בטעויות ולתקן אותן. זה חלק מהתהליך.

3. שמרו על איזון בין חיזוק היכולות לבין זיכוכן. אל תיתנו לאף אחד מהם להשתלט.

4. קחו הפסקות קבועות לשקט ולהתבוננות. זה יעזור לכם לשמור על פרספקטיבה.

5. שימו לב אם הגשמנות שלכם באה ממקום של אגו או מסיבה ראויה, ופעלו בהתאם.

6. זכרו שהמטרה היא לשים את הכישורים שלנו לשירות הדהרמה והטוב, לא לספק את האגו.


מנטרות לדיבור עצמי:



1. במקום "אני תמיד נכשל/ת", נסו: "אני לומד/ת מהטעויות שלי ומשתפר/ת בהתמדה".

2. במקום "אני חסר/ת ערך", נסו: "יש לי ערך ייחודי ואני תורם/ת לעולם בדרכי שלי".

3. במקום "אני לא מספיק טוב/ה", נסו: "אני מספיק/ה בדיוק כמו שאני ועושה כמיטב יכולתי".

4. במקום "כולם טובים ממני", נסו: "אני מתמקד/ת בדרך שלי, לא בהשוואה לאחרים".

5. במקום "אני אף פעם לא אצליח", נסו: "אני בדרך הנכונה וממשיך/ה להתקדם צעד אחר צעד".



שאלות מעוררות מחשבה:


1. מהן המלכודות האישיות העיקריות שלכם בכל אחת מחמש הפקולטות? 

2. באילו דרכים אתם יכולים לתרגל איזון בין חיזוק היכולות שלכם לבין זיכוכן?

3. איך תוכלו לשלב בחיים שלכם יותר זמן לשקט, להתבוננות ולהשגת פרספקטיבה?

4. מה יכול לעזור לכם לזהות מתי אתם פועלים מהאגו ומתי הכוונות שלכם טהורות יותר?

5. כיצד תרצו ליישם את התובנות מהשיעור בתחומים השונים של חייכם - עבודה, יחסים, התפתחות אישית?



בחן את תודעתך: חמישה עקרונות רוחניים למתעוררים | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה



1. בסוף כל יום, שאלו את עצמכם: מה למדתי היום על עצמי ועל הדפוסים שלי?

2. כשאתם עומדים בפני אתגר, בדקו: האם אני מגיב/ה כרגע מהאגו או מהחוכמה שלי?

3. תרגלו לקחת הפסקות קצרות במהלך היום להתבוננות, ובדקו: מה הלך טוב, מה פחות, ומה אני לוקח/ת איתי להמשך?

4. כשמישהו אחר מצליח, שימו לב: האם אני מרגיש/ה שמחה בשבילו או קנאה? מה זה אומר עליי?

5. בחרו תחום אחד שבו תתמקדו החודש בחיזוק ובזיכוך - יחסים, עבודה, התפתחות אישית. בסוף החודש הרהרו: מה השתנה?


bottom of page