top of page

חוק הסיבה והתוצאה, או חוק הקארמה בלשון הבודהיסטית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

העולם מונחה על ידי חוקים טבעיים, כאשר אחד העקרונות הבסיסיים ביותר הוא חוק הסיבה והתוצאה, או חוק הקארמה בלשון הבודהיסטית. לפי עיקרון זה, לכל פעולה מכוונת יש השפעה ותוצאה מתאימה, בדומה לחוקי הפיזיקה כמו חוק הכבידה. הבנת הקשר בין מעשים לתוצאותיהם נחשבת לתבונה, והיא הבסיס לתרגול הרוחני.


ההשקפה שלפיה יש משמעות לפעולות שלנו היא תנאי הכרחי ליציאה לדרך ולהתקדמות. עם זאת, לא ניתן תמיד לראות בבירור את הקשר בין מעשה ספציפי לתוצאה ספציפית, מכיוון שיש פער זמן וגורמים רבים שמשפיעים. לכן, אין טעם להתעכב על חישובי קארמה מדויקים או לנסות להבין איך בדיוק עבר או עתיד קשורים להווה. מה שחשוב הוא להתמקד בפעולה הנכונה כאן ועכשיו.


חוק הסיבה והתוצאה, או חוק הקארמה בלשון הבודהיסטית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
חוק הסיבה והתוצאה, או חוק הקארמה בלשון הבודהיסטית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

לאורך הדרך הרוחנית, יש לשמור על העיקרון של קארמה כמנוף להתפתחות, אך בשלב מסוים משחררים גם את ההיאחזות בעיקרון זה. בדומה למשל של רפסודה, שימושי לחציית הנהר אך מיותר כשמגיעים ליעד. החכמה האמיתית מתבטאת ביכולת לדעת מתי להשתמש בכלי ומתי לשחרר.


ההבנה שפעולות יוצרות השפעה יכולה לעורר מודעות ואחריות. היא מעודדת תשומת לב למעשים היומיומיים, נכונות להשקיע מאמץ בחיובי ואמפתיה לזולת. מצד שני, אסור להפוך את זה לשיפוטיות. חשוב לזכור שכולנו מונעים מסיבות עמוקות ושפעולות העבר הביאו אותנו למצב הנוכחי.


קארמה היא עיקרון מנחה לצמיחה, אך לא עול. ככל שנהיה קשובים ונפעל בתבונה, נוכל להעצים את המעגל החיובי של התנהגות מיטיבה ותוצאות מבורכות. הדרך להשתחרר מהסבל ולהגשים את הפוטנציאל האנושי עוברת דרך האיזון העדין הזה בין מאמץ לשינוי לבין קבלה והרפיה.


בסופו של דבר, התהליך הרוחני מוביל להכרה עמוקה בטבע המותנה של המציאות. גם התובנות והחוקים שמנחים אותנו הם בגדר הבניות זמניות שנועדו לתמוך בהתעוררות. כשמגיעים ליעד, גם הם מתפוגגים ונותרת התובנה הצרופה, המשוחררת מכל תפיסה. זוהי החירות האמיתית, שאינה תלויה בדבר.


החכמה של הדרך הבודהיסטית היא בגישה המעשית והמדורגת שלה. היא מכירה בכך שכל אחד מתחיל את המסע ממקום אחר, ולכן מספקת כלים מגוונים להתקדמות בשלבים. העיקרון של קארמה הוא דוגמה מצוינת לכך. תחילה הוא משמש כמדריך להתנהלות מוסרית ולקיחת אחריות, ובהמשך הופך למושא לחקירה עמוקה יותר על טבע המציאות.


כך או כך, המפתח טמון בגישה של פתיחות וגמישות. ככל שנהיה מוכנים להתבונן, לבחון ולהטיל ספק, כך נתקדם לקראת הבנה מעמיקה יותר של מהות הקיום והדרך להתעלות מעבר לסבל. זהו תהליך מתמשך של גילוי והתפכחות, שמשנה לחלוטין את נקודת המבט ואת אופן ההתנהלות בעולם.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
קורס 12 הצעדים-מכללת טאותרפיה


חוק הקארמה - עיקרון מארגן של העולם


העולם שבו אנו חיים מתנהל על פי חוקים וכללים מסוימים, גם אם לא תמיד אנחנו מבינים אותם במלואם. אחד העקרונות הבסיסיים והמרכזיים ביותר הוא חוק הסיבה והתוצאה, הידוע גם כחוק הקארמה על פי המסורת הבודהיסטית. עיקרון זה גורס שלכל פעולה מכוונת שאנחנו מבצעים יש השלכות והשפעות מתאימות, בדומה לאופן שבו חוקי הפיזיקה, כמו חוק הכבידה, מעצבים את המציאות הגשמית. היכולת להבין ולזהות את הקשר בין המעשים שלנו לבין התוצאות שהם מייצרים נחשבת לסוג של תבונה או חוכמת חיים, והיא מהווה את הבסיס לכל תהליך של התפתחות והתעלות רוחנית.


תפקיד הקארמה כמנוע צמיחה והתפתחות


ההשקפה הגורסת שיש משמעות ונפקות לבחירות ולפעולות שלנו היא נקודת מוצא הכרחית לכל מי שמעוניין לצאת למסע של שינוי והתקדמות. בלי האמונה שביכולתנו להשפיע על המציאות ועל עתידנו, אין לנו מוטיבציה אמיתית להתאמץ ולהשתפר. עם זאת, חשוב להכיר בכך שלעתים קרובות לא ניתן לזהות בצורה מיידית וחד משמעית את הזיקה בין מעשה מסוים לבין תוצאה כלשהי. הסיבות לכך הן מרובות - ראשית, פעמים רבות ישנו פער זמנים משמעותי בין רגע ביצוע הפעולה לבין התממשות השפעותיה. שנית, ישנם גורמים רבים ומגוונים שיכולים להתערב ולהשפיע על האופן שבו מעשה מתורגם לתוצאה. לכן, ההתמקדות בחישובים מדויקים של קארמה או הניסיון להבין בדיוק כיצד העבר או העתיד קשורים להווה הם בגדר מהלכים לא פרקטיים ואף מבלבלים ומתסכלים. הדבר החשוב באמת הוא לתעל את תשומת הלב ואת המאמצים שלנו לעשייה הנכונה והמיטיבה ברגע הנוכחי.


הצורך לשמר את עקרון הקארמה לאורך הדרך


במהלך הדרך הרוחנית, חשוב לשמר ולטפח את עקרון הקארמה ככלי עוצמתי שיכול לסייע לנו לצמוח ולהתפתח. יחד עם זאת, בשלב מתקדם יותר של ההתפתחות, מגיע הרגע שבו אנחנו יכולים ואף צריכים להרפות מההיאחזות בעיקרון הזה. בדומה לאדם שמשתמש בסירה או ברפסודה כדי לחצות נהר - כל עוד הוא באמצע המסע, הסירה חיונית עבורו ומסייעת לו להתקדם בבטחה. אבל ברגע שהוא מגיע בשלום לגדה השנייה, אין עוד טעם להמשיך ולסחוב את הסירה. החוכמה האמיתית טמונה ביכולת לדעת מתי כלי מסוים מועיל לנו ומתי הוא הופך למעמסה שאפשר לוותר עליה.


קארמה כמקור לאחריות, מודעות ואמפתיה


ההבנה שהפעולות שלנו יוצרות השפעה על המציאות יכולה לעורר בנו מודעות רבה יותר למעשים שלנו ותחושת אחריות רבה יותר כלפי הסובבים אותנו. היא יכולה לעודד אותנו להיות קשובים ונוכחים ברגעים הקטנים של היומיום, ולזכור שגם לבחירות הזעירות לכאורה יש משמעות. היא גם יכולה לספק לנו מוטיבציה להשקיע מאמץ במעשים חיוביים ומיטיבים, מתוך ידיעה שהם משרתים אותנו ואת הזולת בטווח הארוך. ההכרה בכך שכל האנשים סביבנו הם תוצר של הבחירות והנסיבות שעיצבו את חייהם יכולה לעורר בנו יותר אמפתיה וחמלה. יחד עם זאת, חשוב מאוד שלא להפוך את האמונה בקארמה למנוף לשיפוטיות או האשמה. אסור לנו לשכוח שכל אדם פועל על בסיס המניעים, ההרגלים והתפיסות שהוא פיתח, ושהמציאות הנוכחית שלו היא תולדה של שרשרת ארוכה של סיבות ותוצאות שקדמו לה.


קארמה - כוח מניע לשינוי, לא עונש משמיים


חוק הקארמה אינו אמור לשמש ככלי לחלוקת פרסים או עונשים מוסריים, אלא כעיקרון מנחה שמזמין אותנו להיות נוכחים, ערים ופעילים בעיצוב המציאות והעתיד שלנו. ככל שנהיה קשובים יותר לעצמנו, למעשים שלנו ולהשפעות שיש להם, נוכל לפעול בצורה מושכלת ואחראית יותר, ולהעצים בכך את מעגל ההשפעות החיוביות שאנחנו מחוללים. הדרך להיחלץ ממעגל הסבל ולממש את הפוטנציאל האנושי הגלום בנו עוברת דרך מיצוי העיקרון הזה - שילוב מתמיד ועדין בין עשייה ממוקדת מטרה לבין הרפיה וקבלה של מה שמעבר לשליטתנו.


ויתור על הזדהות והיאחזות ברעיונות


התהליך הרוחני, בסופו של דבר, מוביל אותנו אל עבר הכרה והפנמה עמוקה יותר של הטבע המותנה והזמני של המציאות כולה. גם התובנות הנעלות ביותר, העקרונות והחוקים היסודיים ביותר שמנחים את חיינו, הם בגדר מושגים והבניות תודעתיות שנועדו לתמוך בתרגול ובהתפתחות שלנו, אבל בסופו של דבר גם הם מתמוססים ונעלמים כשמגיעים אל היעד. מה שנותר לבסוף היא החוויה הצרופה והבלתי אמצעית של הרגע, חוויה שאינה תלויה בדבר ואינה נשענת על שום תפיסה או רעיון - לא תפיסות שקשורות לעצמי, ולא כאלה שקשורות לעולם החיצוני. זוהי החירות האולטימטיבית שאינה מותנית בשום דבר.


הדרך הבודהיסטית - מסע מעשי ומדורג לחופש


אחת החוכמות העמוקות של הדרך הבודהיסטית היא הגישה הפרקטית והמותאמת אישית שהיא מציעה לכל מי שמעוניין לצעוד בנתיב הרוחני. הדרך הזו מכירה בכך שכל יצור נמצא בנקודת מוצא שונה, עם רקע, כישורים ואתגרים ייחודיים משלו. לכן, היא מעמידה לרשותנו שפע של כלים, עקרונות ושיטות, שיכולים לסייע לנו להתקדם בהדרגה ממצבנו הנוכחי אל עבר יותר חופש, חוכמה וחמלה. העיקרון של קארמה הוא דוגמה מצוינת לאופן שבו רעיון בסיסי לכאורה יכול לשאת בחובו רבדים שונים של פרשנות ויישום. בתחילת הדרך, הוא עשוי לשמש בעיקר כקריאה להתנהלות מוסרית, לאחריות אישית ולמודעות גבוהה יותר לקשר בין מעשים לתוצאות. בהמשך, הוא הופך למצע לחקירה מעמיקה יותר על טבע המציאות עצמה - על האופן שבו התודעה שלנו נוטה להבנות ולהלבין את הקיום, ועל האפשרות לחוות את החיים בצורה בלתי אמצעית יותר שאינה שבויה בהגדרות ובקטגוריות.


בין עיון לממש - המפתח לחיים משוחררים


בין אם אנחנו בוחרים להישאר ברובד הפילוסופי והאינטלקטואלי או לצלול אל העומק המעשי והחווייתי, המפתח טמון ביכולת שלנו לשמר תמיד גישה של פתיחות, ספקנות בונה וגמישות מחשבתית. ככל שנהיה מוכנים להרהר, לבחון, לבדוק את הנחות היסוד שלנו ולערער על המובן מאליו, נוכל להגיע להבנה מעמיקה יותר של האמת המהותית, זו שחורגת מכל הגדרה ומושג. התהליך הזה הוא מסע מתמשך וארוך טווח שמאתגר אותנו בכל פעם מחדש, אבל בד בבד גם מקרב אותנו אל חוויה של חופש פנימי אמיתי שאינו מותנה בשום דבר חיצוני. זהו מסע שדורש אומץ, כנות והתמדה, אבל השינוי וההתפתחות העצומים שהוא מזמן שווים את המחיר.


השתחררות מכבלי העבר ויצירת עתיד חדש


ההבנה של חוק הקארמה והתהליך הרוחני כולו בסופו של דבר מובילים אותנו לשחרור מכבלי העבר ולפתיחת האפשרות לעצב את העתיד מחדש. אמנם איננו יכולים למחוק את העבר, אבל אנחנו יכולים לשנות את הדרך שבה הוא משפיע עלינו ועל העתיד שלנו. ברגע שאנחנו מחליטים לאמץ תודעה של אחריות, של מודעות ושל אמונה בכוחנו לשנות, אנחנו הופכים לכוח מניע שמעצב מציאות חדשה. כל מעשה קטן של נדיבות, חמלה, סבלנות או חוכמה, הוא זרע שנזרע באדמה שעשויה בבוא העת להניב פרי מתוק וחיובי. ככל שנתרגל להפנות את המבט שלנו פנימה, לעקוב אחר המחשבות, הרגשות וההרגלים שלנו ולבחור שוב ושוב בנתיב המיטיב, נוכל לחולל שינוי משמעותי בחיינו ובעולם כולו. כי מהות הקיום האנושי היא הקשר העמוק והבלתי ניתן לניתוק בין כל היצורים החיים - כולנו שזורים במארג אינסופי של תלות וגומלין הדדית. עצם היותנו חלק ממארג זה מקנה לנו את הכוח והאחריות להשפיע ולעצב את המציאות בכל רגע נתון. וכשנבחר להשתמש בכוח הזה לטובת כל היצורים, נהפוך לסוכנים של שינוי חיובי ונרחיב את מעגלי הטוב והאושר בעולם.


לסיכום, המפגש עם חוק הקארמה הוא הזמנה מרתקת למסע של התעוררות, מסע שמתחיל בלקיחת אחריות על חיינו וממשיך אל עבר תובנות עמוקות על טבע המציאות עצמה. זהו מסע שמזמין אותנו לבחון את ההנחות והאמונות שמעצבות את חווית החיים שלנו, ולגלות את החופש הטמון מעבר להן. הדרך לעשות זאת עוברת דרך תרגול מתמיד של קשיבות, חקירה עצמית, אומץ וחמלה. ככל שנטפח את התכונות האלה ונתרגל לפעול לאורן, נוכל לחולל שינוי משמעותי באיכות החיים שלנו ושל הסובבים אותנו. בתהליך הזה, אנו הופכים למעין אמנים או יוצרים שמעצבים בכל רגע נתון את הקארמה האישית והקולקטיבית שלנו. זוהי יצירה המשכית ובלתי פוסקת, שדורשת מאיתנו להיות ערים, קשובים ונוכחים. אבל היא גם מציעה לנו את ההזדמנות המופלאה לממש את הפוטנציאל העצום הטמון בקיום האנושי - הפוטנציאל לחיות חיים מלאי משמעות, שמחה, חופש וחמלה. וזוהי הזדמנות יקרת ערך שכדאי לנו לנצל עד תום.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
לימודי פסיכותרפיה-קורס 12 הצעדים-פרויקט נובה-מרכז יום


תובנות מרכזיות על הקארמה:


1. השקפה שלכל מעשה שאדם עושה בכוונה, יש תוצאה מתאימה, היא השקפת היסוד בתרגול הבודהיסטי.


2. חוק הקארמה הוא חוק טבע, כמו חוקי הגרביטציה.


3. ידיעת הבנת הקשר בין סיבה ותוצאה נקראת תבונה.


4. לא צריך לחשב את הקארמה, הבודהה מדגיש לנזירים הרבה פעמים לא לחשוב מה עשו בעבר או מה יהיו בגלגול הבא.


5. חדילת המגע היא חדילת הקארמה, והדרך לחדילת הקארמה היא הדרך הנעלה כפולת השמונה.


6. גם התובנה שאנו תופסים את העולם כחוקי, בסופו של דבר משחררים אותה, אבל רק בסוף הדרך.


7. אם נחשוב שאין קשר בין סיבה לתוצאה, לא נצא לדרך בכלל.


8. חשוב לשמור על התובנות לאורך כל הדרך, ורק בסופה אפשר לשחרר אותן.


9. בסוטרה "תחומי תובנה", הבודהה מלמד על 77 תחומי תובנה, כולל על לידה כתנאי לזקנה ומוות.


10. גם אם לא ניתן לראות בבירור את הקשר בין מעשה לתוצאה, עדיין כדאי לפעול לפי עקרון הקארמה.



"שינוי מתחיל תמיד מבפנים. אם אתה רוצה לשנות את העולם, שנה קודם את עצמך." (מהטמה גנדי)

עצות מעשיות לקארמה טובה:


1. תרגלו את הדרך הנעלה כפולת השמונה כדי להביא לחדילת הקארמה.


2. אל תנסו לחשב את הקארמה או להבין בדיוק את הקשר בין מעשים מסוימים לתוצאות ספציפיות.


3. פתחו תבונה על ידי הבנת הקשר הכללי בין סיבה לתוצאה.


4. שמרו על האמונה בחוק הקארמה לאורך כל הדרך הרוחנית, ושחררו אותה רק בסופו של התהליך.


5. עשו מעשים חיוביים גם אם אתם לא רואים תוצאות מיידיות, כי הם ישפיעו לטובה בטווח הארוך.


6. התמקדו בהווה ובפעולות הנכונות עכשיו, ולא בחשבונות על העבר או העתיד.



מנטרות לדיבור עצמי מתוך השיעור:


1. במקום "אני לא מסוגל", אמרו: "יש בי הפוטנציאל להתמודד ולהצליח עם כל אתגר בדרכי".


2. במקום "אני תמיד נכשל", אמרו: "אני לומד מכל נסיון ומתקדם בהתמדה לקראת מטרותיי".


3. במקום "החיים קשים מדי", אמרו: "יש לי הכוחות והכלים להתמודד עם כל מה שהחיים מזמנים לי".


4. במקום "אני לא ראוי לאהבה", אמרו: "אני ראוי לאהבה ומסוגל לתת ולקבל אהבה בחיי".


5. במקום "אין טעם להשתנות", אמרו: "אני מחויב להתפתחות אישית מתמדת ולמיצוי הפוטנציאל שלי".



שאלות מעוררות מחשבה:


1. האם חוויתם בחייכם מקרים שבהם ראיתם בבירור קשר בין מעשים מסוימים לתוצאותיהם? כיצד זה השפיע על תפיסת העולם שלכם?


2. כיצד אתם יכולים ליישם את העיקרון של עשיית מעשים חיוביים ללא ציפייה לתוצאות מיידיות בחיי היומיום שלכם?


3. מה הייתם עושים אחרת אילו האמנתם בחוק הקארמה? איך היה משתנה סדר העדיפויות שלכם?


4. האם אתם מרגישים שיש סתירה בין הרצון לקחת אחריות על חייכם לבין האמונה בגורל או בכוח עליון? כיצד הייתם מיישבים סתירה כזו?


5. איך היחס שלכם כלפי אנשים אחרים היה משתנה אם הייתם מפנימים את הרעיון שכל אדם הוא תוצר של המעשים שלו?



בחן את תודעתך:


1. האם אתם מקדישים תשומת לב למעשים שאתם עושים ביום יום ובוחנים את השפעתם על סביבתכם ועל עצמכם?


2. האם אתם מתרגלים לבצע מעשים חיוביים גם כשהדבר דורש מאמץ, מתוך הבנת חשיבות הקארמה החיובית?


3. האם אתם נמנעים מלשפוט אחרים על סמך מצבם הנוכחי, ומנסים לראות את השתלשלות הסיבות והתוצאות שהביאו אותם לשם?


4. כשקורה לכם דבר שלילי, האם אתם לוקחים אחריות ובוחנים כיצד יכולתם לפעול אחרת, במקום להאשים את הנסיבות?


5. האם אתם משתדלים להיות קשובים ולפעול בתבונה, מתוך הבנה שליכולת השיפוט וההבחנה שלכם יש השפעה ישירה על איכות חייכם?


חוק הסיבה והתוצאה, או חוק הקארמה בלשון הבודהיסטית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

bottom of page