top of page

הסיפור של קרל יונג והשמאניזם | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

קארל יונג, אחד מחלוצי הפסיכולוגיה המודרנית, היה בעל כישרון ייחודי להגיע אל נבכי הנשמה ולהבין באופן אינטואיטיבי את המתרחש בה, מבלי להישען על המונחים הטכניים של הפסיכיאטריה. בדומה לשאמאן המתחבר למטופל דרך נוכחות אוהבת ואכפתית, יונג יצר קשר עמוק עם המטופלים שלו.


הוא האזין בסבלנות ובאמפתיה, נתן להם מרחב בטוח לשתף את סיפוריהם האישיים, והצליח להביא להחלמה מרשימה, כפי שהדגים המקרה של הנערה הצעירה במצב פסיכוטי.


הסיפור של קרל יונג והשמאניזם | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

הסיפור של קרל יונג והשמאניזם | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
הסיפור של קרל יונג והשמאניזם | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

אולם, יונג עצמו נשא פצעים וחווה משברים לאורך חייו. ילדותו התאפיינה בבדידות, חלומיות והתנתקות מהסביבה הלימודית. מצבה הנפשי של אמו והיעדר הזמינות הרגשית של אביו יצרו בו פצע של נטישה, והובילו אותו לחפש דמויות הוריות. המשבר המשמעותי ביותר התרחש כאשר יונג נאלץ להתמודד עם אובדן הקשר עם פרויד והדחייה מעולם הפסיכואנליזה. במהלך חמש שנות התפרקות והתמרה, יונג יזם מסע התבוננות עצמית עמוק, בדומה למסע שאמאני, על מנת למצוא את נשמתו ואת משמעות חייו.


במהלך תהליך החניכה הממושך, יונג פגש דמויות מורים פנימיים, ובייחוד את פילמון - דמות חכם זקן בעל כנפי שלדג וקרניים, שהפך למדריך הרוחני שלו. בחלומו על ליברפול, יונג הגיע למרכז המואר, שם עמד עץ מגנוליה מוזהב. הוא הבין שהגיע למרכז העצמי העמוק ביותר, שממנו ניתן לכוון את החיים. התובנות שצבר במהלך שנות ההתמרה הובילו אותו לפיתוח הפסיכולוגיה הייחודית שלו, הרואה ביסודות הנשמה ממד רוחני הקשור ל"ארכיטיפ העצמי". בעקבות בהירות החזון שרכש, כוחו כמרפא גדל משמעותית.


ההתעוררות השמאנית של יונג בגיל 19 ו-34 הדגישה את חשיבות ההליכה בדרך הלב כמרכיב מרכזי בשמאניזם. על פי גישה זו, האדם מממש את ייעודו דרך חיבור פנימי עמוק ומתוך הקשבה לחוכמת הנשמה. יונג האמין כי על האדם להתחבר לקול הפנימי, לחוש לאן הוא מונחה, ולפעול בהתאם. בדרך זו, ניתן למצוא את הנתיב הנכון לחיים מלאי משמעות.


מורשתו של יונג מהדהדת עד ימינו, ומזמינה כל אחד ואחת לצאת למסע פנימי של גילוי עצמי. על ידי האזנה לקול הלב, חיפוש הדרכה בעתות משבר, גילוי אמפתיה כלפי הזולת וקבלה של החוויות הרוחניות הייחודיות, ניתן להתחבר למרכז העצמי ולממש את הפוטנציאל הטמון בנו.


המסר העמוק של יונג הוא שהמפתח לחיים מספקים טמון בהענקת תשומת לב לנפש הפנימית וביצירת הרמוניה בין העולמות הפנימיים והחיצוניים. זוהי הזמנה להעז ולצלול אל מעמקי הווייתנו, מתוך אמונה שם נמצא את הכוח לרפא, להתפתח ולממש את גורלנו האמיתי.



מסעו הרוחני של קארל יונג - גילוי הנשמה דרך פסיכולוגיה וחוכמה שמאנית



היכולת האינטואיטיבית של יונג להבנת הנפש האנושית


קארל יונג, אחד מאבות הפסיכולוגיה האנליטית, היה ידוע ביכולתו יוצאת הדופן לחדור אל עומק הנשמה ולהבין את תהליכיה הפנימיים. בניגוד לגישות הפסיכיאטריות הרווחות באותה תקופה, יונג לא הסתמך על מונחים טכניים או אבחנות קליניות גרידא. במקום זאת, הוא פיתח גישה הוליסטית המבוססת על הקשבה, אמפתיה ואינטואיציה. בדומה לשאמאן המתחבר למטופליו דרך נוכחות מלאת חמלה, יונג יצר מרחב טיפולי בטוח ומכיל, המאפשר למטופל לחשוף את סיפורו האישי ולהיפתח לתהליכי ריפוי עמוקים.


דוגמה מובהקת ליכולתו הטיפולית יוצאת הדופן של יונג ניתן למצוא במקרה של הנערה הצעירה שהייתה במצב פסיכוטי. בעוד רבים היו מתייחסים למצבה כאל הפרעה חמורה הדורשת התערבות תרופתית או אשפוז, יונג בחר להתייחס אליה בכבוד ובסבלנות. הוא בילה שעות רבות לצידה, מבלי לדרוש ממנה דבר, פשוט מתוך נוכחות שקטה ותומכת. בסופו של דבר, אמונו והתמדתו נשאו פרי - הנערה נפתחה בפניו, שיתפה אותו בעולמה הפנימי וסיפרה על הטראומה שחוותה. מקרה זה ממחיש את הכוח המרפא הטמון בקשר אנושי אמיתי, המבוסס על קבלה והקשבה לזולת.


הפצעים והמשברים שעיצבו את דרכו של יונג


אולם, כדי להבין לעומק את הגישה הטיפולית והפילוסופית של יונג, יש להתבונן גם בפצעים ובמשברים שחווה במהלך חייו. יונג גדל בבית שהתאפיין בחוסר יציבות רגשית - אמו סבלה ממצוקה נפשית ואביו היה נעדר ומנותק. כילד, יונג חש בדידות עמוקה והיה שקוע בעולמו הפנימי, מלא בחלומות, מחשבות ודמיון. הניתוק מהסביבה המשפחתית והחברתית הותיר בו תחושת נטישה וערער את תחושת הביטחון שלו. ניתן לשער שחוויות אלה הניעו אותו, בבגרותו, לחקור לעומק את מושג הנפש ולחפש דרכים לרפא את הפצעים הרגשיים של מטופליו.


המשבר המשמעותי ביותר שחווה יונג התרחש בשנות ה-30 לחייו, עם התפרקות הקשר בינו לבין זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה. יונג, שראה בפרויד מורה ודמות אב, חש תסכול הולך וגובר מהגישה הדוגמטית והממוקדת-מיניות של הפסיכואנליזה. כשהעז לפתח תיאוריות משלו ולהביע ביקורת על רעיונותיו של פרויד, מצא את עצמו מנודה ומורחק מהממסד הפסיכולוגי. משבר זה הוביל את יונג לתהליך התפרקות נפשית עמוקה, שנמשך כחמש שנים. הוא עזב את משרתו האקדמית, התנתק מהמוסכמות החברתיות, ויצא למסע התבוננות עצמית אינטנסיבי, בניסיון למצוא את זהותו האמיתית ואת משמעות חייו.


מקבילות בין מסעו הפנימי של יונג לבין תהליכי החניכה השמאניים


ניתן למצוא קווי דמיון מעניינים בין המשבר שעבר יונג לבין תהליכי החניכה המסורתיים של שאמאנים בתרבויות שונות. בדומה לשאמאן הצעיר, שנדרש להתנתק מהקהילה ולצאת אל הטבע הפראי כדי למצוא את כוחותיו הרוחניים, גם יונג נדרש לנטוש את עולמו המוכר ולצלול אל תוך נבכי נפשו. במהלך תהליך זה, שכלל התבודדות, מדיטציה וחקירה עצמית מעמיקה, חווה יונג מפגשים עם דמויות ארכיטיפיות, סמלים וחזיונות מיסטיים. ניתן לפרש חוויות אלו כשלבים הכרחיים במסע הגיבור הפנימי, המוביל בסופו של דבר לגילוי העצמי האמיתי והמהות הרוחנית.


דמות מפתח שליוותה את יונג במסעו הפנימי הייתה פילמון - חכם זקן גנוסטי, מעוטר בכנפי שלדג וקרניים. פילמון שימש עבור יונג כמעין מורה רוחני פנימי, שהנחה אותו והאיר את הדרך במבוכי הלא-מודע. באמצעות דו-שיח מתמשך עם פילמון ודמויות ארכיטיפיות נוספות, הצליח יונג לגבש הבנה עמוקה יותר של הנפש האנושית ושל כוחות העומק הפועלים בה. ההתמסרות לתהליך זה, על כל הקשיים והאתגרים הכרוכים בו, הובילה בסופו של דבר לתובנות מהפכניות ולהתפתחות של שפה פסיכולוגית-רוחנית חדשה, המבוססת על מושגים כמו ארכיטיפים, צל, אנימה ואנימוס, וכמובן - תהליך האינדיבידואציה.


חלום הליברפול ומשמעותו בהבנת המרכז הפנימי


אחד האירועים המשמעותיים ביותר במסעו הרוחני של יונג היה "חלום הליברפול". בחלום זה ראה עצמו יונג צועד לעבר העיר תוך חציית תעלה עגולה, ומגיע אל האי המרכזי, שם עומד עץ מגנוליה מוזהב. ברגע שהגיע למרכז, הבין יונג שלא ניתן להמשיך הלאה - זהו היעד הסופי, לב הווייתו. חלום זה סימל עבור יונג את גילוי העצמי העמוק ביותר שלו, את ה"ארכיטיפ העצמי" שממנו נובעת משמעות החיים. התובנה שצמחה מהחלום הזה הפכה לאבן יסוד בפסיכולוגיה היונגיאנית, המדגישה את החשיבות של חיבור למרכז הפנימי ולמהות הרוחנית ככלי להגשמה עצמית ולריפוי.


גיבוש התפיסה הפסיכולוגית-רוחנית של יונג והשפעתה על עבודתו הטיפולית


התובנות העמוקות והחוויות הטרנספורמטיביות שצבר יונג במהלך שנות המשבר וההתמרה, הניחו את היסודות לפסיכולוגיה החדשנית שפיתח. בלב גישתו עומדת ההבנה שלנפש האנושית יש מימד רוחני מהותי, הקשור לארכיטיפים אוניברסליים ולדפוסי התנהגות המשותפים לכל בני האדם. יונג טען שעל מנת להגיע לבריאות נפשית ולמימוש עצמי, יש לחתור לחיבור בין האגו למרכיבים העמוקים יותר של הנפש, כמו הצל, האנימה/אנימוס והעצמי. מטרת הטיפול הפסיכולוגי, על פי יונג, היא להוביל את המטופל בתהליך של גילוי עצמי, המאפשר אינטגרציה של המרכיבים השונים באישיות והרמוניה פנימית.


בעקבות המסע הפנימי שעבר, התחדדה אצל יונג גם התפיסה לגבי חשיבות ההקשבה לקול הפנימי וההליכה בדרך הלב. הוא האמין שעל כל אדם מוטלת האחריות להתחבר לעצמי האותנטי שלו, לחוש את הכיוון שאליו הוא מונחה מבפנים, ולפעול בהתאם לצו המצפון והאינטואיציה. גישה זו משקפת את ההשפעה העמוקה של עקרונות שמאניים על הגותו של יונג, ובפרט את הדגש על החיבור הישיר עם העולם הרוחני והחוכמה הפנימית ככלי להתפתחות ולהגשמה עצמית. ניתן לומר שהאתגרים שהתמודד איתם יונג והמסעות הפנימיים שערך, הובילו אותו לפתח שפה המשלבת את המדע והרוח, ומאפשרת גישור בין העולמות השונים.


הזמנה למסע של חקירה עצמית וצמיחה


מורשתו של קרל יונג ממשיכה להדהד ולהשפיע על העולם הפסיכולוגי, הרוחני והתרבותי עד עצם היום הזה. יצירתו מהווה הזמנה לכל אחת ואחד לצאת למסע של גילוי עצמי, להעמיק את ההיכרות עם הזירה הפנימית ולחתור לחיבור אותנטי יותר עם העצמי והסביבה. כאשר מפנימים את הלקחים מחייו ומהגותו של יונג, מבינים שהדרך לשלמות ולסיפוק עוברת דרך ההתמודדות האמיצה עם האתגרים, הצללים והמורכבויות שבנפש האדם. בעוד המציאות החיצונית עלולה להיות מאיימת ובלתי יציבה, בתוכנו פנימה קיים מרחב של יציבות ובהירות - העצמי האמיתי שמבקש להתגלות ולבוא לידי ביטוי.


כדי לצעוד בעקבות יונג ולהתחבר למרכז הווייתנו, נדרשים מאיתנו אומץ, כנות וענווה. יש ללמוד להקשיב בסבלנות לקולות הפנימיים, להכיר בצדדים החשוכים והמודחקים שבנו, ולהיפתח בפני החזון הגדול יותר של הנשמה. זוהי הזדמנות לרקום מערכת יחסים חדשה עם עצמנו - יחסים מבוססי אהבה, קבלה ואמון ביכולת שלנו להירפא ולהתעלות. הדרך הזו אינה תמיד קלה או נעימה, אך היא מבטיחה שחרור מכבלי העבר, צמיחה של תודעה חדשה והיוולדות מחודשת לחיים מלאים ומשמעותיים יותר.


במובן זה, מורשתו של יונג היא מתנה יקרת ערך לאנושות - מפה רוחנית-נפשית המאפשרת לכל אחד ואחת למצוא את הנתיב האישי לחיבור עצמי,ריפוי ומימוש עצמי. זוהי קריאה להעז ולצלול אל הלא נודע שבתוכנו, להתיידד עם המסתורין ולתת אמון בחוכמה העמוקה של הנפש. כשאנו מקשיבים לקול הפנימי ופועלים בהתאם לאמיתות הלב, אנו הופכים לשותפים פעילים בתהליך ההתהוות של חיינו ויוצרים מציאות חדשה, עשירה ומלאת פוטנציאל.


חשיבות האמפתיה וההכלה במרחב הטיפולי והאנושי


אחד המסרים החשובים ביותר שעולים מדמותו ומפועלו של יונג הוא הצורך לפתח יחס של חמלה, סובלנות וקבלה כלפי עצמנו וכלפי הזולת. כפי שהדגים יונג ביחסו המיוחד למטופלת הצעירה במצב פסיכוטי, האמפתיה וההכלה הן מרכיבים חיוניים בכל אינטראקציה טיפולית ואנושית. כאשר אנו מגלים נדיבות רגשית ונכונות להתבונן בעיניים אוהדות על הסבל והמורכבות של הזולת, אנו פותחים פתח לחיבור אמיתי, להקשבה לסיפור האישי ולהחלמה. במקום לשפוט, לבקר או לנסות "לתקן" את האחר, אנו מזמינים אותו להיות נוכח בשלמותו, על כל הגוונים והקולות שמרכיבים את עולמו הפנימי.


גישה זו של קבלה והכלה חשובה במיוחד כאשר מדובר בהתמודדות עם מצבי נפש קיצוניים, כמו פסיכוזה, דיכאון עמוק או משברים רוחניים. לעתים קרובות, הסובלים ממצוקות נפשיות חריפות חווים בדידות, ניכור וחוסר הבנה מצד הסביבה, מה שמקשה עליהם עוד יותר להחלים ולהשתקם. אם נלמד מהדוגמה של יונג ונאמץ עמדה אמפתית, סבלנית ומכילה כלפי מטופלים במצבים מעין אלה, נוכל לפתוח עבורם מרחב בטוח לביטוי עצמי, לחקירה ולצמיחה. זהו תפקיד מרכזי של המטפל - להוות עוגן יציב ואוהב, המאפשר למטופל לחוות את מלוא הקשת של רגשותיו וחוויותיו מבלי לחשוש מדחייה או נטישה.


הרלוונטיות של רעיונות יונג בעידן המודרני


רעיונותיו של קרל יונג על חשיבות ההתבוננות פנימה, על הצורך בחיבור לשורשים הרוחניים ועל תהליכי ההתפתחות של הנפש, נותרו רלוונטיים ובעלי ערך רב גם בעידן הנוכחי. בתקופה של תמורות מהירות, אי-ודאות גוברת וריבוי גירויים חיצוניים, הקריאה של יונג לפנות פנימה ולמצוא את המרכז והיציבות בתוכנו, נחוצה אולי יותר מתמיד. התובנות העמוקות והמפרות שהציע בנוגע לחשיבות ההקשבה לקול האינטואיטיבי, לחלומות ולמסרים הסמליים של הנפש, מהוות תזכורת חשובה לכולנו לטפח קשר חי, דינמי ויצירתי עם העולם הפנימי שלנו.


בנוסף, ההבנה של יונג לגבי המשמעות העמוקה של משברים ומצבי דיסאוריינטציה, ככוח מניע להתפתחות ולצמיחה, מעניקה נקודת מבט מעודדת ומלאת תקווה גם לאתגרי ההווה. במקום לראות במשברים אישיים או גלובליים אירועים מפחידים ומשתקים, נוכל לפרש אותם כהזדמנויות יקרות ערך לשינוי, להתחדשות ולהתעלות. אם נאמץ את גישתו האופטימית של יונג ונסמוך על היכולת הטבועה בנו להתמודד, להסתגל וליצור מציאות חדשה, נוכל לצלוח את סערות החיים בתעצומות נפש ולהפוך למאסטרים של גורלנו.


לבסוף, המורשת של יונג מזכירה לנו את הכוח המרפא הטמון בהתחברות לחוכמת העתיקה, למיתוסים, לאגדות ולסמלים הארכיטיפיים המשותפים לתרבויות השונות. בחיפוש אחר משמעות ואחדות בעולם מפולג ומקוטב, יכולה העבודה עם מוטיבים מיתולוגיים וארכיטיפיים להציע מפתח לגישור על פערים, לחידוש תחושת הקדושה וליצירת שפה אוניברסלית של הנפש. בעקבות יונג, נוכל לשוב ולהתחבר למעיינות ההשראה הנצחיים, וליצור מרקם חיים עשיר, מלא וקוסמי יותר.


לסיכום, דמותו ומשנתו של קרל יונג ממשיכות להאיר ולהפרות את עולם הרוח והנפש עד ימינו אנו. מפועלו אנו למדים על חשיבות ההתבוננות, הכנות, האומץ והקבלה העצמית בדרך למימוש עצמי ולשלמות. בעקבותיו, אנו מוזמנים להפליג במסע מופלא אל עבר עצמנו, לגלות מחדש את העומק והיופי שבנשמתנו, ולהטביע את חותמנו הייחודי בעולם באופן מודע ומחובר. אם נצעד באמונה ובתבונה, ונקשיב לחוכמה העתיקה השוכנת בלבנו, נזכה לחיות חיים מלאי תשוקה, השראה והגשמה.



תובנות מרכזיות מתוך משנתו של קרל יונג:



1. יונג היה בעל כישרון להגיע לנשמה ולהבין אינטואיטיבית מה קורה, ללא שימוש במונחים הטכניים של הפסיכיאטריה.

2. יונג חווה משבר וטרנספורמציה במשך חמש שנים, שבסופן הוא קיבל חזון ברור לעבודת חייו כמטפל וכחוקר.

3. יונג ראה את היסודות של הפסיכולוגיה בנשמה כרוחניים, וקשורים למרכז האבסולוטי שהוא כינה "ארכיטיפ העצמי".

4. כוחו של יונג כמרפא גדל משמעותית בזכות בהירות החזון שלו לאחר חוויית ההתמרה.

5. יונג מצא דמות אב, מורה פנימי או רוח שומרת בדמותו של פילמון, שיכול היה לחנוך אותו ולהראות לו את נוף הנפש.

6. יונג האמין שדרך הלב היא מרכיב מרכזי במערכת השמאנית, שבה אדם חי את ייעודו דרך הלב ובהתאמה עם הרוח הגדולה.

7. יונג חווה פציעה בילדותו עקב חוסר זמינות רגשית של אביו ואמו, מה שהוביל אותו לחפש דמויות הורים.

8. יונג הקדיש ימים רבים להאזנה בסבלנות ובאמפתיה למטופלת צעירה שהייתה במצב פסיכוטי, עד שהיא יצרה קשר איתו וסיפרה את סיפורה.

9. יונג האמין שהאדם צריך לחיות מהלב, להקשיב בפנים ולראות כיצד הוא מונחה בחייו.

10. ההתעוררות השמאנית של יונג בגיל 19 ו-34 הובילה אותו לחפש מורים שמאניים שיעזרו לו לייצב את החוויה שלו.



"המסע האמיתי של גילוי עצמי אינו כרוך בחיפוש אחר נופים חדשים, אלא בהתבוננות בעיניים חדשות."

עצות מעשיות של ד"ר מזרחי אברהם:


1. האזינו לקול הפנימי שלכם והלכו בעקבות הלב כדי למצוא את הדרך הנכונה עבורכם בחיים.

2. אל תפחדו לחפש עזרה ממורים או מדריכים כשאתם עוברים משברים או תקופות מאתגרות.

3. היו סבלניים ואמפתיים כלפי הסובלים, ותנו להם מקום בטוח לשתף את סיפורם האישי.

4. חפשו את המרכז האבסולוטי בתוככם, שממנו תוכלו לכוון את חייכם.

5. אל תתביישו בחוויות הרוחניות או המיסטיות שלכם, כי הן יכולות להוביל אתכם לטרנספורמציה עמוקה.

6. למדו להתחבר לנשמה של הזולת באופן אינטואיטיבי, מעבר למונחים הטכניים או לז'רגון המקצועי.


מנטרות לדיבור עצמי מתוך גישת טאותרפיה:



1. במקום: "אני לא מסוגל להתמודד עם המשבר הזה", אמור: "יש בי את הכוח הפנימי להתגבר על כל אתגר ולצמוח ממנו".

2. במקום: "אף אחד לא מבין אותי", אמור: "אני מוקף באנשים אוהבים שמקשיבים לי ותומכים בי".

3. במקום: "אני תקוע ואין לי כיוון בחיים", אמור: "אני מחובר לנשמה שלי ומודע לחזון הפנימי שמנחה אותי".

4. במקום: "החוויות שלי מוזרות ולא נורמליות", אמור: "החוויות הרוחניות העמוקות שלי הן מתנה ייחודית שמובילה אותי לגדילה ולהתפתחות".

5. במקום: "אני חושש שאני נראה מוזר או לא שפוי", אמור: "אני מקבל את עצמי ואת הדרך הייחודית שלי, ויודע שהיא תוביל אותי למקום הנכון".



שאלות מעוררות מחשבה - מכללת טאותרפיה:


1. האם חוויתם אי פעם "התעוררות שמאנית" או משבר רוחני עמוק? כיצד השפיע הדבר על חייכם ועל הבנתכם את עצמכם?

2. מהי "דרך הלב" עבורכם, וכיצד אתם מיישמים אותה בחיי היומיום שלכם?

3. האם אתם מרגישים שיש לכם "מורה פנימי" או "רוח מדריכה" שמכוונת אתכם בדרככם? כיצד אתם יוצרים קשר עם החוכמה הפנימית הזו?

4. מה אתם לומדים מהאופן שבו יונג התייחס למטופלים שלו, במיוחד למטופלת הצעירה שהייתה במצב פסיכוטי?

5. כיצד אתם מבינים את המושג "מרכז עצמי" או "ארכיטיפ העצמי" בהקשר של חייכם האישיים ושל המסע הרוחני שלכם?


בחן את תודעתך:


1. מהו תהליך ההתבוננות הפנימית שיכול לעזור לכם להתחבר לקול הלב שלכם ולמצוא את הדרך הנכונה עבורכם?

2. כיצד תוכלו לפתח יחס של אמפתיה וסבלנות כלפי אנשים הסובלים או מתמודדים עם קשיים נפשיים?

3. באילו דרכים תוכלו לחפש תמיכה והדרכה ממורים או מדריכים רוחניים כאשר אתם חווים משברים או אתגרים בחיים?

4. כיצד תוכלו לקבל ולכבד את החוויות הרוחניות או המיסטיות שלכם, גם אם הן נראות לא שגרתיות או מוזרות לסביבה?

5. מהם הצעדים שתוכלו לנקוט כדי לחזק את הקשר שלכם עם המרכז הפנימי העמוק ביותר, וכיצד תוכלו לתת לו להנחות אתכם בחיים?


הסיפור של קרל יונג והשמאניזם | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

bottom of page