top of page

הצעד השלישי | הרצון העצמי | שחרור מהרצון | ד"ר מזרחי אברהם - 12 הצעדים

Updated: Apr 22

מאת: ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה ומרכז יום "מתעוררים"


צעד שלישי | רצון | עצמי | שחרור | מזרחי | אברהם | 12 הצעדים |



מהו הרצון העצמי :


הרצון העצמי הוא תחושת ערך וביטוי של מחשבה חיובית או שלילית שאדם מרגיש אל כיוונו ואל ערכו האישי. הוא מתייחס לאופן בו אדם רואה את עצמו, מעריך את עצמו ומכיר את הערכים, היכולות והתכונות שלו.


הרצון העצמי מתפתח ונצבע במהלך התפתחות האדם. ההשפעות הסוציאליות, המשפחתיות, התרבותיות והאישיות משפיעות על התפתחותו של הרצון העצמי. פורמטיבית, ההתייחסות של אנשים מסביב, בפרט ההורים והמשפחה, תורמת להבנתם של הילדים על ידי שקילת רגשות חיוביים או שליליים לפעולות והתנהגויות שלהם.


מאוחר יותר בחיים, הרצון העצמי פוגש באתגרים רבים ומגוונים, כמו התמודדות עם מציאות פרסונלית, ביטוי אישיות והשוואה לאחרים. השפעות חינוכיות, חברתיות ותרבותיות משפיעות גם על הרצון העצמי, ואיך שאנשים מתמודדים עם הפערים בין תחושת הערך האישית לבין הציפיות והמבחנים החברתיים.


באופן כללי, הרצון העצמי הוא ערך רגשי ופסיכולוגי עשוי להשתנות עם הזמן ובהתאם להשפעות מסביב. חשוב לציין שהרצון העצמי הוא מורכב ממרכיבים רבים, כולל רגשות עצמיים, ביטויים חברתיים, הצלחות אישיות, תחושה של יעילות ועוד.




האם הרצון העצמי הוא טוב לאדם ?


יש שטוענים שכן, הרצון העצמי הוא חשוב וחיוני לטובת האדם. תחושת הרצון העצמי משפיעה על מגוון רחב של אספקטים בחיי האדם, והיא משפיעה על הצורה בה האדם מתמודד עם אתגרים, יתמודד עם מצבי רוח, ויבנה יחסים חברתיים ופרסונליים.


הרצון העצמי משפיע על מגוון רחב של תחומים:

  1. בריאות נפשית: אנשים עם רצון העצמי חיובי נוטים להיות יותר עמידים נגד לחצים, יכולים להתמודד יותר טוב עם מצבי רוח שליליים ונמצאים במצב רוח טוב יותר.

  2. התמודדות עם אתגרים: אנשים עם רצון עצמי חזק מרגישים יותר מוכנים ויכולים להתמודד טוב יותר עם אתגרים, מכיוון שהם סבורים שיש להם את היכולות להתגבר על קשיים.

  3. יכולת יצירתית והישגים: הרצון העצמי יכול לקדם חשיבה יצירתית וניסיון להשיג את היעדים האישיים.

  4. יכולת ניהול רגשות: אנשים עם רצון העצמי חזק מרגישים בקרבתם לאנשים ולסביבה החברתית באופן חיובי ומתמודדים טוב יותר עם רגשות של בדידות ולקות רגשית.

  5. יכולת להתמודד עם התמכרויות ובעיות: אנשים עם רצון העצמי חזק יכולים להתמודד עם נסיבות קשות יותר ולפתור בעיות בצורה יעילה יותר.

כל זאת אומרת שרצון עצמי הוא חשוב ומשמעותי לפתח את פוטנציאל האדם, לעזור לו להתמודד עם חייו ולהגשים את מטרותיו. בקצרה, הרצון העצמי הוא אחד מהמקרנים של בריאות הנפש והצלחת האדם.



שיטת 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה - ד"ר מזרחי אברהם
לימודי התמכרויות=קורס 12 הצעדים

מה שיטת 12 הצעדים חושבת על הרצון העצמי ?



זהו יסוד עצום בתפיסת 12 הצעדים, בגדול אין מכשול גדול יותר מהרצון העצמי בגישת 12 הצעדים לאדם, הרצון הוא כמו אדם עיוור שרוכב על סוס פרא, הסוס בגרך כלל ירוץ לאן שבא לו בלי להתחשב בסביבה ובאדם עצמו. הדרישה בשיטת 12 הצעדים היא להשתחרר כליל מהרצון העצמי ולחפש את הרצון של הכוח העליון.


זהו צעד ענק, בני אדם רבים שואלים אותי מה לא צריך שום רצון, אז התשובה לכך מצויה במסורת ה-3 שאומרת שצריך רצון מינורי לבוא לפגישות לבוא לטיפול וזהו. התהליך והעבודה בשיטת הצעדים הם ויתור מוחלט על האנוכיות המאפיינת בני אדם, ויתור מוחלט על הצרכים הנרקיסיסטיים, ויתור מוחלט על רצון להישגים, ויתור מוחלט על רצון שהמציאות תשתנה, ויתור מוחלט על הרצון לשנות בני זוג, ילדים, הורים, את העבר שלנו או להשפיע על העתיד שלנו.


על-ידי הצעדים אנחנו לא מכירים באמת את עצמנו, לכן הרצונות שלנו הם נגזרות של המודעות המזויפת שלנו לאני הישן, לפצעים שלו, לחסכים שלנו, לתאוות שלו, לצמא שלו.


אם אני לא יודע מי אני איך אדע מה אני רוצה, 12 הצעדים מובילים את האדם לגילוי העצמי האמיתי והאוטנטי שלו, יכול להיות שהאני הישן חשב שהצלחה חומרית היא מטרת העל בחיים, כעת לאחר תהליך האדם יגלה שהתמדה וענווה הם ההישג הכי גדול בעברו בדרך החיים החדשה שלו.


בשנים הראשונות זה לא יקרה ואני לא אדע מהו הרצון האלוהי עבורי, לכן, אני יכול לדעת מה הוא לא היה רוצה בעבורי דרך ארגז הכלים של 12 הצעדים. אני יכול לדעת שהוא לא רוצה שאקח כדורים פסיכיאטרים, שלא אגע בסמים, שלא אשתה אלכוהול, שלא אהמר, שלא אקנה בלי הגבלה בגדים רכוש ועוד, שלא אקח שליטה על אנשים, שלא אפגע בבני משחתי ואפשר להמשיך.


הרצון העצמי האנוכי הנרקיסיסטי שחי בתוך בועה של כפייתיות ואובססיביות הוא מכשול עצום להחלמה מטראומות והתמכרויות. החור השור, הריק הקיומי לא יוכל להימלא מחומר, אין מספיק בני אדם בעולם או מספיק כסף או מספיק הצלחה שאני אוכל להיות מסופק באופן מלא.


עם השנים האדם שחי עם הצעדים הופך אט אט להיות בדמות הכוח העליון כפי שהוא מבין אותו ופועל בעולם מתוך רצון עמוק שמחובר לרצון האלוהי שלו. זהו תהליך יוצא דופן בו כל עולם הערכים, המוסר, המטרות, היעדים עוברים טרנספורמציה מלאה להגשמת הרצון האלוהי שנובע מהאדם.


בדרך עושים הרבה טעויות ויש הרבה בלבול בין הטוב שנראה לנו טוב ורוחני לבין האישיות המותנית שלנו, זה בסדר לעשות את הטעויות הללו כי רק ככה אנחנו יכולים להתקרב בכל פעם עוד צעד לעבר החיבור הרוחני שלנו עם עצמנו ועם אלוהים.


הצעד השלישי | הרצון העצמי | שחרור מהרצון | ד"ר מזרחי אברהם - 12 הצעדים






bottom of page