top of page

תופעת ההתמכרות לאדרל, תרופת מרשם נפוצה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) | מכללת טאותרפיה

Updated: Apr 29

תופעת ההתמכרות לאדרל, תרופת מרשם נפוצה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD), הפכה לבעיה מדאיגה בשנים האחרונות. בראיון מקיף, מייקל מולטון, מכור לשעבר לאדרל ומארח תוכנית רדיו על התמכרויות והחלמה, חולק את סיפורו האישי ואת התובנות שלו על הסכנות הטמונות בשימוש לרעה בתרופה זו.


תופעת ההתמכרות לאדרל, תרופת מרשם נפוצה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD)

קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
תופעת ההתמכרות לאדרל, תרופת מרשם נפוצה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD)

מייקל מתאר כיצד אדרל יוצר תחושת אופוריה ומוטיבציה זמנית לבצע משימות, אך במהרה מוביל להתמכרות ולחוסר יכולת להשלים דברים. הוא מדגיש כיצד נטילת אדרל מגבירה את הכמיהה לאלכוהול וניקוטין, ועלולה להסלים לנטילת מנות מסוכנות הגורמות לפרנויה, הזיות ואף "בלקאאוטים". הגמילה מאדרל כרוכה בתסמינים קשים כמו דיכאון, תשוקה עזה לגירויים, ותהליך ממושך של שיקום המוח והגוף.


מייקל מסביר כיצד אדרל, המכונה "הספיד של העשירים", חזק ונקי יותר מסמים כמו קוקאין ומתאמפטמין, אך בעל השפעות דומות. לדבריו, נטילת אדרל כדי "לרפא" הפרעת קשב בילדות או בגיל צעיר יכולה בקלות להפוך להתמכרות, במיוחד כשהיא משולבת עם אלכוהול.


כפוליאדיקט (מכור למספר סמים), מייקל מדגיש את הצורך בגמילה מוחלטת מכל הסמים, כולל קפאין, כדי להחלים באמת. הוא מתאר כיצד תהליך ההחלמה דורש פישוט החיים, הפחתת גורמי לחץ, עבודה רוחנית ועזרה לאחרים. מייקל מאמין שאדם יכול למצוא חופש אמיתי רק כשהוא משחרר ומוחל לאחרים, ומפקיד את חייו בידי כוח עליון.


לדבריו, המפתח להישארות נקי מהתמכרות טמון בנוכחות קבועה בפגישות תמיכה, בהכרת תודה יומיומית, באמונה בכוח עליון ובסיוע לאחרים הנאבקים עם אתגרים דומים. הוא מדגיש את החשיבות שבהימנעות משיפוט של מסע ההחלמה האישי של כל אדם, ובמקום זאת מעודד תמיכה הדדית למען מטרה משותפת - להישאר נקיים ופיכחים יום אחד בכל פעם.


סיפורו של מייקל מאיר על המציאות המורכבת והמאתגרת של התמכרות לאדרל ולסמים ממרשם, ומדגיש את הצורך בהעלאת המודעות לסכנות הכרוכות בשימוש לרעה בתרופות אלה. בה בעת, הוא מעניק תקווה ומספק כלים יעילים לאלו המבקשים להיחלץ ממעגל ההתמכרות ולבנות חיים בריאים ומספקים יותר. דרכו של מייקל מוכיחה כי החלמה היא אפשרית, וכי עם הכוונה, תמיכה ומחויבות נכונה, כל אדם מסוגל להתגבר על האתגרים הייחודיים של התמכרות לאדרל ולמצוא משמעות ומטרה חדשה בחייו.





התמכרות לאדרל: הסכנות הנסתרות והדרך להחלמה


מבוא: התמכרות לתרופות מרשם


תופעת ההתמכרות לתרופות מרשם הפכה לבעיה מדאיגה בעשורים האחרונים. אחת התרופות הבעייתיות ביותר בהקשר זה היא אדרל, תרופה נפוצה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD). למרות יעילותה בשיפור הריכוז והביצועים הקוגניטיביים אצל חלק מהמטופלים, אדרל גם מהווה פוטנציאל גבוה לשימוש לרעה ולהתמכרות, במיוחד בקרב צעירים ומבוגרים הנוטלים אותה ללא פיקוח רפואי הולם. חשוב להעלות את המודעות לסכנות הטמונות בשימוש לא מבוקר באדרל, ולספק מידע וכלים לאלו המבקשים להיחלץ ממעגל ההתמכרות.


סיפורו של מייקל: מההתמכרות להחלמה


מייקל מולטון, מכור לשעבר לאדרל ומארח תוכנית רדיו העוסקת בהתמכרויות והחלמה, חולק את המסע האישי שלו עם התרופה. הוא מתאר כיצד אובחן בטעות כסובל מהפרעת קשב בילדותו, ונרשם אדרל שגרם לו לתחושת אופוריה וליכולת לשתות אלכוהול בכמויות גדולות יותר. מה שהחל כניסיון "לרפא" את הקשיים שלו, הפך במהרה להתמכרות הרסנית שהשתלטה על חייו. מייקל מדגיש כי הדרך להחלמה אמיתית עבורו כללה גמילה מוחלטת מכל חומר משני, כולל קפאין, ואימוץ אורח חיים רוחני המבוסס על עזרה לאחרים, חיבור לכוח עליון ועבודת תוכנית 12 הצעדים. הוא מאמין שכל מכור, ללא קשר לחומר הספציפי אליו התמכר, יכול למצוא דרך דומה לחופש ולסיפוק בחיים.


ההשפעות המסוכנות של אדרל


מייקל מתאר בצורה חיה את ההשפעות המיידיות והמסוכנות של נטילת אדרל. בעוד שבהתחלה התרופה יוצרת תחושה של אופוריה, מוטיבציה ויכולת לבצע משימות רבות, במהרה היא מייצרת תלות ומובילה למעגל קסמים של נטילת מנות הולכות וגדלות. המשתמשים חווים חוסר יכולת לישון, חרדה מוגברת, פרנויה ואף הזיות. בנוסף, אדרל מגביר את הכמיהה לחומרים ממכרים אחרים כמו אלכוהול וניקוטין, ויוצר "ספירלה יורדת" של התמכרות מרובת חומרים. הגמילה מאדרל כרוכה בתסמיני גמילה קשים מנשוא הכוללים דיכאון, עצבנות, עייפות ותחושה שאין עתיד. מייקל מדגיש כי רק גמילה מלאה לצד שינוי אורח החיים וקבלת עזרה מקצועית מאפשרים החלמה של ממש.


הקשר בין אדרל לסמים בלתי חוקיים


מייקל עומד על הדמיון הניכר בין אדרל לסמים קשים יותר כמו קוקאין ומתאמפטמין. הוא מכנה את אדרל "הספיד של העשירים", שכן זהו חומר נקי, חזק ויקר יותר, אך בעל אותן השפעות הרסניות על הגוף והנפש. למעשה, מכורים רבים לאדרל עוברים בשלב מסוים גם לשימוש בסמים בלתי חוקיים כתחליף זול וזמין יותר. מכאן עולה החשיבות הרבה של התייחסות לאדרל כסם לכל דבר, עם פוטנציאל ההתמכרות וההרס הנלווים לכך, ולא רק כתרופה "בטוחה" ולגיטימית לטיפול בהפרעות קשב.


פוליאדיקשיין: האתגר של התמכרות מרובת חומרים


סיפורו של מייקל ממחיש את המורכבות של התופעה הידועה כפוליאדיקשיין, או התמכרות מרובת חומרים. לעתים קרובות, מכורים לאדרל מפתחים גם תלות באלכוהול, ניקוטין וסמים אחרים, מתוך ניסיון לאזן או להעצים את ההשפעות של כל אחד מהם. מצב זה מייצר מעגל קסמים הרסני, בו הגוף והנפש זקוקים למנות הולכות וגדלות של חומרים ממכרים, וכל ניסיון להפסיק את אחד מהם מוביל לעלייה בצריכת האחרים. מייקל מסביר כי הדרך היחידה להתמודד עם פוליאדיקשיין היא גמילה מוחלטת והדרגתית מכל החומרים המעורבים, לצד שינוי מקיף בהרגלים, בסביבה החברתית ובאורח החיים כולו. נדרשים כוחות נפש עצומים ותמיכה מתמשכת כדי לצאת ממעגל ההתמכרויות הרב-ממדי, אך זה בהחלט אפשרי.


עקרונות ההחלמה: רוחניות, חדווה ושירות


מייקל חולק את התובנות העמוקות שרכש בתהליך ההחלמה שלו מהתמכרות מרובת חומרים בכלל, ומאדרל בפרט. הוא מדגיש את מרכזיותה של הרוחניות, וההכרה בכוח עליון (כפי שכל אחד תופס אותו), כבסיס לשינוי אמיתי. רק הכניעה וההכרה באין-אונים מול ההתמכרות, והנכונות למסור את הניסיונות לשלוט בחיים לידי הכוח הזה, מאפשרות התקדמות של ממש. בנוסף, מייקל רואה בשירות ובעזרה לאחרים מרכיב חיוני בהחלמה. העבודה עם מכורים אחרים, חניכה, שיתוף בחוויות - כל אלה מאפשרים להישאר "נקי", להעניק משמעות לחיים, להעביר הלאה את המתנה שקיבלנו. רק חיים של יושרה, שקיפות וחיבור לנשגב מאפשרים שחרור אמיתי מהכבלים של ההתמכרות.


קריאה לפעולה: יש מוצא, יש תקווה


סיפורו האישי של מייקל הוא קריאה מעוררת השראה לפעולה עבור כל מי שמתמודד עם התמכרות לאדרל, או לכל חומר אחר. המסר המרכזי העולה ממנו הוא שהחלמה היא אפשרית עבור כולם, ללא קשר לעומק ולמשך ההתמכרות, וכי תמיד יש סיבה לתקווה. יחד עם זאת, ההחלמה דורשת מחויבות עמוקה לשינוי, ונכונות להתמודד עם כאב נפשי ופיזי בדרך החוצה. זהו תהליך המחייב אומץ, כנות ותמיכה - הן של המכור עצמו, והן של יקיריו וסביבתו. מייקל מזמין את המאזינים לפנות לעזרה עוד היום, להכיר במצבם, ולקחת את הצעד הראשון לקראת החופש מהתמכרות. זכרו - אף פעם לא מאוחר מדי להשתנות.


לסיכום

ההתמכרות לאדרל ולתרופות מרשם אחרות היא אתגר נפוץ ומטריד בחברה בת זמננו. סיפורו האישי של מייקל מולטון שופך אור על הסכנות הכרוכות בשימוש לא מבוקר בחומרים אלה, אך גם מעניק תקווה ליכולתו של כל אדם להירפא, להשתנות, ולמצוא משמעות חדשה בחיים. בדרך להחלמה ישנם קשיים רבים, אך גם סיפוק עצום והזדמנות לצמיחה רוחנית ונפשית. בעזרת העלאת המודעות הציבורית, חינוך הולם של הצוותים הרפואיים, וחיזוק מערכות התמיכה והטיפול בקהילה, נוכל להילחם בנגע ההתמכרויות הממכרות ולהציע מזור למכורים ולבני משפחותיהם. חשוב שכולנו נזכור - יש דרך החוצה, ואף אחד לא צריך להתמודד עם ההתמכרות לבדו.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
מרכז יום לטיפול בהתמכרויות חוסר איזון נפשי וטראומה


תובנות מרכזיות:



1. אדרל יכול לגרום לתחושת אופוריה ומוטיבציה לבצע משימות, אך בסופו של דבר מוביל להתמכרות ולא מאפשר להשלים דבר.

2. נטילת אדרל מגבירה את הכמיהה לאלכוהול וניקוטין, ויכולה להוביל לנטילת מנות מסוכנות הגורמות לפרנויה והזיות.

3. גמילה מאדרל כרוכה בדיכאון, תשוקה עזה לגירויים, ותהליך ממושך של שיקום המוח.

4. אדרל הוא "הספיד של העשירים" - סם נקי וחזק יותר מקוקאין ומתאמפטמין אך בעל השפעות דומות.

5. נטילת אדרל כדי "לרפא" הפרעת קשב וריכוז יכולה בקלות להפוך להתמכרות, במיוחד בשילוב עם אלכוהול.

6. פוליאדיקט (מכור למספר סמים) צריך להיגמל לחלוטין מכל הסמים כדי להחלים, כולל קפאין.

7. תהליך ההחלמה מהתמכרות דורש פישוט החיים, הסרת גורמי לחץ, עבודה רוחנית ועזרה לאחרים.

8. אדם יכול למצוא חופש אמיתי רק כשהוא משחרר ומוחל לאחרים ומוסר את חייו לכוח עליון.

9. פגישות תמיכה יומיות, הכרת תודה, אמון באל ועזרה לאחרים הם מפתח להישארות נקי מהתמכרות. 

10. חשוב לא לשפוט את דרך ההחלמה של אחרים אלא פשוט לתמוך בשאיפה המשותפת להישאר נקיים ופיכחים.


"אתה לא צריך להיות מושלם כדי להיות נקי ופיכח. רק להיות מחויב לעשות את הדבר הנכון."

עצות מעשיות:


1. אל תנסה להשתמש באדרל כ"תרופה" להפרעת קשב, זה מתכון בדוק להתמכרות. 

2. הימנע לחלוטין מנטילת אדרל ללא מרשם וללא פיקוח רפואי צמוד.

3. אם אתה מכור לאדרל, דע שגמילה מלאה אפשרית ושווה את המאמץ לטווח הארוך. 

4. פשט את חייך, הפחת לחצים, ומצא משמעות רוחנית עמוקה יותר כדי להיגמל מהתמכרות.

5. השתתף בקבוצת תמיכה, עבוד את 12 הצעדים, ותעזור לאחרים כדי להישאר נקי.

6. תתמקד בהחלמה שלך ואל תשפוט את המסע של אחרים. כולם רוצים להישאר נקיים ופיכחים.


מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני מכור חסר תקווה", תגיד "אני בדרך הנכונה להחלמה ולחיים טובים יותר". 

2. במקום "לעולם לא אצליח להיגמל", תגיד "בכל יום אני מתקדם צעד אחד קדימה בהחלמה שלי".

3. במקום "אין לי שליטה על ההתמכרות שלי", תגיד "אני בוחר כל יום מחדש לפעול למען ההחלמה שלי". 

4. במקום "ההתמכרות הרסה את חיי", תגיד "אני בונה לעצמי חיים חדשים ומספקים יותר".

5. במקום "לעולם לא אוכל להיות חופשי", תגיד "אני חופשי כשאני משחרר את האחרים ומוסר את רצוני לכוח עליון".





שאלות מעוררות מחשבה:


1. האם אי פעם השתמשת בסמים ממרשם שלא למטרתם המקורית? מה זה גרם לך להרגיש?

2. מה לדעתך הסיבות העמוקות שבגללן אנשים מפתחים התמכרויות?

3. מה דעתך על הטענה שהתמכרות היא למעשה מחלה רוחנית?

4. האם חשוב בעיניך שתוכנית ההחלמה תכלול עבודה עם כוח עליון? למה כן או למה לא?

5. איך הייתם יכולים לתמוך בחבר או בן משפחה המתמודד עם התמכרות בצורה יעילה ואוהבת?


בחן את תודעתך:


1. רשמו רשימה של כל הדברים עליהם אתם מכירים תודה על היום. התמקדו בעיקר בדברים הקטנים והפשוטים.

2. פנו לעזרה אם אתם מתמודדים עם בעיית סמים או אלכוהול. דברו עם חבר קרוב, בן משפחה או מטפל מקצועי.

3. בדקו אפשרות להצטרף לקבוצת תמיכה של 12 הצעדים כמו מכורים אנונימיים (NA). השתתפו לפחות בפגישה אחת.

4. קחו על עצמכם משימת שירות או התנדבות שתעזור לכם לצאת מעצמכם ולתרום לאחרים.

5. התחילו כל יום בתפילה או מדיטציה שקטה, בה אתם מבקשים את עזרת הכוח העליון שלכם לחיות ביום נוסף נקיים ופיכחים.


תופעת ההתמכרות לאדרל, תרופת מרשם נפוצה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז (ADHD) | מכללת טאותרפיה

bottom of page