top of page

ריבירסינג - לידה מחדש | איך ריבירסינג בנשימה מעגלית עוזר לעבודה עם טראומות | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

Updated: Apr 21

חוויות טראומטיות מהעבר, במיוחד מגיל צעיר, יכולות להשאיר רושם עמוק על הנפש ועל הגוף. הן יוצרות דפוסי נשימה מעוותים ורגשות תקועים שמונעים מאיתנו לחיות בשלווה ובאושר. עם זאת, קיימות שיטות שונות שיכולות לעזור לנו להשתחרר מהכאב הזה ולהגיע לתובנות עמוקות על עצמנו ועל החיים.



ריבירסינג - לידה מחדש | איך ריבירסינג בנשימה מעגלית עוזר לעבודה עם טראומות | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה

ריבירסינג - לידה מחדש | איך ריבירסינג בנשימה מעגלית עוזר לעבודה עם טראומות | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה
ריבירסינג - לידה מחדש | איך ריבירסינג בנשימה מעגלית עוזר לעבודה עם טראומות | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה



תקציר המאמר


הנשימה והרגשות קשורים זה בזה בקשר הדוק. כל חוויה רגשית, במיוחד אם היא טראומטית, משנה את קצב ואופי הנשימה. לכן, על ידי עבודה מודעת עם הנשימה, ניתן לשחרר רגשות שליליים שהצטברו במשך השנים. טכניקה כמו ריברסינג, נשימה מחוברת ומודעת, מאפשרת לזהות ולשחרר חסימות רגשיות ופיזיות. התהליך דומה לבועות אוויר הלכודות בכוס לימונדה - על ידי ערבוב עדין וסבלני, הבועות צפות ומשתחררות בזו אחר זו.


גישה נוספת שיכולה לסייע בתהליך הריפוי היא שהייה בחושך מוחלט. החושך הוא מצע שמאני עתיק יומין שמאפשר התבוננות עמוקה פנימה. הוא מעורר שינויים מרחיקי לכת בכימיה של המוח, מגביר את הערנות הפנימית ומוביל למצבי תודעה מיוחדים. בשילוב עם נשימה מודעת, החושך הופך לכלי רב עוצמה לגילוי עצמי, ריפוי וחיבור רוחני. חוויות מסוג זה יכולות להוביל לתובנות מעמיקות ואף לשינוי כיוון בחיים.


בשורש של הרבה מהסבל האנושי נמצאת תחושת הבושה. בניגוד לאשמה, שקשורה למעשים שלנו, בושה היא אמונה פנימית שאנחנו פגומים מיסודנו. על ידי עבודה עם הצללים, אותם חלקים שמוסתרים עמוק בפנים, ניתן להפוך את הבושה לכוח מניע לצמיחה ולאהבה עצמית. היכולת להתבונן בפנים מאפשרת לנו לגלות את הייעוד האמיתי שלנו ולהגשים אותו מתוך תחושת משמעות וערך עצמי.


למרות שהמסע הזה יכול להיות מאתגר, הוא טומן בחובו מתנות יקרות ערך. דרך הקשב לקול הפנימי, ההכרה בחשיבות הנשימה והנכונות להתמודד עם הפחדים העמוקים ביותר שלנו, אנו הופכים לגרסה המיטבית של עצמנו. זהו תהליך של התפתחות רוחנית ונפשית שדורש אומץ, אך מוביל בסופו של דבר לתחושת חירות, שמחה ושלמות. כשאנו מצליחים לשחרר את המשא מהעבר, אנו יכולים לחיות את ההווה במלואו ולהגשים את הפוטנציאל האינסופי הטמון בנו



סיכום מורחב


להשתחרר מכבלי העבר: המסע לשלווה פנימית


מבוא


החיים מזמנים לנו אתגרים רבים, וחלקם משאירים צלקות עמוקות בנפש. חוויות טראומטיות, במיוחד כאלו שהתרחשו בגיל צעיר, יכולות להשפיע על תפיסת המציאות שלנו ועל הדרך בה אנו מתנהלים בעולם. הפצעים הישנים האלו יוצרים דפוסי חשיבה והתנהגות שמגבילים אותנו ומונעים מאיתנו לחיות חיים מלאי משמעות ושמחה. עם זאת, הידיעה שאנחנו לא לבד במאבק הזה ושקיימות דרכים לטפל בכאב, מהווה קרן אור של תקווה.


הקשר בין נשימה לרגש

הדרך הראשונה והמידית ביותר להתחיל במסע הריפוי הפנימי היא דרך הנשימה. הקשר בין נשימה לרגש הוא הדוק ובלתי ניתן לניתוק. כל אירוע בחיים, בין אם הוא משמח, מפחיד, מתסכל או מרגש, משפיע על קצב ואיכות הנשימה שלנו. כשאנו נושמים באופן שטחי ומהיר, גם המיינד נכנס למצב של דריכות וחרדה. לעומת זאת, נשימה איטית ועמוקה מרגיעה את מערכת העצבים ומאפשרת לגוף להיכנס למצב של הרפיה. 


הבעיה מתעוררת כאשר חוויות מהעבר יוצרות דפוס נשימה מעוות, שנובע מהצורך להגן על עצמנו מפני כאב נפשי. אנחנו עוצרים את הנשימה או נושמים בצורה מאולצת, וכך נוצר מעגל קסמים בין גוף לנפש שקשה לצאת ממנו. על ידי עבודה מכוונת עם הנשימה, אפשר לשבור בהדרגה את הקיבעון השלילי הזה, ולהתחבר מחדש לחלקים שנדחקו הצידה. 


ריברסינג: נשימה כמפתח לשחרור רגשי


אחת מהשיטות שהוכיחו את עצמן ככלי יעיל לשינוי דפוסי הנשימה והריפוי הרגשי היא ריברסינג (Rebirthing). זוהי נשימה מעגלית ומחוברת, ללא הפסקות, שיוצרת זרימה בין שאיפה לנשיפה. המטרה היא להגביר את כמות החמצן בגוף ובמוח, ולהביא לתחושת סחרור והתעלות. כמו עיסוי עמוק לשרירי הנשימה, הטכניקה מאפשרת להגיע לשכבות עמוקות של זיכרונות ורגשות, שנמצאות הרבה מעבר למחשבה המודעת.


תהליך הריברסינג דומה לערבול של כוס לימונדה עכורה. בהתחלה רואים רק את הנוזל העמום ואת הערפל, אך עם הזמן והסבלנות הבועות מתחילות לצוף אל פני השטח ולהשתחרר אחת אחרי השנייה. כל בועה כזו מכילה פיסת מידע רגשית או חוויה מהעבר שלא עובדה, וכעת היא יכולה סופית להשתחרר. כל שחרור כזה מלווה לעתים בבכי, רעידות או צעקות - אלו סימנים מבורכים לכך שמתרחש תהליך של הקלה וטיהור. המטרה אינה להיאבק או לחסום את הרגש, אלא לתת לו מרחב מוגן כדי שיוכל להשלים את מהלכו הטבעי.


שהייה בחושך: התבוננות פנימית


דרך נוספת לתמוך בתהליך הריפוי הרגשי היא על ידי שהייה לפרקי זמן ממושכים בחושך מוחלט. החושך הוא אחד הכלים העתיקים ביותר להתבוננות פנימית ולחיבור לחלקים נסתרים בנפש. היעדר הגירויים החיצוניים כמו אור ורעש יוצר מרחב שקט שבו אפשר לשמוע את הקול הפנימי בבהירות רבה יותר. בנוסף, החושך מעודד שינויים פיזיולוגיים בגוף כמו ירידה ברמות הסרוטונין ועלייה במלטונין, מה שמוביל למצב תודעה חלומי ומדיטטיבי.


שילוב של שהייה בחושך עם נשימה מודעת ועמוקה נחשב לשיטת ריפוי שמאנית עוצמתית. החושך הופך למטריקס שבו המודעות יוצאת אל מחוץ לגבולות המוכרים, ופוגשת את המימד הבלתי נראה של עצמה. כאן אפשר לראות בבירור את הפחדים, הכעסים והעצב שמקננים עמוק בפנים, מבלי להזדהות איתם או לשפוט אותם. האומץ להישאר עם הכאב ולהקשיב לו בסבלנות, מוביל בסופו של דבר לטרנספורמציה עמוקה. 


בושה והצורך באהבה עצמית


אחד הרגשות ההרסניים והקשים ביותר להתמודדות הוא בושה. בניגוד לאשמה, שמתמקדת במעשים ובהתנהגויות שניתן לתקן, בושה היא תחושה גורפת של חוסר ערך עצמי. היא יוצרת נרטיב פנימי רעיל האומר שאנחנו פגומים ולא ראויים לאהבה וקבלה. הבושה צומחת בדרך כלל על רקע של חוויות ילדות מטלטלות כמו נטישה, אלימות או פגיעה מינית, והיא הופכת לחלק בלתי נפרד מהזהות העצמית.


הדרך לצאת ממעגל הבושה מתחילה בהכרה בקיומה ובלגיטימיות שלה. במקום להילחם בה או להתכחש לה, חשוב לפתח חמלה עצמית וקבלה של החלקים הפצועים בתוכנו. ככל שנתרגל להסתכל על עצמנו במבט אוהב, להאמין בערך הפנימי שלנו ולתת לעצמנו את מה שלא קיבלנו כילדים - כך נוכל בהדרגה לבנות תחושת ערך עצמי יציבה. זהו תהליך שדורש הרבה אומץ ואורך רוח, אבל הוא מהווה בסיס הכרחי לכל עבודת הצמיחה הרוחנית.


גילוי הייעוד האישי


הפירות של העבודה הפנימית באים לידי ביטוי בכל תחומי החיים. ככל שאנו משתחררים מדפוסי העבר, מרחיבים את שדה התודעה ומתחברים למהות העמוקה שלנו - כך גם מתגלה בפנינו הכיוון האמתי שלשמו נועדנו. ייעוד אינו בהכרח תפקיד מסוים או הישג חומרי כלשהו, אלא יותר תחושה פנימית של משמעות, של נתינה ושל הגשמה. 


זה יכול להתבטא בתשוקה ללמוד ולחקור נושא מסוים לעומק, ברצון לסייע לאחרים ולהפיץ את הידע שרכשנו, או בפיתוח כישרון אמנותי שממלא אותנו בהשראה. כשאנו פועלים מתוך הלב ומאפשרים לעצמנו להיות מונעים על ידי הלהבה הפנימית, החיים הופכים למסע מלא הרפתקאות, תגליות וקסם. במקום לרצות תמיד את האחר ולהתאים את עצמנו לציפיות החברה, אנו מוצאים את הכוחות לבטא את הקול הייחודי שלנו ולהתמקד במה שמעצים אותנו באמת.


סוף דבר


החלמה מטראומה והתמודדות עם פצעי העבר אינה משימה פשוטה, אולם היא מהווה את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שאנו יכולים לקחת על עצמנו. העבודה דורשת נחישות, מחויבות ומוכנות להתמודד עם כאב וחוסר ודאות - אך הפירות שהיא מניבה הם יקרים מפז. דרך חקירה מעמיקה של עולמנו הפנימי, תרגול קשוב של הנשימה וטיפוח של קבלה עצמית, אנו לומדים לאהוב את עצמנו ללא תנאי ולחיות ביתר חופש ואומץ.


חשוב לזכור שלא משנה באיזו נקודה בחיים אנו נמצאים, תמיד אפשר להתחיל מחדש. כל רגע הוא הזדמנות לבחור מחדש, להרפות מהעבר ולפנות מקום לצמיחה. העולם זקוק לאור הייחודי שכל אחד מאיתנו נושא בתוכו, ועל ידי ריפוי עצמי אנו תורמים לריפוי הקולקטיבי של האנושות כולה. זוהי משימת חיינו, והמתנה הגדולה ביותר שאנו יכולים להעניק לעצמנו ולדורות הבאים.



תובנות מרכזיות


1. הנשימה והרגשות שלנו קשורים באופן בלתי נפרד. ניתן לשנות את הרגשות על ידי שינוי הנשימה.

2. חוויות טראומטיות יוצרות סטיות בנשימה, והנשימה מכילה מפה של כל הטראומות שחווינו.

3. נשימה מודעת ומחוברת יכולה לעזור לשחרר רגשות ואנרגיות תקועות מהגוף.

4. שהייה בחושך מוחלט למשך תקופות ממושכות יכולה להוביל לחוויות רוחניות עמוקות ולחיבור פנימי.

5. בושה שונה מאשמה - אשמה היא "עשיתי משהו לא בסדר", בושה היא "אני לא בסדר".

6. רגשות אינם שליליים כשלעצמם, לכל רגש יש תפקיד חיובי שהוא ממלא.

7. מטרת העבודה הפנימית היא להבין את עצמנו מספיק כדי לדעת מהי המטרה שלנו בחיים.

8. כאשר אנו מממשים את ייעודנו ומשרתים מעבר לצרכים האישיים שלנו, אנו חשים סיפוק אמיתי.

9. כל נשימה היא מתנה ורגע נוסף של חיים עלי אדמות.

10. דרך הנשימה ניתן להשיג ריפוי עמוק, שחרור של זיכרונות קדומים ואף חיבור למקור.



 "הנשימה היא הגשר בין הגוף לנפש, המפתח לחיים מלאי משמעות וסיפוק."

עצות מעשיות


1. הקדישו זמן מדי יום לנשימה מודעת ועמוקה, והקשיבו למסרים שהגוף שלכם מעביר דרך הנשימה.

2. אל תפחדו להתמודד עם פחדים ורגשות שליליים - הם חלק בלתי נפרד מהמסע האנושי והם מזמינים אתכם להתפתחות ולצמיחה.

3. מצאו דרכים יצירתיות לחקור את הצללים הפנימיים שלכם, כמו עבודה עם חלומות, תנועה, או אמנות.

4. אם אתם מרגישים תקועים, נסו להתנסות בשיטות שונות של עבודה עם הנשימה והתודעה, כדי למצוא את מה שמתאים לכם.

5. זכרו שהמטרה האולטימטיבית היא לא להיפטר מרגשות שליליים, אלא להבין אותם ולהפוך אותם לכוח מניע לשינוי חיובי.

6. היו סבלניים ואוהבים כלפי עצמכם במהלך התהליך - זוהי הדרך היחידה לטרנספורמציה אמיתית.


מנטרות לדיבור עצמי


1. במקום "אני לא מספיק טוב", אמרו: "אני מושלם בדיוק כמו שאני, ואני ממשיך להתפתח בקצב שלי."

2. במקום "אני לא יכול לעשות את זה", אמרו: "יש בי את הכוחות והיכולות להתמודד עם כל אתגר שנקרה בדרכי."

3. במקום "אף אחד לא מבין אותי", אמרו: "אני מכיר ומקבל את עצמי לעומק, וזה מה שהכי חשוב."

4. במקום "החיים קשים מדי", אמרו: "לכל קושי יש מתנה בצידו, ואני בוחר להתמקד בהזדמנויות לצמיחה."

5. במקום "אני לבד בעולם", אמרו: "אני תמיד מחובר למקור החיים, ומוקף באנשים שמוכנים לתמוך בי."


שאלות מעוררות מחשבה


1. איך הנשימה שלכם משתנה כשאתם חווים רגשות שונים? האם שמתם לב לדפוסים חוזרים?

2. האם יש פחדים או חסמים שמונעים מכם להיכנס פנימה ולחקור את הצללים הפנימיים שלכם? מה יכול לעזור לכם להתגבר עליהם?

3. מה הייתם מוכנים לעשות כדי להגיע לתחושת שלמות פנימית ומימוש עצמי אמיתי?

4. איך אתם מגדירים בושה? האם חוויתם אי פעם בושה עמוקה, וכיצד התמודדתם איתה?

5. מה לדעתכם התפקיד של קהילה ותמיכה הדדית בתהליכי העבודה הפנימית והשחרור הרגשי?



בחן את תודעתך:


1. האם אתם מוכנים להתחייב ל-10 דקות ביום של נשימה מודעת במשך שבוע?

2. איזו פעולה אחת אתם יכולים לעשות השבוע כדי לחקור את הפחדים או הבושה הכי עמוקים שלכם?

3. מהי המנטרה או האמירה המעצימה שהייתם רוצים להטמיע החודש? כתבו אותה במקום בולט והקריאו אותה מדי יום.

4. תרגלו התבוננות עצמית אוהבת - בכל פעם שאתם מבקרים את עצמכם, עצרו והניחו יד על הלב, כאילו הייתם מנחמים חבר יקר.

5. ספרו לפחות לאדם אחד על המסע שאתם מתחילים, ובקשו את התמיכה שלו. זכרו, אתם לא לבד!


ריבירסינג - לידה מחדש | איך ריבירסינג בנשימה מעגלית עוזר לעבודה עם טראומות | מאת ד"ר מזרחי אברהם מייסד טאותרפיה


bottom of page