top of page

אושו על התאהבות | אדם שלא אהב את עצמו, כיצד יוכל לאהוב את רעהו? עליו תחילה להחזיק באהבה בתוכו.

Updated: Apr 13

האנוכיות, בניגוד למה שנהוג לחשוב, היא למעשה תכונה יפהפייה. להיות אנוכי פירושו פשוט להיות עצמך. במקום לשקול אחרים, יש להתמקד בעצמך. בכך, למעשה, אתה שוקל את העולם כולו. באנוכיות תמצא את כל הנתינה לזולת שחיפשת כל הזמן. הבעיה נובעת מכך שאנשים מנסים לאהוב את זולתם מבלי לאהוב תחילה את עצמם. אך אדם שלא אהב את עצמו, כיצד יוכל לאהוב את רעהו? עליו תחילה להחזיק באהבה בתוכו.


אושו על התאהבות | אדם שלא אהב את עצמו, כיצד יוכל לאהוב את רעהו? עליו תחילה להחזיק באהבה בתוכו.

קורס 12 הצעדים-מכללת טאותרפיה
אושו על התאהבות | אדם שלא אהב את עצמו, כיצד יוכל לאהוב את רעהו? עליו תחילה להחזיק באהבה בתוכו.


אנשים אוהבים זה את זה מבלי להכיר באמת את טבעה של האהבה. זה דומה לקבצנים המקבצים נדבות זה מזה, כאשר כל אחד חושב שהאחר הוא הקיסר. שניהם חושבים באותו האופן, אך בסופו של דבר הם נשארים קבצנים. כשהאמת מתגלה, הם סובלים וחושבים שרימו אותם. אך הם עצמם האמינו שהאחר הוא קיסר, בעוד ששניהם היו קבצנים. כשהם מגלים זאת, הם כועסים, מתמלאים בשנאה ואלימות זה כלפי זה. הם לא באמת יודעים מהי אהבה.


כדי להכיר דבר מה, עליך להתחיל בעצמך. אך לימדו אותך להקריב את עצמך למען אידיאלים טיפשיים. במקום זאת, היה אנוכי. תופתע לגלות אוצרות רבים בתוכך, שתרצה לחלוק עם אחרים, כי השמחה בחלוקת אוצר גדולה מהשמחה במציאתו. אך האוצרות הפנימיים הללו פועלים לפי חוקים שונים מהחוקים הכלכליים הרגילים. בכלכלה הרגילה, אם אתה נותן משהו, יהיה לך פחות. אם תמשיך לתת, תהפוך לקבצן. אתה צריך לחטוף מאחרים כמה שיותר כדי שיהיה לך יותר.


אבל האוצרות הפנימיים פועלים אחרת. אם תיצמד אליהם, הם יתכווצו. אם תיצמד חזק מדי, הם אף עלולים למות. אם תרצה להרוס אותם, תוכל לסגור את כל הדלתות והחלונות ולהפוך לקבר. אבל אז תהיה אדם מת, עם כל אוצרותיך המתים איתך. האמת, החופש, האהבה והשמחה שלך, כולם יהיו מתים. אבל אם תרצה להגדיל את האוצרות שלך, שתף אותם. שתף עם כולם, ללא הבדל אם הם חברים או אויבים. פשוט תן בלי התחשבות. שלח מכתבי אהבה לכל עבר, מישהו כבר יקבל אותם. ככל שתשתף יותר, כך ייכנס בך יותר ממקורות לא ידועים. האדם דומה לבאר במובן הזה.


לסיכום, הדרך לגילוי העושר הפנימי והאושר האמיתי עוברת דרך האנוכיות החיובית. רק על ידי אהבה עצמית והכרה בערך העצמי, ניתן להעניק אהבה ושפע לאחרים. ההיצמדות מובילה לקמילה ולמוות של האוצרות הפנימיים, בעוד ששיתוף והענקה ללא תנאי מובילים לצמיחה והתרבות של העושר הזה. בהיותנו אנוכיים, אנו מאפשרים לנתינה האמיתית לזרום מאיתנו ובכך מועילים לעצמנו ולסביבתנו.






האנוכיות החיובית - המפתח לאהבה עצמית ואהבת הזולת


האנוכיות, בניגוד לתפיסה הרווחת, היא תכונה יפהפייה ומועילה. להיות אנוכי אין פירושו להיות אגואיסט או חסר התחשבות באחרים, אלא פשוט להיות נאמן לעצמך ולרצונותיך. כאשר אתה מתמקד בעצמך ובצרכים שלך, אתה למעשה לוקח אחריות על חייך ועל האושר שלך. אתה מבין שאתה הגורם המשמעותי ביותר בעיצוב המציאות שלך, ושבכוחך לייצר את השינוי הרצוי. במובן זה, האנוכיות היא הבסיס לאהבה עצמית ולהגשמה עצמית.


אהבה עצמית כתנאי לאהבת הזולת


אחת הטעויות הנפוצות שאנשים עושים היא לנסות לאהוב אחרים לפני שהם אוהבים את עצמם. הם מצפים למצוא אהבה, הערכה ואישור מהסביבה, כאילו שהסביבה יכולה להעניק להם משהו שחסר להם בפנים. אבל האמת היא, שכדי לאהוב אחרים באופן אמיתי ובריא, עלינו קודם כל ללמוד לאהוב את עצמנו. רק מי שמלא באהבה עצמית יכול להרשות לעצמו להעניק אהבה לאחרים מבלי לצפות לקבל משהו בתמורה. האהבה שלו איננה תלויה בגורמים חיצוניים, והיא נובעת ממקור פנימי בלתי נדלה.


הקבצנים של האהבה


כאשר אנשים מנסים למצוא אהבה ותחושת ערך דרך אחרים, מבלי שפיתחו אהבה עצמית, הם דומים לשני קבצנים המקבצים נדבות זה מזה. כל אחד מהם מאמין שהשני הוא בעל אמצעים ויוכל לספק לו את מה שחסר לו, אבל בפועל שניהם עניים ואביונים. כשהאמת מתגלה והאשליה מתנפצת, מתעוררים רגשות של כעס, תסכול ובגידה. כל אחד מאשים את האחר שהוא "רימה" אותו והתחזה למשהו שהוא לא. אבל האמת היא ששניהם שיחקו אותו משחק, וששניהם האמינו בטעות שמישהו אחר יכול להעניק להם אהבה שלא קיימת אצלם.


ההתחלה טמונה בך


הדרך היחידה להשתחרר ממעגל הציפיות והאכזבות הזה היא להתחיל בעצמנו. עלינו להפסיק לחפש אהבה, הערכה וביטחון בחוץ, ולהתחיל לטפח אותם בתוכנו. זהו תהליך שדורש אומץ, כנות ומחויבות. עלינו להיות מוכנים להתבונן פנימה, לחקור את הפחדים והספקות שלנו, ולאתגר את האמונות המגבילות שמונעות מאיתנו לאהוב את עצמנו. זה אומר לוותר על הצורך להרשים אחרים או לרצות אותם, ולהתחיל לחיות בהתאם לערכים ולשאיפות שלנו. זה אומר לקחת אחריות על הבחירות שלנו ועל התוצאות שלהן, מבלי להאשים אחרים או את הנסיבות.


גילוי האוצרות הפנימיים


כאשר מתחילים במסע של גילוי עצמי ואהבה עצמית, מגלים שבתוכנו טמונים אוצרות אין סופיים. אנו מגלים שיש בנו יופי, חוכמה, יצירתיות, חמלה ואהבה שלא הכרנו קודם. ככל שאנו מעמיקים את הקשר שלנו עם עצמנו ומטפחים את התכונות החיוביות שלנו, כך אנו הופכים למלאים ושלמים יותר. אנו מבינים שאיננו זקוקים לאישור חיצוני או להשלמה מבחוץ, מכיוון שכל מה שאנו צריכים כבר נמצא בתוכנו. וכאשר אנו מגיעים למצב הזה של מלאות ושלמות, מתעוררת בנו תשוקה עמוקה לחלוק את העושר הזה עם אחרים.


לתת מתוך שפע, לא מתוך חוסר


כשאנו מגלים את האוצרות הפנימיים שלנו, אנו רוצים לחלוק אותם עם העולם. אבל חשוב להבין שהאוצרות הללו שונים מאוצרות חומריים. בעולם הגשמי, נדמה לנו שמה שיש לנו מוגבל, ושאם ניתן מעצמנו לאחרים, ייוותר לנו פחות. זו תפיסה של מחסור, שמובילה אותנו לקמצנות, תחרותיות וחשדנות. אבל בעולם הרוחני, החוקים שונים. ככל שאנו נותנים יותר מהאהבה, החמלה והחוכמה שלנו, כך הן גדלות והופכות לשופעות יותר. זה נכון לגבי כל התכונות החיוביות שלנו - ככל שנשתף אותן עם אחרים, כך הן יתרבו ויתעצמו בתוכנו.


חשיבות השיתוף וההענקה


לכן, אם ברצוננו לשמר ולהגדיל את האוצרות הפנימיים שלנו, עלינו לתת להם ביטוי ולחלוק אותם עם אחרים. עלינו להיות נדיבים ופתוחים לבבות, ולהקרין את האהבה והאור שבתוכנו לסביבתנו. זה לא אומר שעלינו להתעלם מהצרכים והרצונות שלנו, או להקריב את עצמנו למען אחרים. זה אומר למצוא את האיזון הנכון בין דאגה לעצמנו לבין דאגה לזולת, ולפעול מתוך בחירה חופשית ושמחה. כשאנו משתפים מתוך מקום של שפע ואהבה, אנו מועילים לא רק לאחרים, אלא גם לעצמנו. אנו מרגישים משמעותיים, מחוברים ומסופקים יותר, ויוצרים מציאות של אחווה ושיתוף הדדי.


להפוך לבאר של אהבה ונתינה


אדם שמטפח את האוצרות הפנימיים שלו ומשתף אותם עם העולם הוא כמו באר מים חיים. כשם שהבאר מקבלת מים ממעיינות עמוקים וסמויים מן העין, כך הוא שואב את האהבה והחוכמה שלו ממקורות רוחניים עליונים. וכשם שהבאר מספקת מים צלולים ומרווים לכל מי שצמא ומבקש, כך הוא מרעיף את אורו וברכתו על כל מי שפונה אליו. הוא איננו דואג שמא המים שלו יאזלו, כי הוא יודע שהם מתחדשים ללא הרף. הוא שמח לראות את האחרים שותים ומתמלאים מהשפע שלו, ומבין שזוהי הזכות והשליחות האמיתית שלו בעולם.


לסיכום, האנוכיות החיובית היא המפתח לחיים מלאי אהבה, משמעות ושמחה. רק כשנקבל את עצמנו ללא תנאי, נוכל גם לקבל את הזולת באותו אופן. רק כשנכיר בערך העצמי שלנו, נוכל להעריך ולהוקיר את הערך של אחרים. ורק כשנחיה בהתאם לאמת הפנימית שלנו, נוכל לגלות עולם חדש של חופש ושל יצירה. בואו נתחיל את המסע הזה כבר היום, ונהפוך לגרסאות המשופרות ביותר של עצמנו - למען עצמנו, למען הסובבים אותנו, ולמען האנושות כולה.






תובנות מרכזיות של אושו על אהבה:



1. להיות אנוכי פירושו פשוט להיות עצמך.

2. כדי לאהוב את השכן, עליך קודם כל לאהוב את עצמך.

3. אנשים אוהבים זה את זה מבלי לדעת דבר על אהבה.

4. כדי להכיר דבר מה, עליך להתחיל בעצמך.

5. אם אתה נצמד לאוצרות הפנימיים שלך, הם מתכווצים.

6. אם אתה רוצה להגדיל את האוצרות שלך, שתף אותם.

7. כאשר אתה משתף, אל תתעסק עם מי אתה משתף.

8. ככל שתשתף יותר, כך יותר ייכנס בך ממקורות לא ידועים.

9. אדם הוא כמו באר.

10. אם תסגור את כל החלונות והדלתות, תהפוך לקבר ואוצרותיך ימותו איתך.



"האהבה שאתה מחפש בחוץ, נמצאת כבר בתוכך."

עצות מעשיות של אושו על אהבה:



1. היו אנוכיים ואהבו את עצמכם.

2. אל תנסו לאהוב אחרים לפני שתלמדו לאהוב את עצמכם.

3. אל תחשבו שאחרים יכולים לספק לכם אהבה אם אין לכם אהבה עצמית.

4. גלו את האוצרות הפנימיים שלכם ושתפו אותם.

5. אל תהיו קשורים לאוצרות הפנימיים שלכם, אלא תנו להם לזרום החוצה.

6. שתפו את האהבה, השמחה והאמת שלכם עם כולם, ללא אפליה.



מנטרות לדיבור עצמי של אושו:



1. במקום "אני חסר ערך", אמרו "אני בעל ערך ואוצרות פנימיים".

2. במקום "אני לא יכול לאהוב", אמרו "אני מסוגל לאהוב את עצמי ואחרים".

3. במקום "אני תלוי באחרים", אמרו "אני עצמאי ומלא במשאבים פנימיים".

4. במקום "אני חייב להקריב את עצמי", אמרו "אני יכול לתת מתוך שפע פנימי".

5. במקום "אני מפחד לשתף", אמרו "אני בוחר לשתף את האוצרות שלי עם העולם".


שאלות מעוררות מחשבה של אושו על אהבה:




1. מה המשמעות של להיות אנוכי בעיניכם, ואיך זה יכול להועיל לכם?

2. כיצד תוכלו להתחיל לאהוב את עצמכם יותר, כבסיס לאהבת אחרים?

3. אילו אוצרות פנימיים אתם מוצאים בתוככם, ואיך תוכלו לשתף אותם עם העולם?

4. מה ההבדל בין נתינה מתוך חוסר לבין נתינה מתוך שפע פנימי?

5. כיצד תוכלו ליישם את הרעיונות מהשיעור בחייכם היומיומיים?





בחן את עצמך:


1. האם אתם מוכנים להתחיל להתייחס לעצמכם כאל המקור העיקרי לאהבה ושמחה בחייכם?

2. כיצד תוכלו לזהות את האוצרות הפנימיים שלכם ולתת להם ביטוי בעולם?

3. מה תוכלו לעשות כדי לשחרר את ההיצמדות לאוצרות הפנימיים שלכם ולאפשר להם לזרום בחופשיות?

4. באילו דרכים תוכלו לשתף את האהבה, השמחה והאמת שלכם עם אחרים, ללא תנאים וללא ציפיות?

5. כיצד תוכלו להפוך את הנתינה וההענקה לאורח חיים, מתוך הכרה בשפע הפנימי שלכם?


אושו על התאהבות | אדם שלא אהב את עצמו, כיצד יוכל לאהוב את רעהו? עליו תחילה להחזיק באהבה בתוכו.

bottom of page