top of page

התמכרות לפורנו | פורנוגרפיה ההתמכרות הנפוצה ביותר בחברה המודרנית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

פורנוגרפיה הפכה לנפוצה בחברה המודרנית, כאשר רבים צורכים אותה מסיבות שונות מגילאים צעירים עד מבוגרים מאוד כגון הגברת עוררות מינית, סיפוק פנטזיות, למידת מכניקה של מין, הפגת בדידות או שיפור מצב רוח.


עם זאת, לפורנוגרפיה יש גם כוח סמוי המבוסס על "אפקט קוליג'" - הנטייה המוחית להתעייף מגירוי חוזר ולהגיב בעוצמה לחידוש. פורנוגרפיה מספקת גישה בלתי מוגבלת למגוון רחב של גירויים חדשים, מה שיכול להוביל לדפוסי שימוש כפייתיים.


התמכרות לפורנו | פורנוגרפיה ההתמכרות הנפוצה ביותר בחברה המודרנית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
התמכרות לפורנו | פורנוגרפיה ההתמכרות הנפוצה ביותר בחברה המודרנית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

החשיפה הסדירה לפורנוגרפיה יכולה לשנות את המעגלים העצביים במוח האחראים על מיניות, במיוחד במהלך גיל ההתבגרות כאשר המוח גמיש במיוחד. רמות גבוהות של דופמין הנוצרות מצפייה יתר בפורנו יכולות להוביל לרגישות יתר, אשר בה גירויים חיצוניים מזוהים עם תגמול גדול. זה יוצר נתיב אל מרכז התגמול שיכול להיות מופעל על ידי רמזים, מה שמוביל לכמיהה כפייתית. בו בזמן מתרחשת גם הפחתת רגישות, כאשר גירויים חוזרים הופכים ישנים והאדם זקוק לגירויים חדשים וקיצוניים יותר.


כאשר השימוש בפורנו הופך לכפייתי, הוא עלול לגרום להשלכות שליליות משמעותיות. אלה כוללות עצבנות ודיכאון כאשר הגישה נחסמת, הזנחת תחומי חיים חשובים, קשיים בתפקוד מיני ובמערכות יחסים, בושה ואשמה, הסלמה להתנהגויות מסוכנות וכמיהה פיזית ונפשית לפורנו. כדי להיחלץ מההתמכרות, על האדם להכיר במוטיבציה העמוקה שלהם להיגמל. זה דורש יצירת חזון לחיים מספקים, הבנה כיצד הפורנו מונע מהם להגשים אותו, ופיתוח אסטרטגיות התמודדות חלופיות.


הצעדים הראשונים בהחלמה כוללים שיתוף אדם אחר בבעיה, יצירת סביבה נטולת פורנו, מעורבות בתכניות טיפול או עזרה עצמית, וזיהוי וטיפול בגורמי פגיעות מעוררים. חשוב במיוחד לזהות את הצרכים שהפורנו ממלא ולפתח שיטות חלופיות בריאות יותר למילוי צרכים אלה. טיפוח קשיבות ובניית מערכת תמיכה חיוניים אף הם להתמדה לאורך זמן.


מניעת הישנויות דורשת מודעות לרמזים להתדרדרות, כגון שינויים בהתנהגות, עלייה במצבי רוח שליליים או ביטול אמצעי הגנה. טיפוח פעילויות מהנות ובריאות, פיתוח אסטרטגיות לוויסות רגשי ותכנון מראש להתמודדות עם מצבים מאתגרים יכולים לסייע במניעת נפילות.


לבסוף, שיקום מערכות יחסים שנפגעו מהתמכרות לפורנו דורש גישה הממוקדת באינטימיות. זה כולל יצירת כללי בטיחות רגשית ופיזית, התמקדות מחודשת בחיזור וקרבה רגשית, טיפוח תקשורת פתוחה על צרכים והעדפות מיניות, וחקירה משותפת של עונג חושני ללא ציפיות. בעוד שההחלמה מהתמכרות לפורנו היא תהליך מאתגר וארוך טווח, שינוי אפשרי עם מוטיבציה, תמיכה ומחויבות.



פורנוגרפיה בעידן המודרני: נפוצה אך בעלת השלכות סמויות



פורנוגרפיה הפכה לנוכחת ונגישה יותר מאי פעם בחברה המודרנית. עם התפשטות האינטרנט והטכנולוגיה הניידת, אנשים יכולים לגשת לתוכן פורנוגרפי בקלות מכל מקום ובכל זמן. מחקרים מראים כי אחוז ניכר מהאוכלוסייה הבוגרת צורך פורנוגרפיה באופן קבוע. הסיבות לשימוש בפורנו מגוונות, החל מהגברת עוררות מינית וסיפוק פנטזיות, ועד ללמידת טכניקות מיניות, הפגת בדידות או שיפור מצב רוח. עבור רבים, הפורנוגרפיה משמשת ככלי לחקירה עצמית ומימוש מיני. עם זאת, למרות הפופולריות הגוברת שלה, לפורנוגרפיה יש גם פנים אפלים יותר שרבים אינם מודעים להם.


"אפקט קוליג'": ההשפעה הסמויה של פורנוגרפיה על המוח


מתחת לפני השטח, לפורנוגרפיה יש השפעה עוצמתית על תפקוד המוח, המבוססת על מה שמכונה "אפקט קוליג'". אפקט זה מתייחס לנטייה המובנית של המוח להתעייף מגירוי חוזר, אך להגיב בעוצמה רבה לגירויים חדשים. התגובה האוטומטית לחידוש מעוגנת עמוק במבנים האבולוציוניים של המוח, והיא משרתת מטרות הישרדותיות חשובות. אולם כאשר מדובר בפורנוגרפיה, מנגנון זה יכול להוביל להתנהגויות ולהרגלים מזיקים.


הפורנוגרפיה המקוונת מספקת זרם בלתי נדלה של גירויים מיניים חדשים, מגוונים ואינטנסיביים. בלחיצת כפתור, המשתמשים יכולים לגשת למגוון עצום של סרטונים, ז'אנרים ושחקנים. היכולת לעבור במהירות מתוכן אחד למשנהו יוצרת סביבה של "יחס משתנה של תגמול", שבה המוח לומד לצפות לגירוי חדש ומרגש בכל פעם. לאורך זמן, חשיפה עקבית לגירויים מיניים חזקים ומגוונים כל כך יכולה לשנות את הדרך שבה המוח מגיב לגירויים רגילים יותר, ולהוביל לדפוסי שימוש כפייתיים.


השפעת הפורנו על מוחם של מתבגרים


ההשפעות של פורנוגרפיה על המוח מודגשות במיוחד בגיל ההתבגרות, תקופה קריטית של התפתחות עצבית. במהלך השנים הללו, המוח עובר שינויים משמעותיים בחיווט ובארגון מחדש, והוא במיוחד רגיש להשפעות חיצוניות. כתוצאה מכך, חשיפה לפורנוגרפיה בגיל צעיר יכולה לעצב את התפתחות המעגלים העצביים האחראים על התנהגות וגירוי מיני. מחקרים מצאו כי צעירים הצורכים פורנוגרפיה בתדירות גבוהה נוטים לפתח עמדות וציפיות לא מציאותיות לגבי מין ומערכות יחסים, ועלולים לחוות קשיים בפיתוח קשרים אינטימיים בחיים האמיתיים.


בנוסף, המוח המתבגר מאופיין ברגישות מוגברת למערכת הדופמינרגית, האחראית על תגמול, הנעה וחיפוש עונג. רמות גבוהות של דופמין המשתחררות בעקבות גירוי מיני יכולות ליצור תחושה עוצמתית של אופוריה, המחזקת את הרצון לחזור על ההתנהגות. עם זאת, חשיפה ממושכת לרמות גבוהות של דופמין יכולה גם להוביל לשינויים מבניים במוח, כולל עודף רגישות וירידה ברגישות לאותות תגמול. תהליכים אלה מהווים את הבסיס העצבי להתפתחות התמכרות.


כאשר פורנו הופך לבעיה: סימנים להתמכרות והשלכותיה


עבור חלק מהאנשים, השימוש בפורנוגרפיה יכול להפוך לדפוס בעייתי וכפייתי, המכונה לעתים "התמכרות לפורנו". ההתמכרות מאופיינת באובדן שליטה על ההתנהגות, והמשך השימוש למרות ההשלכות השליליות. סימנים נפוצים להתמכרות כוללים בילוי זמן רב יותר ויותר בצפייה בפורנו, הזנחת תחומי חיים חשובים, ניסיונות כושלים להפחית או להפסיק את השימוש, וחוויה של תסמיני גמילה כגון עצבנות, דיכאון או קוצר רוח כאשר הגישה לפורנו נחסמת.


ההשלכות של התמכרות לפורנו יכולות להיות הרסניות ומרחיקות לכת. מעבר לקשיים בתפקוד היומיומי, אנשים הסובלים מהתמכרות לפורנו חווים לעתים קרובות בעיות במערכות יחסים, ירידה בדימוי העצמי ורגשות עזים של בושה ואשמה. התמכרות לפורנו עלולה גם להשפיע לרעה על הביצועים המיניים, ולהוביל לירידה בחשק המיני ובתפקוד הזקפה במפגשים אמיתיים. לעתים, ההתמכרות עלולה להסלים להתנהגויות מסוכנות או לא חוקיות יותר, כגון צפייה בפורנוגרפיית קטינים או פגיעה מינית.


כמו כן, התמכרות לפורנו יוצרת מצב של "כמיהה" כרונית, הן פיזית והן נפשית. המוח המכור לומד לקשר רמזים מסוימים, כגון מראה של מחשב או תחושת לחץ, עם הציפייה לגירוי פורנוגרפי. רמזים אלה יכולים לעורר דחף עז לצרוך פורנו, אפילו במצבים לא הולמים. הכמיהה יכולה להיות כל כך חזקה, עד שהיא מתעלה על שיקול דעת או כוח רצון. התוצאה היא מחזור ללא סוף של דחף, שימוש והתמכרות המזין את עצמו.


צעדים ראשונים בדרך לשינוי: הכרה בבעיה ומוטיבציה לפעולה


כדי להיחלץ מההתמכרות לפורנו, הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא ההכרה כי קיימת בעיה והנכונות לעשות שינוי. עבור רבים, זוהי גם הפעולה הקשה ביותר. ההכחשה והבושה הנלוות להתמכרות יכולות למנוע מאנשים להודות שהם זקוקים לעזרה. עם זאת, ללא הכרה כנה במציאות המצב, שינוי אמיתי אינו אפשרי.


כדי לטפח מוטיבציה לשינוי, חשוב שהאדם יתחבר לסיבות העמוקות והמשמעותיות שבגללן הוא רוצה להשתנות. זה יכול להיעשות על ידי בחינה מעמיקה של ההשלכות השליליות של ההתמכרות על החיים, וציור תמונה ברורה של העתיד שהם רוצים לעצמם. אנשים רבים מוצאים עזרה ביצירת "לוח חזון" - ייצוג חזותי של החיים שהם שואפים לחיות, המשקף את הערכים, המטרות והשאיפות האמיתיים שלהם. לוח החזון יכול לשמש כמצפן מוסרי, המנחה את המאמצים לקראת החלמה.


עוד צעד חשוב הוא זיהוי המכשולים או החששות העיקריים בנוגע לוויתור על הפורנו. לעתים קרובות, אנשים נצמדים להתנהגות ממכרת כי היא ממלאה צורך רגשי חשוב, כגון הקלה על תחושות בדידות, חרדה או דיכאון. הבנת התפקיד שהפורנו ממלא בחייהם מאפשרת להם לפתח דרכים בריאות יותר למילוי אותם צרכים. זה עשוי לכלול בניית קשרים חברתיים, למידת אסטרטגיות להתמודדות עם מתח, או פנייה לטיפול מקצועי כדי לטפל בבעיות פסיכולוגיות עמוקות יותר.


יישום שינויים מעשיים: יצירת סביבה תומכת וטיפול בגורמי סיכון


ברגע שהוחלט על שינוי, הגיע הזמן לפעול. אחת האסטרטגיות היעילות ביותר היא שיתוף אדם אחר בבעיה ובכוונה להחלים. דיבור עם בן משפחה מהימן, חבר קרוב או יועץ מקצועי עוזר לשבור את הבידוד ואת הבושה סביב ההתמכרות, ולבנות רשת תמיכה חיונית. בחירת האדם הנכון לשתף חשובה מאוד; עליו להיות מישהו אמפתי, שיפוטי ומחויב לתמוך במסע ההחלמה.


צעד מעשי נוסף הוא יצירת סביבה נטולת פורנו. זה כולל התקנת תוכנות סינון על כל המכשירים האלקטרוניים, הגדרת סיסמאות חזקות וגבולות ברורים לגבי שימוש באינטרנט. כמו כן, חשוב לזהות ולהימנע ממצבים או אזורים העלולים לעורר דחף לצפות בפורנו, כגון בידוד או שעמום. ככל שניתן, רצוי למלא את הסביבה בגירויים מתחרים חיוביים, כגון תמונות משפחתיות, ציטוטים מעוררי השראה או תזכורות מוחשיות למטרות האישיות.


לצד השינויים הסביבתיים, חיוני גם לפנות לתמיכה וטיפול מקצועיים. טיפול פסיכולוגי, בייחוד טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT), נמצא יעיל בטיפול בהתמכרות לפורנו. טיפול מסייע לאנשים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות הרסניים, לפתח מיומנויות התמודדות בריאות, ולטפל בסוגיות רגשיות או בינאישיות העומדות בבסיס ההתמכרות. במקרים מסוימים, תרופות כגון נוגדי דיכאון עשויות להיות מועילות בהפחתת דחפים כפייתיים או בטיפול בהפרעות נלוות כגון חרדה או דיכאון.


קבוצות תמיכה, כמו 12 הצעדים או קבוצות אנונימיות אחרות, יכולות גם הן להוות מקור חיוני של עידוד, הכוונה ואחריותיות. שיתוף החוויות והאתגרים עם אחרים המתמודדים עם אותן בעיות מסייע להפחית את תחושת הבדידות והבושה. חברי הקבוצה יכולים ללמוד אסטרטגיות מועילות זה מזה, ולספק תמיכה הדדית לאורך הדרך המפותלת להחלמה.


מניעת הישנות: שמירה על ערנות ובניית חוסן


למרות שההחלמה מהתמכרות לפורנו היא בהחלט אפשרית, היא דורשת מאמץ מתמשך וערנות מתמדת. הימנעות מהישנות (relapse) היא אתגר נפוץ, במיוחד בשלבים המוקדמים של ההחלמה. על מנת למנוע הישנות, חיוני לזהות ולהגיב במהירות לסימני אזהרה מוקדמים. אלה עשויים לכלול שינויים בהתנהגות או בשגרה, עלייה במצבי רוח שליליים, התנתקות מרשתות תמיכה, או החלשת המחויבות לתהליך ההחלמה.


אסטרטגיה מפתח למניעת הישנות היא פיתוח "תוכנית מניעה אישית". תוכנית זו צריכה לכלול רשימה של גורמי סיכון וסימני אזהרה אישיים, יחד עם צעדי פעולה ספציפיים שיש לנקוט כאשר הם מופיעים. למשל, אם בידוד הוא גורם סיכון, התוכנית עשויה לכלול יצירת קשר עם חבר או יציאה החוצה כדי לשבור את מעגל המחשבות. חשוב להכין תוכניות חלופיות לשעות פנאי, למקרה של שינויים בלתי צפויים בשגרה שעלולים ליצור פרצות להישנות.


כדי לבנות עמידות לטווח הארוך, יש לתעדף אורח חיים מאוזן ובריא. פעילות גופנית קבועה, שינה מספקת ותזונה נכונה תורמות כולן לבריאות נפשית משופרת ולוויסות רגשי. מציאת דרכים לנהל מתח, כגון מדיטציה, נשימה עמוקה או יומן רגשי, מסייעת גם היא להפחית את הדחף לפנות לפורנו ככלי התמודדות. טיפוח תחביבים, אינטרסים ומערכות יחסים מחוץ לפורנו הוא גם מרכיב מרכזי בבניית חיים מספקים ובעלי משמעות.


שיקום מערכות יחסים: מסע משותף לקראת אינטימיות


עבור רבים, אחד ההיבטים המאתגרים ביותר בהחלמה מהתמכרות לפורנו הוא שיקום מערכות יחסים שנפגעו. התמכרות לפורנו יכולה ליצור מתח עצום בין בני זוג, ולהוביל לתחושות של בגידה, חוסר אמון וניכור. על מנת לרפא את הנזק ולבנות מחדש אינטימיות, נדרשת גישה מכילה, סבלנית וממוקדת בצמיחה משותפת.


נקודת ההתחלה היא יצירת סביבה של בטיחות רגשית ופיזית. זה דורש הצבת גבולות ברורים, כגון דרישה להימנעות מוחלטת מפורנו והגבלת הגישה למכשירים אלקטרוניים. זה גם מצריך מחויבות משותפת לתקשורת כנה, רגישה ולא שיפוטית. שיתוף ברגשות, בפחדים ובתקוות הוא חלק חיוני בריפוי אמון ובניית הבנה. זוגות רבים מוצאים כי טיפול זוגי הוא מרחב בטוח ויעיל לניהול שיחות אלה.


חלק חשוב נוסף הוא התמקדות מחודשת בחיזור וחיבה לא מינית. מעשים פשוטים כמו החזקת ידיים, חיבוק או בילוי זמן איכות יחד יכולים לסייע בחיזוק הקשר הרגשי. למידה מחדש של שפות האהבה של כל אחד ונתינתן באופן קבוע מזינה גם היא את האינטימיות. זוגות צריכים להקדיש זמן לחקירה מחודשת של עונג חושני בקצב איטי ונוח לשני הצדדים, תוך התקדמות בהדרגה לקראת מגע מיני.


בסופו של דבר, שיקום מיני מוצלח לאחר התמכרות לפורנו דורש תקשורת פתוחה ומתמשכת לגבי צרכים, רצונות וגבולות מיניים. זה כרוך בפיתוח הבנה חדשה ומשותפת של מיניות בריאה - כזו שמדגישה קרבה, כנות, כבוד הדדי והנאה. עם הזמן ועם השקעת מאמץ, זוגות יכולים לא רק לתקן את הנזק שנגרם על ידי הפורנו, אלא אף לצמוח ולשגשג יחד ברמות חדשות של אינטימיות.


סיכום: תקווה וריפוי בעולם של פורנו


לסיכום, ההשפעות המזיקות של פורנוגרפיה על המוח ועל חייהם של אנשים הן סוגיה מורכבת וקריטית בחברה המודרנית. ההתמכרות לפורנו, המונעת על ידי שינויים עצביים עמוקים ומחזורים של דחף וכמיהה, יכולה להוביל למגוון רחב של השלכות שליליות - החל מקשיים בתפקוד היומיומי ובבריאות הנפשית, ועד לנזק חמור למערכות יחסים ולקשרים אינטימיים.


למרות הקשיים, החלמה מהתמכרות לפורנו היא אפשרית בהחלט לאלו המחויבים לתהליך. הצעדים הראשונים כוללים הכרה כנה בבעיה, חיבור למוטיבציה לשינוי, ובניית רשתות תמיכה יציבות. לאחר מכן, נדרש שילוב של שינויים סביבתיים, טיפול מקצועי ואסטרטגיות התנהגותיות כדי לטפל בגורמי הסיכון ולמנוע הישנות. מעל לכל, מפתח להצלחה הוא אימוץ גישה חומלת ואופטימית - ההבנה שנפילות הן חלק טבעי מהתהליך, ושכל צעד קדימה הוא ניצחון.


עבור זוגות המתמודדים עם השלכות של התמכרות לפורנו, הדרך לריפוי דורשת סבלנות, חמלה ומחויבות משותפת. התהליך אינו קל, אך ההשקעה משתלמת - הזדמנות לא רק לשקם את מה שאבד, אלא לטפח רמות חדשות של אמון, כנות ואינטימיות. בסופו של דבר, המסע להחלמה מהתמכרות לפורנו הוא מסע של גילוי עצמי, צמיחה ושינוי טרנספורמטיבי. זהו מסע קשה, אך גם מסע מלא תקווה - ההבטחה לחיים מלאים, מספקים ומשמעותיים יותר.




תובנות מרכזיות למכורים לפורנוגרפיה:

 

1. פורנוגרפיה יכולה להשפיע על המוח, במיוחד במתבגרים כאשר המוח עדיין מתפתח.

2. שימוש כפייתי בפורנו יכול להוביל להתמכרות המערבת שינויים במוח.

3. גורמי הסיכון לפיתוח הפרעת התנהגות מינית כפייתית כוללים שימוש בפורנו להקלה על דיספוריה ומתח בלתי נסבל.

4. פורנוגרפיה יכולה לעוות את הציפיות והטעמים המיניים של אדם, במיוחד בגיל ההתבגרות.

5. ההשלכות השליליות של שימוש כפייתי בפורנו כוללות קשיים ביחסים, בעיות בתפקוד המיני ובושה ואשמה.

6. החשיפה לפורנוגרפיה בילדות ובגיל ההתבגרות המוקדם יוצרת שינויים במוח שיכולים להפוך אנשים לפגיעים יותר לשימוש בעייתי בפורנוגרפיה.

7. אסטרטגיות התאוששות כוללות רצון להפסיק, יצירת סביבה נטולת פורנו, מעורבות בטיפול או בתוכניות לעזרה עצמית.

8. חשוב לזהות ולטפל בגורמי פגיעות ומצבים מעוררים המובילים לשימוש בפורנו.

9. מניעת הישנות כרוכה בזיהוי מוקדם של סימני אזהרה, פיתוח חלופות בריאות ומערכת תמיכה.

10.ריפוי כזוג דורש יצירת כללי בסיס לגבי בטיחות רגשית ופיזית, חיזור הדדי ותקשורת פתוחה.


"כאשר אתה משנה את האופן שבו אתה מסתכל על דברים, הדברים שאתה מסתכל עליהם משתנים."

עצות מעשיות למכורים - שיטת 12 הצעדים תחילה:


1. צרו חזון לחיים עשירים ומשמעותיים והגדירו כיצד פורנוגרפיה מונעת מכם להשיג אותם.

2. זהו מצבים מעוררים ופגיעויות לשימוש בפורנו ומנעו או הפחיתו אותם ככל האפשר. 

3. זהו את הצרכים שהפורנו ממלא ושיטות חלופיות למילוי צרכים אלה.

4. תרגלו קשיבות ובקשו תמיכה כדי לסייע בתהליך ההתאוששות.

5. כזוג, צרו כללי יסוד לגבי בטיחות רגשית ופיזית וחיזרו זה אחר זה.

6. דברו בפתיחות על הצרכים, ההעדפות והאהבות שלכם בכל הנוגע למין ואינטימיות.



מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני מכור לפורנו", אמרו "יש לי את הכוח לשנות את הרגלי הפורנו שלי".

2. במקום "אני חלש", אמרו "אני חזק מספיק כדי להתגבר על זה".

3. במקום "אני תקוע", אמרו "אני מסוגל לצמוח ולהשתנות".

4. במקום "אני לבד בזה", אמרו "יש לי מערכת תמיכה שיכולה לעזור לי".

5. במקום "זה בלתי אפשרי", אמרו "זה אתגר שאני מסוגל להתמודד איתו".



שאלות מעוררות מחשבה:


1. איך השימוש בפורנו משפיע על הציפיות והעמדות שלכם כלפי מין ויחסים?

2. אילו צרכים רגשיים הפורנו ממלא עבורכם וכיצד תוכלו למלא צרכים אלה בדרכים בריאות יותר?

3. כיצד אתם יכולים ליצור סביבה שתומכת בהתאוששות מהתנהגות מינית כפייתית?

4. מה יכולות להיות ההשלכות ארוכות הטווח של שימוש מוקדם ותכוף בפורנו?

5. כיצד תוכלו לשפר את האינטימיות והקרבה במערכות היחסים שלכם מבלי להסתמך על פורנוגרפיה?



בחן את תודעתך:


1. מהם הדפוסים והרגלי השימוש שלכם בפורנו ואיך הם משפיעים על חייכם?

2. אילו מצבים מעוררים או פגיעים עלולים לגרום לכם לפנות לפורנו? כיצד תוכלו להתמודד איתם?

3. אילו פעולות אתם יכולים לנקוט כדי ליצור סביבה שמפחיתה את הפיתוי והגישה לפורנו? 

4. איזו תמיכה או עזרה אתם צריכים כדי לבצע שינויים בריאים בהתנהגות המינית שלכם?

5. כיצד אתם יכולים לתקשר בצורה אפקטיבית ולחבור מחדש עם בני/בנות הזוג שלכם במהלך תהליך הריפוי?


התמכרות לפורנו | פורנוגרפיה ההתמכרות הנפוצה ביותר בחברה המודרנית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה


bottom of page