top of page

התמכרות להימורים היא מחלה נפשית הרסנית המסתתרת באפלה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

התמכרות להימורים היא מחלה נפשית הרסנית המסתתרת באפלה, כאשר המכורים חיים בשקר ומשכנעים את הקרובים להם שהכל כשורה. המהמר המכור משוכנע שההימורים הם הפתרון לבעיותיו ולא הגורם להן, ויכול להגיע לשפל מוסרי כמו גניבת כסף מילדיו. שיעור ההתאבדות בקרב מכורים להימורים גבוה פי 12 מכל התמכרות אחרת, ו-80% מהם יחזרו להתמכרותם לאחר טיפול.


התמכרות להימורים היא מחלה נפשית הרסנית המסתתרת באפלה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

התמכרות להימורים היא מחלה נפשית הרסנית המסתתרת באפלה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה
התמכרות להימורים היא מחלה נפשית הרסנית המסתתרת באפלה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה


אולם, גיבור הסיפור מוכיח שדרך החושך ניתן למצוא את האור ואת הנשמה האמיתית. ההחלמה מהתמכרות מלווה באחריות לסייע לאחרים המתמודדים עם אתגרים דומים. חשיפת ההתמכרות בפני יקירינו, הכרה בהימורים כשורש הבעיה, פנייה לעזרה מקצועית ותמיכה, התמקדות ביחסים בריאים והימנעות מהישנות ההתמכרות, הם צעדים חיוניים בתהליך ההחלמה.


שינוי אמיתי מתחיל בהחלפת המחשבות השליליות בחיוביות. במקום להגדיר את עצמנו כמכורים אבודים, עלינו לראות את עצמנו כמחלימים הבונים חיים בריאים יותר, פועלים לתיקון הנזקים וליצירת קשרים איכותיים עם הסובבים אותנו. עלינו להאמין בכוחנו להתגבר על ההתמכרות ולהכיר בתמיכה שאנו מקבלים.


החלמה היא מסע מתמשך הדורש כנות, אומץ והתמדה. זהו תהליך מאתגר הכרוך בהתמודדות עם בושה ואשמה, אך בסופו מחכה תגמול של חיים מלאים ומשמעותיים יותר. המפתח טמון בנכונות להודות בחולשותינו, לקבל אחריות על מעשינו ולצמוח מתוך הטעויות שלנו.


קיימת חשיבות עליונה בהעלאת המודעות הציבורית לנושא ההתמכרות להימורים ובהפחתת הסטיגמה הנלווית אליה. על החברה לגלות הבנה כלפי המכורים, להכיר בהתמכרות כמחלה ולא כפגם מוסרי, ולספק מענה הולם למניעה ולטיפול בהתמכרות זו. יש צורך בשיח כן ופתוח על הנושא, תוך יצירת סביבה תומכת ובטוחה לחולים ובני משפחותיהם.


כל אחד מאיתנו יכול לתרום להתמודדות עם התמכרות להימורים, דרך מתן תמיכה לסובלים ממנה, התבוננות עצמית על התנהגויות ודפוסי חשיבה בעייתיים, וקידום צדק חברתי בסוגיה. רק בעזרת מאמץ משותף נוכל ליצור עולם טוב יותר, המאפשר לכל אדם לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולחיות חיים של שלמות ושגשוג.



התמכרות להימורים - המחלה השקטה המכרסמת בנפש



התמכרות להימורים היא מחלה נפשית הרסנית, הפוגעת לא רק במכור עצמו, אלא גם בסובבים אותו. מדובר בהתמכרות השוחקת את הנפש בהדרגה, תוך כדי שהיא מסתתרת מאחורי מסכה של שגרה לכאורה. המכורים להימורים חיים בשקר מתמשך, כשהם משכנעים את הקרובים להם שהכל כשורה, בזמן שמבפנים הם אוכלים את עצמם מבפנים. הבושה והאשמה הופכות לנראות כחלק בלתי נפרד מחייהם, והם שוקעים לתוך מעגל קסמים אינסופי של הימורים והפסדים.


הקסם המדומה של ההימורים


המהמר המכור מוצא את עצמו שבוי בקסמם של ההימורים, כשהוא משוכנע שהם הפתרון לכל בעיותיו. הוא מאמין בכל ליבו שרק הימור נוסף, רק ניחוש מוצלח אחד, יוציא אותו מהבור הכלכלי והרגשי אליו נקלע. אך ההימורים אינם הפתרון, הם הבעיה עצמה. ההתמכרות מעוורת את המכור מלראות את המציאות לאשורה, ודוחפת אותו לקבל החלטות הרסניות. כך, הוא עלול למצוא את עצמו גונב מילדיו, מעל בני משפחה וחברים, ואף שוקל לשים קץ לחייו.


הסיכון הנורא - התאבדות


הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על הסכנה הטמונה בהתמכרות להימורים. שיעור המתאבדים בקרב אוכלוסייה זו גבוה פי 12 מכל התמכרות אחרת. המכורים להימורים חשים לכודים במבוך חסר מוצא, כשהם שקועים בחובות עצומים ומנותקים מיקיריהם. על סף תהום, רבים מהם רואים בהתאבדות את הפתרון היחיד לייסוריהם. זוהי עדות נוספת לכוחה ההרסני של ההתמכרות, שיכולה לדחוף אנשים למעשים קיצוניים ובלתי הפיכים.


הדרך הארוכה להחלמה


למרות הקושי העצום, קיים אור בקצה המנהרה. 20% מהמכורים להימורים מצליחים להיגמל ולשקם את חייהם לאחר טיפול מקצועי. אך ההחלמה אינה מסתכמת רק בהפסקת ההימורים. היא כרוכה במסע ארוך ומפרך של התבוננות פנימית, עיבוד רגשי וחיזוק המסוגלות האישית. על המחלים להתמודד עם הנזקים שגרם, לשקם את מערכות היחסים שהרס, וללמוד להתנהל בצורה אחראית ובוגרת. זהו תהליך הדורש מוטיבציה עמוקה, כנות מוחלטת ונכונות לשינוי אמיתי.


אחריות ההחלמה


ההחלמה מהתמכרות אינה מסתיימת בהפסקת ההימורים או סיום הטיפול הפורמלי. זוהי דרך חיים המחייבת עבודה מתמדת. לשם כך, מחלימים רבים מוצאים עוגן ומשמעות בסיוע לאחרים המתמודדים עם אתגרים דומים. מתוך החוויה הקשה של ההתמכרות, הם מפיקים כוחות להושיט יד ולהעניק תקווה. האחריות החברתית הופכת לחלק בלתי נפרד מההחלמה האישית שלהם, ומאפשרת להם לתת משמעות חדשה לסבלם. הם הופכים למודל לחיקוי, ההוכחה החיה שאפשר לצאת מהשאול של ההתמכרות ולבנות חיים חדשים.


שינוי דפוסי חשיבה - המפתח להצלחה


הצעד הראשון בדרך להחלמה הוא שינוי תפיסתי. המכור חייב להבין שהגדרתו העצמית אינה מסתכמת בהתמכרות להימורים. עליו להחליף את המחשבות השליליות בחיוביות, את הייאוש בתקווה, את ההאשמה העצמית בקבלה והכלה. במקום לראות את עצמו כאדם אבוד, עליו לאמץ את הזהות של מחלים, הפועל בכל כוחו לבנות חיים בריאים ומאוזנים יותר. במקום להתכחש לנזקים שגרם, עליו לקחת אחריות ולפעול לתיקונם. במקום לברוח מאינטימיות ומקשר, עליו ללמוד ליצור ולטפח יחסים בונים עם הסובבים אותו. השינוי מתחיל כשהמכור מכיר בכוחו לבחור בחיים, ומאמין ביכולתו להתגבר על כל מכשול.


מסע של אומץ והתמדה


החלמה מהתמכרות להימורים דורשת אומץ רב. זהו מסע מפחיד ומלחיץ לעבר הלא נודע, הכרוך בחשיפת פצעי העבר ובהתמודדות עם כאב נפשי עמוק. אך כמו בכל מסע, התגמול שבסופו שווה את המאמץ. המחלימים מגלים בתוכם עוצמות חבויות, ולומדים להעריך מחדש את החיים. הם לומדים לראות את הטוב, להודות על מה שיש ולשאוף להתפתחות בלתי פוסקת. ההתמדה וההתמסרות מובילות בסופו של דבר לתחושת סיפוק ומשמעות עמוקה. כל יום של החלמה הוא ניצחון, עדות מתמדת לכוחו של האדם להתחדש ולצמוח.


הפחתת הסטיגמה - אתגר חברתי


על אף השכיחות הגבוהה של התמכרות להימורים, הסטיגמה הנלווית אליה עודנה רווחת. רבים עדיין תופסים את ההתמכרות כחולשת אופי או כשל מוסרי, ולא כמחלה הדורשת סיוע ומענה רפואי הולם. תפיסות אלו מקשות על המכורים לפנות לעזרה מקצועית ולשתף את הסובבים אותם במצוקתם. על החברה מוטלת האחריות לשנות את השיח הציבורי סביב ההתמכרות, לגלות אמפתיה ורגישות למתמודדים ולהציע להם מעטפת תמיכה מתאימה. רק כך נוכל להפחית את תחושת הבושה והבדידות המלווה את ההתמכרות, ולאפשר למכורים להתחיל במסע ההחלמה.


כולנו שותפים במאבק


התמודדות אפקטיבית עם התמכרות להימורים מחייבת מעורבות של כלל החברה. כל אחד מאיתנו יכול לתרום לשינוי, ברמה האישית והקולקטיבית. אנחנו יכולים להושיט יד למתמודדים בסביבתנו, להעניק להם אוזן קשבת ולכוון אותם למקורות סיוע. אנחנו יכולים לזהות התנהגויות מדאיגות בזמן ולהתערב בטרם יהיה מאוחר מדי. ברמה המערכתית, עלינו לפעול לשיפור המדיניות הציבורית, הסדרת תעשיית ההימורים, הגברת פעולות המניעה וחיזוק מערך שירותי הטיפול וה

שיקום. רק שיתוף פעולה בין כל הגורמים - הממשלה, גופי הרווחה, המגזר העסקי, והאזרחים עצמם - יוביל למיגור התופעה ולהפחתת הנזקים הכרוכים בה.


תקווה לעתיד טוב יותר


התמכרות להימורים היא אתגר מורכב, המחייב טיפול מעמיק וארוך טווח. אך בצד הקשיים, טמונה גם הזדמנות יקרת ערך. ההחלמה מאפשרת למכורים להתחבר מחדש לעצמם ולזולת, לגלות משמעות ושליחות, ולחיות חיים מלאים ובעלי תכלית. המסע הוא קשה, אך השכר בסופו הוא החופש האמיתי. כחברה, מחובתנו לספק למכורים את התנאים והמשאבים הדרושים כדי לצעוד בדרך זו. עלינו להאמין ביכולתו של כל אדם להשתנות ולהשתפר, ולתמוך בו לאורך הדרך. בכוחנו המשותף, נוכל ליצור עולם טוב יותר - עולם של חמלה, קבלה ואהבת אדם. עולם בו אף אחד לא ייאלץ להתמודד לבד עם סבלו, ובו לכל אחד תהיה הזדמנות אמיתית לממש את הפוטנציאל הטמון בו.



תובנות מרכזיות:


1. התמכרות להימורים היא מחלה מתקדמת שמסתתרת באפלה, בעוד שהמכור משכנע את האנשים הקרובים אליו שהכל בסדר.

2. המכור להימורים חי בשקר ומשוכנע שההימורים הם הפתרון לבעיותיו ולא הגורם להן.

3. המכור להימורים יכול להגיע לשפל המדרגה, כולל לקיחת כסף מילדיו כדי להזין את ההתמכרות.

4. שיעור ההתאבדות של מכורים להימורים גבוה פי 12 מכל התמכרות אחרת.

5. 80% מהמכורים להימורים יחזרו בסופו של דבר להימורים לאחר טיפול.

6. דרך החושך והימים הקשים ניתן למצוא את האור ואת הנשמה האמיתית.

7. החלמה מתמשכת מלווה באחריות לעזור לאחרים המתמודדים עם התמכרות.

8. שיחה כנה עם הילדים על ההתמכרות והשלכותיה היא חלק חשוב בתהליך ההחלמה והפיוס המשפחתי.

9. תמיכת הסביבה הקרובה חיונית להצלחת תהליך ההחלמה של המכור.

10. החלמה מהתמכרות מובילה לחיים אמיתיים ומלאים יותר עבור המכור ומשפחתו.



"האומץ להודות בטעויות ולתקן אותן הוא המפתח לחיים מלאים ובעלי משמעות."


עצות מעשיות:


1. חשוב לדבר בכנות ולחשוף את ההתמכרות בפני האנשים הקרובים אליכם.

2. הכירו בכך שההימורים הם הבעיה ולא הפתרון, ושקיים כוח גדול יותר מההתמכרות.

3. פנו לעזרה מקצועית ותמיכה כדי להתחיל את תהליך ההחלמה.

4. התמקדו ביצירת יחסים בריאים ואמיתיים עם המשפחה והסביבה הקרובה.

5. עשו פעולות יומיומיות כדי לחזק את ההחלמה ולהימנע מהישנות ההתמכרות.

6. עזרו לאחרים המתמודדים עם התמכרות כחלק מההחלמה האישית שלכם.



מנטרות לדיבור עצמי:


במקום המשפטים השליליים הבאים, אמרו את המשפט החיובי:

במקום "אני מכור חסר תקווה" - אמרו "אני בתהליך החלמה ובונה חיים בריאים יותר".

במקום "איבדתי הכל בגלל ההימורים" - אמרו "אני בונה מחדש את מערכות היחסים והאמון עם הקרובים לי".

במקום "אין לי שליטה על ההתמכרות שלי" - אמרו "יש לי את הכוח לבחור בהחלמה ולהתגבר על ההתמכרות".

במקום "אני רק מביא נזק למשפחה שלי" - אמרו "אני פועל כדי לתקן את הנזקים ולבנות יחסים בריאים עם משפחתי".

במקום "אף אחד לא מבין אותי" - אמרו "אני מוקף אנשים שתומכים בי ורוצים לראות אותי מחלים".



שאלות מעוררות מחשבה:


1. האם אתם מזהים התנהגויות או דפוסי חשיבה של התמכרות להימורים בעצמכם או במישהו הקרוב אליכם?

2. מה לדעתכם מונע ממכורים להימורים לחשוף את התמכרותם ולפנות לעזרה?

3. איך הייתם יכולים לתמוך בחבר או בן משפחה הסובלים מהתמכרות להימורים?

4. אילו שינויים חברתיים או פוליטיים יכולים לסייע במניעה וטיפול של התמכרות להימורים?

5. מהי האחריות של תעשיית ההימורים כלפי אנשים הסובלים מהתמכרות? האם לדעתכם יש צורך ברגולציה מחמירה יותר?



בחן את תודעתך:


1. האם קיים תחום בחייכם (לאו דווקא הימורים) שבו אתם מזהים התמכרות או התנהגות כפייתית? חישבו מה הצעדים הראשונים שתוכלו לנקוט כדי לשנות זאת.

2. תרגלו לנהל שיחה כנה ופתוחה עם אדם קרוב על נושא רגיש או מורכב.

3. עשו מעשה חסד או תמיכה עבור אדם שאתם יודעים שמתמודד עם קושי בחייו, גם אם הוא לא ביקש עזרה ישירות.

4. בלי לשפוט, חישבו על סטיגמות חברתיות שאתם מחזיקים לגבי אנשים הסובלים מהתמכרות. נסו להכיר בכך שמדובר במחלה ולא בחולשת אופי.

5. רשמו לעצמכם חמישה דברים עליהם אתם מודים ושבעזרתם תוכלו לשמור על החלמה או על אורח חיים בריא יותר בכל תחום אתם בוחרים.


התמכרות להימורים היא מחלה נפשית הרסנית המסתתרת באפלה | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

bottom of page