top of page

מיתוס הגיבור האוניברסלי | ד"ר מזרחי אברהם על הגותו של קרל יונג

Updated: Apr 24

יונג, אחד הפסיכולוגים הבולטים של המאה ה-20, האמין כי המיתוס האוניברסלי של האדם הוא סיפור הגיבור המוצלח, בניגוד לפרויד שראה במיתוס אדיפוס ביטוי לכישלון בהתפתחות. יונג ראה בסיפור הגיבור משל להתעלות האדם מעל הקשיים ופיתוח תודעה גבוהה יותר. הוא האמין שהמפתח לגדילה ולהשגת החוכמה הפנימית טמון דווקא בהתמודדות עם הפחדים, הצללים והאתגרים הקשים ביותר. כפי שהגיבור יוצא למסע, מתעמת עם המפלצת ומביס אותה, כך על האדם להתמודד עם המכשולים הפנימיים ולצמוח דרכם.


מיתוס הגיבור האוניברסלי | ד"ר מזרחי אברהם על הגותו של קרל יונג

מיתוס הגיבור האוניברסלי | ד"ר מזרחי אברהם על הגותו של קרל יונג
מיתוס הגיבור האוניברסלי | ד"ר מזרחי אברהם על הגותו של קרל יונג

תקציר המאמר : מאת ד"ר מזרחי אברהם


הגישה היונגיאנית רואה בחלומות, בדמיון ובסמלים שער אל הלא מודע, אל האמיתות העמוקות שאנו נושאים בתוכנו. יונג עצמו היה בעל יכולת יוצאת דופן לחשוב במילים ובתמונות, ולהפיק תובנות מעמיקות מהזירה הפנימית. הוא ראה ברבדים הסמליים והארכיטיפיים של הנפש ביטוי לחוכמה קולקטיבית ועתיקת יומין, שיש להתחבר אליה מחדש. עבודתו הקלינית התמקדה ב"העלאת" מיתוס הגיבור בנפש המטופל, כדי לעזור לו להפוך לגיבור של חייו שלו, מול אתגרי החיים.


יונג האמין כי כולנו חולמים כל הזמן, גם כשאנחנו ערים, אך הלחץ של הגירויים החיצוניים מונע מאיתנו לחוות זאת במלואו. הוא ראה חשיבות עליונה בחיבור בין האינטלקט, ההיגיון והמודעות לבין העולם הפנימי העשיר של הרגש, האינטואיציה והלא-מודע. השילוב והאיזון בין שני הקטבים הללו הוא שמוביל בסופו של דבר להגשמה עצמית ולשלמות נפשית. יונג הדגיש את המסע הפנימי כדרך המלך להתפתחות, אך הזהיר גם מפני הסכנות שבדרך, כמו בלבול בין האגו הספציפי לבין העצמי הגדול יותר.


אחד המושגים המרכזיים בתאוריה היונגיאנית הוא ה"צל", אותם חלקים אפלים ודחויים באישיות, שאנו מתקשים להכיר בהם. ההתעלמות וההדחקה של הצל רק מעצימה אותו ונותנת לו כוח על חיינו. הדרך להתמודד עם הצל היא דרך ההכרה, הקבלה והאינטגרציה. בדומה, גם הפן הגברי והנשי קיימים בכל אדם, ללא קשר למגדר הביולוגי, ועל כל אחד למצוא את האיזון הפנימי בין השניים.


הגישה היונגיאנית פותחת פתח להתבוננות פנימית עמוקה ומאתגרת. היא מזמינה אותנו להרפתקה אמיתית, לצלילה אל מעמקי הנפש, אל המקומות שאנו חוששים או מהססים לגעת בהם. דרך העבודה עם החלומות, הדמיון הפעיל, האומץ להתמודד עם צללים ומכשולים, וההקשבה לקולות הפנימיים, ניתן להתקדם במסע האינדיבידואציה, ולהגיע לתחושת שלמות ומשמעות עמוקה יותר.


במבט על, פסיכולוגיית העומק של יונג מהווה נדבך חשוב בהתפתחות החשיבה הפסיכולוגית, ומציעה נתיב ייחודי להתפתחות האדם. היא משלבת באופן מעמיק בין עולם הפסיכולוגיה, הפילוסופיה, המיתולוגיה והרוחניות, ויוצרת שפה עשירה ורבת עוצמה להבנת מורכבות הנפש האנושית. האתגר הגדול הוא ליישם את התובנות הללו הלכה למעשה, ולהפוך את המסע הפנימי והמפגש עם העצמי לחלק בלתי נפרד מחיינו. דרך ההקשבה לנפש, העבודה עם הסמלים והארכיטיפים, וההתמסרות לתהליך הצמיחה, נוכל כל אחד ואחת למצוא את הגיבור הפנימי, את השליחות הפנימית המניעה אותנו, ולחיות חיים מלאי עומק ומשמעות.




סיכום מורחב: מיתוס הגיבור האוניברסלי | ד"ר מזרחי אברהם על הגותו של קרל יונג


מיתוס הגיבור והתפתחות התודעה


יונג, אחד הפסיכולוגים הבולטים והמשפיעים ביותר של המאה ה-20, האמין כי המיתוס האוניברסלי של האדם הוא סיפור הגיבור המוצלח. בניגוד לגישתו של פרויד, שראה במיתוס אדיפוס ביטוי לכישלון ולקונפליקטים בלתי פתורים בהתפתחות האדם, יונג ראה בסיפור הגיבור משל לתהליך ההתעלות של האדם מעל הקשיים והמכשולים שבדרכו, וההגעה לרמת תודעה ומודעות גבוהה יותר. הוא האמין שהמפתח להשגת צמיחה, התפתחות וחוכמה טמון דווקא בהתמודדות האמיצה עם הפחדים העמוקים ביותר, עם הצללים ועם האתגרים המאיימים על שלמותנו הנפשית. בדומה לגיבור האגדי שיוצא למסע מפרך, מתעמת עם המפלצת או הדרקון ויוצא מנצח בסופו של דבר, כך על האדם להתייצב אל מול המכשולים הפנימיים, להכיר בהם, להתמודד עמם ולצמוח דרכם אל עבר שלב התפתחותי חדש.


שער אל הלא מודע


הגישה הפסיכולוגית היונגיאנית רואה בחלומות, בדימויים הספונטניים, בסמלים ובגילויים היצירתיים של הנפש שער אל העולם הפנימי העשיר, אל הרבדים הלא מודעים, ואל האמיתות הנפשיות העמוקות שאנו נושאים בתוכנו. יונג עצמו, שהיה אדם בעל אינטואיציה מחודדת ויכולת יוצאת דופן לחשוב במילים ובתמונות כאחד, שאב את עיקר תובנותיו מההתבוננות בזירה הפנימית, בחלומות, בדמיון הפעיל ובמדיטציה. הוא ראה ביכולת לתעל ולהמיר את המסרים העולים מן הלא מודע אל התודעה כמפתח להבנה עמוקה יותר של טבע הנפש ומבנה האישיות. עבור יונג, המוטיבים הסמליים, המיתיים והארכיטיפיים המתגלים בנפש האדם מהווים ביטוי לחוכמה אנושית קולקטיבית ואוניברסלית, ועל האדם המודרני לשוב ולהתחבר אליהם על מנת לחיות חיים בעלי מלאות ומשמעות.


הפסיכותרפיה היונגיאנית


בהתאם לתפיסה זו, עבודתו הקלינית של יונג התמקדה בסיוע למטופלים להיכנס למרחבי הנפש הפנימיים, ולגלות את אוצרות החוכמה הטמונים בהם. הוא ראה בתהליך הטיפולי הזדמנות לעורר ולהעלות את תבנית "מיתוס הגיבור האישי" אצל המטופל, ובכך לעזור לו להפוך לגיבור של נפשו שלו; לאדם שמסוגל להתמודד בהצלחה עם אתגרי ומשברי החיים במקום להיכנע לפחדים ולמגבלות. אל מול חולשות, התמכרויות, דפוסים כפייתיים וקונפליקטים נפשיים, מונחה המטופל לחפש את נקודות העוצמה והאור הפנימיות, ולהסתייע בארכיטיפ הגיבור כמודל להתמודדות ולצמיחה. דרך שיח פתוח, הקשבה לשפת החלומות והדמיון, ושילוב טכניקות כגון דמיון מודרך ומדיטציה, מזמין המטפל היונגיאני את המטופל למסע פנימי מעצים, שבסופו יוכל להגיע להבנה עמוקה יותר של עצמו, של דפוסיו, של כוחותיו ושל הדרך הנכונה לו.


חלומות והמציאות הנפשית


אחד הרעיונות המרתקים והמאתגרים בגישה היונגיאנית הוא שכולנו חולמים ושרויים בחוויה סמלית כל הזמן, גם כשאנחנו ערים. אלא שהלחץ והרעש של הגירויים החיצוניים והמודעות היום-יומית מסיחים ומונעים מאיתנו לחוות ולהבין זאת במלואו. יונג סבר שהדימויים והרגשות העולים בחלומות אינם אקראיים או נטולי פשר, אלא מייצגים תהליכים, התרחשויות ומאבקים המתרחשים במרחב הפנימי של האדם, שהנפש מגיבה אליהם ומנסה לתקשר דרכם את צרכיה. החזרה המחודשת אל "שפת החלומות" והתייחסות רצינית לרבדים הפנימיים הללו פותחת פתח להבנה עמוקה יותר של המציאות הנפשית והתהליכים הטמונים בה.


האיזון בין ההיגיון לרגש


המודל היונגיאני מדגיש את החשיבות העליונה בקיום איזון דינאמי בין העולם הפנימי והחיצוני, בין האינטלקט וההיגיון לבין הרגש והאינטואיציה. במקום להתנתק ולהתעלם מהמרחבים הלא רציונליים של הנפש, על האדם לפתח דרכים לחיבור ולתיווך ביניהם. יונג עצמו דגל בשילוב בין חשיבה רציונלית, מדעית ואנליטית, להתבוננות פנימית והתכוונות לעולם הדימויים והסמלים הנפשיים. המטרה היא להשיג השלמה והרמוניה בין הניגודים, מעין "נישואי שמיים וארץ" בתוך הנפש. יונג הלך כברת דרך בניסיונותיו לגשר בין עולם הדת והרוח לבין הפסיכולוגיה, מתוך אמונה שלתכנים הדתיים והמיסטיים יש ערך וחשיבות להבנת הנפש האנושית. הוא ראה בהם ביטוי עמוק של המבנים והמאבקים הפנימיים המתחוללים בכל אחד ואחת.


המסע הפנימי


כפי שהוזכר, הגישה היונגיאנית מדגישה את חשיבות ההתבוננות פנימה והצלילה אל המעמקים כדרך המלך להתפתחות ולהגשמה עצמית של הפרט. יונג כינה זאת "תהליך האינדיבידואציה", שמשמעותו התהוות הייחודיות של הפרט ומימוש הפוטנציאל הטמון בו. אך זהו מסע מאתגר ולא קל, שכן הוא מצריך מפגש עם הפחדים, עם הצללים, עם אותם חלקים דחויים או לא מפותחים באישיות. בדרך פוגש ההלך הפנימי דמויות ארכיטיפיות כמו הצל, האנימה/אנימוס (הצד הנשי/גברי), הזקן החכם ועוד. יונג הזהיר מפני הסכנה להזדהות יתר על המידה עם דמות אחת או תכונה מסוימת, למשל ברמה של בלבול בין האגו (ה"אני") לבין העצמי העמוק ורב הפנים שבתוכנו. המטרה היא להגיע למעין "זיווג פנימי", איזון והכלה של מכלול החלקים, המוטיבים והתכונות הנפשיות.


הצל כמורה דרך


המושג "הצל" בפסיכולוגיית יונג מתייחס לחלקים הלא מודעים והדחויים באישיות - כל אותם תכונות, רגשות, זיכרונות וכוחות שאדם מתקשה לקבל ולהכיל ביחס לעצמו. בדרך כלל, האדם נוטה לגלות עיוורון ביחס לצל, ורואה בו את השלילי, המאיים, הרע. ההתעלמות וההדחקה של הצל רק מעצימה את כוחו ונותנת לו שליטה על חיינו, ולמעשה "מקרינה" אותו על אחרים ועל העולם - כפי שקורה למשל בהאשמות, בשיפוטיות ובפרויקציות. הדרך היחידה להתמודד באמת עם הצל היא דרך ההכרה וההשלמה; לפגוש את הכאב, את הפגיעות ואת האימה שהוא נושא, ולקבל אותם כחלק מן האנושיות והשלמות שלנו. מי שרואה באומץ את הצל ומתיידד איתו, יכול למצוא בו בסופו של דבר מורה דרך פנימי, שמצביע תמיד לכיוון שבו נדרש עוד עבודה פנימית ואינטגרציה.


שילוב הניגודים


הגישה היונגיאנית שמה דגש חזק על מציאת האיזון והשילוב בין מגוון ניגודים קיומיים העומדים בבסיס הווייתנו כבני אדם: בין המודע ללא מודע, בין האישי לקולקטיבי, בין הנשי לגברי, בין האור לצל, בין הרוח לחומר, בין התשוקה לרוחניות ועוד. כך למשל, כל אדם, ללא קשר למין הביולוגי שלו, נושא בתוכו את האיכויות הגבריות והנשיות גם יחד, והאתגר הוא למצוא את השילוב הנכון והמאוזן ביניהן. השאיפה היא לחבר את הקטבים, להביא אותם לכדי הפריה והשלמה הדדית, מתוך הכרה בערך של כל אחד ובאחדות של השלם שמעבר להם. האדם השלם הוא אדם שמכיר ומכיל בהרמוניה מגוון רחב של תכונות וניגודים קיומיים בתוכו, ללא הזדהות יתר עם אף אחד מהם.


עומק וקסם


חקר הנפש בגישה היונגיאנית פותחת שער למסע מרתק, מאתגר ומלא פליאה. זהו מסע אל עבר המעמקים, המבוכים והמרחבים הקסומים שבתוכנו; מרחבים שאנו לא תמיד יודעים או מעזים לגעת בהם. זוהי הרפתקה שמשלבת עבודה עם דימויים, חלומות, סמלים, רגשות, זיכרונות ותחושות, במטרה להיפגש עם מלוא העומק והמורכבות של הנפש על מגוון רבדיה. דרך האינטרוספקציה, הדמיון הפעיל, העבודה עם "הצל", והניסיונות לפצח את שפת המסרים הנפשיים, מתאפשרת תנועה לעבר שלב חדש ונרחב יותר של מודעות עצמית. תהליך האינדיבידואציה היונגיאני אינו מסע קליל של "גילוי עצמי", כי אם מחויבות ארוכת טווח ועמוקה למימוש הייעוד הפנימי והבאת הנשמה לכלל הגשמה וחיים.


תרומה לעולם הפסיכולוגיה


במבט על, פסיכולוגיית העומק שפיתח יונג מהווה נדבך משמעותי ופורץ דרך בהתפתחות החשיבה והפרקטיקה הפסיכולוגית במאה ה-20. היא מציעה זווית ראייה ייחודית ועשירה על מורכבות הנפש האנושית, ומשלבת באופן יצירתי ומעמיק תובנות מתחומי הפילוסופיה, האנתרופולוגיה, חקר המיתולוגיה והדתות השונות. באמצעות מושגים כגון הלא מודע הקולקטיבי, הארכיטיפים, הצל, האנימה והאנימוס ועוד, מעניקה הגישה היונגיאנית שפה מקיפה ורבת עוצמה לתיאור ולהבנה של תהליכים ותופעות נפשיות מגוונות. אך מעבר לתרומה התיאורטית, מדובר בגישה בעלת השלכות יישומיות משמעותיות לתהליכי ריפוי, צמיחה והתפתחות אישית. יונג וממשיכיו פיתחו שיטות וכלים טיפוליים ממוקדים, כגון העבודה עם חלומות, הדמיון הפעיל, ציור ויצירה, שנועדו לסייע לפרט לחולל טרנספורמציה ולממש את הפוטנציאל הגלום בו.


אתגרי היישום


ראוי לציין שהמודל היונגיאני, על אף עוצמתו וייחודיותו, טומן בחובו גם מספר אתגרים ונקודות עיוורון. ראשית, מדובר בגישה מורכבת מאוד מבחינה תיאורטית, הכוללת מושגים רבים ושפה סמלית ייחודית שלא תמיד קלה להבנה ויישום. יתרה מכך, המסע הנפשי שמזמינה הגישה היונגיאנית דורש התמסרות, אומץ ומחויבות שחלק מהאנשים עשויים למצוא כמאתגרים מדי, מעוררי חרדה או מנותקים מההוויה היומיומית שלהם. קיימת גם סכנה מסוימת שהשפה הציורית והמיסטית תוביל ל"ניו איד וגיציה" רדודה של המודל, או למעין "נרקיסיזם רוחני" המנותק מפרקטיקה מעשית ומוסרית. לבסוף, האופי האוניברסלי והארכיטיפי של חלק מהמושגים היונגיאניים עלול להוביל לפרשנויות גורפות או מהותניות מדי ביחס לתופעות הנפשיות, שאינן לוקחות דיין בחשבון הבדלים תרבותיים, חברתיים וסובייקטיביים בין בני אדם.


הרלוונטיות בימינו


על אף האתגרים הללו ואף שחלף זמן רב מאז פרסם יונג את כתביו, נדמה שתובנותיו רלוונטיות ואקטואליות מאי פעם. בעידן הנוכחי, שבו המודעות לבריאות הנפש ולהתפתחות רגשית הולכת וגוברת, מציעה הגישה היונגיאנית נתיב מרתק ועמוק להתבוננות ולחיבור מחודש אל המרחבים הפנימיים. בתוך עולם גועש, רווי קונפליקטים וגירויים בלתי פוסקים, היא מזמינה את האדם המודרני להאט, לצלול פנימה, להקשיב לקולות הנפש ולהעניק לעצמו מרחב להתבוננות עצמית כנה ולמפגש עם המסתורין הפנימי. כמו כן, הדגש היונגיאני על אחריות אישית, על אינדיבידואציה ועל מיצוי הפוטנציאל הטמון בכל אדם מהדהד מאוד עם ערכי התקופה. אכן, האתגר הגדול בימינו הוא לתרגם את התובנות והכלים היונגיאניים למציאות היומיומית, ולהנגיש אותם לקהל רחב ככל הניתן, מבלי לאבד את מהותם ועומקם.


סיכום


לסיכום, הגישה הפסיכולוגית שפיתח קרל יונג פותחת צוהר אל עולם פנימי עשיר, מסתורי ורב פנים. דרך ההקשבה ל"שפת הנפש", דרך העבודה עם חלומות, טרנספורמציה של סמלים והתמסרות לתהליכי צמיחה והתפתחות אישית, מזמינה הגישה את האדם להיפגש עם מלוא העומק והמורכבות הטמונים בו, ולחתור למימוש הפוטנציאל הגלום בנשמתו. זהו מסע מאתגר, הדורש נכונות להישיר מבט אל החלקים הקשים והחבויים, אך בסופו של דבר מסע מתגמל ומעצים, המוביל אל תחושת שלמות ואינטגרציה פנימית. בעידן של תזזית ושטחיות, ייתכן שהתובנות היונגיאניות טומנות בחובן את המפתח להשבת מידה של עומק ומשמעות לחיים, ולהתחברות מחודשת אל הרבדים הארכיטיפיים של הווייתנו. אין ספק שמדובר בגישה שראוי להכיר, לחקור וליישם, על מנת להעשיר את עולמנו הפנימי ולקדם את התפתחותנו כיצורים הומניים השואפים לגדול ולממש את ה"עצמי" במובנו העמוק ביותר.


תובנות מרכזיות מתוך המאמר:


1. יונג האמין שהמיתוס האוניברסלי של האדם הוא סיפור הגיבור המוצלח, בניגוד לפרויד שראה את המיתוס של אדיפוס ככישלון.

2. הספר "מקורות התודעה והיסטוריה" של אריק נוימן נחשב לספר המבוא הטוב ביותר לעולם היונגיאני.

3. יונג היה מסוגל לחשוב במילים ובתמונות ברמה גבוהה מאוד, מה שאפשר לו תובנות ייחודיות.

4. טיפול פסיכולוגי יונגיאני מתמקד בהתעוררות מיתוס הגיבור בלקוח, להתמודד עם הכאוס ולהתעלות.

5. יונג האמין שמה שאתה צריך יימצא במקום בו אתה הכי לא רוצה להסתכל.

6. יונג ערך ניסויים עם הדמיון שלו וניהל יומנים המתעדים זאת, מהם נובעת ההשראה לכל הפסיכולוגיה שלו.

7. יונג האמין שאנחנו חולמים כל הזמן, אך בהקיץ הלחץ של הדימויים החיצוניים מונע מאיתנו להיות מודעים לכך.

8. יונג ראה חשיבות עצומה בחיבור מחדש בין האינטלקט לבין התשתית הדתית הארכיטיפית.

9. פסיכולוגיית יונג מבוססת על ההנחה שהמבנים הארכיטיפיים הדתיים הם לא פתולוגיים אלא מאפשרים התקדמות.

10. לדעת יונג, להשוות את האגו הספציפי לתודעה הכללית יותר היא דבר מסוכן שעלול להוביל לפסיכוזה.


"ההתמרה של התודעה מתחילה ברגע שאנו מפסיקים לברוח ומתחילים להקשיב לקול הפנימי העמוק שלנו."

עצות מעשיות מהמאמר:


1. התבונן פנימה ובחן את הפנטזיות והחלומות שלך, הם עשויים לחשוף תכנים לא מודעים חשובים.

2. אל תפחד להתמודד עם הצללים והפחדים שלך, שם נמצא המפתח לצמיחה ולהתפתחות.

3. שאף לאיזון בין האינטלקט והרגש, בין ההיגיון והאינטואיציה, בין הגברי לנשי שבתוכך.

4. טפח דמיון פעיל ועשיר, הוא המקור להשראה ולתובנות מעמיקות על עצמך ועל העולם.

5. התייחס ברצינות לסמלים ולארכיטיפים שמופיעים בחייך, הם נושאים מסרים חשובים מהלא מודע.

6. זכור שהמסע האמיתי של הגיבור הוא פנימה, אל עבר ההיכרות וההשלמה עם העצמי העמוק יותר.


מנטרות לדיבור עצמי מתוך המאמר:


1. אני לוקח/ת אחריות על התודעה שלי ומוכן/ה להתבונן פנימה בכנות, גם אם זה מפחיד או מאתגר.

2. אני סומך/ת על החוכמה של הלא מודע שלי ופתוח/ה לקבל את המסרים העמוקים שהוא מעביר דרך חלומות, דמיון וסמלים.

3. אני מחויב/ת למסע ההתפתחות העצמית שלי ולהפוך לגיבור/ה של חיי, שמתמודד/ת עם הקשיים ומגשים/ה את הפוטנציאל הטמון בי.

4. "המסע אל העצמי האמיתי הוא ההרפתקה הגדולה ביותר שאדם יכול לצאת אליה."

5. "רק מי שמעז להתעמת עם האופל שבתוכו יכול למצוא את האור הפנימי שינחה אותו."



שאלות עבורכם לתרגול:


1. האם יצא לכם להתמודד עם פחד או קושי שבדיעבד התגלה כהזדמנות לצמיחה והתפתחות? כיצד ההתמודדות הזו שינתה אתכם?

2. מהם החלומות או הפנטזיות החוזרים שמופיעים אצלכם? מה לדעתכם הם מנסים לומר לכם על עצמכם ועל חייכם?

3. כיצד אתם מרגישים כלפי המושג של הצל או הלא מודע? האם אתם חוששים להתעמת איתו או סקרנים לחקור אותו?

4. האם אתם מזדהים יותר עם הגישה של יונג, הרואה במיתוס הגיבור משהו מרכזי וחיובי, או עם גישתו של פרויד, הממקדת במיתוס אדיפוס ובכישלון?

5. מה יכול לעזור לכם להעמיק את ההיכרות שלכם עם העצמי הפנימי והלא מודע? אילו פרקטיקות או כלים יכולים לתמוך בתהליך הזה?


בחן את תודעתך:


1. האם שמתם לב למחשבות, רגשות או דימויים שחוזרים על עצמם בתודעה שלכם לאחרונה? נסו לתעד אותם ולחקור מה הם עשויים לשקף לגבי מצבכם הנוכחי.

2. קחו כמה רגעים ביום להיות עם עצמכם בשקט, להרפות ולהקשיב פנימה. שימו לב מה עולה ומתגלה כשאתם נותנים לעצמכם להיות.

3. כשאתם ניצבים מול קושי, אתגר או פחד, נסו להתבונן בו בעיניים יונגיאניות - כיצד ההתמודדות הזו יכולה להפוך אתכם לגיבורים של הסיפור שלכם?

4. בחרו דימוי, סמל או ארכיטיפ שמדבר אליכם ומייצג משהו בעל משמעות עבורכם. האם תוכלו לתת לו נוכחות בחייכם ולהתחבר דרכו לחוכמה הפנימית שלכם?

5. שימו לב לאיכויות הגבריות והנשיות בתוככם, מעבר למגדר הביולוגי. כיצד תוכלו לתת לשני הצדדים הללו ביטוי ולאזן ביניהם?

bottom of page