top of page

התמכרות לדרמה- האם הדרמה היא חוויה ממכרת ברמה הרגשית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

ההתמכרות לדרמה מוגדרת כמהומה מיותרת והגזמה בחוויות ורגשות, המובילה להמשך המהומה. היא משמשת כאמצעי להימנעות מטראומה עמוקה יותר על ידי רדיפה אחר הסנסציה של הדרמה. הדרמה מאפשרת לאנשים להרגיש חיים ולהימלט מהקהות הרגשית הנובעת מטראומה.


התמכרות לדרמה- האם הדרמה היא חוויה ממכרת ברמה הרגשית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
התמכרות לדרמה- האם הדרמה היא חוויה ממכרת ברמה הרגשית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

אנשים הסובלים מהתמכרות לדרמה לרוב מנסים לערב אחרים בסיפור ובמציאות שלהם. הם יוצרים "קשרי דרמה" שבהם הם ואחרים "זורקים עצים למדורה" של תגובות הלחץ זה של זה. מצד שני, אנשים המאפשרים התנהגות דרמטית כזו גם הם משתתפים בהתמכרות לדרמה.


דרמה יכולה להיות קשורה לטראומה התפתחותית מוקדמת ולהיעדר הורות יציבה ונוכחת. בהיעדר דמות שיכולה להכיל את רגשותיו של הילד, נוצר ריק פנימי העלול להוביל להתמכרויות מאוחר יותר בחיים.


יש להדגיש את הצורך בעבודה גופנית ונפשית כדי לצאת ממעגל ההתמכרות לדרמה, מאחר שקשה לעשות זאת באופן קוגניטיבי בלבד. אני ממליץ על פיתוח "רפלקס אימות עצמי" על ידי התכווננות לרגשות הליבה והצרכים האמיתיים שלנו ועבודת 12 הצעדים.


שיטת 12 הצעדים מכילה גם תרגילים מעשיים, כמו התחברות לרגשות וצרכים דרך תסריט מובנה בצעד הרביעי. המטרה היא לעורר את "רפלקס האימות", תחושת השחרור הנובעת מלהיראות ולהתקבל בצורה אמפתית.


אני רוצה להדגיש את החשיבות של זיהוי דפוסים חוזרים של דרמה בחיינו והימנעות מ"להשליך עצים למדורה" של הסבל שלנו. הצעדים מעודדים את המשתתפים לפתח גבולות בריאים יותר, להתחבר מחדש לגוף ולרגשות דרך עבודה גופנית, ולתרגל נוכחות וחמלה עצמית.


בסיכומו של דבר, "התמכרות לדרמה" מציעה מבט מעמיק ורב-רובדי על נושא מורכב ונפוץ. שיטת טאותרפיה משלבת תובנות תיאורטיות עם כלים מעשיים להתמודדות, ומהווה משאב יקר ערך לכל מי שמעוניין לשבור את מעגל ההתמכרות לדרמה ולטפח חיים של איזון נפשי רוחני ורווחה.





התמכרות לדרמה: מבט מעמיק על מקורותיה והדרך לריפוי


מהי התמכרות לדרמה?


ההתמכרות לדרמה מוגדרת כמהומה מיותרת, הגזמה והגברה של חוויות ורגשות, אשר מובילות לכפייתיות, אובסיסביות וריכוז עצמי ובסופו של דבר להמשך המהומה. זוהי דרך להימנע מהתמודדות עם טראומות עמוקות יותר על ידי רדיפה אחר הסנסציה וההתרגשות שמספקת הדרמה. למעשה, ההתמכרות לדרמה ממלאה תפקיד של הסחת דעת וריחוק מפצעים רגשיים משמעותיים.


עבור אנשים רבים, הדרמה מהווה אמצעי להרגיש חיים ולהימלט מתחושת הקהות הרגשית אשר נובעת לעתים קרובות מחוויות טראומטיות. בהיעדר יכולת לחוש ולהתחבר לרגשות אמיתיים, הדרמה מספקת ריגושים חליפיים ותחושה זמנית של חיוניות.


דפוסים של התמכרות לדרמה ביחסים בינאישיים


אנשים הסובלים מהתמכרות לדרמה נוטים לנסות ולערב אחרים בסיפור ובמציאות הסוערים שלהם. הם יוצרים "קשרי דרמה", מערכות יחסים שבהן הם ואחרים "זורקים עצים למדורה" של תגובות הלחץ זה של זה. כך, במקום לסייע אחד לשני בעיבוד רגשי בריא, הם מגבירים ומעצימים את רמות המתח והמצוקה אצל כל המעורבים.


מצד שני, אנשים הנוטים לאפשר ולהזין התנהגות דרמטית כזו, גם הם למעשה משתתפים בהתמכרות לדרמה. למרות שהם עשויים שלא להיות יוזמי הדרמה העיקריים, הם עדיין נשאבים ל"ריקוד" הכאוטי ונותנים לה לגיטימציה במקום להחזיר את האדם לאיזון ושפיות.


הבסיס ההתפתחותי וההיקשרותי של דרמה


ההתמכרות לדרמה יכולה להיות קשורה עמוקות לטראומות התפתחותיות מוקדמות ולהיעדר הורות יציבה, עקבית ונוכחת רגשית. כאשר ילד גדל בסביבה שבה אין דמות משמעותית שיכולה להכיל ולווסת את רגשותיו, נוצר ריק פנימי וחוסר יכולת לעבד חוויות רגשיות בצורה בריאה. ריק זה עלול להוביל להתמכרויות שונות, כולל התמכרות לדרמה, בניסיון למלא את החלל הרגשי.


בהקשר של תיאוריית ההיקשרות, דפוסי היקשרות חרדתיים או מבולבלים עלולים גם הם להוות בסיס להתמכרות לדרמה. אנשים עם דפוסים אלה חווים קושי ביצירת קשרים בטוחים ויציבים, ועשויים לרדוף אחר אישור וולידציה חיצוניים דרך יצירת דרמות והסלמה רגשית.


התמודדות עם התמכרות לדרמה דרך עבודה גופנית ונפשית


ההתמודדות עם התמכרות לדרמה דורשת עבודה משולבת על המישורים הגופני הנפשי והרוחני. קשה מאוד לצאת ממעגל ההתמכרות הזה באמצעות חשיבה או עיבוד קוגניטיבי בלבד, מכיוון שמדובר בדפוסים עמוקים ואוטומטיים המושרשים בגוף ובתגובות הלחץ שלו וחשוב לשלב עבודה קבוצתית ולימוד 12 הצעדים.


אחת הדרכים המוצעות היא פיתוח "רפלקס אימות עצמי". זאת, על ידי למידה להתכוונן לרגשות הליבה והצרכים האמיתיים שלנו, במקום לברוח מהם או להסיח את דעתנו מהם. באמצעות עבודה עם הגוף והנשימה, אנו יכולים להעמיק את המודעות לחוויה הפנימית ולחזק את היכולת לווסת רגשות ותחושות בצורה בריאה יותר.


שיטת 12 הצעדים מכילה גם מגוון תרגילים מעשיים להתמודדות עם דפוסי דרמה, כמו תרגיל ההתחברות לרגשות, לאנשנים חדשים, ולצרכים באמצעות תסריט מובנה של הצעדים. המטרה היא לעורר בהדרגה את מה "רפלקס האימות", אותה תחושת הקלה והשחרור הנובעת מלהיראות, להתקבל ולקבל אמפתיה לחוויה האמיתית שלנו דרך הקבוצה.


מפתח לשינוי: זיהוי דפוסים והגברת המודעות העצמית


נקודה מרכזית נוספת היא החשיבות של זיהוי דפוסים חוזרים של דרמה בחיינו ואת מעגל ההתמכרות. אני ממליץ לשים לב לנטייה לחזור שוב ושוב על אותם תסריטים ואותן "לולאות" רגשיות, ולשאול את עצמנו אם הן באמת מקדמות ריפוי והתפתחות, או שמא הן רק "זורקות עוד עצים למדורה" של הסבל, הבורות וההימנעות.


כמו כן, התכנית מעודדת את הסובלים לפתח גבולות בריאים יותר במערכות היחסים, ולהימנע "מלהצית את האש" כאשר אחרים מנסים לסחוף אותם לתוך הדרמה שלהם. זאת, על ידי האזנה אמפתית אך גם שמירה על מרחק רגשי והימנעות מהזדהות יתר.


דגש נוסף הוא על חשיבות ההתחברות מחדש לגוף ולחוויה הרגשית הבסיסית, דרך עבודה עם נשימה, תנועה וקשב. המפתח הוא לתרגל נוכחות וקבלה, להכיר בכנות ברגשות וצרכים העמוקים שלנו, ולאמץ גישה של חמלה עצמית ואי-שיפוטיות כלפי כל מה שעולה.


לקראת חיים מאוזנים ומספקים יותר


"התמכרות לדרמה" חשובה להבנה ולטיפול במצב נפשי מורכב ונפוץ זה. 12 הצעדים מציעה ניתוח מעמיק של הדינמיקה וההשלכות של דפוסי חשיבה והתנהגות כאלה, תוך חשיפת השורשים ההתפתחותיים והחברתיים שלהם.


יתרה מכך, 12 הצעדים מספקת מגוון רחב של כלים מעשיים וגישות טיפוליות להתמודדות עם ההתמכרות לדרמה. טאותרפיה שמה דגש על שילוב של עבודה גופנית, רגשית וקוגניטיבית, מתוך הבנה שמדובר בדפוס רב-ממדי הדורש התייחסות הוליסטית.


באמצעות מודעות עצמית מוגברת, נכונות להתמודד עם אתגרים רגשיים וטיפוח כישורי ויסות עצמי בריאים יותר, ניתן לשבור בהדרגה את מעגל ההתמכרות לדרמה. התהליך דורש אומץ, התמדה ותמיכה, אך התוצאה היא חיים מאוזנים, שלווים ומספקים הרבה יותר. לכל מי שמעוניין להעמיק את ההבנה העצמית, לשפר את מערכות היחסים ולהתקדם לעבר בריאות רגשית ורווחה כוללת אני מציע להירשם ללימוד 12 הצעדים.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
מרכז יום לטיפול בהתמכרויות חוסר איזון נפשי וטראומה


תובנות מרכזיות:


1. דרמה היא מהומה מיותרת והגזמה והגברה של חוויות ורגשות המביאים אותנו להמשך המהומה.

2. התמכרות לדרמה היא דרך להימנע מטראומה עמוקה יותר על ידי רדיפה אחר הדרמה.

3. דרמה מאפשרת לנו להרגיש חיים ולהימלט מהקהות הנובעת מטראומה.

4. אנשים הממכרים לדרמה מנסים לסחוף אחרים לתוך הסיפור והמציאות שלהם.

5. אנשים המאפשרים התנהגות דרמטית משתתפים גם הם בטקס ההתמכרות לדרמה.

6. כדי להבחין אם הדינמיקה יצאה מאיזון, יש לבחון האם אנו חוזרים על אותם דפוסים שוב ושוב.

7. שימוש ברגש משני כדי לגעת ברגש ראשוני יכול להיות נתיב ריפוי, אך ברירת מחדל לרגש משני בלבד שומרת על מעגל אי-עיבוד הרגש הליבתי.

8. קשר חרד או מבולבל עשוי להיות הבסיס להתמכרות ודרמה.

9. קשה לצאת מהתמכרות לדרמה באופן קוגניטיבי, ויש צורך בעבודה גופנית כדי לכוונן את עצמנו מחדש.

10. חוסר נוכחות של המטפל או הקהילה בילדותנו יכול להוביל לריק פנימי המזין התמכרויות.


"האומץ לא תמיד שואג. לפעמים האומץ היא הלחישה השקטה בסוף היום שאומרת 'אנסה שוב מחר'."

עצות מעשיות:


1. שימו לב לחזרתיות של דפוסי דרמה בחייכם והיו מודעים לצורך שלכם להזין אותם.

2. התחברו לרגשות הליבתיים שלכם באמצעות עבודה גופנית ותרגול נוכחות.

3. בקשו הסכמים ברורים עם אחרים לגבי גבולות בקשר כדי למנוע הסלמה של דרמה.

4. שימו לב לצורך שלכם לאשר תסריטים שליליים בחייכם והימנעו מלזרוק עצים למדורה שלכם.

5. פתחו רפלקס אימות עצמי על ידי התכווננות לרגש הליבתי והצורך שלכם.

6. חפשו תמיכה מאחרים שיכולים להחזיק מרחב עבורכם לעבד חוויות ללא שיפוטיות.


מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני תמיד מאכזב/ת אנשים", אמרו "אני עושה כמיטב יכולתי ומתמקד/ת בצמיחה האישית שלי".

2. במקום "אף אחד לא מבין אותי", אמרו "אני מוקיר/ה את האנשים שמנסים להבין אותי ואת הצרכים שלי".

3. במקום "אני לא יכול/ה להתמודד עם זה", אמרו "אני מוצא/ת את הכוח הפנימי להתמודד עם אתגרים".

4. במקום "החיים שלי הם כאוס", אמרו "אני מביא/ה יותר נוכחות ושלווה לחיי".

5. במקום "אני תמיד נמשך/ת לדרמה", אמרו "אני בוחר/ת בקשרים בריאים ומזינים".


שאלות מעוררות מחשבה:


1. באילו דרכים אתם מזהים דפוסים של התמכרות לדרמה המתרחשים בחייכם או בקשרים שלכם?

2. כיצד אתם יכולים להתחיל ליצור גבולות בריאים יותר בקשרים שלכם כדי לשבור את מעגל ההתמכרות לדרמה?

3. אילו רגשות ליבתיים אתם מרגישים שאולי הדחקתם או התנתקתם מהם כתוצאה מטראומה או סביבה מוקדמת?

4. באילו דרכים אתם יכולים לתרגל עבודה גופנית כדי להתחבר מחדש לגוף ולרגשות שלכם?

5. כיצד אתם יכולים להתחיל לפתח רפלקס אימות עצמי ולחוש יותר נוכחות בחייכם?


בחן את תודעתך:


1. שימו לב לאילו סיפורים ותסריטים אתם נמשכים שוב ושוב בחייכם ובדקו אם הם באמת משרתים את הריפוי וההתפתחות שלכם.

2. כאשר חבר מתקשר אליכם כדי "להוציא קיטור", נסו להקשיב בחמלה מבלי "לזרוק בנזין על האש" או לאפשר להם לסחוף אתכם לתוך הדרמה שלהם.

3. התחילו לתרגל עבודה עם נשימה ותחושות גוף כדי לחזק את היכולת שלכם להכיל ולעבד רגשות ראשוניים.

4. בדקו היכן בגופכם אתם מחזיקים מתח או קהות ותנו לעצמכם רשות לחוות את מה שעולה ללא שיפוטיות.

5. כאשר מופיעים דפוסים של התמכרות לדרמה, שאלו את עצמכם מהו הפצע או הצורך המשמעותי יותר העומד מאחורי ההתנהגות ותרגלו חמלה כלפי עצמכם.


התמכרות לדרמה- האם הדרמה היא חוויה ממכרת ברמה הרגשית | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

bottom of page