top of page

הצד האפל של התמכרות למסכים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

התמכרות למסכים הפכה לבעיה נפוצה בעידן הדיגיטלי. אני רוצה להציע לכם מספר דרכים יעילות לאזן את זמן המסך ולמנוע השפעות שליליות על בריאות הנפשית והגופנית.


ראשית, יש לתכנן ולהחליט מראש על זמני השימוש במסכים ולהימנע מהפרעות במהלך היום. יצירת אזורים נטולי מסכים בבית, כולל בזמן ארוחות וזמן איכות משפחתי, מסייעת בשמירה על נוכחות והתחברות אנושית אמיתית. חשוב להכיר בכך שמסכים מספקים גירוי מוגבר לדופמין במוח, מה שעלול ליצור תלות אם חוזרים אליהם בתדירות גבוהה מדי.


הצד האפל של התמכרות למסכים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
הצד האפל של התמכרות למסכים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה


בנוגע למדיה החברתית, מומלץ להתמקד בתוכן המעודד חיבור ומטרה, ולהימנע מהשוואות מזיקות או חיפוש תשומת לב שלילית. שיתוף המסע האישי ותקשורת עם אנשים משמעותיים הם שימושים מועילים יותר של הפלטפורמות הללו.


גלילה אובססיבית בתוכן מדכא או צפייה מוגזמת בחדשות שליליות עלולות לעוות את תפיסת העולם ולעורר פחד וחרדה. מומלץ להגביל את החשיפה ולאזן עם היבטים חיוביים יותר של המציאות.


ביטול ההתראות מונע הסחות דעת בלתי פוסקות ומאפשר שליטה מודעת יותר בזמן המסך. קביעת זמנים מוגדרים לבדיקת הודעות ודוא"ל מפחיתה לחץ ומאפשרת תפקוד מיטבי.


מציאת פעילויות חלופיות מהנות שמעניקות תחושת עונג, שמחה וחיבור בעולם האמיתי היא צעד חיוני. עיסוק בתחביבים יצירתיים, פעילות גופנית, למידה והעמקת יחסים בין-אישיים בונים מערך חיים מגוון ומספק.


התמכרות למסכים יוצרת תחילה מוח מאומץ, המתאפיין בחרדה מוגברת, עייפות ותחושת עומס. עם הזמן, גירוי היתר עלול להוביל למוח מדולדל ומותש. מודעות לדפוסי השימוש האישיים והשפעתם על הגוף והנפש מאפשרת יצירת שינוי הדרגתי.


רישום ביומן, הגדרת מטרות בעולם הפיזי והתבוננות פנימית ברגעי דחף הן פרקטיקות מועילות לאיזון בריא יותר עם מסכים. חשיבה על התועלות של ניהול זמן המסך, כגון תחושה משופרת ותפקוד מיטבי לאורך זמן, מחזקת מוטיבציה לשינוי.


בעולם רווי הטכנולוגיה של ימינו, שליטה במודעות ובחירה מכוונת בדרך ההתנהלות מול מסכים הן מיומנויות הכרחיות לשגשוג. הדרך לאיזון בין העולם הדיגיטלי והמציאות הפיזית דורשת מאמץ מתמשך. עם זאת, הטמעת הרגלים חדשים והתמקדות בחיבור אנושי אמיתי מעצימים ומעשירים את החוויה האנושית מעבר למה שמסכים מסוגלים להציע. שליטה במסכים מתחילה בשליטה במודעות – בחירה להיות נוכחים בחיים עצמם.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
קורס 12 הצעדים-מכללת טאותרפיה


התמכרות למסכים בעידן הדיגיטלי


התמכרות למסכים הפכה לתופעה נפוצה בעידן הדיגיטלי, המשפיעה על אנשים מכל הגילאים והרקעים. בין אם מדובר בטלפונים חכמים, מחשבים, טאבלטים או טלוויזיות, מסכים תופסים נתח משמעותי מזמננו ותשומת לבנו היומיומית. אני רוצה להציע לכם מספר דרכים יעילות לאזן את זמן המסך ולמנוע את ההשפעות השליליות שלו על הרווחה הנפשית והגופנית שלנו.


תכנון זמני מסך מראש


הצעד הראשון לניהול מוצלח של זמן מסך הוא תכנון מראש. במקום להיות נתונים לחסדי ההתראות והפיתויים המתמידים של המכשירים הדיגיטליים, חשוב לקבוע זמנים מוגדרים לשימוש בהם ולהקפיד לא לחרוג מהם. כמו כן, יצירת אזורים נטולי מסכים בבית, במיוחד בזמן ארוחות או איכות משפחתית, מסייעת בטיפוח נוכחות מלאה ויחסים בין-אישיים אותנטיים.


מסכים והדופמין במוח


המשיכה העזה שאנו חשים למסכים נובעת בחלקה מהיכולת שלהם לספק גירוי מוגבר של דופמין במוח. הדופמין הוא מוליך עצבי הקשור לתחושת עונג והנאה, והמסכים המציפים אותנו בגירויים חזותיים ואודיטוריים מרתקים מזרימים מנות גדושות של דופמין. עם זאת, חשיפה תכופה מדי עלולה להוביל לתלות, כאשר המוח מתרגל לקבל את הדופמין מהמסכים במקום ממקורות טבעיים יותר בחיים עצמם.


מדיה חברתית – בחירת התוכן הנכון


המדיה החברתית היא זירה מרכזית שבה רבים מאיתנו מבלים זמן ניכר מול המסכים. אך לא כל שימוש במדיה החברתית הוא שווה ערך. אני ממליץ להתמקד בתוכן שמטרתו לקדם חיבור אנושי אמיתי ומשמעות, כגון שמירה על קשר עם יקירים או שיתוף המסע האישי שלנו. לעומת זאת, רצוי להימנע מהשוואות מזיקות לחייהם ה"מושלמים" לכאורה של אחרים, או מפרסום המונע מחיפוש תשומת לב שלילית.


הסכנות שבגלילת תוכן מדכא וצריכת חדשות מוגזמת


גלילה בלתי נשלטת בתוכן מדכדך או התמכרות לחדשות שליליות עלולות לעוות את האופן שבו אנו תופסים את העולם. חשיפה מתמדת לאירועים קשים או מצבים מבהילים מעוררת תחושות של פחד, חרדה וחוסר אונים. חשוב למצוא את האיזון הנכון ולהגביל את הצריכה של תוכן כזה, תוך מתן דגש לחלקים החיוביים והמעצימים יותר של המציאות.


שחרור מעול ההתראות


אחת הסיבות לכך שקשה לנו להתנתק ממסכים היא ההתראות התכופות שאנו מקבלים. כל צפצוף או רטט של המכשיר מושך את תשומת לבנו ומפתה אותנו לבדוק מה קורה, גם אם אנחנו עסוקים במשימה אחרת. ביטול ההתראות, או לכל הפחות צמצומן למינימום ההכרחי, מאפשר לנו להשתחרר מההפרעות ולהגביר את תחושת השליטה בזמן ובקשב שלנו. קביעת זמנים ספציפיים במהלך היום לבדיקת הודעות ודוא"ל יכולה גם היא להפחית את תחושת הלחץ ולאפשר לנו להתמקד במה שחשוב באמת.


טיפוח פעילויות מהנות מחוץ למסכים


אחד המפתחות לצמצום ההתמכרות למסכים הוא מציאת תחליפים מספקים בעולם האמיתי. עלינו לחפש ולטפח פעילויות שמעוררות בנו רגשות של הנאה, שמחה והתחברות, ללא תיווך טכנולוגי. זה יכול להיות עיסוק בתחביבים יצירתיים, פעילות גופנית מהנה, למידת נושא מרתק, או העמקת מערכות יחסים משמעותיות עם אנשים קרובים. ככל שנרחיב את מגוון החוויות המתגמלות בחיינו, כך נהיה תלויים פחות בגירויים הדיגיטליים.


ההשלכות של שימוש יתר במסכים על בריאות המוח


התמכרות למסכים משאירה את חותמה על תפקוד המוח. בשלב הראשוני, היא עלולה ליצור מצב של מוח מתוח ומאומץ, המלווה בחרדה מוגברת, תחושת עומס ועייפות. אם מצב זה נמשך לאורך זמן ללא התערבות, גירוי היתר עלול להוביל בסופו של דבר למוח מדולדל ומותש. חשוב להיות ערים לסימנים המעידים על השפעה שלילית של זמן מסך מוגזם, ולפעול בהתאם כדי לשפר את המצב.


פיתוח מודעות לדפוסי השימוש האישיים


צעד חיוני בדרך לאיזון בריא יותר עם מסכים הוא טיפוח מודעות עצמית. עלינו להתבונן בכנות בהרגלי השימוש שלנו ובהשפעתם עלינו – פיזית, נפשית ורגשית. רישום ביומן של הדפוסים הללו יכול לספק תמונה ברורה של המצב ולשמש בסיס לשינוי הדרגתי. חשוב גם להגדיר מטרות ברורות ומציאותיות לגבי הדרך שבה היינו רוצים לנהל את הזמן והקשב שלנו בעולם הפיזי, ולחתור להגשמתן.


מיינדפולנס וחיבור מחודש למציאות


כשאנחנו מוצאים את עצמנו נמשכים בדחף עז למסכים, זוהי הזדמנות לעצור לרגע ולהתבונן פנימה. במקום לפעול באופן אוטומטי, כדאי לשאול את עצמנו מה אנחנו באמת מחפשים באותו רגע – האם זו בריחה מרגש לא נעים? האם זו תחושת בדידות שמבקשת חיבור? לעיתים קרובות, יש דרכים מיטיבות יותר למלא את הצרכים הללו מאשר פנייה אל המסך הקרוב. התרגול של מיינדפולנס, כלומר נוכחות קשובה ברגע הנוכחי, עוזר להתחבר מחדש למציאות ולהשתחרר מכבלי ההרגל.


המרוץ לאיזון בעידן הדיגיטלי


דרכנו להשגת איזון בריא בין העולם הדיגיטלי והמציאות הפיזית אינה תמיד קלה או מיידית, במיוחד בעידן של התפתחות טכנולוגית מסחררת. עם זאת, המודעות לחשיבות הנושא וההתמדה בהטמעת הרגלים חדשים יכולות לחולל שינוי מהותי באיכות חיינו. הדגש על בניית קשרים אנושיים אמיתיים, מימוש עצמי בעולם המוחשי ונוכחות קשובה בחוויות החיים האמיתיות מעשירים את הקיום שלנו בדרכים שמסכים לבדם אינם יכולים להציע.


בסופו של דבר, השליטה בזמן המסך שלנו מתחילה בשליטה במודעות שלנו – בבחירה היומיומית להיות נוכחים בחיים עצמם, על שלל גווניהם המרתקים. בכל רגע נתון, יש בכוחנו לכבות את הרעש הדיגיטלי, להרים את עינינו מהמסך ולחוות את העולם במלוא הדרו.



קורס 12 הצעדים - מכללת טאותרפיה
לימודי פסיכותרפיה-קורס 12 הצעדים-פרויקט נובה-מרכז יום


תובנות מרכזיות מתוך המאמר:


1. תכנון זמני מסך מראש והגדרת אזורים נטולי מסכים מסייעים באיזון השימוש.

2. מסכים מספקים גירוי מוגבר לדופמין במוח, מה שעלול להוביל לתלות בהם.

3. במדיה חברתית, יש להתמקד בתוכן שמטרתו חיבור אנושי ומשמעות, ולא השוואה.

4. חשיפה מוגזמת לתוכן מדכא או חדשות שליליות עלולה לעוות את תפיסת המציאות.

5. ביטול או צמצום ההתראות מאפשר שליטה טובה יותר בזמן ובקשב שלנו.

6. מציאת פעילויות מהנות ומספקות בעולם האמיתי מפחיתה את התלות במסכים.

7. שימוש יתר במסכים עלול להוביל למצבי מוח מאומצים ומדולדלים.

8. מודעות עצמית לדפוסי השימוש במסכים היא בסיס חיוני לשינוי הרגלים.

9. מיינדפולנס מסייע בהתחברות למציאות ובהשתחררות מהרגלי מסך אוטומטיים.

10. בחירה מודעת להיות נוכחים בחיים עצמם היא המפתח לאיזון עם העולם הדיגיטלי.


"אתה הרבה יותר ממה שהמסכים מנסים לשכנע אותך."

עצות מעשיות מהמאמר:


1. החליטו מראש על זמני מסך מתוכננים והימנעו מהפרעות לאורך היום.

2. צרו אזורים נטולי מסכים בבית, כולל בזמן ארוחות וזמן משפחתי.

3. התמקדו בתוכן מועיל ומחבר במדיה החברתית, והימנעו מהשוואות מזיקות.

4. הגבילו את החשיפה לחדשות שליליות וגלילת תוכן מדכא.

5. מצאו תחביבים ופעילויות מהנות שאינן קשורות למסכים.

6. היו קשובים לדפוסי השימוש שלכם במסכים ושנו אותם בהדרגה.


מנטרות לדיבור עצמי:


1. במקום "אני מכור/ה למסכים", אמרו "אני שולט/ת בזמן המסך שלי".

2. במקום "המדיה החברתית הורסת לי את החיים", אמרו "אני בוחר/ת תוכן מועיל ומעצים".

3. במקום "אני לא מסוגל/ת להתנתק", אמרו "אני מגדיר/ה גבולות בריאים עם מסכים".

4. במקום "אני מתמכר/ת לדופמין ממסכים", אמרו "אני מוצא/ת שמחה בעולם האמיתי".

5. במקום "המוח שלי שולט בי", אמרו "אני מודע/ת לרגשותיי ומנהל/ת אותם".


שאלות מעוררות מחשבה:


1. באילו דרכים אתם מרגישים שזמן המסך שלכם משפיע על הרווחה הנפשית והפיזית שלכם?

2. מהם שלושת הדברים העיקריים שאתם רוצים להשיג או לחוות בעולם הפיזי, מחוץ למסכים?

3. אילו שינויים קטנים אתם יכולים לעשות כדי להפחית בהדרגה את התלות שלכם במסכים?

4. כיצד תרצו להרגיש ולתפקד אחרי חודש של שליטה מודעת יותר בזמן המסך שלכם?

5. אילו פעילויות מחוץ למסכים נותנות לכם תחושה אמיתית של שמחה, סיפוק וחיבור?


בחן את תודעתך:


1. מתי בפעם האחרונה הרגשתם משיכה בלתי נשלטת לבדוק את המסכים שלכם? מה הרגשתם ברגע הזה?

2. באילו דרכים אתם משתמשים כעת במדיה החברתית כדי לקדם מטרה וחיבור לעומת השוואה וחיפוש תשומת לב?

3. אילו הזדמנויות יש לכם ליצור אזורים או זמנים נטולי מסכים בחיי היומיום שלכם?

4. מהם שלושת הדברים המהנים והמספקים ביותר עבורכם, שלא כוללים מסכים?

5. בפעם הבאה שאתם מרגישים דחף לגלול במסך, קחו רגע להתבונן פנימה ולחקור מה אתם באמת מחפשים ברגע הזה. האם קיימת דרך אחרת למלא את הצורך הזה?


הצד האפל של התמכרות למסכים | ד"ר מזרחי אברהם מייסד מכללת טאותרפיה

bottom of page