top of page

התמכרות לקניות - שופוהוליק סינדרום טיפול בשיטת טאותרפיה - קורס 12 הצעדים

Updated: Apr 20

שופוהוליק סינדרום

המכון הישראלי לטאותרפיה - התמחות בטיפול בכל סוגי ההתמכרויות


התמכרות | קניות | טאותרפיה | טיפול | שופוהוליק |קורס 12 הצעדים| טיפול

כיום נהוג לחשוב שרוב הסובלות מהתמכרות לקניות הן נשים. לדעתי זו טעות לחשוב בצורה כזו, הדחף לקנות אצל גברים ונשים מלווה בתחושות שליליות של מתח, חרדה, לחץ ותחושת הקלה לאחר הרכישה.

לטאותרפיה ישנה הבנה שההתעסקות בכמות הקניה, באיכות ובתדירות הקניות מסיחה את הדעת האם שופינג, קניות זו התמכרות או לא, זו אינה השאלה הנכונה.

השאלה הנכונה לשאול את האדם, האם את/ה בעלת אישיות התמכרותית או לא ?.

מהי התמכרות לקניות?

בדרך כלל התמכרות מתאפיינת בהתנהגות כפייתית אובססיבית אשר נועדה להשיג את הגירוי או ריגוש, אשר ממשיכה גם כאשר היא מובילה להשלכות שליליות והרסניות ובאה על חשבונם של צרכים חשובים אחרים שיש לאדם בחייו הבוגרים.


"התמכרות לקניות כמו על התמכרות מצריכה שינוי גישה, שינוי תפיסה, שינוי אמונות עבר, שינוי בגישה לחסכים עמוקים פנו עוד היום לטיפול בטאותרפיה".


השאלה האם השופניג ממכר, האם יש לו תופעות לוואי של אינה הסוגייה המרכזית.


התמכרות לקניות - שופוהוליק סינדרום טיפול בשיטת טאותרפיה


התמכרות לשופינג היא למעשה אחת ממגוון של התנהגויות המכונות התנהגויות אשר נועדו לפצות אותנו, "מגיע לי" פיצוי, על היותי קורבן, מגיע לי פיצוי עבדתי קשה, מגיע לי פיצוי בעלי לא מתייחס אליי ועוד. התמכרות זו יוצרת קשר בין קניות ושיפור תחושות רגשיות שנובעות ממגוון רחב של נושאים.

אנו חיים בתרבות של "קניות", אנו מותקפים כל היום בפרסומות דרך כל מכשיר. בכל מקום אנו רואים בני אדם עם קניות, כולם מדברים על מה הם רוצים לקנות, או מה הם קנו. תרבות השפע יצרה את ההתמכרות לקניות, יוצרים אצל המכור/ה חרדה שמא הם לא עומדים בקצב של החיים.

ההזנה האוניברסלית לשופינג מקיימת את הכלכלה העולמית, אך ישנם מאפיינים משפחתיים בנוסף, למשל ילד שרגיל לקחת מאמא שלו כל דבר, אוכל, תמונות, כסף ועוד.

מבחינתו הקניון הוא תחליף לאב או לאם שאמורים לספק לו את החמדנות שלו והצריכה הבלתי פוסקת, זהו רעב פנימי שאינו יודע שובע.

אנשים קונים כי הם חווים או מרגישים "שפופים", זה עשוי לשפר באופן מיידי (לרגע או למספר רגעים) את מצב רוחו אם רק יקנה לעצמו מתנה נחשקת; לכאורה, יש בטיעון הזה הרבה מן האמת – מתנה היא בהחלט גורם המשפר את מצב הרוח, כולנו אוהבים נורא מתנות, ואכן בתקופה הקצרה שלאחר הקניה האדם חש טוב יותר – אלא שסגנון התמודדות כזה עם מצוקה רגשית למעשה מפנה את פתרון הבעיה כלפי חוץ, ותולה אותה בגורמים חיצוניים וכלכליים.




למעשה התמכרות לקניות עלולה להופיע על רקע של מגוון קשיים רגשיים, הבולטים בהם: תחושת ערך עצמי נמוך, דיכאון, חרדה, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית וכדומה.

אנשים הסובלים מהתמכרות זו טוענים כי הקניה משחררת אותם מהתחושות הקשות שחוו של עצבות, בדידות, מתח, מרדנות, נקמנות, חמדנות, כעס, לחץ ועוד.

החיסרון העיקרי של סגנון התמודדות כזה שהאדם תולה את כל הצרות והבעיות שלו בכך שאין לו מספיק כסף לקנות את כל מה שהיה רוצה.

האדם מפתח אמונה שקרית שאילו היה לו מספיק כסף הוא היה מאושר, הוא אינו מבין את טבעה של ההתמכרות, וזה אומר שזה לא משנה כמה כסף יהיה לך לקנות, תמיד תרצה עוד ועוד.

הבעיה היא פנימית החסך הוא פנימי, אדם עשיר זה לא מי שיש לו הרבה כסף וצריך הרבה דברים, אלא אדם שצריך מעט, ולא עסוק ברצונות שלו אלא בצרכים שלו, זהו הבדל תהומי.

אפשר לקנות כולם קונים, כולם עסוקים בשופינג ברמה כזו או אחרת, אני צריך כנות עם עצמי לדעת האם עברתי את הגבול, האם זה מנהל אותי, שולט על חיי, שולט על הדימוי העצמי שלי, שולט על חשבון הבנק שלי, שולט על הרגשות והתחושות שלי.

התמכרות לקניות זו מגיפה עולמית והפתרון הוא עבודה פסיכולוגית נפשית רגשית ורוחנית. הריקנות היא לב ליבת ההתמכרות לקניות.


בנוסף, קניות הפיצוי עצמן עשויות להוות עם הזמן גורם מצוקה בפני עצמו, במקרה והאדם מרגיש "זקוק לפיצוי" דרך קניית מוצרים שהם מעבר ליכולתו הכלכלית. בסך הכול, מהווה הקניה הסחת דעת מן המקור האמיתי של התחושה הקשה, וכמו כל הסחות הדעת – היא אינה מחזיקה מעמד לאורך זמן.

לכאורה, יש כאן מחווה יפה; אולם למעשה, קניית מתנה שאינה מלווה בפתרון עמוק של הקונפליקט הבין-אישי – זוגי, חברי, תעסוקתי או משפחתי - לא תפתור את הקונפליקט, וייתכן שלאורך זמן גם תעורר אנטגוניזם כי תזוהה כטכניקת התחמקות מדיון ופתרון קונפליקטים ממשי ומשמעותי.

תוצאותיה של התמכרות לשופינג מן הזן החמור, המוביל לאובדן שליטה ממשי על ההוצאות, עשויות להיות הרות אסון הן לאדם והן למשפחתו – ועל כן יש צורך בטיפול מיידי עם זיהוי ההתנהגות.

קיראו בהרחבה על מגוון אפשרויות לטיפול בהתמכרויות

איך מתמודדים עם התמכרות לקניות או בולמוס קניות כפייתי?

מודים בבעיה בהתמכרות.

הולכים לבקש עזרה.

מוסרים את הרצון לקניות לכוח גדול יותר.

עורכים חשבון נפש מקיף.

משתפים מישהו בבעיה.

עובדים על פגמים וחסרונות.

מקבלים מידת ענווה.

עורכים תיקון פנימי.

מאמצים תרגול יומי.

משפרים את העבודה הרוחנית ומדיטציות.

מעבירים את התקווה לאחרים שאפשר אחרת.





קורס 12 הצעדים


מדוע שיטת הצעדים יכולה לעזור לכם לצאת ממעגל ההתמכרות לקניות ?

12 הצעדים זו גישה הוליסטית ייחודית, גישה אשר שמה דגש על דחיית סיפוקים, התמודדות עם ריקנות, עם כאב, עם הצפת רגשות שנובעת מתוך תהליך הגמילה העמוק שהמכורים לקניות עוברים. 12 הצעדים מעניקה "מודעות נכונה" לטבעה של ההתמכרות, שפה חדשה, ארגז כלים מיידי להתמודדות עם דחפים בלתי נשלטים, סביבה וחברותא שמעניקה עזרה אשר זמינה, שינוי גישה לחיים ואימוץ השקפה רוחנית וסיפוק רוחני אשר מהווה תחליף להתמכרות לקניות.


"אדם מתמסר ללקט הנאות כמו שמלקטים פרחים, ונלכד בידי המוות החוטף אותו כגלים העולים על גדותיהם וחוטפים כפר שנרדם." (בודהה)


טיפול אישי


"אין האדם יכול להתיר את עצמו מבית האסורים"


הגמילה אינה מתאימה לאגו של האדם שרוצה לשלוט ולנהל את חייו ולהגיע לפשרות על-פי רצונו, המכורים לקניות חייבים עזרה גם קבוצתית וגם אישית. ההתמכרות מצריכה ליווי רגשי רוחני אינטימי, ליווי אשר יכול להיעשות רק על-ידי מומחים לטיפול בהתמכרויות וטראומה. ללא מטפל ועדיף אדם שכבר עשה עבודה על ההתמכרויות שלו הטיפול לא יעבוד.


מטפלי טאותרפיה מחוייבים לעבוד על ההתמכרויות והטראומות של חייהם כדי לקבל תעודת מטפל. אנו מאמינים בלב שלם שאדם שלא וויתר על העולם החומרי לא יכול להיות מטפל בהתמכרויות.


ערוץ היוטיוב של טאותרפיה


ערוץ היוטיוב הוא ערוץ חינמי המיועד לכל אדם שרוצה להיעזר ברשת כדי לקבל כוח, ידע, כלים להישאר נקי גם במצבים בהם אין עזרה זמינה.



קבוצות טיפוליות


טאותרפיה מציעה מעבר לקורס צעדים גם קבוצות טיפוליות לטיפול בהתמכרויות הטיפול הקבוצתי נועד להשלים את ארסנל הכלים שאנו מציעים.


מרכז יום לטיפול בהתמכרויות


מרכז יום מתעוררים הוא בעצם המקום בו המטופלים שלנו עוברים גמילה עד שנה של טיפול אינטנסיבי 5 ימים בשבוע. המקום מיועד לכל מי שזקוק ליפול אינטנסיבי ארוך כדי לעשות עבודת עומק. לא כל אדם מסוגל להיגמל ללא מסגרת רצינית שתחזיק ותכיל אותו לאורך זמן. המטרה היא לא רק להיגמל אלא להישאר נקי לאורך זמן רב. 03-7788766

bottom of page